Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Utbildningsskalan... den nämnde de nere i Tyskland ibland (oftast efter någon flaska vin eller tio)... nu ska vi se hur det var...

- Der Takt (takten)
- Die Losgelassenheit (lösgjordheten)
- Die Schlaufis (gramanen)

Kan ha varit i en annan ordning också... :confused: men är den inte längre än så kan ju inte det här med dressyr vara så svårt :idea:

:angel: :D

Den som jag sett från Tyskland var det ingen gramman inräknad..

Det är 10 saker som ingår innan man kan kallas sin ridning för samling. Men det tänker jag inte avslöja. För det har jag betalt en kurs för att få veta. Är man intresserad av vart man kan hitta den här läraren så kan ni malia mej så kan ni få hennes hemsida.

I den ridningen vi gör så är känslan viktig med sin häst. Jag har hittat mer på en kurs än vad jag hittat på den 3 åriga gymnasie utbildning inom häst som jag gått..

Hur du når till en rätt samling som innehåller alla delar och lite till som vi pratat om här ;O)

Senast ändrad:

Den som jag sett från Tyskland var det ingen gramman inräknad..

Det är 10 saker som ingår innan man kan kallas sin ridning för samling. Men det tänker jag inte avslöja. För det har jag betalt en kurs för att få veta. Är man intresserad av vart man kan hitta den här läraren så kan ni malia mej så kan ni få hennes hemsida.

I den ridningen vi gör så är känslan viktig med sin häst. Jag har hittat mer på en kurs än vad jag hittat på den 3 åriga gymnasie utbildning inom häst som jag gått..

Hur du når till en rätt samling som innehåller alla delar och lite till som vi pratat om här ;O)

JAg tycker även man behöver gå den här kursen för att fatta den här utbildnings stegen också. JAg gick med som fotfolk och fick även se 5 som red. Det behöver man för att förstå stegens alla pukter. BAra att jag skriver de rätt upp och ner, fattar ingen mer av ändå.

JAg tycker även man behöver gå den här kursen för att fatta den här utbildnings stegen också. JAg gick med som fotfolk och fick även se 5 som red. Det behöver man för att förstå stegens alla pukter. BAra att jag skriver de rätt upp och ner, fattar ingen mer av ändå.

Jaså, vad är det för stege då? Det var inte den här möjligen:)
(och den leder inte till nån samling i min värld och ingen har heller kunnat visa att det är så...) http://www.amiedahlqvist.se/Ridkonst.htm

I den utbildningsskalan vi talade om här är det 6 steg. Här har du den:
http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Jaså, vad är det för stege då? Det var inte den här möjligen:)
(och den leder inte till nån samling i min värld och ingen har heller kunnat visa att det är så...) http://www.amiedahlqvist.se/Ridkonst.htm

I den utbildningsskalan vi talade om här är det 6 steg. Här har du den:
http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Den utbildningsskala jag går för så kommer

1 Lösgjorhet
2 Takt

När du får hästen lösgjord så når du takten och det sker lite atomatiskt. JAg förstår inte hur man skulle kunna få in takten om hästen inte är lösgjord? Låter inte logiskt för mej.

JAg blandar ihop det. Klart det är en utbildnings skala.

I den jag sett och lär mej efter så kommer

Kontakt
Rakriktning
9 Schwung
10 samling

Sen mer i mellan..

Jag tycker att i den 6 punkt utbildningsskalan, att det saknas en hel del saker. Men som sagt det är vad jag tycker. Och jag är ingen expert då jag just nu är tillbaka att lära mej samling. På nytt och är väldigt splittrad...

När du får hästen lösgjord så når du takten och det sker lite atomatiskt. JAg förstår inte hur man skulle kunna få in takten om hästen inte är lösgjord? Låter inte logiskt för mej.

Nej. Så är det inte. Takten är detsamma som balans, att hästen är i balans. Är den inte det så är den spänd och kan aldrig i världen bli lösgjord.
Nu tycks samma ord användas för olika saker, men jag menar lösgjordhet utifrån utbildningsskalan.

Hinner inte svara mer nu, ang detta. Men jag tycker det låter förvirrat alltihop.

Nej Linda Allgotsson. SÅ det var länge sedan..... JAg hade han för 6 år sedan eller nåt då var han 17 år. Men han vann även hoppallsvenskan mm på sin tid.

Om man gillar fälttävlan skulle man rida hen. Vilken drömm häst. Man trodde han var helt okontrollerat i det enorma tempo han fick upp på banan. Men vilken kontroll han hade. En sån häst får jag aldrig igen. En sån har man bara en gång i livet.. Brukar jag säga :love:

Lafayette :confused: efter Labrador isåfall :D

Jag kan inte minnas att Linda hade en Robin Z häst på den tiden som vart OS-kvalad utan det var Lafayette. Dock kan jag inte minnas allt :angel:

Ja eller hur, det säger ju allt:eek:

Men ok, när du väl skriver mer än tre rader så brukar det vara läsvärt:p Och ja, ok då, till och med aha-upplevelser, när du äntligen kläcker ur dej supertips, som man kan sno :devil:

Det är slut med det nu har jag sagt :devil: Jag har betalt för att få reda på sådant så det skall inte sippra ut mer av det hädanefter :angel:

Åhhh, har du också köpt en "lus" :love: Jag älskar min lusitano, otroligt temperament, du kommer bli helnöjd! Du uppdaterar väl med bilder och filmer här på Buke ;)

Men nu till tråden och då blir det ett *kl*
Vi använder oss av utbildningsskalan, och takten kommer före lösgjordheten, men det hänger ju självklart ihop. En häst som inte har någon takt, har heller ingen balans, och kan då inte bli lösgjord.

Senast ändrad:

Nja, alltså... jag var väl inte precis seriös, och det var inte heller OS-ryttaren som myntat detta :angel: fast man kanske inte får vara ironisk på dressyrforumet... :confused:

Det var tysken Steinbrecht som på 1800-talet utvecklade grunden till den klassiska utbildningsskalan, han var veterinär i grunden och använde den kunskapen i utbildningen av hästar. Men sen skrevs den ner som en arméinstruktion av en elev till honom i början av 1900-talet, och blev senare grunden för utbildning av hästar öht och kom att ligga till grund för bedömning inom dressyren.
Ah! Trodde det kom från le Hotte faktiskt. Ska ta å göra slag i saken å läsa Steinbrechts bok!

_underbarn_
hehe e väl ingen riktig dressyrryttare då fr tyckte det var roligt :D

trueblue: kul med info, visste inte att det fanns en hel dvd! men vad tycker du om ridningen på filmen i tråden då?

Hmmm...det tog mig 5 minuter att leta upp din utbildningsskala på nätet:

"Träningsträdet"

10. Samling C
9. Schwung C
8. Genom släppighet C
7. Balans BC
6. Rakrikning B
5. På Hjälperna B
4. Kontakt A
3. Obundenhet A
2. Takt A
1. Lösgjordhet A

Eller hur? Och den är i min värld helt fel...du kan aldrig nå lösgjordhet innan takten. Först sätter du takten, därefter lösgör du. Och utan kontakt från början hur ska du då ta dig vidare?

Förstår faktiskt inte alls hur du resonerar här :confused: Man e väl på forumet för att dela med sig av det (iaf i mitt fall) lilla man vet å utbyta erfarenhet?

Men antar att du syftar på Kurd Albrecht von Ziegners "träningsträd"?
Nu var det ett tag sen jag läste boken men som jag uppfattade syftar han mycket på MENTAL lösgjordhet i det första elementet och att det e en viktig nyckel till att få balansen/takten. Plus att han nämner att de första elementen är intimt sammankopplade! Reservation för min missuppfattning förstås men jag tyckte inte han tog upp några konstigheter, eller vände ut å in på utbildningsskalan.

Senast ändrad:

Hmmm...det tog mig 5 minuter att leta upp din utbildningsskala på nätet:

"Träningsträdet"

10. Samling C
9. Schwung C
8. Genom släppighet C
7. Balans BC
6. Rakrikning B
5. På Hjälperna B
4. Kontakt A
3. Obundenhet A
2. Takt A
1. Lösgjordhet A

Eller hur? Och den är i min värld helt fel...du kan aldrig nå lösgjordhet innan takten. Först sätter du takten, därefter lösgör du. Och utan kontakt från början hur ska du då ta dig vidare?

Ursäkta men vad i hela friden är "genom släppighet" (ska det verkligen särskrivas:eek:)

Är det någonslags inkontinens eller?:confused::angel:

Senast ändrad av en moderator:

Tror att det skall stå: "8. Genom släpighet" :angel:

3. Obundenhet tycker jag är intressant, vilket innebär vadå? Långa tyglar? :confused:

Nejnej, vi är här för att påpeka att vi vet något som ingen annan vet (såvida de inte börjar googla) och inte tänker berätta för någon annan vad det är vi vet för då vet de också och då är vi inte ensamma om att veta längre. Så det så!

:angel:

Och den där skalan var mig en skojig blandning, han måste ha haft roligt när han totade ihop den... för hur får man en obunden häst utan takt och balans som inte är för hjälperna eller kontaktbar att bli lösgjord? :confused:

Eller är det bara jag som inte förstår eftersom jag inte har gått kursen..? :angel:

Tror att det skall stå: "8. Genom släpighet" :angel:

3. Obundenhet tycker jag är intressant, vilket innebär vadå? Långa tyglar? :confused:

Ja - genom släpighet når man samling och schwung, det säger väl sig självt :angel:

Nr 3 är väl alldeles självklar - det måste ju vara hur svårt som helst att rida dressyr på en bunden häst :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka