Klippdags! Hjälp!

S

snorleif

Min halvblodsvallack ser ut som ett troll och svettas mycket vid träning, så nu är det dags att klippa igen! Jag hade planer på att ta ut någon som är duktig på detta, men när det visade sig att min kompis har klippmaskin bestämde vi oss att klippa själva, så snart blir det av! (:

Jag har aldrig tidigare klippt själv och ber er om maaassa tips och gärna bilder.[/B] Hästen har blivit klippt innan och sköter sig bra då, så det ska inte vara några problem med honom iallafall. Vart börjar jag? Hur klipper jag vid manen? Ös på med info, och gärna bilder som sagt :laugh:

Sv: Klippdags! Hjälp!

Om hästen är klippt innan kanske du ser linjerna från den klippningen?
Jag brukar börja på halsen. Kör lite punkter här nedan!

- Försök att göra långa tag med maskinen blir snyggare än en massa korta rak drag.
- Klipp så nära manen du kan utan att få med man helst...
- På frambenen följer du dom naturliga linjerna vid muskeln o lämnar en liten "trekant" som pekar upp mot halsen!

- Glöm inte att låta maskinen svalna i mellan åt den blir ganska varm om bladen! Och kom ihåg att smörja iaf minst var 10 onde minut i hålet på ovansidan maskinen o på klipp skäret lägg en strimma på ovansidan!

Jag har ju tyvärr inga bilder men det är inte så svårt, det kniviga är ju om man INTE ska helklippa o få det lika på båda sidorna!
Men tänk då på att det är ingen som ser båda sidor samtidigt =)

Det viktiga tycker jag är att linjerna ovanför bakbenen är lika höga (det ser du ju när du står bakom) O att det ser jämt ut framifrån!

Lycka till

Tack så jättemycket :bow:

Någon mer fler tips? Bilder?
Tanken är att pållen ska bli helklippt, förutom på benen.

Sök på google på helklippning så får du upp bra bilder! Helklipper du så klipper du ju bara till "spetsarna" på frambenen o någon snygg linje på bakbenen. rak eller sned neråt en smaksak! Ovanför svansroten brukar jag göra en liten trekant som pekar uppåt så att man inte klipper rakt över svansen utan så att svansen avslutas med en liten trekant!
Sedan bör du ju spara en pälsfläck under sadeln! Som en sadelpadd ungefär lägg en padd som mall! Det är stor risk att det blir skav eller likniande om man rakar av manken eller liknande....

Senast min häst blev klippt varjag inte själv med, utan en stallkompis höll koll på honom. Då blev han klippt på huvudet också, eftersom "han såg så dum ut annars".. Någon som har erfarenhet av att klippa på huvudet också?

viktigaste att tänka på är att du kan alltid ta bort lite mer päls, men du kan inte sätta dit den igen.. så var väldigt försiktig vid manen och svansen! samma med benen, är du ovan så ta lite i taget!

Tack för bra tips :bow:
Kanske slänger in en bild här efter klippningen och det inte blir alltför katastofalt, då tänker jag avanmäla mig från hopptävlingen på söndag också :D

Såhär blev det! (Bättre sent än aldrig)

IMG_5907.jpg

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 144
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 440
Senast: Wonna
·
Hundavel & Ras Igår pratade jag med sambon och lyckades få honom förstå hur det tidsmässigt (vilket är den största utmaningen) är väldigt lägligt med...
2
Svar
29
· Visningar
4 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka