Kläder kläder kläder....

Sv: Kläder kläder kläder....

Jag hade inte gjort något alls. Tvättat som vanligt bara. Sen kan man ha finkläder som inte tas med till skolan. Det ledsnar nog själv tillsist, ifall kläderna nu verkligen är så smutsiga.

Barn blir liksom smutsiga och har hål på knäna.:love:

KL

Jag skickar barnen till skolan i "skitiga" kläder. De är ju rena fast fläckarna inte går bort. Går ju dessutom på en liten skola på landet så alla ser ungefär lika skitiga ut så det spelar ingen roll.

kl

Tack för alla svar! har i dag köpt ariel, både flytande och i pulver, men hittade ingen galltvål. Så jag slängde nyss in en maskin tvätt med vanisch och båda tvättmedlena.

Synd jag inte tog foton på byxorna mina söner kom hem med i dag... om vi säger så här; blå jeans som på ena benet över hela låret, över rumpan och över knäet på andra benet har "bytt" färg till brunt.... Det är så alla byxor ser ut. Ni kanske förstår problemet :o Så det handlar alltså inte om finkläder utan om vanliga enkla byxor från typ lindex och hm. I dag fick jag lite urvuxna kläder från en vän, så nu har de plötsligt ett par byxor var till att lera ner :angel:

Får kanske hota med kläder i julklapp om de inte börjar använda sina regnkläder :idea:

Annars kan jag absolut rekomendera att lägga i blöt en stund innan med en halv diskmaskinstablett (vit)

Jag får bort blåbär, banan, jordgubb, ja allt ännu...

Jag har barn som formligen gnuggar in lera och diverse andra "föroreningar" i sina kläder. Det brukar ändå gå bort i tvätten...
Jag undrar mest vilken temperatur du tvättar kläderna i? Jag kör allt utom overaller och jackor i 60 grader, så att det ska bli rent. Ibland blir det fäckar kvar och då får det vara så. De används ändå..

Jag använde grumme tvättsåpa (den med bomullsfröolja i) och aldrig sköljmedel.

Mina barn har också allväders-,regn- och thermobrallor att ta på men de VILL inte i skolan!:cry:

Hur gör de andra barnen? Är det något slags grupptryck mot allväderskläder?

Och att gå våta... gärna, vem bryr sig liksom, säger de :o

Är inte de bekymrade (jag antar att det gäller främst dina äldre barn?) så hade jag begränsat byxanvändandet till ett fåtal par som de fick skita ner och sedan hade jag kört tvättstugeträning för barnen så att de själva fick tvätta. Ju oftare skitiga byxor, ju oftare får de tvätta.

Jag har barn som formligen gnuggar in lera och diverse andra "föroreningar" i sina kläder. Det brukar ändå gå bort i tvätten...
Jag undrar mest vilken temperatur du tvättar kläderna i? Jag kör allt utom overaller och jackor i 60 grader, så att det ska bli rent. Ibland blir det fäckar kvar och då får det vara så. De används ändå..

Jag använde grumme tvättsåpa (den med bomullsfröolja i) och aldrig sköljmedel.

Då måste jag ha problem med tvätten eller.... jag lägger in tvätt i maskinen, väljer program och i med tvättmedel och sätter igång, är det så man gör?

Här hemma nu, dagens tvätt hämtade jag nu, är 5 par byxor som jag inte skulle låta ungarna gå till skolan i, de är fulla med bruna "fläckar" från leran, och det gick inte bort i tvätten. 5 par som tvättades med ariel gånger två samt vanisch.

Jag tvättar i 60 grader, allt, även det som ska tvättas i 40 grader åker i 60. Jag har ingen sköljmedel i.

Ska se om jag kan lägga in en bild....

JAg har ingen aning om varför de inte vill ha det på sig. De säger att de glömmer, inte hann, för varmt, fula, de andra har inga osv.

Den äldsta vet hur en tvättmaskin funkar och så, han har fått lära sig tvätta. De får hjälpa till hemma en vecka var i ett system vi har. När det är den äldstas vecka så gäller att tvätta kläder, duka bord och liknande, och lika dant för de andra två men med andra sysslor som passar dem. Den äldsta bryr sig inte heller; han "trillar" ju= inte hans fel, säger han.

I dag kom de båda hem med fläckiga byxor. Eller nej, fläckiga är fel ord. Fullständigt jäkla nerskitade är rätt ord. JAg tjatar och förklarar att kläderna inte blir rena. Det går in genom ena örat och ut genom andra.

Varje morgon vrålar de så det ekar " Jag har ju inga byxor!!!!!!" och varje morgon svarar jag att det är för att de ska envisas med att smutsa ner dem i en lerpöl så de inte går att använda och att de ska sluta med det så att de har kläder att ha på sig....

224456_10151122754083877_3952949_n.jpg

282227_10151122754373877_1072807415_n.jpg

425866_10151122754833877_1263827749_n.jpg

Här är tre par. Dåliga mobilbilder i dåligt ljus. Nytvättade byxor. Fläckarna är på båda benen och på rumpan också.

Tillägg: Hade i vanisch, som än en gång bevisade sin oduglighet. Nästa är att få tag på galltvål och testa, samt att gnugga in flytande ariel i tyget och sedan även kanske lägga i blöt som jag också fick tips om.

Senast ändrad:

Äsch, jag har ju nästan på mig fläckigare kläder än sådär :p Mina ungar hade utan tvekan fått gå så till skolan, hade aldrig stått och kämpat för att få bort det.

Äsch, jag har ju nästan på mig fläckigare kläder än sådär :p Mina ungar hade utan tvekan fått gå så till skolan, hade aldrig stått och kämpat för att få bort det.

Va, har du?

Mina barn började ny skola i augusti och den äldsta på 10,5 år blir mobbad. Båda sönerna (den andra på 9) har fått höra mer än en gång att de är fattiga. De har nästan inga märkeskläder och klär sig alltså i kläder från lindex och liknande kedjor.

Hur ställer sig skolpersonalen till att ungar kommer med fläckiga kläder? Och ibland med hål på knäet? Rynkas det på näsan åt sådana barn? För det tror jag klasskamraterna kan göra, i alla fall i den äldres klass :cry:

Jag ber om ursäkt om jag uppfattas irriterad och tvär- jag är ju tyvärr det också. :o

Jag har alltså 5 par fläckiga byxor som inte går att använda, 1 par byxor med nygjort hål på knät samt ett par byxor med fläckar som inte syns om man inte tittar nära på brallorna. Detta på ungefär en vecka sammanlagt. Plus att jag ju har byxor med fläckar som inte går bort redan i deras byråar, som bara används hemma. Byxorna alltså, inte byråarna :D Eller ja, de används ju också bara hemma....

Alltså, nä det kanske jag inte har men på barn hade jag överhuvudtaget inte reflekterat över kläderna. Kanske kommer jag bli en dålig mamma, kanske missar jag något vitalt här, men det där är i mina ögon ingenting att reagera på.

För jävla jävligt att dina barn blir illa behandlade i skolan. Jag förstår då om din motivation till att hålla kläderna 'fina' är större än den annars kanske vore. Å andra sidan ska ungarna ge fan i att hacka på nån, oavsett hur kläder eller eventuell ekonomisk situation må se ut.

Alltså, nä det kanske jag inte har men på barn hade jag överhuvudtaget inte reflekterat över kläderna. Kanske kommer jag bli en dålig mamma, kanske missar jag något vitalt här, men det där är i mina ögon ingenting att reagera på.

För jävla jävligt att dina barn blir illa behandlade i skolan. Jag förstår då om din motivation till att hålla kläderna 'fina' är större än den annars kanske vore. Å andra sidan ska ungarna ge fan i att hacka på nån, oavsett hur kläder eller eventuell ekonomisk situation må se ut.

