Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Nu blir jag förvirrad. Du har väl inte fått planerat snitt?

Att vården skiljer sig runt om i Sverige är ingen nyhet? Det är olika i olika landsting. Kolla bara tråden om pappan får stanna eller ej.

Väldigt få i detta land ligger plus på skattekontot i åren då vi föder barn.

Inte planerat nej. Får fortfarande stå ut med att inte veta dag och tid så att säga. Men genom kontraktet får jag snittet om jag vill, vilket jag givetvis vill.

Det finns också gott om kvinnor som fött flera barn vaginalt, utan att bli klippta/spruckit och som aldrig fått några skador eller konstigheter med vare sig utseende eller funktion. Been there, done that 3 gånger med en liten (för tidigt född) och två normalstora bebisar och jag är ingen stor eller speciellt "vidhöftad" människa.

Skrämselpropaganda och hemska erfarenheter kan man hitta om exakt allt, men bara för det så kan man ju inte bortse från att majoriteten av alla förlossningar inte utspelar sig som värsta skräckhistorierna.

Självklart finns det förlossningar som går hur bra som helst! Det säger jag inget om! Verkligen inte!

Och hade någon kunnat garantera mig att mitt barn inte fastnar eller att jag går sönder hade jag LÄTT fött barn vaginalt.
Bring it on typ!
Måste vara ashäftigt att föda i ett badkar och ta emot barnet själv eller något sådant, verkligen!

Men lika ohäftigt skulle det vara att behöva offra kroppens funktioner eller barnets OM det inte går bra.

Så det är därför, har noll rädsla för smärta osv öht, vill bara ha kontroll helt enkelt :)

vill bara ha kontroll helt enkelt :)
Självklart så finns det snitt som går bra, men varför riskera nedanstående komplikationer.

Färre än en på hundra kan få en skärskada på urinblåsan i samband med kejsarsnittet. Det brukar läka utan komplikationer (men kvinnan kan behöva gå med kateter en tid efter kejsarsnittet, för att avlasta blåsan). Färre än en på tusen kan få skärskador på urinledare (rören mellan blåsan och njurarna). Färre än en på tusen får en skärskada på tarmen.

Infektion
efter kejsarsnitt är vanligare än efter vaginal förlossning. Upp emot 30 procent drabbas efter akut kejsarsnitt av infektion i såret, i urinblåsan och/eller i livmoderslemhinnan (barnsängsfeber). Infektionsrisken är mindre vid planerade snitt, där är infektionsrisken ungefär 10 procent medan vaginal födsel leder till infektion i ca 3 procent av fallen.

Självklart finns det förlossningar som går hur bra som helst! Det säger jag inget om! Verkligen inte!

Och hade någon kunnat garantera mig att mitt barn inte fastnar eller att jag går sönder hade jag LÄTT fött barn vaginalt.
Bring it on typ!
Måste vara ashäftigt att föda i ett badkar och ta emot barnet själv eller något sådant, verkligen!

Men lika ohäftigt skulle det vara att behöva offra kroppens funktioner eller barnets OM det inte går bra.

Så det är därför, har noll rädsla för smärta osv öht, vill bara ha kontroll helt enkelt :)

Men det är ju ingen som kan garantera dig ett komplikationsfritt kejsarsnitt heller. Att den där åsiktskorridoren till Facebookgrupp fått för sig vad som är sanningen är något helt annat än verklighetsförankrat.

Jag kan inte begripa varför vården skulle lägga resurser på att folk vill kunna klämma in sina barns födelse i sina kalendrar.

Men hejsan tråden skammande av kvinnor med primär förlossningsrädsla som därför önskar kejsarsnitt 🤬

Sen att någon skrev att kvinnorna själv kan styra om de får skador av vaginal förlossning genom hälsosamt leverne. Visst kan det påverka till viss liten del men inte så att man kan förutsäga vem som blir skadad och inte 😏 Ska vi säga att mammor med förlossningsskador ska få skylla sig själva nu :eek:

@Vogue Hoppas det går bra med kejsarsnittet! Jag är fantastiskt nöjd över mitt som möjliggjorde att vi fick våran dotter utan fysiska/psykiska men på både hon och mig. Både jag och läkarna är dessutom överens om att vid eventuellt till barn så är snitt bäst ur medicinsk synvinkel för både mig och barnet trots att jag inte har några fysiska hinder för vaginal förlossning.

