Klädinköp

Själv har jag lagt för mycket pengar på hudvård så jag ska försöka shoppa så lite som möjligt. :angel::cautious:

Men jag skulle behöva ett par mörkblåa jeans eftersom de jag har blivit förstora.

Fråga på temat "rensa ut". Hur gör ni med grejer som ni fått i present men som antingen inte passar så bra eller som ni helt enkelt inte känner att ni kan använda? Har fått en del av mamma i present som jag aldrig använder för att... ja... Vad gör man? Generellt sett gör jag mig inte av med presenter, så gör man bara inte, om det nu inte är så att det är sönder och inte kan lagas såklart, men det är något annat.

Jag har alltid tänkt som dig men jag har vänt i frågan. Varför ska jag ha på mig ngt jag mår dåligt av? Och om jag inte använder det av den anledningen så varför ska det ligga här och ta upp plats när det kan göra ngn annan glad?

Haha ibland går jag runt i affärer och undrar vem som köper dessa märkliga plagg. Sen ser jag din Instagram (jag följer dig, du vet inte vem jag är hehe) och så lyckas du alltid passa ihop det så himla bra. :D:D:D:love:
Jag har ändrat det tänket. Förut kunde jag se riktigt märkliga plagg och tänka "Vem sjutton skulle köpa det här?! Det GÅR ju inte att få snyggt!". Nu tänker jag alltid "Jösses, det där är sånt där som bara @tornblomma kan ha" :p (och allt som oftast får jag senare se henne på bild med just det plagget på sig, och det ser alltid skitsnyggt ut)

Jag råkade idag få syn på min gamla trasiga vinterjacka och insåg att jag nog borde köpa nya kläder till hösten/vintern. Meeen det känns som om alla sådana kläder sitter fult på mig. Nu har jag dessutom tagit alla slitna fulkläder till stallet, så det finns inte så mycket hemma... Jag vill absolut inte köpa likadana, nya kläder att ha hemma. Vill inte att enda skillnaden mellan stallkläderna och hemmakläderna är att hemmakläderna inte luktar häst.. :p

Så, jag behöver först och främst hitta en stil, sedan behöver jag hitta kläder. Den här sommaren har jag faktiskt lärt mig att uppskatta klänningar och kjolar! Det trodde jag aldrig att skulle hända. För någon vecka sedan köpte jag en knallblå, lååång kjol. Det kändes galet, för annars är "svart, enkelt, visa benen tydligt" mer min grej.

Jag har ändrat det tänket. Förut kunde jag se riktigt märkliga plagg och tänka "Vem sjutton skulle köpa det här?! Det GÅR ju inte att få snyggt!". Nu tänker jag alltid "Jösses, det där är sånt där som bara @tornblomma kan ha" :p (och allt som oftast får jag senare se henne på bild med just det plagget på sig, och det ser alltid skitsnyggt ut)
Hahaha :p jag ska också börja tänka så. :up::D

Jag tycker att det är svårt med jeans. Dels är det inte riktigt min stil, men det är så jäkla svårt att hitta snygga som passar om man är kurvig. Och nej "jeggings" och dyl är inte aktuellt! ;)
Hittade för ett par år sedan ett par vintage Levis från 90-talet som satt PERFEKT på mig. Har aldrig skett under mitt 35-åriga liv. Tyvärr är de nu en storlek för små..
Min kollega hittade dock ett par riktigt fina på Filippa K tror jag att det var. Hon är också kurvig men LÅNG..
Jeans har jag alltid, när jag inte har ridbyxor, i stort sett. Jag har lite svårt att hitta byxor som sitter bra överlag. När det gäller ridbyxor finns just nu ett dyrt och ett mer plånboksvänligt märke som jag tycker funkar. Hittar jag jeans jag gillar, köper jag gärna 2-3 par på en gång. Men jag är mer priskänslig när det gäller civila kläder än ridkläder, eftersom funktionskraven är rätt låga på mina civila kläder. Jag sitter, står och går i dem, i stort sett.

Jag älskar lager på lager!!! Trikå har jag typ aldrig, känns inte lyxigt och dessutom är det ett så sjukt osmickrande material tycker jag!
Jag tänker mig dig i en cool funky kulturtants-stil! Pratade precis med min foto-kille och sa att jag tänkte köra en Gudrun Sjödén-klänning imorgon på plåtning. Han var MYCKET skeptisk! ;) Vet inte om det är åldern eller vad men jag känner mig som en kvinna som kör lager på lager, mönstermixar, har röda glasögon, dricker vin har femton katter och går på bokcirklar :D
En sådan kvinna trodde jag i min ungdom att jag skulle bli!

Nu är jag en kvinna i jeans, tröja eller herrskjorta - och hoodjacka eller typ träningsfleece om det är kyligt på jobbet (gammalt djävla hus) - och rätt grova boots. Samt svarta läsglasögon - och ÄLSKAR min bokcirkel! :D

Lite halvt OT kanske, ursäktar isf:
Nu ska jag ju som sagt börja högskolan till hösten, och efter 3 år i mer/mindre enbart stallkläder behöver jag nog faktiskt uppdatera garderoben lite. Jag har några blusar och något par byxor, men inte så mycket mer.
Min stil är "klassiskt proper" och minimalistisk skulle jag säga. En perfekt skol-outfit för mig är vit/creme/ljusblå blus eller skjorta, grå/blå/vinröd kavaj och mörka byxor. Gillar absolut inte mönster, utan det ska vara enfärgat och "cleant", möjligen smalrandiga skjortor, men det är också absoluta max.
Vill inte heller lägga hur mycket pengar som helst på det, utan kanske +/- 500 kr för en blus/skjorta, 7-800 kr för en kavaj och ungefär lika mycket för byxor. Alltså dyrare än typ H&M, men ingen superlyx.
Har rätt så konstig och "oproportionerlig" kropp med extremt lång överkropp, och dito korta ben. Har bokstavligen överkropp som en 180 cm människa, utan tillstymmelse till midja, men med rätt stor byst, och korta, tubbiga ben med breda lår. Jättecharmigt eller hur? :banghead:
Storleksmässigt har jag 36/S i överdelar och 38/S resp. 27/30" i byxor.
Om möjligt skulle jag gärna vilja att kläderna trollade fram lite midja, och fick mina ben att se lite längre ut.

Vilka modeller på kläder och vilka märken/butiker rekommenderas för ovanstående?
Alla är givetvis fria att svara, men ropar kanske lite extra på Bukes mode-orakel @tornblomma :D

*varning för svamlande inlägg*
Hörrni (och mig själv)!!
Det är INTE era kroppar det är fel på, det är fel på kläderna som produceras och säljs i affärerna. Vem är dessa kläder gjorda för egentligen och enligt vilken standard?! Storlek X skiljer sig beroende på plagg, affär, design, utförande.. För mig skiljer storleken på sko beroende på typ (klack vs balett) och det är ju inte mina fötter det är fel på då de bara fysiskt kan vara en storlek. Alla ser olika ut och därför är det helt sjukt att inte fler tillverkare tar efter exempelvis att ha olika längd på byxbenen i samma modell..
För att citera min vän "kläder i affärer är inte gjorda för någon att ha på sig".

(Och för att vara ännu tydligare, vill inte hoppa på någon utan mest belysa att det i en tråd som handlar om att uppdatera garderoben har flera inlägg med inlägg där ens kropp måste förändras för att passa kläder och jag ska verkligen inte sätta mig själv på någon hög häst //masqueradee med exakt lika många hjärnspöken som alla andra)

Jag ser sjukt mycket fram emot höstens shopping! Har inte hemskt mycket pengar att spendera, men lite plagg kommer det nog att bli. Hösten passar mig så bra smakmässigt med alla mörklila, skogsgröna och senapsgula toner, även om jag inte vågat köpa något i det sistnämnda ännu :o.
Det jag kommer kolla efter är:
- Långärmade tröjor som bara skriker höstmys
- Mörklila byxor. Köpte ett par underbara från HM för ett par år sedan, året efter ändrade de modellen och jag kunde inte längre ha dem:meh:
- Ett par finare höstskor. Promenerar oftast kring i mina vandringskängor, men de är kanske inte så snygga att ha på vissa möten på jobbet :D Så ett par klassiska boots ska väll inhandlas.
- En ny GIGANTISK sjal/halsduk
- Ny vinterjacka. Ångest är ordet jag kommer på. Jag skiljer mig typ 2-3 storlekar mellan överarmar/axlar vs mage så antingen får jag inte på jackan över armarna eller så skulle jag kunna smuggla mycket skoj innanför jackan. Mycket svårt att hitta något som passar och min vinterjacka jag har nu är alldeles för stor :banghead:
Sen behöver jag även bli bättre på att kasta noppriga och slitna kläder så det behövs säkert köpas in lite basplagg också :)

Sällar mig till skaran som inte kommer i majoriteten av sin garderob. Eller det var väl att ta i, hälften kommer jag nog i. Men detta år har min vikt gått totalt över styr. Jag har mått sådär halvbra psykiskt och när jag mår dåligt går jag upp i vikt. Destruktiv deluxe. Började denna vecka med att laga matlådor med kyckling, blomkål och broccoli.. och gick en powerwalk efter jobbet. Ber till alla gudar att ett mirakel ska ske och att jag faktiskt ska ta mig i kragen.

Mitt problem är att jag ska till Spanien om två och en halv veckor. Alltså sol och bad-semester. Med min killes systrar och deras vänner, totalt 12 pers och jag känner 4 av dem typ. Och jag har inte gått i badkläder offentligt på 5 år iaf. Har sån ångest! Jag är liksom en go 42/44 just nu. Och är asförbannad på mig själv och samhället för att jag inte kan vara stolt över mig själv. För att jag tar för givet att de kommer döma mig och se ner på mig. Jag tycker liksom inte att stora kroppar är lika med fula kroppar alls och jag vill verkligen att samhället ska gå emot att vara accepterande mot alla typer av kroppar. Hatar smalhetsnormen så mkt och står inte för den alls. Men jag är inte stolt utan kläder och jag vill inte gå i bikini :(. Ska försöka hitta någon baddräkt som inte ser ut som en tantdräkt och som är någorlunda förlåtande. Typ v-ringad och draperad. Kanske ska gömma mig under strandtunikor hela veckan och skylla på att min hud inte tål solen, eller något...
I övrigt är jag bra på att klä mig smickrande för min figur och jag har både kjolar, blusar, kimonos och klänningar som kommer funka men det är den där jävla poolen och stranden alltså.

I övrigt tror jag att hösten ska få mig att köpa ett par nya snygga boots. Tror inte jag behöver ngt annat än det och det räcker nog att jag köper det i september-oktober :).

Jag tror att det är så viktigt att känna sig nöjd med SIG SJÄLV inför SIG SJÄLV! Självklart ska man inte anpassa sig men personligen känner jag mig fin, bekväm med mig själv, lätt i kroppen och min rygg mår mkt bättre om jag är slankare.

@nyponros måste bara tillägga att det är många som tycker att det är jobbigt just att gå i bikini, även smala personer. Alla har vi "skavanker" som vi troligen tänker mest på själv! :)
Min kompis är 1.75 och väger 45 kilo. Hon hatar att visa sig pga att hon ser så utmärglad ut. Folk pratar bakom hennes rygg om att hon har ätstörningar.. och hon har komplex för att hon inte har några former alls.

@nyponros Har samma problem!
Förutom att man (jag/du) behöver jobba på ens självkänsla, så köp en lite mer täckande badräkt?
I år när jag var på semester så badade jag i matchande hipsters och linne, känner mig inte alls bekväm med att visa så mycket hud/ kropp. Det var ingen som sa något om det. :)
Har länge tänkt att jag ska köpa en snygg/ gammaldags modell av badräkt.

Har jag väl blivit brun så känner mig av någon anledning mer tillfreds, känns som om inte alla ens skavanker syns.

/
@nyponros Har samma problem!
Förutom att man (jag/du) behöver jobba på ens självkänsla, så köp en lite mer täckande badräkt?
I år när jag var på semester så badade jag i matchande hipsters och linne, känner mig inte alls bekväm med att visa så mycket hud/ kropp. Det var ingen som sa något om det. :)
Har länge tänkt att jag ska köpa en snygg/ gammaldags modell av badräkt.

Har jag väl blivit brun så känner mig av någon anledning mer tillfreds, känns som om inte alla ens skavanker syns.

Jag ska leta baddräkt ordentligt! Jag har en bikini som jag köpte för några veckor sedan som sitter okej och den får följa med. Ett par större lite draperade bikinitrosor i större storlek än jag har för att jag verkligen vill undvika att det "väller över" mer än nödvändigt. Hon i kassan frågade mig om jag verkligen skulle ha dem haha. Det känns som det svåraste, jag vill att baddräkten ska hålla in och forma men inte att det ska innebära att det blir en skarp "kant" där tyget slutar av fett. Typ seamless borde finnas i baddräkt...

Funderar på denna
http://m.hm.com/se/product/21854?article=21854-G&variant=044

Eller denna

https://www.twilfit.se/bad/favoriter/baddrakt-diana-balena/

Eller ngt liknande

/

Jag ska leta baddräkt ordentligt! Jag har en bikini som jag köpte för några veckor sedan som sitter okej och den får följa med. Ett par större lite draperade bikinitrosor i större storlek än jag har för att jag verkligen vill undvika att det "väller över" mer än nödvändigt. Hon i kassan frågade mig om jag verkligen skulle ha dem haha. Det känns som det svåraste, jag vill att baddräkten ska hålla in och forma men inte att det ska innebära att det blir en skarp "kant" där tyget slutar av fett. Typ seamless borde finnas i baddräkt...

Funderar på denna
http://m.hm.com/se/product/21854?article=21854-G&variant=044

Eller denna

https://www.twilfit.se/bad/favoriter/baddrakt-diana-balena/

Eller ngt liknande
Den från twilfit har jag själv varit inne på. Sedan om man tittar på bikinis 50/60-tals stuk, så är det oftast ordentliga trosor och en bh som passar större byst.

Annars gör jag som du, köper större trosor, kan bli farligt ibland när man ska upp ur vattnet om det är vågor. :o

Sen har jag tillräkligt självförtroende gällande vissa saker, så har jag mensmage har jag inga problem att bada i herrboxers och knallrosatröja. Men man känner sig inte så het direkt. . .

@nyponros måste bara tillägga att det är många som tycker att det är jobbigt just att gå i bikini, även smala personer. Alla har vi "skavanker" som vi troligen tänker mest på själv! :)
Min kompis är 1.75 och väger 45 kilo. Hon hatar att visa sig pga att hon ser så utmärglad ut. Folk pratar bakom hennes rygg om att hon har ätstörningar.. och hon har komplex för att hon inte har några former alls.

Ja sättet vi dömer oss själva i bikini är ett sattyg... oss själva och uppenbarligen varandra. Om ingen någon gång fått en konstig blick eller kommentar skulle det väl inte finnas en sån ångest. Jag förstår att de flesta ogillar det men kanske är det lite svårare om man uppenbarligen sticker ut ur "normalspannet" antingen det är neråt eller uppåt. Förstår att det kan vara jättejobbigt om man är underviktig också!

Jag blir bara så ledsen över det här klimatet vi skapat, att vi inte kan vara snälla mot varandra och uppskatta olikheter istället för att frysa dem ute. Håller tummarna för att de jag ska umgås med är schysta typer (tror ju det för jag känner mig trygg med min sambos systrar och det är deras vänner som ska med, systrarna är vettiga människor så deras vänner borde vara det också)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 609
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar