Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ber om ursäkt men jag förstår inte riktigt vad du menar.kan nog tycka att läktar ridningen och utifrån TS påvisade brister på många sätt att det blir rätt dödfött att leta efter optimal ridform i sammanhanget. Det kommer liksom inte lösa sig vare sig snodd sitter där eller inte på den nivån ni gett er på just nu kan jag tycka, och sen femtielva spaltmetrar..... Ffa om vi ska vara krassa så utifrån en grundnivå så har både Miedo och Fiorano rätt bra poänger i sammanhanget.
Jag ber om ursäkt men jag förstår inte riktigt vad du menar.
Kan du försöka vara tydligare med din poäng?
En hjälptygel är ett sätt att få hästen att böja på nacken. Den får dock aldrig hästen att jobba ordentligt. Det finns ju flertalet studier om det (någon länkade väl tom till en här i tråden om jag nu inte blandar ihop trådarna).
Det absolut viktigaste för en KS häst är att jobba på rätt sätt. Rätt sätt skapas inte med hjälp av en hjälptygel.
Jag kan inte stå för någon annan men jag har inte försökt fostra någon. Däremot har jag delat av min kunskap och försökt förklara varför det inte är bra att använda hjälptyglar på KS hästar.Jag menar precis det som står, att TS inte ridit så länge och har svårt att rida hästen i en korrekt form vare sig med eller utan snodd. Vidare avser jag de ganska meningslösa försöken här i tråden att "fostra" TS.
Precis, och nu är det ju inte så att man väljer mellan snodd och korrekt form, då hade valet varit enkelt.@Tora, Det säger jag inget om i sig, men det finns många veterinärer som enligt vad de ser att ryttaren kan hantera eller frambringa ridmässigt, som råder att rida hästen på halsförlängare som första steg vid KS faktiskt. Av två onda ting typ.
Frågan är om det är mer korrekt bara för att många veterinärer säger det.@Tora, Det säger jag inget om i sig, men det finns många veterinärer som enligt vad de ser att ryttaren kan hantera eller frambringa ridmässigt, som råder att rida hästen på halsförlängare som första steg vid KS faktiskt. Av två onda ting typ.
Fast man kan ju alltid låta någon rida hästen i korrekt form under tiden man kommer i fatt med sin ridning.Precis, och nu är det ju inte så att man väljer mellan snodd och korrekt form, då hade valet varit enkelt.
Frågan är om det är mer korrekt bara för att många veterinärer säger det.
Enligt Henrik N så är det bara korrekt ridning som gäller. Bortsett från ett undantag. Det är om man leder hästen i skogen över stock och sten (en vanlig rehabordination) då kan man ta på en gummisnodd.
Men när man rider så skall ryggen helst svänga som rumpan på en glädjeflicka (inte mitt uttryck).
Är man inte tillräckligt rutinerad som ryttare så kanske det är bättre att hitta någon som kan rida hästen korrekt parallellt medan man utvecklar sin ridning själv.
Fast vi pratar om en KS häst här. De är inte en vanlig häst.Det är precis lika korrekt som anledningen till att veterinärer till gemene man ordinerar ryttarna att rida enbart på raka spår under igångsättning efter ledinflammationer.
Dvs det finns inget i sig som orsakar att en ledinflammation kommer tillbaka för att man rider hästen på böjda spår OM man rider hästen i balans. Veterinärerna vet att 90% av ryttare inte förmår rida sina hästar helt i balans, så utifrån det beordrar de enligt ovan.
Sen tycker jag att du fått det lite om bakfoten ang. svingande rygg osv. En snodd åstadkommer inget sånt givetvis, det gör inga hjälptyglar i sig precis som du säger. Däremot får en snodd hästen att med LITE grundvanlig förmåga hos en ryttare, att sänka hals och huvud och då höjs ryggen. Inte höjs som i att ryggen arbetar, men ryggen kommer upp så pass att ryggen slappnar AV. Det är inga större konstigheter än när man rider utan snodd, men det förutsätter som sagt att man kan så pass lite att hästen inte går och trycker i snodden vilket många gör, jag tror det är det du tänker på.
en häst som rent allmänt går "lång och låg" arbetar inte med ryggen. Hela syftet är att ryggen däremot slappnar AV. Utifrån den avslappningen kan man sen börja arbeta och stärka den.
Jag tycker det blir rätt tokigt i sammanhanget att addressera TS som att "då ska man kanske inte rida utan lämna bort den osv osv om man inte kan rida korrekt". Det finns sjukt mkt folk som aldrig rider sina hästar korrekt öht, jag skulle faktiskt vilja säga merparten av hobbyryttare. Känns inte så produktivt i sammanhanget att börja döma utifrån det liksom....
Inte riktat till ngn utan allmän passus: Jag blir allmänt jättetrött på alla missförstånd runt lång och låg öht. SÅ många tror det är en arbetsform. Det är det inte, se ovan.
Fast vi pratar om en KS häst här. De är inte en vanlig häst.
@mackan
Där har du fel om snodden.
Visst sänker den huvudet som gör lite mer avstånd mellan kotorna i ryggen men den tar också bort ryggverksamhet och förkortar steglängd.
En chambone är ett bättre alternativ.
Först hittade veterinären KS på några ställen. Sedan bedövade veterinären ryggen och sa att det inte var KS. Det förfarandet är under all kritik.Har du läst TS trådar i sin helhet?
Det går inte att ställa diagnos på huruvida denna häst verkligen har KS i sig eller fynd på röntgen som verkligen förklarar dess beteende. Därav mina tidigare kommentarer att jag inte anser det skäligt att ställa diagnos på Buke, varesig av mig eller ngn annan.