Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Det här vet inte jag - men jag undrar om det också kan handla om hur man framställer sitt önskemål? Om man visar att man verkligen är livrädd på riktigt kanske det tas emot annorlunda än om man kliver in, kräver sin rätt och säger att man gärna vill spika sin dag i kalendern och inte vill att ens underliv ska förändras.
Nja, tror faktiskt inte det. Finns dom som är livrädda att föda vaginalt efter traumatiska tidigare förlossningar och trots det blivit nekade, vilket jag tycker är barbariskt.
Jag är glad att jag tillhör rätt sjukhus, hos oss snittas 20% av alla kvinnor, hälften är planerade och hälften är akuta.Men såklart så ska man ha skäl till sitt snitt, antingen av humanitära (rädsla, tidigare övergrepp exempelvis) eller fysiska (bäcken, sjukdom osv).
Så dom som vill ha planerade snitt är en försvinnande liten del, tror inte någon skulle välja kejsarsnitt om man inte verkligen var livrädd. Det är en stor operation som medför vissa risker om det vill sig illa, sen godkänner såklart inte sjukhusen att man snittas bara för att.

Är rädd att få komplikationer själv och ju närmare det kommer, desto räddare blir jag, hade jag vetat eller planerat att bli gravid så hade jag nog först tagit tag i min förlossningsrädsla innan, men den har varit med mig så länge jag kan minnas och inte blivit bättre av att majoriteten jag känner haft hemska förlossningar.
Men sen hade jag aldrig tänkt att bli gravid egentligen, just pga min rädsla inför själva förlossningen (trodde inte man kunde få snitt pga rädsla först och velade länge mellan att behålla och göra abort).

Nja, tror faktiskt inte det. Finns dom som är livrädda att föda vaginalt efter traumatiska tidigare förlossningar och trots det blivit nekade, vilket jag tycker är barbariskt.
Jag är glad att jag tillhör rätt sjukhus, hos oss snittas 20% av alla kvinnor, hälften är planerade och hälften är akuta.Men såklart så ska man ha skäl till sitt snitt, antingen av humanitära (rädsla, tidigare övergrepp exempelvis) eller fysiska (bäcken, sjukdom osv).
20% verkar mycket riktigt vara många. På Varbergs sjukhus (@Vogue s) är motsvarande siffra 15,7% och i Göteborg 17,3% (2016).

20% verkar mycket riktigt vara många. På Varbergs sjukhus (@Vogue s) är motsvarande siffra 15,7% och i Göteborg 17,3% (2016).
Varberg och Göteborg är extremt restriktiva med planerade snitt tyvärr. Folk med extrem rädsla byter om domn kan tom län för att inte ens ta kampen.
Undrar hur fördelningen med akuta vs kontraktsnitt ser ut i Gbg och Varberg. Uppsala ligger planerade på ca 10%.

Varberg och Göteborg är extremt restriktiva med planerade snitt tyvärr. Folk med extrem rädsla byter om domn kan tom län för att inte ens ta kampen.
Undrar hur fördelningen med akuta vs kontraktsnitt ser ut i Gbg och Varberg. Uppsala ligger planerade på ca 10%.
Snittet för Sverige är 17,6% (2016) så extremt restriktiva vet jag inte om de är.

@Sporthorse Jag tror att det är jätteviktigt att du söker psykologiskt stöd inför och efter förlossningen, med tanke på hur komplicerade dina känslor har varit under hela graviditeten.
Jo, det har jag fått, dels med psykiatriker som utredde (hittade inga psykiska besvär att jobba med) och sen psykologkontakt, men efter snittbeslutet så fanns det inte så mkt mer att prata om med psykologen. All ångest var som bortblåst.
Så dom tyckte jag skulle höra av mig till en kurator istället efter att bebisen var född.
Men om jag ska ha fler barn så ska jag nog gå fler gånger hos aurora innan.

Så det är därför jag säger att vägen har varit extremt lång och tuff, tog 30 veckor innan jag kunde släppa rädslan och ångesten inför förlossningen och många turer till diverse folk, läkare, psykologer, psykiatriker osv.

Jag var jätterädd för att spricka innan, låg vaken om nätterna och kände mig ofta inspärrad i min egen kropp, därför att något skulle hända som jag inte kunde förhindra, och det skulle göra ont.

Jag hade inte en smidig förlossning. Inte en hemsk, men min latensfas var flera dygn lång, jag hade väldigt ont och fick krysta i flera timmar. Läkare på rummet i slutet därför att dom planerade snitt och klocka. Det behövdes inte till slut, men det var bara en krystning bort.