Jag vet inte riktigt vad det vitala skulle vara i så fall, kanske att det anses att man ska skicka sina ungar till skolan i hela och rena kläder?
Jag vill ju inte utsätta mina barn för mer mobbning pga deras kläder, men jag känner ändå att jag håller med dig om att det inte riktigt är något att lägga så mycket energi på. Samtidigt är det som sagt lite dubbelt då jag ju inte vill att de ska anses vara fattiga bara för att de har fläckiga kläder. Men faktum är, man sparar inte precis några pengar på det här sättet, om jag säger så.

Mobbningen har jag i en annan tråd här, men jag delar din åsikt, ungarna ska ge fan i det! Ibland känner jag för att helt göra om och gå emot strömmen, men det är trots allt mina barn som hamnar i kläm, även om de själv egentligen skulle vilja ha på sig rosa kläder, klä sig på ett visst sätt eller vad som det nu kan vara de undviker pga andras åsikter.

Va, har du?

Mina barn började ny skola i augusti och den äldsta på 10,5 år blir mobbad. Båda sönerna (den andra på 9) har fått höra mer än en gång att de är fattiga. De har nästan inga märkeskläder och klär sig alltså i kläder från lindex och liknande kedjor.

Hur ställer sig skolpersonalen till att ungar kommer med fläckiga kläder? Och ibland med hål på knäet? Rynkas det på näsan åt sådana barn? För det tror jag klasskamraterna kan göra, i alla fall i den äldres klass :cry:

Tyvärr tror jag att mycket sånt här beror på stämningen just på den skolan, tack och lov går mina barn i en skola på landet där alla härjar runt ute, ingen är särskilt modemedveten, eller jo det kanske de är men praktiskta kläder går före snygga kläder. Personalen trycker mest på att det ska finnas ombytes kläder eftersom de nästan alltid är ute och barnen kan bli blöta och då behöver de något torrt att sätta på sig. Men eftersom även personalen går runt i regnbyxor så är det inte så konstigt för barnen att oxå sätta på sig det.

Jag har aldrig sett eller hört personalen kommentera smutsiga eller trasiga kläder på något barn, och jag har inte hört några barn prata om kläder så jag tror att det är en icke fråga på våran skola.

Men med tanke på dina bilder så skulle jag, om jag var du, ;) prova att tvätta kläderna i någon annans maskin för att se så att det inte är maskinen som är dålig. Kolla inställningarna på maskinen så det inte är något ekonomi eller miljöprogram i tryckt som gör att den tvättar sämre. Jag har någon sån knapp som man kan trycka in som gör att maskinen tvättar med mindre kraft.

Tyvärr tror jag att mycket sånt här beror på stämningen just på den skolan, tack och lov går mina barn i en skola på landet där alla härjar runt ute, ingen är särskilt modemedveten, eller jo det kanske de är men praktiskta kläder går före snygga kläder. Personalen trycker mest på att det ska finnas ombytes kläder eftersom de nästan alltid är ute och barnen kan bli blöta och då behöver de något torrt att sätta på sig. Men eftersom även personalen går runt i regnbyxor så är det inte så konstigt för barnen att oxå sätta på sig det.

Jag har aldrig sett eller hört personalen kommentera smutsiga eller trasiga kläder på något barn, och jag har inte hört några barn prata om kläder så jag tror att det är en icke fråga på våran skola.

Men med tanke på dina bilder så skulle jag, om jag var du, ;) prova att tvätta kläderna i någon annans maskin för att se så att det inte är maskinen som är dålig. Kolla inställningarna på maskinen så det inte är något ekonomi eller miljöprogram i tryckt som gör att den tvättar sämre. Jag har någon sån knapp som man kan trycka in som gör att maskinen tvättar med mindre kraft.

Jag tror som du att det beror på stämningen och den allmänna attityden i skolan. Tråkigt är det! De gick i annan skola förut och där var det lite som du har det i din. De verkar inte bry sig om hur varandra såg ut där.

Tyvärr så är några av plaggen redan tvättade i mammas maskin, utan bättre resultat. Och tyvärr är det ingen knapp eller inställning som gör att den inte tvättar bra. :(

Barnen räknade ut att om de ska förstöra 5 byxor i veckan och vi få köpa 5 nya byxor i veckan så blir det byxor för 4000 kr varje månad.... Det känns inte riktigt ok i mina ögon! De får gå byxlösa:p

Eller i såna här... ;)

http://www.jula.se/arbetsbyxa-barn-900594

Men seriöst, att de trillar när de spelar boll är kanske inte så mycket att göra åt. Men de kan ju ge sjutton i att åka kana på den där berghällen? Det finns väl rastvakter som kan hindra dem från det? Det måste ju vara ett problem för flera föräldrar att barnen åker sönder byxorna.

Sen kan jag rekommendera att köpa svarta brallor. Då syns inte fläckarna och när de börjar bli lite slitna är det lätt att "förnya" dem med sånt här:

http://www.herdins.se/textilfarg/herdins-wash-it-back-black__85

Hmm nu har jag ju inte haft problemet såklart men hur länge går din tvättmaskin med tvätten?

Jeansen skulle jag använt, inte de andra, jeans kan vara lite skitiga. Om jag skulle köpa kläder själv till dina barn skulle jag nog helt skippa mjukbyxor och randiga byxor och köra helt och hållet på jeans. Mjukbyxor är oändligt mycket deppigare när de är slitna och lite fläckiga än jeans.

Ev skulle jag testa att gnugga gnugga för hand för att se om det går bort. Undrans om det är ngt slags speciell lera de har :D på skolan.

Det enda jämförbara jag sett är när jag får cykelolja och rost på mina jeans från cykelkedjan, men det brukar jag leva med helt enkelt.

(själv skulle jag aldrig någonsin satt på mig överdragsbyxor när jag var nio, aldrig i livet :) men det är ju olika på hur modet är i skolan antar jag.)

Fråga dina barn om de andra barnen också krälar i lera? Berätta hur mycket ett par märkesjeans kostar (jag har ingen aning när det gäller barn) och vad 5 par nya billiga jeans kostar och vilka oddsen är att de någonsin kan få märkesjeans när de slösar alla pengar på nya byxor hela tiden (och de dessutom kommer bli förstörda).

Senast ändrad:

Aha, ni har redan gjort det ;) räknat på byxpris vill säga.

Iofs kanske det sedan inte spelar någon roll vad de andra barnen gör om de är läskiga (det jag skrev om huruvida de blev leriga också vill säga). Det var mer om de var kompisar det var relevant. Sorry.

Jag hade låtit barnen gå med den typen av fläckar. Jag tror att det där är fläcker som orsakats av att det finns mineraler i lerjorden som färgar, helt enkelt (typ som rostfläckar från rostigt järn el dyl). Det är ju bara en infärgning, inte smuts i egentlig mening.

Jeans till barn (och till mig själv) lappar jag genom att sätta lappen på insidan och sedan sy fast den. Jag håller med Badger om att jeans är den typ av byxor som bäst tål att se lite solkiga ut utan att det gör något, så jag hade nog satsat på enbart jeans så länge de leker på det viset i sina kläder (och vill de gärna ha mjukbyxor eller andra byxor, kan ju villkoret för att de ska få ha det vara att de använda överdragsbyxorna).

Man kan ju spara ett par jeans/barn som de får ha när de behöver se lite prydligare ut, och försöka undvika att de tar lerbad med de byxorna på sig.

Det låter ju som att barnen förstår att det är orimligt som det är nu. De kan ju inte ha räknat ut att de sliter byxor för 4000 kr/månad och att det inte gör något, antar jag?

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Kläder & Bli fin Igår hamnade jag med dottern framför ett tv-program som hette Prylberget. Som en del av programmet skulle en familj utmanas till att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 168
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar