Kläder....

Fillifjonkan

Trådstartare
För mig är det ett straff att köpa kläder, allt ser fult ut när det hänger i affären, snabbscannar affären på typ 1 minut, suckar och går till nästa affär och så upprepas proceduren där... Jag tycker att allt ser stort och "sjokigt ut) och har jag sådana kläder så ser jag ut som en stubbe :(. Min garderob består av ca 5 basic tröjor, äger 2 t-shirts och några linnen, det är typ nästan tomt just pga denna shoppingångest. Hur hittar man sin stil? Hur hittar man kläderna som man passar i?

Vad skulle du vilja ha för stil? Vad tycker du är snyggt, klassiskt, mer laidback, alternativ, med mera? När jag är ute på stan brukar jag titta på vad andra bär, sedan plocka de delar jag själv tycker är snyggt och sen sätta ihop något eget som jag trivs i. :)

Det är ju det som är problemet, jag vet inte vad jag gillar, allt ser fult ut och inget blir snyggt på mig. Har en konstig kroppsform och det enda jag känner mig hemma i är ridkläder/arbetskläder hemma. Har absolut inget att ta på mig när det ska vara uppklätt utan har i alla år lånat av min syster det som jag mest kan stå ut med typ :meh:.

För mig är det ett straff att köpa kläder, allt ser fult ut när det hänger i affären, snabbscannar affären på typ 1 minut, suckar och går till nästa affär och så upprepas proceduren där... Jag tycker att allt ser stort och "sjokigt ut) och har jag sådana kläder så ser jag ut som en stubbe :(. Min garderob består av ca 5 basic tröjor, äger 2 t-shirts och några linnen, det är typ nästan tomt just pga denna shoppingångest. Hur hittar man sin stil? Hur hittar man kläderna som man passar i?

Jag har också rätt feta problem med att modet verkar ha dragit åt att bli "stort och sjokigt". Dels tycker jag inte att det är speciellt snyggt egentligen, det kan väl se okej ut om personen som har det är lång och smal. Men för en kort person som mig med lite mer av en timglasformad kropp tycker jag att det blir katastrof. Det måste vara figursytt/figurnära för att hela siluetten inte ska se stor ut, tycker jag. På mig åtminstone.

Var bor du? Bästa tipset är att leta upp en affär med kunnig personal som kan ge råd.
Förra våren (sist jag köpte kläder alltså....) bad jag om hjälp och ärligt talat passade jag inte alls i kläderna men butiksbiträdet påstod att det är så här kläderna ser ut nu så jag betalade snällt 3000:- och gick hem... Köpte 2 byxor varav den ena älskar jag, den andra ser jag ut som en val i och tröjorna framhävde valfiguren så dem slängde jag efter några månader.
Är ett hopplöst fall serrö! Bor i Östersund.

Jag har också rätt feta problem med att modet verkar ha dragit åt att bli "stort och sjokigt". Dels tycker jag inte att det är speciellt snyggt egentligen, det kan väl se okej ut om personen som har det är lång och smal. Men för en kort person som mig med lite mer av en timglasformad kropp tycker jag att det blir katastrof. Det måste vara figursytt/figurnära för att hela siluetten inte ska se stor ut, tycker jag. På mig åtminstone.
Precis mitt problem också! Jag är under 1.60,har rumpa och lår (inte jättestora men ändå), har ingen midja och inga bröst. Extremt stora vader och celluliter som tusan på låren så jag går aldrig i shorts, kjol eller hujedamig - badkläder!!!!! :nailbiting: Vad tusan passar man i då egentligen?

Jag avskyr också att handla kläder, kan leva med lite bylsiga kläder, men varför är allting ful-orange när jag ska handla? Gör ungefär som du när jag handlar, stoppar in huvudet och tycker Blä! Och så vidare till nästa, eller ger upp direkt.

Vad skönt att jag inte är ensam :p

Jag avskyr också att handla kläder, kan leva med lite bylsiga kläder, men varför är allting ful-orange när jag ska handla? Gör ungefär som du när jag handlar, stoppar in huvudet och tycker Blä! Och så vidare till nästa, eller ger upp direkt.

Vad skönt att jag inte är ensam :p
Haha ja fy tusan vad knäppt egentligen! De flesta personer verkar ju äääälska att köpa kläder.

Precis mitt problem också! Jag är under 1.60,har rumpa och lår (inte jättestora men ändå), har ingen midja och inga bröst. Extremt stora vader och celluliter som tusan på låren så jag går aldrig i shorts, kjol eller hujedamig - badkläder!!!!! :nailbiting: Vad tusan passar man i då egentligen?

