Samtidigt får överviktiga kvinnor sällan sfinkterrupturer, man tror att det beror på att mellangården är tjockare. Intressant tycker jag!
Verkligen! Hade aldrig trott att även den blev tjockare!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samtidigt får överviktiga kvinnor sällan sfinkterrupturer, man tror att det beror på att mellangården är tjockare. Intressant tycker jag!
När det går så illa är det ju något som har missats i ett tidigare skede. Normala förlossningar går att förutse. Man vet när barnet ligger rätt. Man kan mäta att barnet får plats.Och dom kvinnorna som får sina underliv sönderdragna och lever med stomi nu, är det också att vara fullständigt återställd?
Talar bla med en kvinna nu i vår grupp på fb där hon blivit opererad 33 ggr och fortfarande stomi. Är det lyckat?
Polstrad mellangård. Kanske går att göra extra?Verkligen! Hade aldrig trott att även den blev tjockare!
Hur funkar det där kontraktet?
Du får inte planerat snitt men när det drar igång får du ändå välja att bli snittad vid 4cm?
Då måste du åka in rätt tidigt så de kan undersöka dig?
Vad händer om Du öppnar dig snabbt och läkaren är upptagen?
Eller hur är det tänkt att det ska fungera?
Angående kontrollbehovet så kan ju förlossningen vara ett ställe att börja släppa det för den varelse som kommer ut kommer styra ditt liv större delen av tiden sen, länge. Den kan inte kontrolleras till en början man kan bara hoppas att man lyckas tillfredsställa den. Att vara så utlämnad till vad en liten bebis känner och har för behov är en utmaning för mitt kontrollbehov långt mycket mer än förlossningen. /förstagångs mamma till 6v bebis
Det handlar inte om kostnader utan om att en vaginal förlossning är det bästa för BÅDE barnet och kvinnan när allt går bra.Detta är ju egentligen ett sätt att få kvinnor att föda vag och slippa kostnader då de hoppas att man i den utsatta positionen ska ge med sig och bara föda men så blir det inte här
Det handlar inte om kostnader utan om att en vaginal förlossning är det bästa för BÅDE barnet och kvinnan när allt går bra.
Jag skall citera en förlossningsläkare som sade: "Om snitt hade varit det bästa för kvinnan och barnet så hade jag ju naturligtvis snittat vid alla förlossningar, men nu så är det inte så."
Det handlar inte om kostnader utan om att en vaginal förlossning är det bästa för BÅDE barnet och kvinnan när allt går bra.Detta är ju egentligen ett sätt att få kvinnor att föda vag och slippa kostnader då de hoppas att man i den utsatta positionen ska ge med sig och bara föda men så blir det inte här
Polstrad mellangård. Kanske går att göra extra?
Precis. Det är tydligen en relativt ny sak att dom vill att kvinnor utan psykisk ohälsa eller liknande (dumma svepskäl i know) ska ge barnet adrenalin osv som det får av ett startat värkarbete.
Så direkt vid värkstart är man välkommen in och vid 4 cm öppning har dom tydligen en magisk gräns att dels har barnet ”fått vad det behöver för att vara redo inför att födas” och samtidig finns gott om tid att snittas.
Detta är ju egentligen ett sätt att få kvinnor att föda vag och slippa kostnader då de hoppas att man i den utsatta positionen ska ge med sig och bara föda men så blir det inte här
Men ligger han kvar i säte till nästa vecka blir det plan snitt ändå, så det hoppas jag på
Jag vill ju framförallt ha ett snitt pga kontrollbehov då jag vill ha en tid och dag men med tanke på hur usel vården är idag blir det såhär.
Hoppas på att det snart kommer att finnas privata alternativ, ungefär som vid plastik.
Ok då förstår jag planen. Jag tror att det även har att göra med att man sett positiva aspekter av att barnet genomgår förlossning, på detta sätt kanske man får det bästa från båda bitarna.
Hur får man en sån plastik? Måste man ha spruckit över en viss grad för att få det eller får man bekosta det hela själv?Det finns underlivsplastik.
Jag har blivit vackert och funktionellt lagad efter mina 3 vaginala förlossningar. Underliv är fantastiska att utföra plastik på. De läker otroligt bra och blir jättesnygga.
Så även om det skulle bli tokigt så går det att laga så att du i framtiden blir fullständigt återställd.
Skriv också i förlossningsbrevet att du vill att barnmorskan ser till att hålla emot i din mellangård. Det är en teknik som radikalt minskar riskerna för förlossningsskador.
Helt ärligt så är det ju så att om fiffi blev skadad av vaginala förlossningar så skulle ju ingen ha fler än ett barn. Jag har tre och det finns de som har fjorton.
Jo det går att prediktera ganska så bra faktiskt.OM det går bra ja. Och det kan ingen garantera. Så ja, pest eller kolera.
Vart hittar man statistik på det? Min bebis är rätt nätt om man ska tro på tul, ligger strax under medel inom normalmått. Jag är själv normalviktig just nu, men väger 50 normalt. Har inga direkta höfter så tror oavsett inte att jag skulle kunna föda fram en bebis på 3 kgDen tekniken används överallt idag. De gör så gott de kan för att undvika skador. Den största anledningen till skador är vi själva, vi är otränade och överviktiga och får stora barn.
Så vill man undvika skador är det bäst att hålla sig i form, träna mycket bäckenbotten och inte göda bebis.
Jo det går att prediktera ganska så bra faktiskt.
Det gäller dock att dessa bedömningar görs ordentligt och att inte chansa eller slarva med bedömningarna.
Rutinmässiga snitt är inte en bra lösning. Snitt ger andra risker och biverkningar. En mycket otrevlig biverkning är risken för endometrios p.g.a. att slemhinna från livmodern kan råka hamna i buken.
Hur hänger det ihop då? Om smala sällan spricker osv men överviktiga sällan får grad 4.Samtidigt får överviktiga kvinnor sällan sfinkterrupturer, man tror att det beror på att mellangården är tjockare. Intressant tycker jag!
Vart hittar man statistik på det? Min bebis är rätt nätt om man ska tro på tul, ligger strax under medel inom normalmått. Jag är själv normalviktig just nu, men väger 50 normalt. Har inga direkta höfter så tror oavsett inte att jag skulle kunna föda fram en bebis på 3 kg
Hur hänger det ihop då? Om smala sällan spricker osv men överviktiga sällan får grad 4.
Vart finns det statistik på vikt och förlossningsskador? Generellt är det dåligt med statistik gällande sånt
Jag sökte vård hos kvinnokliniken.Hur får man en sån plastik? Måste man ha spruckit över en viss grad för att få det eller får man bekosta det hela själv?