Självklart så finns det snitt som går bra, men varför riskera nedanstående komplikationer.

Färre än en på hundra kan få en skärskada på urinblåsan i samband med kejsarsnittet. Det brukar läka utan komplikationer (men kvinnan kan behöva gå med kateter en tid efter kejsarsnittet, för att avlasta blåsan). Färre än en på tusen kan få skärskador på urinledare (rören mellan blåsan och njurarna). Färre än en på tusen får en skärskada på tarmen.

Infektion
efter kejsarsnitt är vanligare än efter vaginal förlossning. Upp emot 30 procent drabbas efter akut kejsarsnitt av infektion i såret, i urinblåsan och/eller i livmoderslemhinnan (barnsängsfeber). Infektionsrisken är mindre vid planerade snitt, där är infektionsrisken ungefär 10 procent medan vaginal födsel leder till infektion i ca 3 procent av fallen.

Varför skriver du ett inlägg som det här till någon som är rädd för att föda barn?

När jag födde barn var dom JÄTTEnoga med att säga att om man fick problem i underlivet av något slag efter förlossningen, SKULLE man höra av sej.
För så ska det inte vara.
Det ska åtgärdas.
Och kan i regel åtgärdas.

Sen kanske faktiskt inte alla tar sej iväg för att åtgärda för att man kanske tror att det ska vara så eller för att det är så det blir eller bara inte ids iväg.
Eller inte vågar eller orkar eller tycker det är såpass lite eller vad som helst.

(Jag har noll och inga problem av mitt klipp. Det syns inte och känns inte inte. Letar man kanske man kan ana vart det är men..

Själva klippet brände till men kan knappt kalla det för smärta.
Det onda var inte klippet om man säger så. Det gör ju ont att föda barn, liksom, något annat vore ju konstigt faktiskt. )

Men hejsan tråden skammande av kvinnor med primär förlossningsrädsla som därför önskar kejsarsnitt 🤬

Jag håller med om att tråden innehåller väl många detaljer om komplikationer osv.

Men det kan på inget sätt vara okej att i tråd efter tråd ösa ur sig propaganda och skräckscenarion och att egna omskrivningar av andras förlossningar är ”faktabaserad info” och att att sen reaktionerna på detta skulle vara ”skammande av kvinnor med förlossningsrädsla”.

Om det var mitt inlägg specifikt du menade så syftade jag på att det ”framför allt handlade om att vilja ha en tid och en dag” i relation till påståendet att vården är usel och inskränkt eftersom kvinnor själva inte efter sina egna bedömningar (och hetsande i Facebookgrupper, mitt tillägg) ska få välja vilken vård de vill ha.

Jag håller med om att tråden innehåller väl många detaljer om komplikationer osv.

Men det kan på inget sätt vara okej att i tråd efter tråd ösa ur sig propaganda och skräckscenarion och att egna omskrivningar av andras förlossningar är ”faktabaserad info” och att att sen reaktionerna på detta skulle vara ”skammande av kvinnor med förlossningsrädsla”.

Om det var mitt inlägg specifikt du menade så syftade jag på att det ”framför allt handlade om att vilja ha en tid och en dag” i relation till påståendet att vården är usel och inskränkt eftersom kvinnor själva inte efter sina egna bedömningar (och hetsande i Facebookgrupper, mitt tillägg) ska få välja vilken vård de vill ha.

Är såklart ett ”inte” för mycket här

Jag kunde inte hålla med mer.

Det känns också märkligt att kejsarsnitt skulle vara den magiska lösningen för allt och alla i alla lägen och att det ska vara oemotsagt. Därför gillar jag @Inte_Ung s inlägg.

Själv var jag jätterädd för att behöva få magen uppskuren men sånt får man väl inte heller säga.

När jag tänker efter så har jag heller aldrig hört någon som klagat eller varit missnöjd med sitt kejsarsnitt.

Är man ordentligt påläst kring kejsarsnitt och vaginala förlossningar så vet man att båda saker har fördelar och nackdelar, och vilket man själv väljer av olika skäl inte ska behöva diskuteras. Däremot felaktig information får folk att reagera, vilket vi ser i tråden.

Hur många har du pratat med kring kejsarsnitt? Jag har gjort 3 planerade kejsarsnitt och missnöjd med dem allihop. Lägger av hänsyn in en spoiler med lite info om mina kejsarsnitt, rekommenderar inte att läsa det om man vill fortsätta leva i tanken att kejsarsnitt är både smärtfritt och komplikationsfritt.

Kejsarsnitt 1, ingen information alls om ingreppet samt otrevlig personal. F ö smärtfritt men ger ångest idag över kejsarsnitt pga det usla bemötandet

Kejsarsnitt 2, komplikationsfritt under ingrepp men sonen svalde fostervatten så han hamnade på neonatalen i flera dagar då han hade svårt med andningen. Mycket vanligt hos dessa barn, dock ovanligt att det ger besvär under längre tid. I år fyller han 6 år och är ännu inte friskförklarad för sin andning utan tillhör barnmedicin. Enorm smärta i flera månader efter, så åt starka värktabletter för att sköta vardagen.

Kejsarsnitt 3, bebis utplockad med sugklocka efter svårigheter med mycket sammanväxningar. Slapp livmoder som vägrade dra ihop sig samt misstanke om sönderskuren urinblåsa. Ingreppet tog 2 timmar innan de var säkra på att urinblåsan var hel och att livmodern började dra ihop sig. Enorm smärta genom hela ingreppet, så jag fick maxdos av smärtlindring utöver ryggbedövningen. Men utan resultat och kunde ej sövas pga den slappa livmodern så de fick arbeta i etapper så jag fick pauser från smärtan. Smärta länge efter men klarade mig på alvedon.

Samtliga kejsarsnitt har genomförts med kräkningar då jag reagerat på bedövningen, vilket enligt mina olika läkare är vanligt då det beror på lågt blodtryck. Varit uppe på benen först dagen efter ingrepp pga bedövningen. Jag tillhör den kategorin som inte velat ha mina kejsarsnitt alls, men av medicinska skäl hos bebisarna så har valet varit planerade kejsarsnitt eller akuta om jag kommit in vid pågående värkarbete.

Sen att någon skrev att kvinnorna själv kan styra om de får skador av vaginal förlossning genom hälsosamt leverne. Visst kan det påverka till viss liten del men inte så att man kan förutsäga vem som blir skadad och inte 😏 Ska vi säga att mammor med förlossningsskador ska få skylla sig själva nu :eek:

@Vogue Hoppas det går bra med kejsarsnittet! Jag är fantastiskt nöjd över mitt som möjliggjorde att vi fick våran dotter utan fysiska/psykiska men på både hon och mig. Både jag och läkarna är dessutom överens om att vid eventuellt till barn så är snitt bäst ur medicinsk synvinkel för både mig och barnet trots att jag inte har några fysiska hinder för vaginal förlossning.
När man har härjat om hur svåra skador vaginal förlossning kan leda till sedan långt innan man var gravid, så får man väl nån gång nästan räkna med att få tillbaka.

När jag tänker efter så har jag heller aldrig hört någon som klagat eller varit missnöjd med sitt kejsarsnitt.
Men det beror ju på vilka personer som du har råkat diskutera frågan med, det är inte ett statistiskt underlag. Jag känner flera som varit ledsna över att göra kejsarsnitt eller som har fått komplikationer, men inte heller det är något statistiskt underlag. Trots allt är det frågor som man diskuterara i väldigt små grupper. I dag när internet finns med alla sina grupper så är det lätt att man bara får ensidig information/bekräftelse på det man söker, vilket faktiskt kan begränsa det statistiska urvalet än mer än om man t ex hade frågat alla kvinnor på ens arbetesplats om deras förlossningsupplevelser. Någon skrev om en grupp med 5000 medlemmar där flera (inte alla eftersom föristagångsgravida även är med) har negativa förlossningsupplevelser, det är ju väldigt lite jämfört med de miljoner kvinnor i landet som har fött barn (har inte orkat kolla hur många mödrar det finns i Sverige men gissar på 3-4 miljoner)?

känns skönt att läsa att "Dessutom medför kejsarsnitt på en överviktig kvinna högre risker än på en normalviktig kvinna. "
Med andra ord är det farligare att föda barn generellt om man är överviktig.

Min bm så att kejsarsnitt sällan går fel då det utförs så många dagligen. Tror det blir flest komplikationer när man har mycket bukfett så det är svårt att se vävnader ordentligt.

Jag vet flera som har fått problem med sina snitt efter själva operationen. Jag vill inte skrämma upp er som tror att snitt är någon genväg till att föda barn för det är det verkligen inte.

Tycker det är tråkigt att ni snackar så mycket skit om vaginala förlossningar, för de allra flesta i min närhet har fått en mycket bättre upplevelse av vag. förlossning än de som fått snittfödsel.

Bring it on typ!

Jag är också ett kontrollfreak. Hade jag behövt göra kejsarsnitt hade jag nog gått en kurs i kirurgi först ;-)
Ingen kan garantera något någonsin i livet. Att ha barn är att vara konstant orolig, det svåraste är att steg för steg släppa på kontrollen över dem och arbeta bort sin oro.
Jag är ganska säker på att jag blev klippt och sydd med ett av barnen, och troligen sprack jag med de andra, men minns inte om jag blev sydd eller inte. Jag skriver ganska och troligen för att det var så små detaljer i det hela och inget som jag varken då eller efteråt haft några problem med. Nu var det väldigt länge sedan, men sina förlossningar är nog det viktigaste man varit med om i livet och något som etsar sig fast i minnet. Det som också händer, förutom det fysiska, när man föder barn är ju att hela ens livssituation och ens prioriteringar ställs helt på ända när man står där med en ny människa att ha ansvar för. Plötsligt är man inte själv universums centrum längre. Inte ens för ens egna föräldrar ;-). Gav ett visst drag av panik när jag under min första gravididet insåg vad jag gett mig in på (trodde jag ;-)) men det är ju faktiskt det som är det bästa med att få barn :-).
Oavsett hur det går med din och @Sporthorse förlossningar så hoppas jag att ni (med lite perspektiv) kommer att se tillbaka på dem med glädje och att ni - framförallt - kommer att få en fin tid framöver med era barn.

Det finns också gott om kvinnor som fött flera barn vaginalt, utan att bli klippta/spruckit och som aldrig fått några skador eller konstigheter med vare sig utseende eller funktion. Been there, done that 3 gånger med en liten (för tidigt född) och två normalstora bebisar och jag är ingen stor eller speciellt "vidhöftad" människa.

Skrämselpropaganda och hemska erfarenheter kan man hitta om exakt allt, men bara för det så kan man ju inte bortse från att majoriteten av alla förlossningar inte utspelar sig som värsta skräckhistorierna.
men snälla, det är ingen skrämselpropaganda att mer än hälften av alla mina nära vänner haft HEMSKA förlossningar. Att du råkat ha turen att ha enkla förlossningar betyder inte att någon annan ska våga ta den risken, speciellt inte när du inte vet mina eller någon annans förutsättningar.

På mitt sjukhus sa dom att ingen kan tvinga en att föda vaginalt, och där Vouge bor säger man nej till nästan alla.

Jag vet flera som har fått problem med sina snitt efter själva operationen. Jag vill inte skrämma upp er som tror att snitt är någon genväg till att föda barn för det är det verkligen inte.

Tycker det är tråkigt att ni snackar så mycket skit om vaginala förlossningar, för de allra flesta i min närhet har fått en mycket bättre upplevelse av vag. förlossning än de som fått snittfödsel.
GENVÄG? Nu får du ge dig! Är så trött på att folk tror att man snittas för att ta någon jävla genväg, kampen för att få snitt har varit ett helvete och jag är VÄL medveten om riskerna med snitt.

Det är varken någon genväg eller en lätt operation, det VET jag. Men tar man risker i VF mot KS så är jag en person som väljer KS före VF. TROTS att jag är livrädd för bägge delarna.

På mitt sjukhus sa dom att ingen kan tvinga en att föda vaginalt, och där Vouge bor säger man nej till nästan alla.

Det här vet inte jag - men jag undrar om det också kan handla om hur man framställer sitt önskemål? Om man visar att man verkligen är livrädd på riktigt kanske det tas emot annorlunda än om man kliver in, kräver sin rätt och säger att man gärna vill spika sin dag i kalendern och inte vill att ens underliv ska förändras.

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 080
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 564
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25