Jag kanske ska tillägga att jag gillar att handla kläder egentligen och vet ungefär vad jag vill ha som jag själv tycker att jag passar i (många håller säkert inte med) men det försvårar något förbannat med det här enerverande modet. Och gällande shorts... jag gillar inte heller att visa mina ben, bor i regel i svarta skinnyjeans, och har jag kjol så har jag svarta strumpbyxor. Shorts har jag sett som en omöjlighet, tills jag börjat använda svarta strumpbyxor under sådana också. Förmodligen inte för alla, men jag tror jag kommer undan med det när jag envisas med att se lite svart-och-svår ut trots att jag är för gammal för det.

Oj.
Vi måtte gått i olika butiker. Jag retar ihjäl mig på att allt är figurnära :D

Min kropp klarar inte att kläder sitter nära för då syns mina slappa volanger och at jag bara har ett bröst. Jag vill ha detaljer och mjuka linjer framtill.

Har extremt kort överkropp och långa ben för att gör det hela ännu enklare.... :meh:

För att återgå till ursprungsfrågan så tycker jag att det bästa är att prova nästan allt man ser som skulle kunna fungera storleksmässigt och utgå från det.

Haha ja fy tusan vad knäppt egentligen! De flesta personer verkar ju äääälska att köpa kläder.

Jag älskar inte att köpa kläder. Just därför är det är att köpa några vettiga basplagg som du kan utgå ifrån och använda länge. Så inte billigaste första. Ta något i enkla toner som är lätta att matcha, och något som känns ok på.

Sedan vet jag inte om du söker något formellt att ha på jobbet, mjukiskläder hemma, eller typ vardagsjeans och tröja?

Jag har typ tre-fyra klädset som jag varierar mellan. Tycker det är jättesmidigt att slippa krångla.

Måste fråga, ts: om du ska välja ut ett plagg som du trivs i, vad är det? Jeans? Tights? figursydd skjorta? Kavaj? Kofta?

Det är lättare att utgå från något som är givet, i min värld. Jag börjar med ett par jeans jag trivs i (t ex) sedan kollar jag runt på olika sidor vad som funkar till mina jeans och min kropp. Sedan beställer jag hem en hög med olika modeller, provar hemma i lugn och ro och skickar tillbaka det som inte passar.

Testa att anlita en oberoende stylist eller personal shopper som inte är knuten till en speciell butik. Om du inte har ekonomin till det för jag kan tänkas mig att det kostar en slant kanske prova att komma med i något gör om mig program som SVTs godkväll till exempel? Men jag tror på att ta hjälp av något slag eftersom du känner att det är svårt att hitta din stil själv.

Om du vill ha lite hjälp å distans så kan jag försöka ge lite tips och råd, jobbade i klädbutik i över 5 år med fokus på kundservice :) Om du vill PM:a lite bilder på dig själv och några bilder i de kläder du gillar/trivs i så kan jag försöka ge dig lite förslag!

Kika på Lindex kollektion "Holly and Whyte", kan det vara något?

Bra priser och figursytt utan att vara "designertight" :)

Du är klassiskt päronformad och passar i byxor som är rakare och inte "skinny fit" för att göra benen längre och "jämnare" från höften.

Upptill kan du satsa på mer volym med kragar och roliga ringningar samt figursydda koftor som går in i midjan och gärna ut i volang över rumpa och höft. (Odd Molly har flera)

Då får du en fin siluett med lite mer över axlarna och mer midja utan att gömma underkroppen :)

Oj.
Vi måtte gått i olika butiker. Jag retar ihjäl mig på att allt är figurnära :D

Min kropp klarar inte att kläder sitter nära för då syns mina slappa volanger och at jag bara har ett bröst. Jag vill ha detaljer och mjuka linjer framtill.

Har extremt kort överkropp och långa ben för att gör det hela ännu enklare.... :meh:

För att återgå till ursprungsfrågan så tycker jag att det bästa är att prova nästan allt man ser som skulle kunna fungera storleksmässigt och utgå från det.

Titta på märket Vila, ljuvliga basfärger nu till våren dessutom i mycket grått, rosa och blå djupa toner :love:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Hej buke. Jag är en sådan där hopplös typ som inte följer några trender, utan hittar några få saker jag gillar och blir galen när det...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: snorp
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
33 568
Senast: _Taggis_
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 459
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.