Kliar när man joggar/springer

canine

Trådstartare
Är det fler än mig som har detta problemet? Det är när man springer, verkar som det kan variera lite beroende på kläder men ganska så snart när jag ska ut och springa börjar det klia över kroppen och senast så var jag tvungen att ge upp det helt för det var helt outhärdligt!

Ser helt konstigt ut när jag läser men har vart med om detta länge nu och det är jobbigt, kommer ihåg att det kunde bli så ibland på idrotten förr också när man skulle jogga. Varför blir det så? alla verkar inte ha detta problemet.

Tänker att det inte kan vara allergi mot något typ av tyg iom att det bara sker när jag börjar jogga. Ofta så är det bara benen men senast var det verkligen överallt. Lite tråkigt när bestämt mig för att komma ihåg på "riktigt" och så går det inte..

Hoppas på att någon här kanske har en tanke om vad det kan bero på?
 
Du är kanske allergisk emot att jogga? :idea:

Nej men kan det vara träningskläderna? Är det likadant om du har t.ex. mjukisbyxor?

haha ja alltså när jag läser texten så låter det faktiskt så:angel:

Vad jag kan minnas så har mjukisbyxor fungerat bäst dvs kliat minst, sedan kommer sådana där "vindbyxor" som är del av en träningsoverall, värst var senast då jag använde de nyinköpta springkläderna (sådana vanliga tighta, polyester eller liknande). Men det är alltid precis när jag börjat springa och fått upp flåset, gå i dem fungerar, undrar om det kan ha något med värme eller friktionen att göra.. udda problem detta:angel::/
 
Jag kommer ihåg att mina lår brukade klia ibland när jag sprang tidigare men jag tror det har med att göra att blodet rinner till och låren blir varma = börjar klia. Det försvann dock efter några gånger, så kroppen kanske måste vänja sig?
 
Det är samma sak för mig! Både jogging, cykling och vanlig promenad. Det börjar klia som as, på armar, ben, ansikte och framförallt på halsen.
När jag rider brukar det klia i ansiktet och på halsen. Måste se väldigt roligt ut när jag fundersamt skrubbar näsan eller gnider mig på halsen när jag "finåker". Jag brukar undvika att klia mig under själva ridningen, eller ja undviker att klia mig under alla aktiviteter.

Det kvittar vilka kläder jag har, det kliar ändå. Misstänker att det skulle klia om jag så var naken.

Visserligen har jag eksem, det har jag. Men ändå! Lite lustigt att det alltid börjar klia lite extra vid just de aktiviteterna. Andra fysiskt krävande aktiviteter, till exempel styrketräning, mer intensiv promenad (typ power walking) eller sånt man ägnar sig åt hemma i sängen, då kliar det ingenting. Asmysko! Måste vara någon slags selektiv träningsallergi..
 
För mig kliar det också helt outhärdligt (ibland) när jag motionerar. Framförallt på benen (låren) och magen! Vänjer mig aldrig, det är likadant jämt och har varit över alla år. Allra värst är det om benen är instängda i någon typ av byxor men det kliar även med t.ex. shorts. Det konstiga är att det inte alls följer ett mönster för min del, vissa dagar kliar det ingenting och andra hysteriskt mycket. När det kliar så mycket brukar jag också behöva avbryta aktiviteten, ibland är det jobbigt en lång tid efteråt och det kan vara plågsamt att ta sig hem för det kliar så mycket! För min del är det liksom kli som är svårt att klia på också - det känns inte bättre...

Jag har en vän med både köld- och värmeallergi/eksem så hon upplever samma om hon tränar när det är varmt ute men hon får ju faktiskt stora utslag (liknande jättestora myggbett) och det får ju inte jag, alls! För henne hjälper det att ta antihistaminer innan träning, i perioder när jag är som mest kli:ig har jag tänkt pröva men glömmer alltid bort...
 
Är det fler än mig som har detta problemet? Det är när man springer, verkar som det kan variera lite beroende på kläder men ganska så snart när jag ska ut och springa börjar det klia över kroppen och senast så var jag tvungen att ge upp det helt för det var helt outhärdligt!

Ser helt konstigt ut när jag läser men har vart med om detta länge nu och det är jobbigt, kommer ihåg att det kunde bli så ibland på idrotten förr också när man skulle jogga. Varför blir det så? alla verkar inte ha detta problemet.

Tänker att det inte kan vara allergi mot något typ av tyg iom att det bara sker när jag börjar jogga. Ofta så är det bara benen men senast var det verkligen överallt. Lite tråkigt när bestämt mig för att komma ihåg på "riktigt" och så går det inte..

Hoppas på att någon här kanske har en tanke om vad det kan bero på?

Ansträngningsurtikaria / Kolinerg urtikaria.

http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/urtikaria-nasselutslag-2/
http://www.akcsyd.se/kunskapsbank/urtikaria/varme-anstrangning
 
På mig kliar det ofta i benen när jag promenerar långt och snabbt. Det har hänt att det kliat så mycket att jag varit tvungen att sätta mig ner en stund. Den förklaring jag har fått är att det har att göra med blodcirkulationen på nåt sätt.
 

Intressant det kanske är något sådant. Kommer ihåg att jag fick just sådana jätteutslag 2 ggr när jag var yngre men ingen hemma förstod vad det var och det kliade jättemycket. Kom efter att jag hade en varm tröja på mig bara. Hann dock försvinna innan vi tänkte kolla upp de och sedan har det aldrig kommit igen. Är allergisk mot kiwi med, det börjar klia som sjutton långt ner i halsen och munnen, kiwi stod med som en utlösare, intressant!
 
Då är jag inte ensam om detta:angel: är ju skönt iaf trodde nästan jag skulle vara det, funderar på om man skulle försöka stå ut och se om det försvinner nästa gång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp