Kläder kläder kläder....

Sv: Kläder kläder kläder....

Jag skulle nog kolla in om alla andra barn är så rena som du tror. Ingen människa kan ju köpa 5 nya par byxor varje vecka.

Låt ungarna gå med rena fläckar - jösses under några år så hade mina barn sönder/fläckade sin jeans HELA tiden. Lappar (textillim är suveränt) och fläckar var normalt. Bor man på landet eller skola har en naturlig skolgård så tycker jag att det är ett sundhetstecken att dom är skitiga.

Ett gammalt ordspråk; - Rena barn och skitiga smågrisar - då är det något som är galet.
För att klargöra så är smågrisar som är smutsiga (inte lera) sjuka.

Det hade jag med gjort. Hellre det än för korta myxor och byxor som visar halva aslet. Inga som helst problem med dom byxorna tycker jag.

Det hade jag med gjort. Hellre det än för korta myxor och byxor som visar halva aslet. Inga som helst problem med dom byxorna tycker jag.

Det är väl intressant att man tycker så olika! Jag kan med andra ord med gott samvete skicka ungarna till skolan med de byxorna! Har tagit några av dem och lagt i skåpet och två har jag gnott in med flytande ariel, får se hur det går....

En enda gång har jag sagt YES när de har kommit hem med hål på knäna... det var när äldsta sonens byxor hade hål på vardera knä. Hans favoritjeans alla gånger men de började bli för trånga om midjan. Lagom långa, men för trånga. Egentligen vad man kallar "Flickbyxor" eftersom där är något mönster på ena flickan och på en lapp står det flickiga saker om prinsessor... klart gjorda för flickor, men min son bryr sig inte utan älskar dem! Och jag tycker bara att det är kul att han vågar ha på sig dem (med tanke på mobbningen). Men som sagt, för trånga i midjan, så att han nån gång har fått lägga sig ner för att få på dem, så då var hål på knäna bra :D Eftersom de i skolan säger att han är tjock så tror han ju det också :/ Bättre att byxorna slängdes pga hål och inte pga att de är för små i midjan...

Jag hade låtit barnen gå med den typen av fläckar. Jag tror att det där är fläcker som orsakats av att det finns mineraler i lerjorden som färgar, helt enkelt (typ som rostfläckar från rostigt järn el dyl). Det är ju bara en infärgning, inte smuts i egentlig mening.

Jeans till barn (och till mig själv) lappar jag genom att sätta lappen på insidan och sedan sy fast den. Jag håller med Badger om att jeans är den typ av byxor som bäst tål att se lite solkiga ut utan att det gör något, så jag hade nog satsat på enbart jeans så länge de leker på det viset i sina kläder (och vill de gärna ha mjukbyxor eller andra byxor, kan ju villkoret för att de ska få ha det vara att de använda överdragsbyxorna).

Man kan ju spara ett par jeans/barn som de får ha när de behöver se lite prydligare ut, och försöka undvika att de tar lerbad med de byxorna på sig.

Det låter ju som att barnen förstår att det är orimligt som det är nu. De kan ju inte ha räknat ut att de sliter byxor för 4000 kr/månad och att det inte gör något, antar jag?

Jag hjälpte ju med att lägga fram hur man räknar och de räknade ihop. Sedan jämförde jag med hyran, som är under 4000 kr i månaden....:angel:

Mjukisbrallorna har jag fått så då får de användas, inte vara snål med kläder man får när man är så beroende av att köpa nytt hela tiden. Men jag tycker sånna byxor är så fula faktiskt.

Sönerna har åsikter om vissa jeans, att de inte gillar dem, men där har jag sagt att jag inte bryr mig, eftersom de tar sönder så många par med sina lerbad så får de acceptera det jag ger dem.

Du har nog rätt om jorden, den är inte alls som de andra jag har sett fläckar av, inte alls.

Eller i såna här... ;)

http://www.jula.se/arbetsbyxa-barn-900594

Men seriöst, att de trillar när de spelar boll är kanske inte så mycket att göra åt. Men de kan ju ge sjutton i att åka kana på den där berghällen? Det finns väl rastvakter som kan hindra dem från det? Det måste ju vara ett problem för flera föräldrar att barnen åker sönder byxorna.

Sen kan jag rekommendera att köpa svarta brallor. Då syns inte fläckarna och när de börjar bli lite slitna är det lätt att "förnya" dem med sånt här:

http://www.herdins.se/textilfarg/herdins-wash-it-back-black__85
Men det översta var banne mig ett bra förslag! Inte dyrare än lindexbrallor så absolut värt ett köp!! Håller väl lite bättre också?

Det här kanandet har jag haft problem med under hela skoltiden med äldsta sonen. Han går i trean nu. Nu säger han dock att han blir puttad, med den andra sonen säger emot honom om att han blir det :angel:

*host*

Dags för ena sonens jacka nu också..... och inte blev den ren.

Hur tänkter de andra föräldrarna? Lärarna? Är det andra som känner att det är ett problem?

Om det är så, så kanske lärarna kan gå in och stoppa rullandet nerför backen (eller vad det nu var), eller ha bättre koll på utebyxorna.

Men barn brukar ju älska att rulla nerför backar! Det ska man väl inte förbjuda dem?

Hur tänkter de andra föräldrarna? Lärarna? Är det andra som känner att det är ett problem?

Om det är så, så kanske lärarna kan gå in och stoppa rullandet nerför backen (eller vad det nu var), eller ha bättre koll på utebyxorna.

JAg vet inte vad de andra tycker och tänker, men ena sonen sa att andra barn också gör så men att deras mammor köper nya byxor till dem. :cool:

Men diskutera med de andra föräldrarna. Det låter som om ni har flera orsaker till att samla föräldrar och lärare och diskutera. Både kläder och mobbning.

Så köper ni nya kläder varje vecka när era barn smutsat ner kläder och fläckarna inte går bort?

Smuts som inte går bort får vara kvar helt enkelt. Och barnen får bära kläderna ändå. Är de bara i skolan eller barnomsorg så kvittar det väl om det finns någon gammal smutsfläck här eller där?

JAg vet inte vad de andra tycker och tänker, men ena sonen sa att andra barn också gör så men att deras mammor köper nya byxor till dem. :cool:

Ojdå, det verkar udda, speciellt om de faktiskt har märkesjeans, snabbgooglade och Dieseljeans för 12 åring låg på 6-900 kr, Levis hittade jag inte.

Antar att egentligen skulle du inte bry dig om saken alls om det inte var så att de hade kommenterat din sons kläder?

Antagligen knäppt förslag, kan du inte kika lite (spionera ;)) på vad de andra barnen i klassen har på sig. Bara för att se om det är någonting helt annat än det dina barn har och om de verkligen är så väldigt rena. (inser att det kanske är omöjligt med avstånd osv men jag kan ibland totalt missa att lägga på minnet vad barn har på sig.). Deras kläder är kanske från samma ställen men i en annan stil bara. De kanske aldrig har mjukisbyxor - bara jeans, eller aldrig jeans och bara chinos eller inga collegetröjor utan munkjackor eller vad som. Bara skaterliknande plagg eller ser ut som små professorer, så slipper du undra över den saken sedan.

Jag håller med Badger här: Kolla upp själv vad skolbarnen har på sig först innan du beslutar nåt.
Det kan vara (och jag säger absolut INTE att det är det utan bara för att utesluta att det är så) att dina barn "vill ha" vissa kläder och ser detta som ett sätt att få dom helt enkelt.

Men det kan absolut vara att dom andra barnen har en helt annan stil etc. och det är en...ovanligt rikt ytligt område och skola du hamnat i eller liknande.

Jag skulle också som någon sa ta kontakt med dom andra föräldrarna, ni kan ju ses på ett trevligt sätt, bjud in på fika eller något! :)
Då får du ju kanske en bra kontakt med några/ någon och dessutom lära känna fler folk i området du kommer flytta till, eller närheten iaf. (som jag förstått det?).

Också så skulle jag ta kontakt med rektorn om det är frågan om någon mobbning pga. kläder, om inte lärarna eller föräldrar är vettiga nog att kunna samarbeta.

Lycka till!

Ps. jag köper def. inte nya kläder till mitt barn i samma ålder pga. ingrodda fläckar, då skulle jag bli ruinerad!! Men som någon annan sa, jag har några par som är "fin kläder".

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Kläder & Bli fin Igår hamnade jag med dottern framför ett tv-program som hette Prylberget. Som en del av programmet skulle en familj utmanas till att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 168
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion