Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gillar inte riktigt Nunos ridning, vet inte riktigt vilket fack man ska sätta den i?
Har själv en Lusitano och har faktiskt kollat lite tjurfäktningsfilmer på youtube, mest för att förstå vilken snabbhet och mod Lusitanohästarna har, tjurfäktning är en horribel sport... men är grymt imponerad av hästarna ändå.
I början av denna (orkar inte leta efter träningsfilmer) ser man lite "tjurfäktningsträning", och det är "hafsigare" än vanlig dressyr;
http://www.youtube.com/watch?v=O4glo6LBmyI&feature=related Men hästarna måste vara extremt välgymnastiserade, lydiga och snabba.
Då vet jag inte om jag riktigt fattar vad han gör...
däremot hade de en syn på hästar och ridning som jag inte träffat på tidigare- rid framåt, inte dra in huvudet, mjuka händer och mycket koll på sitsen.
Hej!
När jag var yngre red jag för några av Nunos adepter (det var inget jag visste då, det har jag insett på äldre dagar när jag läst igenom papprena de skickade ut.. som jag som yngre helt struntade i- jag ville ju bara rida).
Jag känner inte igen det där korta spända alls från deras hästar, däremot hade de en syn på hästar och ridning som jag inte träffat på tidigare- rid framåt, inte dra in huvudet, mjuka händer och mycket koll på sitsen. Men så är jag uppvuxen på ridskola där "gå på tygeln" är samma som "såga tills hästen böjer nacken, rid framåt med sparkande skänklar och håll emot i handen, hästen ska finna sej!!!
Jag håller med om att filmen inte ser så trevlig ut i travarbetet, hästen ser kort och spänd och stressad ut. Galoppen tyckte jag såg mycket bättre ut. Kanske var häst en sån spänd rackare, direkt ur stallet?? Vad vet jag? Travprogrammet är iaf inget jag eftersträvar, jag vill ha vila på steget och avspänd, men elektrisk häst, trots att jag rider AR (ja, eller just nu rider jag inte alls pga hälta..).
/Lavinia, som vet hur hon vill att det ska se ut och det är varken Nuno eller Anky
Jag håller med om att filmen inte ser så trevlig ut i travarbetet, hästen ser kort och spänd och stressad ut. Galoppen tyckte jag såg mycket bättre ut. Kanske var häst en sån spänd rackare, direkt ur stallet??
Jag tycker att det är en viktig fråga att ställa sig, hur vi ska kunna veta om det var så mycket bättre förr.
Fast det är väl rätt vanligt att PRE och Lusitanos rids väldigt stressat och orytmiskt i travarbetet när man ser på filmer, det är ju därför dom ALLTID sätter slowmotion på.
Bill Woods ser faktiskt helt okej ut.
Dom svenskar som jag sett rida PRE rider med väldig balans och bärighet. Av det jag kan. Tror inte man ska dra alla över en kant ;O)
Bill Woods är väl ändå bara filmaren eller något sådant. Han rider ju inte själv på filmerna.