Jag sprack en del. Lite mer än vanligt, och på ett ställe ganska djupt. Nu 11 veckor senare är jag "som ny" enligt BM på efterkontrollen.

Trots att förlossningen var det värsta jag har varit med om var den också det bästa, och inte bara för att det kom ett barn till slut. Jag hade faktiskt inte velat ha den ogjord, eller ens ändrat på något.

Fil förståelse om man måste göra snitt, absolut. Däremot tycker jag att det är jättebra att läkarna kräver att det ska sätta igång naturligt först. För nej, det är inte längre "min kropp mitt val". Så kan man tänka fram till en ev abort, men efter det smäller bebis behov minst lika högt eller högre. Och det är mycket bättre för ett barn om förlossningen får starta.

Jo, det har jag fått, dels med psykiatriker som utredde (hittade inga psykiska besvär att jobba med) och sen psykologkontakt, men efter snittbeslutet så fanns det inte så mkt mer att prata om med psykologen. All ångest var som bortblåst.
Så dom tyckte jag skulle höra av mig till en kurator istället efter att bebisen var född.
Men om jag ska ha fler barn så ska jag nog gå fler gånger hos aurora innan.

Så det är därför jag säger att vägen har varit extremt lång och tuff, tog 30 veckor innan jag kunde släppa rädslan och ångesten inför förlossningen och många turer till diverse folk, läkare, psykologer, psykiatriker osv.
Hoppas du kan få en ny kontakt efter förlossningen då. Och lycka till förstås!

men snälla, det är ingen skrämselpropaganda att mer än hälften av alla mina nära vänner haft HEMSKA förlossningar. Att du råkat ha turen att ha enkla förlossningar betyder inte att någon annan ska våga ta den risken, speciellt inte när du inte vet mina eller någon annans förutsättningar.

På mitt sjukhus sa dom att ingen kan tvinga en att föda vaginalt, och där Vouge bor säger man nej till nästan alla.

Ena sekunden säger du att du inte hört om någon som varit missnöjd med sina snitt. I nästa att hälften av de du känner har haft HEMSKA vaginala förlossningar. Som argument i en sån här diskussion är det det snarare klockren skräckpropaganda. Iaf så länge du inte kan presentera någon källa på att dina anekdoter stämmer med verklighetens nöjdhet och upplevelser.

”Risken” du pratar om är ju ingen faktiskt kalkylerad risk utan din egen verklighetsbild.

GENVÄG? Nu får du ge dig! Är så trött på att folk tror att man snittas för att ta någon jävla genväg, kampen för att få snitt har varit ett helvete och jag är VÄL medveten om riskerna med snitt.

Det är varken någon genväg eller en lätt operation, det VET jag. Men tar man risker i VF mot KS så är jag en person som väljer KS före VF. TROTS att jag är livrädd för bägge delarna.
Fast den här tråden går ju i princip ut på att smutskasta VF och du skriver ju själv att mer än hälften av alla dina vänner har haft hemska förlossningar.
Såklart har du hört om fler negativa upplevelse r av VF eftersom typ 80% av alla barn föds vaginalt i Sverige.
Minst 50% av mina vänner som gjort snitt har haft komplikationer efteråt.
Så man behöver ju inte försköna snittfödel... just saying :grin:

Ena sekunden säger du att du inte hört om någon som varit missnöjd med sina snitt. I nästa att hälften av de du känner har haft HEMSKA vaginala förlossningar. Som argument i en sån här diskussion är det det snarare klockren skräckpropaganda. Iaf så länge du inte kan presentera någon källa på att dina anekdoter stämmer med verklighetens nöjdhet och upplevelser.

”Risken” du pratar om är ju ingen faktiskt kalkylerad risk utan din egen verklighetsbild.
Tack för din input expert, men jag väljer att lita på statistik istället och den har jag läst tillräckligt inför mitt snitt.

Jag gick igenom en okomplicerad och häftig förlossning -16. Inga skador mer än nåt styng på ena blygläppen. Jag är både smal och kort och mitt barn vägde över 3kg.

Var livrädd för både snitt, sugklocka och allt vad komplikationer innebar men nu slapp jag det.

Senast ändrad:
Tack för din input expert, men jag väljer att lita på statistik istället och den har jag läst tillräckligt inför mitt snitt.

Så tråkigt att kvinnor ska behöva vara rädda. Att föda barn kan gå fel ja och då ska man som kvinna kunna säga ifrån alt att någon annan tex ens partner ska kunna säga stop.

Det är väl jätte bra att alternativ finns. Föda barn ska folk kunna göra utan att bli ifrågasatta utav vården. Man är ju redan ganska utelämnad när man föder barn. Då ska man inte behöva bli ignorerad i en redan sårbar situation.

Lycka till med snittet!

Jag har inte kommit med någon input eller påstått att det ena är mer eller mindre riskfyllt.

Det är du som kommer med påståenden och jag som frågar dig om statistik. Statistik som säger att hälften av alla som genomgår vaginala förlossningar upplever dem som HEMSKA och att ingen är missnöjd med sitt kejsarsnitt.

Fast den här tråden går ju i princip ut på att smutskasta VF och du skriver ju själv att mer än hälften av alla dina vänner har haft hemska förlossningar.
Såklart har du hört om fler negativa upplevelse r av VF eftersom typ 80% av alla barn föds vaginalt i Sverige.
Minst 50% av mina vänner som gjort snitt har haft komplikationer efteråt.
Så man behöver ju inte försköna snittfödel... just saying :grin:

Vad för komplikationer? Har själv gjort akut snitt under narkos och mitt enda ”men” efteråt är ett pyttelitet ärr. Och det kan ju knappast räknas som varken men eller komplikation så är nyfiken. Kommer snittas (planerat) vid ev fler barn så kommer aldrig föda vaginalt, så därför nyfiken på vilka komplikationer du pratar om :)

Vad för komplikationer? Har själv gjort akut snitt under narkos och mitt enda ”men” efteråt är ett pyttelitet ärr. Och det kan ju knappast räknas som varken men eller komplikation.
Jag lägger spoiler ifall nån inte vill läsa.
en vän till mig fick hela operationsärret uppsprucket efter några dagar. Dom fick sy om det och hon hade infektioner på löpande band. Antar att hon hade otur. En annan vän fick en inflammation i livmodern efter akut snitt, har förstått att det händer ibland vid akut snitt. Jag har själv gjort akut snitt och är nöjd, men första tiden var jobbig då jag hade väldigt svårt att bajsa dom första 3 månaderna. Det säger flera vänner som gjort snitt att det är vanligt och att även få problem med hemorrojder osv. (

Jag har inte kommit med någon input eller påstått att det ena är mer eller mindre riskfyllt.

Det är du som kommer med påståenden och jag som frågar dig om statistik. Statistik som säger att hälften av alla som genomgår vaginala förlossningar upplever dem som HEMSKA och att ingen är missnöjd med sitt kejsarsnitt.
Läs igen, mer än hälften av mina nära vänner skrev jag. inte hälften av alla som fött barn i hela världen.
Min kompis unge och min kompis höll på att stryka med under förlossningen, hon hade ingen ork kvar och pulsen gick ner på bebisen, fostervattnet var grönt, hade han inte kommit ut efter 1 minut så hade det blivit urakut snitt.Dom drog ut honom med sugklocka, första barnet. Hon ville ha snitt inför barn nummer två men blev övertalad att testa igen, då gick det visserligen bra.

en vän till mig fick hela operationsärret uppsprucket efter några dagar. Dom fick sy om det och hon hade infektioner på löpande band. Antar att hon hade otur. En annan vän fick en inflammation i livmodern efter akut snitt, har förstått att det händer ibland vid akut snitt. Jag har själv gjort akut snitt och är nöjd, men första tiden var jobbig då jag hade väldigt svårt att bajsa dom första 3 månaderna. Det säger flera vänner som gjort snitt att det är vanligt och att även få problem med hemorrojder osv. (

Okej enda som hände för mig var att jag fick barnsängsfeber efteråt (inte så kul men ser inte det som en komplikation) men jag hade blodförgiftning när jag kom in till förlossningen och hade dött om de inte hade snittat.

Hemmorojder får man generellt av att vara gravid om det vill sig illa och har verkligen inget med snittet att göra utan med det ökade trycket av bebisen. För att undvika förstoppning så ska man redan INNAN snittet äta fiberrik mat, dricka katrinplommonjuice och annat som sätter igång magen.
jag som får planerat snitt har god tid att förbereda magen inför det.

Många som skriver här har nog mest hört skräckpropaganda om kejsarsnitt. Man får tänka på att dom planerade snitten är en minoritet av alla snitt som görs.
Sen är det mycket annat som påverkar om man får komplikationer eller inte, hög ålder, dålig fysik och kraftig övervikt tex gör att man generellt får mer komplikationer, så det kan man ta tag i innan.
Jag är vältränad och smal och ung, så enligt läkare har jag bra förutsättningar till att föda barn (både snitt och vf).

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 080
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 564
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25