Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nr 3 är väl alldeles självklar - det måste ju vara hur svårt som helst att rida dressyr på en bunden häst

Tänkte inte på det :o Inte visste jag att du var så klok, PF :bow:

Jamen då ÄR ju dressyr inte så svårt... :cool:

1. Lös gjord - Spänn gjorden före uppsittning
  2. Takt - Lite takt och fason är väl det minsta man kan begära av hästen
  3. Obundenhet - Knyt loss hästen före ridning
  4. Kontakt - Ta tyglarna
  5. På Hjälperna - När hästskrället ställer sig på ens fötter
  6. Rakrikning - Håller med insanio om att det här är den svåraste punkten. Googlar man på rikning, omfattar det bl a
    • tarmtömning - Ja vem vill ha en snedbajsande häst? :eek:
    • radiosignaler - Vet de inte om att det finns GPS?
    • ROT-avdrag - Mest självklar - Hur många skor är fortfarande raka efter att ha fastnat i en rot och blivit avdragna? :mad:
  7. Balans - Har man uppnått när man inte ramlar av hästen så fort den börjar röra på sig. Dock lättare att uppnå om hästen fortfarande är fastbunden
  8. Genom släpighet - Som PF var inne på så kommer punkt 9 och 10 naturligt genom släpigheten. Själv har jag aldrig lyckats komma så långt som till punkt 8 :cry:
  9. Schwung - Ingen kommentar. Klarar man inte av punkt 8, så fattar man inte det här.
  10. Samling - Se ovan

a055.gif

Fast jag har har knäckt koden till:

9. Schwäng, schwang, schwung! Är förstås böjning på tyskt verb!

10. Samling - insamling av pengar för att ha råd att gå kursen? :confused: Tror jag iaf...

Sväng? :confused:(kan inte tyska)
Fast det borde vara logiskt, det är alltid bra att kunna svänga, i synnerhet efter riktningen ovan.

Sushmeister: :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Tack för dagens garv!

Åh så underbart...jag sitter här och tårarna sprutar:cry::D

:rofl::rofl:

HELT underbart!!

sanio: Det känns som att du behöver läsa på: Klimke - ta reda på vem det är.
Robin Z - ta reda på vem det är
din utbildningsskala - ta reda på vart dina pengar går

Fast en sak håller jag med om. Att få äran att äga en fd fälttävlanshäst som tillhört eliten(Selene i mitt fall)) är häftigt. De bränner järnet på banan och man tror att man har noll koll men minsta lilla pet med fingret att man vill svänga så svarar de...helt sjukt!!! Synd bara att den nuvarande piloten är så feg.

Nåja, jag tänkte ju komma med något slags input också.

Klimke är:love:

Är det fler än jag som tycker att Klimke och Kottas sits i lättridningen är otroligt snarlika: ankstjärt med magen ut -typ.
HB ...vilken sits...!!:love:

Ang. Werths ridning filmad av B Woods: Vad är det för gångart??? Tralopp?

Vad gäller Edward Gal: Han hade en vacker häst och en bra sits...that´s all!
Gillar varken honom eller Anky eller någon av de andra som ägnar sig åt "det där"...brrr...

http://www.youtube.com/watch?v=J5pH5CEoZks&feature=related

Jag tycker att han tvingar ner hästens huvud han också.

Mycket intressant video på EG! Men ännu mer intressant blir det om man tittar på denna direkt efter:

http://www.youtube.com/watch?v=ReHXRbVTKqA&feature=related

Måste ju vara filmad några år innan Novelettes film o där ser han ut att ha mycket naturligare sits o lättare hand?

Sådär kan du ju inte jämföra :confused: En uppvärmning mot en film där han rider rörelser dessutom på en helt annan häst än Gribaldi. Filmen på Gribaldi är tidigare än filmen på Prestige... Din skola ligger risigt till nu efter detta :devil:

Äntligen!!! Å detta har man grunnat på hela sitt vuxna liv! Sen så var det så himla enkelt som att schwung är schwäng. Och med det uttalet känns det som att utbildningsskalan kom till efter en riktigt blöt fest... Och då är det inte så konstigt att den låter konstigt ibland:D

Ja den där gamla rollkursfilmen från en framridning är inte så rolig, verkligen(men nova den är ju från 2006 och din från 2007, man måste läsa vad som står under :p)

Jag tycker inte om HF, som han visar där, det gör jag inte, men jag kan ändå uppskatta hans sits och ridning på många filmer, som den nova la in tex.
Samt på Totilas förstås. Uppvärmningsfilmer på Totilas finns ju en del bla den jag la in tidigare i tråden.

Jag såg honom i Globen också, tyvärr inte clinicen, men küren, och ja han rider väldigt mjukt och lätt tycker jag, det kan man aldrig komma ifrån. Nice and quiet som engelsmännen säger....

Senast ändrad av en moderator:

Så fort det är tyskar med och uppfinner saker så kan man väl anta att det låg en blöt fest i bakgrunden..? :angel:

Sådär kan du ju inte jämföra :confused: En uppvärmning mot en film där han rider rörelser dessutom på en helt annan häst än Gribaldi. Filmen på Gribaldi är tidigare än filmen på Prestige... Din skola ligger risigt till nu efter detta :devil:

Kan inte jag? Watch me....:devil: Jag jämför ju precis som jag vill, piluttan dig va!:p

Bevis på att Gribaldi filmen är tidigare? Vad som står under räknas inte....

Rollkur är iaf inte min grej...att överhuvudtaget överböja tycker jag fungerar väldigt dåligt dvs inte alls. Jag är inte lika duktig som fio o flash med att svänga mig med ord och inte hänger jag på youtube lika mycket heller men denna typ av ridning känner jag, kan aldrig leda till hållbara hästar som är genom kroppen.

Senast ändrad:

Nä man måste gå en dyr kurs för att lära sig svänga med ord.. gärna kastar man in något tyskt schwäng här och var oxå för att låta belevrad !

Men du har tur för just nu erbjuder jag sådana kurser till ett ovettigt pris :devil:

Kan inte jag? Watch me....:devil: Jag jämför ju precis som jag vill, piluttan dig va!:p

Rollkur är iaf inte min grej...att överhuvudtaget överböja tycker jag fungerar väldigt dåligt dvs inte alls. Jag är inte lika duktig som fio o flash med att svänga mig med ord och inte hänger jag på youtube lika mycket heller men denna typ av ridning känner jag, kan aldrig leda till hållbara hästar som är genom kroppen.

Jag förstår inte rollkur (fattar inte varför man behöver den om man redan är duktig?) och tycker inte om det, men även jag har varit på clinic med Gal och tycker att hans säte är ett väldigt finkalibrerat instrument.

Men du har tur för just nu erbjuder jag sådana kurser till ett ovettigt pris :devil:

Det är alltså DU som håller i kursen som man måste gå för att förstå?! :eek:

Då får väl vi dödliga som inte har råd med ovettiga priser för nödvändiga kurser fortsätta att inte förstå då :cry: :(

Eller så dricker jag en helt enkelt en flaska vin eller två och skriver en egen utbildningsskala, som givetvis då också automatiskt blir den enda och yttersta sanningen :devil:

:angel:

Nä så klart inte för dej som inte kan läsa:devil:

:p

Å du Sherlock, förresten sökte jag och hittade mer från honom och den hästen och det var FILMAT 2007, så det så!

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte rollkur (fattar inte varför man behöver den om man redan är duktig?) och tycker inte om det, men även jag har varit på clinic med Gal och tycker att hans säte är ett väldigt finkalibrerat instrument.

Nej, det förstår inte jag heller. När man redan har teknik, kunskap och ett säte som inte är av denna värld varför överböja alls?

Hubertus Schmidt är den enda sanna läran och eftersom det är jag som säger det så måste det vara en sanning!:devil:

Fast jag har har knäckt koden till:

10. Samling - insamling av pengar för att ha råd att gå kursen? :confused: Tror jag iaf...

:rofl:
Ah :idea: här kom förklaringen till ett annat av dressyrens stora mysterier!

Jag har alltid funderat på varför domaren alltid vill ha mer böjning i skolorna när jag tävlar :confused:
....men det är förstås böjning av tyska verb de är ute efter!
Och det förklarar också varför det kallas skolor :idea: för böjde tyska verb gjorde man massor när man gick i skolan!

an auf hinter in neben über unter vor zwischen kära vänner :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka