Klickerträning för kaniner

H

Happyrabbit

Jag vill väldigt gärna klickerträna min kanin, Happy. Men jag vet inte exakt hur jag ska börja. Ska jag ha en klicker som låter högt eller lågt? (jag har en som låter väldigt lågt) Jag vet inte vad som är hans absoluta favorit godis/mat heller.. :/
Han gillar pellets, men det känns för vanligt att ge till honom. Han gillar hemmagjorda bananchips, maskrosblad och lite annat, men vet inte vad som är hans favorit. Bananchips mest tror jag. Jag vill inte prova förrens någon kan ge mig tips ;)

:rofl:

Sv: Klickerträning för kaniner

Haha, jag vet! Den är så grym! :D

Jag skulle provat med typ banan eller ett äpple eller något som är så sött och gott att det inte går att motstå men som kaninen bara kan ta en tugga av. Ger man för stora bitar av något tar det en evighet innan de är färdigtuggade. Prova dig fram!

Klicker som inte låter högt skulle jag säga, det är ett ganska vanligt problem annars, att klickrarna låter på tok för högt, med vissa djur kan det vara bättre med en penna som man klickar ut spetsen för att de låter så mycket lägre. Prova och klicka i närheten av kaninen och se hur den reagerar på klicket. Mitt ena marsvin blev skrämd av klicket om jag inte höll klickern inne i handen och helst även i en ficka så att ljudet dämpades.

vad man ska ge som belöning beror såklart på ljudet. något som man kan ge tillräckligt små bitar av och som djuret verkligen tycker om. Man får prova sig fram och det behöver inte vara samma sak varje gång. Det tycker jag var svårast, att få till tillräckligt små bitar, av något som var tillräckligt gott och som faktiskt gick att ge i de pyttesmå bitarna.. :p

Jag har kommit på vad jag ska använda (eller jag har använt) solrosfrön! ^^ <3
Jag försöker att inte ge han för mycket, då blir han ju tjock.. D:
Han har börjat förstå klicket nu. Han hobbar fram till mig i buren när jag skakar på burken med solrosfrön i. Jag håller på att lära honom stå :) Det är enklast tror jag ^__^
Men tack endå! :D

Smultron, jordgubbar och blåbär är det jag använder på mina damer:) Vi övar också på att stå och på att hoppa upp i mitt knä, vi har inte hållit på så länge.
Jag har en i-klick(lågt ljud) till alla mina djur, gillar den mest...
Kul att fler klickertränar med sina kaniner!!!:banana:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar