Jag tycker mig se att hästarna är bättre lösgjorda nu än då iallafall, undantaget Klimkes Aachen video.. men det är ju inte "förr" i den bemärkelsen utan ganska så mkt i nutid.
Kan det tänkas handla om sådana där naturligt lösgjorda hästar från Tyskland månntrå...
Men håller med i detta. Tycker att hästarna nu ser mycket mer lösgjorda ut än om man tittar på gamla filmer. Nu är det möjligt att man lägger mer fokus på det än tidigare men jag tror också att hästmaterialet har utvecklats så mycket att de ser elastiska och spektakulära ut redan vid två-treårsålder.
Bara kolla in denna treåring.
http://www.youtube.com/watch?v=XOJ-Y4Lde9Q
Vad jag gillar med allt jag ser med Klimke och även Hubertus Schmidt är att dom tar en vanlig häst och ganska så oansenliga sådana och gör en fin dressyrhäst utav den med hjälp av den kunskapen dom har och genom att följa utbildningsskalan. Dom tar fram hästen !! DET är dressyr för mig.
Dessutom tror jag att hästarna som utbildas och rids på det här sättet blir mycket mer hållbara. De blir mer och mer spektakular allt eftersom de blir starkare och borde då rimligen klara de ökade påfrestningarna bättre.
Jag tycker treåringen som jag länkade till ser helt fantastisk ut med tanke på sin unga ålder. Men frågan är om det är en häst som man tar ut i skogen där den får klättra, lyfta på benen, sträcka ut i full galopp, hoppa över stock och sten etc. Om den verkligen får en ärlig chans att bli stark i kropp, senor och leder.
Den ser ju så talangfull ut att den förmodligen snabbt kan gå upp i klasserna men sedan försvinner vid 6-7 års ålder pga förslitningar om den hamnar hos en mindre kompetent och kunnig ryttare.