Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

kl

Jag tycker inte att jag har hittat någon film som egentligen visar varför Nuño är ansedd som en mästare. Jag vet att han inte tillät filmning under senare år.
Däremot om man läser det han skrivit och tränar för/tittar på/lyssnar på folk som varit elever, är det en helt annan sak. Man får aha-upplevelser :D

Det är tyvärr det som är grejjen, det är väldigt få förunnat att vara riktigt duktiga på det de gör OCH kunna förmedla.
Tränare inom diverse sporter som inte har varit några höjdare själva, däremot kan de undervisa och få fram riktigt duktiga adepter och vice versa.

Klimkes film var en fröjd att titta på :love:

Jamen NU är jag också med!:love::love: Har sett den videon förut men glömt bort den...han är verkligen ETT med den fuxen o den är ju inte så spektakulär men oj oj oj så välriden o lösgjord!:bow: Jag skulle kunna ge vad som helst för att kunna göra såna byten..

Fast jag gillar typ Robin Z hästar. Har haft en vallack efter honom. En mycker speciell och svår kille. Inte för mej, men för många andra.

:confused: Robin Z har ju inte lämnat sådär jättemånga dressyrhästar direkt...:cool: Det är ju ganska kraftiga hopphästar som oftast kommer från honom så nu förstår jag inte hur du menar? Det är ju klart lättare att rida dressyr på en modern typ av dressyrhäst än en gammaldags svenskt halvblod.

Ja man undrar ju om en stark personlighet är starkare än det man de facto ser?
Tycker dock det Nuno skriver e bra men man undrar ju lite över referensramarna hos de som tycker han är så skicklig?

Håller helt med om att man måste utveckla sin ridning hela tiden! Börjar en tränare snöa in på sig själv som det enda svaret blir jag lätt allergisk.

Ja klassiska principer e väl kanske ett diffust begrepp men jag tänkte på ridning som baseras på de gamla ridlärorna. Dressyren e till för hästen å inte tvärtom-devisen.
Nu tyckte väl även de rätt olika och detfinns ju naturligtvis massor de inte visste men läser man det som en produkt av sin tid tycker jag det e intressant å lärorikt.

Utbildningsskalan e väl egentligen inte så gammal va?? Ser mer utbildningsskalan som en välbehövlig sammanfattning av de gamla böckerna :)
(kanske passar detta inlägg bättre på ett annat forum ;))

Men man kan väl konstatera att allt minsann inte var bättre förr och att allt inte e bättre idag heller.

Ganska intressant med Klimkes sits förresten väldigt genomsläpplig å rörlig om man jämför. Väldigt genomsläpplig och rörlig om man jämför.

Michel Henriquet - en klassisk profil, gift med Catherine Durand (nu Henriquet, fransk elitdressyrryttare) - skrev boken "30 ans de notes et de correspondances avec Maître Nuno Oliveira"
Tyvärr är den ännu inte översatt från franska.
Hursomhelst - Oliveira satt inte för sig själv på sin ridskola, han umgicks med folk och däribland elitryttare över hela världen. Skrev mycket och läste mycket.
Enligt uppgift - hade han planerat att hälsa på Egon von Neindorff för att lära mera om den tyska ridningen , men dog tyvärr. O. kunde tydligen sin Steinbrecht utan och innan trots det.

Jag har DVD-n som de gamla filmerna kommer ifrån, och där rider O. en elevhäst i Australien. Känns inte så kul att titta på - men sen helt plötsligt tittar han upp och säger ungefär att när du har fixat grunden, är resten lätt som en plätt.
Då blev jag tvungen att se om det som var innan, och fattar att han gör rätt mycket som inte syns särskilt tydligt.
Han var tydligen inte nån stor pedagog heller. Slängde stolar på folk som retade honom, spelade hög musik, drack för mycket vin och hade sig med kvinnor?
På DVDn fanns några minuter med en ung Oliveira, där han rider fantastiskt på en underbar häst. Han har inte utvecklat sin huvudställning än, utan sitter i perfekt balans. Det är något av det bästa jag sett. :love:

Jag tycker att frånsett att ridningen faktikst inte är trevlig - alls- på NO:s filmer så är det jag saknar en synbar kommunikation med hästen, det finns ett slags underliggande förakt för djuret som skiner igenom. Han briljerar, han är den vktiga. Så är det inte med någon av de övriga som visas.

Jag tycker att Klimke, Hubertus och även Edward tex har en synbar kommunikation med sin häst, ett samspel, som jag saknar hos Nuno och då blir det som det blir.

OCh det är INTE för att det är tjurfäktningsridning, jag har sett westernryttare i snabba uppvisningar ha ett bra synbart samspel med sin häst.

Han må ha haft talets gåva i skrift och tal men jag undrar om han innerst inte hade en ödmjukhet inför hästen? Eller inför något annat heller, med tanke på vad du skrev:cool:

Buffy: Det var tysken Steinbrecht som på 1800-talet utvecklade grunden till den klassiska utbildningsskalan, han var veterinär i grunden och använde den kunskapen i utbildningen av hästar. Men sen skrevs den ner som en arméinstruktion av en elev till honom i början av 1900-talet, och blev senare grunden för utbildning av hästar öht och kom att ligga till grund för bedömning inom dressyren.

Det är tyvärr det som är grejjen, det är väldigt få förunnat att vara riktigt duktiga på det de gör OCH kunna förmedla.
Tränare inom diverse sporter som inte har varit några höjdare själva, däremot kan de undervisa och få fram riktigt duktiga adepter och vice versa

Finns exempel på filmer med duktiga adepter? Skulle gärna se en sån som jämförelse!

Det finns ju många karismatiska personer som har lätt att påverka andra, men om man inte själv kan få till något som man ska lära ut, hur kan man då lära ut? Även om man förstår rent teoretiskt hur det ska gå till, så hur kan man guida någon dit,:confused: (ja om inte den personen är en större begåvning ridmässigt än man är själv och hittar dit ändå? )
Det som bra pedagoger kan (som kanske inte är så skickliga själva) är ju att få eleverna att själva komma på och hitta, men tydligen var han inte en bra pedagog heller? Och just med något som ridning som är ett samspel mellan två kroppar där den ena ska påverka den andra, hur kan man lära ut utan att själv ha den känslan:confused:

Det kanske man kan, jag bara undrar. :confused: Jag menar inte att vara på toppnivå i eliten, men att kunna visa det man vill förmedla rent praktiskt i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Jag tycker inte att jag har hittat någon film som egentligen visar varför Nuño är ansedd som en mästare. Jag vet att han inte tillät filmning under senare år.
Däremot om man läser det han skrivit och tränar för/tittar på/lyssnar på folk som varit elever, är det en helt annan sak. Man får aha-upplevelser :D

Tränare inom diverse sporter som inte har varit några höjdare själva, däremot kan de undervisa och få fram riktigt duktiga adepter och vice versa.

Klimkes film var en fröjd att titta på :love:

Ja men att skriva så att folk får AHA upplevelser är väl inte så svårt om man använder rätt ord. Folk har fått Aha-upplevelser av mina texter här på buke oxå :rofl::rofl:

:o

Vem har Nuno tagit fram som är jätteduktig adept? Har ingen koll på vem som har tränat för honom.

KL.
"3rd International Dressage Forum" hölls i november i Portugal. Intressanta diskussioner både om "Classical - Non-classical" (Edward Gal uttalade sig bl a) och bra tränares rid-/pedagogiska förmåga - eller inte (Sven Rothenberger). Kyra var också med - som alltid intressant och klok. Kan inte länka till andra forum - men rek att Googla.

EG red förresten Lusitano :) - tyvärr har jag inte hittat ngn film. Bara småklipp.

Det vet jag. Han var en terränghäst... Men jag menar halvblod i sej. Kvittar om de är hopp eller dressyr hästar. De är svåra ändå.

Bara hört att många säger att Robin Z hästarna varit svåra och knepiga psykiskt.

Min var det. Men tog man han med respekt och inte tryckte ihop han så var han jätte snäll. Om någon försökte trycka ihop han då flög de av.. Han Visade vart skåpte ska stå. Vilket jag tycker att han hade rätt att göra. Man trycker inte i hop hästarna.

Min har varit os reserv i Svenska landslaget i terräng för många år sedan. (Inte med mej)

Å vad kul! Är det Anna Nilssons gamla fälttävlanshäst ? Vad heter den?

Jag googlade men lyckades inte hitta ursprunget, bara någon artikel

Utbildningsskalan... den nämnde de nere i Tyskland ibland (oftast efter någon flaska vin eller tio)... nu ska vi se hur det var...

- Der Takt (takten)
- Die Losgelassenheit (lösgjordheten)
- Die Schlaufis (gramanen)

Kan ha varit i en annan ordning också... :confused: men är den inte längre än så kan ju inte det här med dressyr vara så svårt :idea:

:angel: :D

KL.
"3rd International Dressage Forum" hölls i november i Portugal. Intressanta diskussioner både om "Classical - Non-classical" (Edward Gal uttalade sig bl a) och bra tränares rid-/pedagogiska förmåga - eller inte (Sven Rothenberger). Kyra var också med - som alltid intressant och klok. Kan inte länka till andra forum - men rek att Googla.

EG red förresten Lusitano :) - tyvärr har jag inte hittat ngn film. Bara småklipp.

Du får gärna skicka länken för jag hittar ingen?
Bara nåns personliga version och tolkning och det är ju inte lika intressant.

Ja men att skriva så att folk får AHA upplevelser är väl inte så svårt om man använder rätt ord. Folk har fått Aha-upplevelser av mina texter här på buke oxå :rofl::rofl:

Ja eller hur, det säger ju allt:eek:

Men ok, när du väl skriver mer än tre rader så brukar det vara läsvärt:p Och ja, ok då, till och med aha-upplevelser, när du äntligen kläcker ur dej supertips, som man kan sno :devil:
Jag gillar enkla tips som sätter mycket på plats, och som man lätt kommer ihåg - även när de behövs, dvs på hästen! Dvs enkelt är det väl aldrig men lätt att påminna sej.

Nuno har jag inte läst något av, men jag kan inte påstå att ridningen gör mej väldigt nyfiken.:o

Utbildningsskalan... den nämnde de nere i Tyskland ibland (oftast efter någon flaska vin eller tio)... nu ska vi se hur det var...

- Der Takt (takten)
- Die Losgelassenheit (lösgjordheten)
- Die Schlaufis (gramanen)

Kan ha varit i en annan ordning också... :confused: men är den inte längre än så kan ju inte det här med dressyr vara så svårt :idea:

:angel: :D

Aha, men i den moderna svenska dressyrversionen kommer gramanen först, tror jag:confused:

:angel::p

Glömde i förra svaret till dej Kryddan, du som är bra på spanska hästar?

Det fanns en PRE med på GLoben för att par år sen som jag inte minns namnet på (eller ryttaren) men den var mörk, och vi beundrade ryttarens sits som var så otroligt sampelt med hästen. Är otroligt dålig på namn men du kanske vet vem det är?

Det måste vara Odalisco du menar. Det är en Lusitano. Själv har jag lagt ner spanska hästar och gått över till portugisiskt istället. Gillar deras väl genomtänkta avel betydligt bättre. Ger inte lika flashiga hästar men ridbarheten och temperamentet är ljusår bättre. Tycker jag. Har köpt en lussebulle som är på väg hit just nu! :)
Om det inte var Odalisco du såg så måste det ha varit Kristian von Krusenstierna på Quarzo.

Här är Quarzo och Kristian:
http://www.swedishprehorses.se/Hingstar/Hingstar_i_avel/quarzo.html

Och här är Odalisco med Nina Keskitalo:
http://www.ornasgard.se/Hingstar/Lusitano.html

Har sett båda gå, Quarzo IRL och Odalisco på TV, ifrån just Globen. Båda är mycket fina hästar men när de hade den där grejen med att kända dressyrryttare skulle rida lusitanos (om ni såg det?), så var Odalisco helt outstanding!!

Och att Kyra numera sitter på en lusitano känns så klart bra! :)
Ursäkta Fio för utsvävningen... :)

Senast ändrad:

Nej det var ingen av dem, en spansk ryttare, en man och som jag minns nästan en svartbrun häst, dvs ännu mörkare. Om jag bara kunde komma ihåg mera för det hade varit så kul att se om intrycket bestod även på filmer. Men jag är värdelös på namn :o Han släppte igenom hästens rörelser så fint och hade just samspel.
Det fanns minst 2 spanska ryttare med i GP:n då, som jag minns, en på skimmeln (vars ryttare inte var lika stilla och avspänd utan lite mer, hm....yvig) och en på den mörka och möjligen någon till? inte 2010 och inte året innan men kanske 2008 eller t o m 2007?

Lussebulle, ha ha vad gulligt det låter:love:
Själv är jag värdelös även på skillnaderna mellan spanska hästar men har funderat på att besöka en anläggning här där de har lusitanos för att se mer. men det har inte blivit av än.

Senast ändrad av en moderator:

Å vad kul! Är det Anna Nilssons gamla fälttävlanshäst ? Vad heter den?

Nej Linda Allgotsson. SÅ det var länge sedan..... JAg hade han för 6 år sedan eller nåt då var han 17 år. Men han vann även hoppallsvenskan mm på sin tid.

Om man gillar fälttävlan skulle man rida hen. Vilken drömm häst. Man trodde han var helt okontrollerat i det enorma tempo han fick upp på banan. Men vilken kontroll han hade. En sån häst får jag aldrig igen. En sån har man bara en gång i livet.. Brukar jag säga :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka