Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klimke -95 i Aachen , Det här får mig att gråta av glädje Titta hur han fluffar runt i sadeln och släpper igenom hästens rörelse och formen är bara Inget flash direkt men det här är dressyr för mig (ja jag vet att många inte håller med, men det skiter jag i)
http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs
En sak som jag tycker man kan se på den här videon är att ju lägre och mer bakom lod häsetn kommer- desto mer jämfota och rak i bakbenen blir den! (typ sådär rakhasig är min häst i vanliga fall så jag kan liksom känna igen känslan hon borde ha däruppe. Det känns som att ryggen krummar upp under en eftersom bakbenen hoppar jämfota)
I den rollkuren som man ser anky rida är ju hästen ofta högre i halsen men ännu mera indragen- men brukar de bli så stampiga bak då oxå???
I mina ögon stör det inte när man rider hästen bakom lod som klimke eftesom hela hästen faktiskt är rund och avspänd- det ser ut som att det har önskad effekt!
Jag är svårflörtad när det kommer till att titta på ridning och brukar inte bli berörd. Men det här ger mig gåshud. Det där är dressyr...
Jag håller med!!
Jag har just fått en ny idol. Avslappnad häst, ryttare som mest verkar åka med och göra ingenting. Det där är harmoni- SÅ vill jag att det ska vara. Det är det jag hela tiden kämpar för att åstadkomma... Åhhh... jag vill rida NU!!!
/Lavinia
Och så en film till, med synpunkter från Klimke (i den första filmen) om form. Vet inte hur gammal denna film är men det är inte han som rider. Min tyska är inte så bra, men det han säger är skillnaden mellan det första som visas, som är mera spänning och inte äkta schwung och ryggen låst jämfört med det korrekta enligt honom som ger avspändhet, ryggverksamhet och schwung.
Synpunkter? (synd att det inte är på svenska, jag vet)
http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg&feature=related
Men jag tycker verkligen inte att det gör något om hästen är bakom lod- när den sträcker sig och rundar sig som denna gör. Jag kan inte känna att det skulle vara fel heller? Min åsikt är att det är skillnad på att man som ryttare handrider hästen bakom lod för att få den att ge efter- eller om hästen sträcker sig efter handen och hamnar i den här jämna bågen. Svårt att förklara men tydligt på film
Att det tyvärr är så svårt att rida som Klimke gör att inte ens folk kan rida så även när han står brevid
Här är faktiskt en gammal film där Bill Woods rider sin dressyrhäst på en hopptävling
Om du söker på PRE på youtube tex så får du se väldigt många överilade, ej lösgjorda hästar. Och tyvärr tror jag att det är många som får den bilden framför sig när man nämner PRE.
J
(Ja Nuno och Akademisk ridkonst är ju ute ur just denna diskussion kan jag tycka, för där finns inte tillstymmelse till det man pratar om här, men det är ju bara vad jag tycker förstås, eller har jag fel?)
Jag håller på med en hel del andra djur och där vet man att man aldrig kan nå en 100 poängare. Men man har alltid målet dit. Kan det inte vara samma med ridningen? Man vet att det finns en 100% perfekt ridning. Men man kan inte helt nå den. Men målet är att komma så nära som möjligt????
Hoppar in...
Ja helt måste man väl säga. Det är ju ändå lite intressant att Nuno ändå nämner Klimke som ett av undantagen på god tävlingsdressyr och att Klimke tyckte han var en Mästare... kanske var de vänner iofs men videorna talar ju sitt tydliga språk.
Min tränare brukar säga (om Nuno) att gör som han säger inte som han gör- då menat till hans böcker...
För övrigt är det ju intressant att se hur hästmaterialet har utvecklats, och att det då käver utveckling av ryttarna i sin tur. Sen OS förr, var det inte ett gäng gamla militärer som gjorde upp? Alltså ingen bredare front med forskning och vårdteam i hälarna Världen var ju faktiskt mindre förr oxå.
Tycker helt klart de klassiska principerna e tilltalande i text men föredrar de utförda på ett lite mer modernt vis
Kottas känns ju som en klassiker som ändå är modern??