Klippmaskin

Sv: Klippmaskin

ni som har julas, hur länge kan ni klippa innan den blir varm?

Ganska länge. :) Min klarade nästan hela ena sidan på min ponny och hon hade kraftig och lång päls. Tycker den svalnar rätt fort emellan också. Är noga med att borsta bort håren på maskinen hela tiden.

Väldigt länge måste jag säga! Min var lite ljummen när jag hade klippt ena sidan av hästen (tog väl ca en halvtimme).

Jag har själv en Heininger ifrån Hööks som jag är super nöjd med, kan klippa hela hästen i ett svep utan att maskinen blir varm:bump:
Sen blir det inga ränder heller, fast det kasnke beror på den som håller i maskinen ;)
Tyst och nästan inga vibrationer heller, som sagt super nöjd.

En tjej i stallet har däremot den ifrån Jula och hennes häst ser ut som en gris när hon klippt, den klipper så otroligt kort, och så väsnas den något fruktansvärt

Det finns två skär med till maskinen ett 1mm och ett 3mm. 1mm klipper VÄLDIGT kort så då har hon nog använt det skäret. Blir betydligt bättre med 3mm.

Jag har köpt en Julaklippare och tänkte provköra den hemma för att få en uppfattning om hur mkt den låter. Måste man olja skären innan man provkör den? Jag har aldrig klippt ngn häst eftersom min förra pålle inte satte ngn päls.:bump:

Jag klipper med 1 mm, tycker det blir mycket bättre än med 3. Kompisarna som lånar den klipper oxå med 1 mm.

Det är lite roligt för alla som har lånat den blir poitivt överaskade och springer själva till Jula och köper en egen.

För det priset är den oslagbar!

:laugh:

Klippte hela min häst i ett sträck utan att bli varm. Stannade bara för att smörja några gånger.

Som sagt klippte en C-ponny med ca 4 cm vinterpäls och det gick galant.

:laugh:

jag googlade runt lite och modellen är inte julas egen. hittade den tex på ebay för 49 pund, från en säljare i hong kong. så det är tydligen därifrån dom kommer. men även från säljare i england till ungefär samma pris som här.

får se hur det blir med den jag skickat tillbaka, om jag får tillbaks mina pengar... då blir det antigen en heiniger, lister star eller julas..

Jeg bestilte GTS-maskinen (den som Hööks selger for over 2000kr i Norge, ser den koster ca 1800kr i Sverige) fra Hongkong. Fant den på ebay, kjøpte via paypal, regnes for å være sikker fremgangsmåte. Har ikke testet den ennå, da jeg fikk den i går. Men er veldig fornøyd med prisen. Leveringstid ca 14 dager. I den grad maskinen tilfredsstiller ditt behov, er iallfall dette en pris man fint kan leve med :)

Senast ändrad:

hur såg kontakten ut? när jag frågade HK säljare så sa dom att man behöver en adapter för att använda den här i skandinavien.

Jag tror du kommer att tycka att Julas är för tung och låter för mkt. ;) Den är ett superbra alternativ när man bara har råd med budget (eller inte vill lägga mer). Men om man inte är tvungen att välja billigt så skulle jag välja något lättare och tystare.

Men i mitt fall så var det Julas eller inte någon alls (pga det ekonomiska) och då uppskattar man att man får en så bra för så liten peng. Men inte katten skulle jag köpa den om jag hade råd att köpa en i en betydligt dyrare prisklass. ;)

Fast en adapter kan man ju köpa lite överallt så det i sig leder ju inte till något problem.

Oki, de ser inte ut som en "Nakenhund" då utan som när man klippt med en "dyrare" maskin? Såg att det var någon tidigare i tråden som klippte med 3 mm, svårt att veta vilken man ska ta! Har bara lånat tidigare och då klippt med de skär som varit på så jag vet ju inte hur många mm det varit!

Ja,tyvärr ordinarie pris nu,men jagtyckte ändå den var prisvärs,så jag köpte en idag!
Ska prova att klippa i helgen,om tid ges!
Någon som vet vad det är för extra tillbehör i de två små påsarna som medföljer?
Otekniska jag gissar på kol i den ena,men det andra??????????

Ja en adapter måste jag väl ha om jag köper från England också, för dom har väl andra kontakter? Lutar åt någon Heiniger modell.. Men först måste jag få tillbaka pengarna jag betalde för Moser'n.^^

OK,tack så mkt!
Bra när reservdelar ingår:bump:
får väl hitta någon som kan hjälpa mig att byta när det behövs:confused:

Håller med Saigon. Jag tror du kommer tycka Julas är sådär. Den ÄR tung och den låter mycket. Visst klipper den bra. Jag kunde dessutom klippa hela raggiga ponnyn utan att den blev varm. Dock putsade jag inte så noga iom att jag var sjuk och knappt orkade stå.
Men just pga din värk så tror jag nog att en annan maskin kan vara att föredra. För jag som ändå är bättre nu fick ont efteråt. Och jag klippte inte lång stund.
Men har man råd med annat skulle jag satsa på det. Du kanske dessutom ska klippa mer än en liten ponny också.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har tänkt investera i en egen klippmaskin. Hade först tankar på att köpa en från Jula, då många verkat nöjda med dessa, förutom den höga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: aleksis
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka