Klarar islandshästar hoppa 50cm???

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!
Jag ska rida på tisdag på en islandshäst
Och jag ska då ha en hopp privat lektion och vi ska börja med ca 40cm
Så ska vi ser hur det går att hoppa så sen ska vi höja till 50cm men jag har aldriga hoppat så högt är det non skillnad på hindrenas höjder eller????
Och klarar en islandshäst hoppa 50cm ???
Vill så gärna få bort min lilla höjdhopprädsla på tisdag :)

Tacksam för svar :)
 
Sv: Klarar islandshästar hoppa 50cm???

Om den kan hoppa eller inte beror på individ och inte ras;) Men 50 cm klarar till och med mina miniatyrer:)!

Lycka till och häng inte upp dig på höjden!
 
Sv: Klarar islandshästar hoppa 50cm???

Det är ingen större skillnad mellan 40 och 50 cm för en häst som att hoppa med ryttare. Lita på tränaren och försök slappna av och ha roligt. Om du vill så be tränaren att inte berätta när han/hon höjer hindret så spänner du dig inte extra mycket för att det är högre. Lycka till!
 
Sv: Klarar islandshästar hoppa 50cm???

Det går nog bra ska du se...En bekants islänning hoppade 120 cm utan att snudda hindret så 50 cm ska gå fint.
 
Sv: Klarar islandshästar hoppa 50cm???

En ridlärare sa till mig en gång för typ hundra år sedan: "en ko kan hoppa en meter" (och menade att det är inga problem för hästar...)
 
Sv: Klarar islandshästar hoppa 50cm???

Det fungerar alldeles säkert. Jag skuttade runt banor på 1 meter på min första medryttarhäst som var en småtjock islänning utan problem. :D
Skillnaden på 40-50 cm kommer hästen inte att lägga märke till om inte du gör stor grej av det.
 
Sv: Klarar islandshästar hoppa 50cm???

Det kan de säkert. :) Det är ju självklart beroende på individ, vissa hästar gillar inte att hoppa- men det är ju inte beroende på ras.

Min dotter hoppar med vår gamla islandshäst och har tävlat en gång. Det är svårt att se vem av dem som tycker det är roligast. Vanligtvis är tant häst ganska seg och tycker att ridbanan är Guds straff till hästar, men sätt fram lite hinder och öronen pekar rakt fram, gaspedalen åker fram och hon blir överlycklig. (de hoppar ungefär samma höjd som du pratar om och hästen är 23) :)
 
Sv: Klarar islandshästar hoppa 50cm???

En ridlärare sa till mig en gång för typ hundra år sedan: "en ko kan hoppa en meter" (och menade att det är inga problem för hästar...)

Och våra distriktsveterinärer säger iskallt att "en stillastående kossa kan hoppa 120" och då de har både kor och hästar som de får jobba me dem så misstror jag dem inte ;)
 
Sv: Klarar islandshästar hoppa 50cm???

*kl*

lite halvt off topic men den har traden fick mig att fnissa.. for jag har sjalv slangt ur mig att "en meter... det kan vilken kossa som helst hoppa over" nar jag last hastannonser pa "hopphastar" har som hoppar HELA 3 fot...

iofs vet jag en hast som inte kan hoppa om sa hans liv skulle hanga pa det.. lol

/Bewwan, som svar over stakethoppande boskap 5 manader om aret.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 632
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 230
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp