Sv: Klimat?

Gullan86 skrev:
jo men vill ni veta en hemlighet..:angel: island är har snarare varmare vintrar än oss....alltså när jag var där så frågade jag hur kallt de kunde bli typ de bara...."ibland blir det t.o.m 10MINUS" jag bara....hm okej de har vi varje dag på vintern i sverige typ.

eller har jag helt fel brukar de bli uppemot 30 grader kallt på island? de har väl samma klimat som oss typ?

ni vet väl att Island och Grönland igenligen borde byta namn.:smirk:

Kan inget om Island men de har ju golfströmmen precis utanför. Grönland har ju oxå lite strömmar men inte sådana riktigt. Det finns fakiskt lite grönt på Grönland, t o m blommor som jag har bildbevis på :smirk:
I somras när jag var där hade vi mellan 5 och 15 plus och då va jag ganska långt söderut.

Gullan86 skrev:
det handlar ju inte om att deinte tål det p.g.a för lite päls eller nåt det är väl mest luftrör som tar skada om det är kallt det är ju inte bra för nåt levande att andas in iskall luft i lungorna.
och en sak till islandshästar är spciellet känsliga för att vara svettiga det bör man tänka på och att det tar lång tid för dom att torka.
Hästar har så lång väg till lungorna så luften hinner värmas upp mycket bättre än hos människan.

Gullan86 skrev:
jo men vill ni veta en hemlighet..:angel: island är har snarare varmare vintrar än oss....alltså när jag var där så frågade jag hur kallt de kunde bli typ de bara...."ibland blir det t.o.m 10MINUS" jag bara....hm okej de har vi varje dag på vintern i sverige typ.

eller har jag helt fel brukar de bli uppemot 30 grader kallt på island? de har väl samma klimat som oss typ?

ni vet väl att Island och Grönland igenligen borde byta namn.:smirk:
Jag lovar att jag flyttar.
-10 låter bra.
Annars är det för kallt ;)

Jonna skrev:
Kan inget om Island men de har ju golfströmmen precis utanför. Grönland har ju oxå lite strömmar men inte sådana riktigt. Det finns fakiskt lite grönt på Grönland, t o m blommor som jag har bildbevis på :smirk:
I somras när jag var där hade vi mellan 5 och 15 plus och då va jag ganska långt söderut.
Jag vill se blommor!

Korven skrev:
Hästar har så lång väg till lungorna så luften hinner värmas upp mycket bättre än hos människan.

Men det kan väl ändå inte vara bra att ridas 3-4 ggr om dagen i 25 minus?

BLOMMOR :eek:
Det var faktiskt dj-vligt fint där!
Vad är det där rosa? :S
Hur varmt sa du att det var på sommarn?

Hästar är inte känsliga gör kall luft som någon sa deras strupe är så lång att luften värms upp innan de kommer ner till lungorna.
Vilkdhästarna blir de rädda i -30 så galopperar de ivåg i full kareta och de har då överlevt i herrans många år.
Så då ska nog en häst överleva en skritttur eller en liten ridrunda med LITE inslag av lugn trav och lugn galopp:smirk:

Som sagt jag pratar om några meters trav och galopp och inte togrejsa i 1 mil

Det beror ju på då hur hårt hästarna kommer att gå på turridningen och hur ofta ?

Svíþjóð skrev:
BLOMMOR :eek:
Det var faktiskt dj-vligt fint där!
Vad är det där rosa? :S
Hur varmt sa du att det var på sommarn?

du menar den där klumpen? Det var valspäck, mycket populärt på nationaldagen (säkert andra dagar också men ganska dyrt så de brukar oftast äta det på n-dagen)..var där då och fick äta grönländsk mat. Inte såå gott precis, tur att de hade pasta och tomatsås i affären :smirk:
Hade 5-15 grader där. Bilderna är tagna i Nuuk och utanför. Ofta blåser det fullt, men vissa dagar vindstilla och då är det väldans behagligt. Vattnet inte varmt, isen hade försvunnit i början av juni, kallt o bada! Vi provade.
Du får komma dit och rida sen när jag kommit dit (om jag nu gör det) :)

Det såg inte så gott ut :/
Äter folk verkligen det? :eek: ;)
pasta :banana:
Hur varmt var det i vttnet?

Varför inte ;)

Svíþjóð skrev:
Det såg inte så gott ut :/
Äter folk verkligen det? :eek: ;)
pasta :banana:
Hur varmt var det i vttnet?

Varför inte ;)

Man skär en liten bit, tar aromatkrydda och äter. Äckligt ja, men inte såå äckligt som man trodde. Utan aromatkrydda är det oätbart enligt mig.
Det var väl 2-3 grader varmt vattnet. Grönlänningarna stod bara och ruskade på huivudet när vi vitingar hoppade ner i havet :D

Å ja? Da jeg bodde der (i Reykjavík) i fjor, var det -17°C en dag, pluss vind. Og i innlandet og langt nord er det selvsagt mye kaldere enn på sørkysten. Men selv om vintrene er mildere langs kysten, så er det vel kaldere i -5°C og stiv kuling enn i -25°C og vindstille. (Det føles iallfall sånn ;) Men visst burde de bytte navn! Eventuelt kan Island hete Vindland, brr.

avur skrev:
Å ja? Da jeg bodde der (i Reykjavík) i fjor, var det -17°C en dag, pluss vind. Og i innlandet og langt nord er det selvsagt mye kaldere enn på sørkysten. Men selv om vintrene er mildere langs kysten, så er det vel kaldere i -5°C og stiv kuling enn i -25°C og vindstille. (Det føles iallfall sånn ;) Men visst burde de bytte navn! Eventuelt kan Island hete Vindland, brr.

JAG VILL OCKSÅ BO PÅ ISLAND :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 096
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka