Klädkammare eller inte??

Efter 12 år i lägenheter utan klädkammare har jag satt det som ett krav för att jag ska kika på ny lägenhet alls. Inte för att det är ont om förvaring egentligen, tvärtom - men att inte ha någonstans att ställa undan dammsugare, mopphink, torkställning, strykbräda, sopar och andra lite större grejer suger helt vansinnigt hårt.
Nu vet jag inte vad för slags garderober du tänkt dig som ersättning men jag hade i det fallet kikat på rejält breda med skjutdörrar, just för att få in större grejer, som torkställning och liknande.
 
Efter 12 år i lägenheter utan klädkammare har jag satt det som ett krav för att jag ska kika på ny lägenhet alls. Inte för att det är ont om förvaring egentligen, tvärtom - men att inte ha någonstans att ställa undan dammsugare, mopphink, torkställning, strykbräda, sopar och andra lite större grejer suger helt vansinnigt hårt.
Nu vet jag inte vad för slags garderober du tänkt dig som ersättning men jag hade i det fallet kikat på rejält breda med skjutdörrar, just för att få in större grejer, som torkställning och liknande.
Det har jag redan tänkt på. Torkställning behöver jag inte, har både torrtummlare och väggfast torkställning i badrummet.
Damsugare, hink och mopp får plats i en av garderoberna.
Men jag förstår vad du menar....
 
Jag tänker likadant. Gillar egentligen själv klädkammare, men i detta fall tror jag det blir bäst utan...

Om du har pengarna eller är händig så gör en platsbyggd garderob då så du slipper onödiga fogar och kan öppna upp ordentligt. Standard 60cm garderober i en entré är ingen höjdare.
 
Jag har 2,75 m garderober i sovrummet, en dubbelgarderob plus städskåp i hallen, OCH en klädkammare. Där nånstans tycker jag att det börjar bli okej med förvaring.

Klädkammaren har öppen förvaring (och hasp på dörren så att inga katter kommer in, liksom alla garderober). Värdet i att ha förvaring där man kan "bara ställa in" är helt annorlunda än garderober av standardmått, och utan det hade jag aldrig ens tittat på en lägenhet. Man tycker nog så olika här att du får gå på hur du vill ha det, även om det sen utesluter många som potentiella spekulanter i nästa led.
 
Bort med klädkammaren och kör på elfagarderober eller annan skjutdörrsgarderob. Då kan du platsbygga från golv till tak och göra inredningen med/utan hyllplan osv precis som du vill. Har haft skjutdörrsgarderob i de senaste tre boendena i hallen och de sväljer så otroligt mycket. Allt från kläder, skor, städgrejer, hundgrejer etc. Jag tror du kommer få fler förvaringsmöjligheter med det än om du hade haft kvar den lilla klädkammaren med konstiga vinklar och hörn.
 
Bort med klädkammaren och kör på elfagarderober eller annan skjutdörrsgarderob. Då kan du platsbygga från golv till tak och göra inredningen med/utan hyllplan osv precis som du vill. Har haft skjutdörrsgarderob i de senaste tre boendena i hallen och de sväljer så otroligt mycket. Allt från kläder, skor, städgrejer, hundgrejer etc. Jag tror du kommer få fler förvaringsmöjligheter med det än om du hade haft kvar den lilla klädkammaren med konstiga vinklar och hörn.
Det vore ju drömmen, men pengarna räcker inte riktigt. Det är Ikeas Pax som jag är hänvisad till.
Men jag tror att jag har fått till en bra lösning.
Det är inte så högt i tak (238) och Ikeas garderober är 236, så det blir i princip platsbyggd med full takhöjd.
 
Det är ju svårt att svara utifrån bilder, men spontant hade jag nog satsat på en lång skjutdörrsgarderob längs med t.ex. väggen mot klädkammaren inne i sovrummet. Sedan haft kvar klädkammaren med möjligen ett städskåp och i övrigt en mer öppen förvaring med t.ex. hyllplan, än flera garderober.

Och så tagit ner väggen mellan kök och vardagsrum för att skapa mer rymd i lägenheten.

De gånger jag har bott i lägenhet med klädkammare har i alla jag uppskattat den mycket. Just för att kunna trycka in grejer som man vill ha lättillgängliga men som inte behöver stå framme för tillfället, förvaring av diverse, säsongskläder, återvinning etc.

Som nu har jag t.ex. en asful golvfläkt stående i sovrummet. Den har inte använts den senaste veckan, om jag säger så. Men kånka ut den till förrådet mitt i sommaren när värmen fortfarande kan slå till med full kraft känns tämligen meningslöst. Men jag hade uppskattat att ha en klädkammare att ställa in den i tills värmen behagar återvända.
 
Ville egentligen bara tillägga att vissa personer måste ha antingen låsta garderober eller väluppfostrade katter.

Gammelkatten har lärt den nya att öppna garderoberna här hemma och jag kommer ofta hem till att minst 2 st är öppna.

Appropå förvaring så har jag i min 2a 6 väggfasta garderober (75cm) och ett städskåp (115cm). Nånstans där tycker jag det är tillräckligt. Trots att jag är ensam... :o
 
Ville egentligen bara tillägga att vissa personer måste ha antingen låsta garderober eller väluppfostrade katter.

Gammelkatten har lärt den nya att öppna garderoberna här hemma och jag kommer ofta hem till att minst 2 st är öppna.

För ens egen hälsas skull kan jag även rekommendera att inte råka stänga in en katt (som lärt sig hur ett dörrhandtag fungerar) i en klädkammare. Jag lovar att jag halvdog den gången jag en stilla kväll satt och tittade på TV och den stängda dörren till klädkammaren från ingenstans flög upp med ett brak.
 
För ens egen hälsas skull kan jag även rekommendera att inte råka stänga in en katt (som lärt sig hur ett dörrhandtag fungerar) i en klädkammare. Jag lovar att jag halvdog den gången jag en stilla kväll satt och tittade på TV och den stängda dörren till klädkammaren från ingenstans flög upp med ett brak.

Herregud vilka spöken jag hade första gången gammelkatten öppnat en garderob och sedan lagt sig där inne. Jag hade ingen aning om att hon kunde öppna dörrar och trodde jag själv hade missat att stänga den. Efter ca 45 min ekade det konstiga ljud i hela lägenheten. Tror det tog ca 5 min innan jag hittade en myckt UPPRÖRD katt som vaknat och nu ville ut och äta.
 

Liknande trådar

Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 892
Senast: Stereo
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 376
Senast: cherie
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 569
Hemmet Får smått panik här hemma snart. Vi har hus, men det är dels rätt märkligt byggt och heller inte så stort, så det blir väldigt trångt...
Svar
15
· Visningar
3 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp