Kissing spines hästar...

En video från dagens ridning. En gång för alla typ.

Och nej, det är ingen häst man kan "åka" på. Här ser ni att hon kan slänga med huvudet och gå lång även när man har snodd på. Är så trött på alla som tror dom vet bäst om någon annans häst utan att ens ha sett ekipaget..

http://www.videofy.me/moaphlsson/6465949

@Trissa om du tittar tillbaka på hur hon var för bara några dagar sedan kanske du kan se att det är bättre..

Hon är ojämn när hon inte går fram ordentligt. Det har alltid varit så. Så det är inget ovanligt.

Ovillig tycker jag inte hon är. Förra veckan och en månad tillbaka har hon varit ovillig.

Senast ändrad:
En video från dagens ridning. En gång för alla typ.

Och nej, det är ingen häst man kan "åka" på. Här ser ni att hon kan slänga med huvudet och gå lång även när man har snodd på. Är så trött på alla som tror dom vet bäst om någon annans häst utan att ens ha sett ekipaget..

http://www.videofy.me/moaphlsson/6465949

Men du, jag vet att bukefalos kan vara tufft så jag ger dig ett tips. Skriv inte här och fråga om råd, ta hand om din häst på bästa sätt och gör det du känner känns bäst för er.

@Itzyditzy
Det är ju din häst, så du gör förstås hur du vill. För mig som ser det utifrån så spelar det ingen roll om det är bättre eller inte, det är inte bra nog, helt enkelt. Den ser ofräsch ut i mina ögon, och har gjort hela tiden. Att hon ger upp och knäpper av när du sätter på gummibandet hjälper tyvärr inte. Att tränaren som står i mitten tycker det är ok är för mig helt obegripligt.

din häst är inte fräsch. förlåt jag skulle inte lägga mig i utan önskar som sagt lycka till. Jag förstår inte att tränaren som instruerar er inte ser att hästen inte är fräsch i grunden rörelsemässigt, och framför allt inte hur denne tror att era problem löser sig med att mala runt på mindre och mindre volt. Det är otroligt ledsamt att du postar denna film öht i sammanhanget när du inte vill ha några råd eller synpunkter öht. Varför gör du det?

@mackan det ända jag ville med filmen var att visa att huvudet inte sitter fast. För att få slut på snodd disskussionen. Jag vet att hon är ojämn. Men som sagt, detta är andra gången jag rider nu på över en månad och då andra gången hästen inte ställer sig eller gör något annat. Hon spänner sig och blir ojämn vissa gånger då jag spänner mig. Jag sitter i princip och spänner mig hela tiden för att jag tänker att hon ska göra något hela tiden.

Men ja, ville bara visa att huvudet inte sitter fast på henne och attd ET går bättre med snodd än utan. För alla de som ansåg mig som djurplågare för att rida hästen med snodd.

@mackan det ända jag ville med filmen var att visa att huvudet inte sitter fast. För att få slut på snodd disskussionen. Jag vet att hon är ojämn. Men som sagt, detta är andra gången jag rider nu på över en månad och då andra gången hästen inte ställer sig eller gör något annat. Hon spänner sig och blir ojämn vissa gånger då jag spänner mig. Jag sitter i princip och spänner mig hela tiden för att jag tänker att hon ska göra något hela tiden.

Men ja, ville bara visa att huvudet inte sitter fast på henne och attd ET går bättre med snodd än utan. För alla de som ansåg mig som djurplågare för att rida hästen med snodd.

Jag skiter iaf i snodden, den är det minsta problemet. Ridningen är inte ditt fel heller, du har ju ridit jättekort tid, ingen förväntar sig att du ska göra några mirakel ridmässigt!

Det som stör mig, är som sagt folk runt dig som borde hjälpa dig men framför allt hästen som gör precis tvärtom! Dessa träningar kommer inte ge er några framsteg alls, tyvärr! Med snodd eller ej, spelar ingen roll.

När/om hästen blir fräsch så borde den ridas/tränas till att få förtroende för ryttaren/ridningen och fram tills dess borde du få lära dig på en häst som redan har det, eller iaf bättre.

Jag har kollat på filmen om och om igen. Jag tycker inte alls att hon är ofräsch. Det är isåfall det vanliga och så har hon alltid varit. Även med den gamla ägaren. Att hon blir lite ojämn när hon inte går fram. Resten av det hon gör är mitt fel. Att jag studsar till eller tar för mycket i en tygel.

Så hon blir nog inte mer "fräsch" än såhär. Dessa träningar gör jätte mycket för mig. Förra veckan var jag redo att i princip skänka bort hästen. Nu vill jag lägga tid på detta och få detta att bli bra. Som sagt, i torsdags senast gick det rent åt helv*te. Så fort jag tog tygeln reste hon sig. Hoppade åt sidan när jag la till skänkeln. I fredags gick det lite bättre. Fick två dagars vila och idag gör hon inget alls mer än att reagera lite när jag tar för hårt i tygeln.

Och jag har inte sagt att hon är i någon toppform. Utan det har blivit bättre på så sätt att det går att rida och det går att kräva något utav henne. Vilket jag inte trodde att jag skulle kunna göra igen.
Visst att en läromästare hade varit det ultimata för mig. Men nu blev det inte det. Och jag har varken tiden, pengarna eller viljan att skaffa en annan häst.

@Itzyditzy Att hon har/kan ha haft ont sedan långt tillbaka utan att det åtgärdats är väl ändå ännu mer oroande? Visst kan en häst se halvkass ut pga ryttare, men det ser verkligen ut att vara mer än det som ligger bakom. Om jag inte minns fel så var hon väl ojämn/oren även när ni tömkörde henne, på något klipp du visat tidigare.

Vi har sett ekipaget. VI har sett rätt många filmer vid det här laget. Gemensamt för dem alla är att hästen är ofräsch. Vi vet att du inte vill höra det, och det spelar ingen roll om hon varit ofräsch i 1 vecka eller 10 år. Hästen är ofräsch NU. Jag förstår inte hur det kan vara ett nöje att sitta och rida en häst som så uppenbart inte mår bra.

Om vi bortser från hjälptygeldiskussionen, så har hästen ett rörelsemönster som formligen skriker "hjälp mig". Ojämnt, oregelbundet. Omslag till galopp i traven, när det inte går att hålla travtakten längre. Handbromsen ligger i för att hästen inte vill/kan röra sig annorlunda. Inget register, ingen spänst.

Snälla, försök - för hästens skull - ta reda på vad som är fel. Det går inte att sitta dag ut och dag in och rida en häst som inte mår bra. Det blir ingen bra ridning, ingen utveckling. Bara dåligt samvete i slutänden.

Nu bor jag i närheten, och hade vi haft vår transport framme hade jag mer än gärna både skjutsat er och betalt för veterinärbesök. Så angeläget tycker jag en ordentlig utredning är.

Hästen behöver bra ridning, den måste ridas i rätt form (inte med form av hjälptygel) för att inte få (mer?) besvär av KS. Denna träning bryter ner, den bygger inte upp. En beridare hade sannolikt också varit en hjälp i jakten på vad som är problemet för hästen. Men jag tror inte det är en lätt utredning, jag tror det krävs en hel del för att få fram ursprungsproblemet och inte bara döva följderna av att ha haft ont länge.

Sedan ska man ju ha i åtanke att det inte alltid är smärta som gör hästen ojämn.

Denna häst är ju inte helt korrekt skolad och verkar inte helt lättriden, då kan man ju anta att en hel del grundarbete saknas. TS är även orutinerad och lösgjordhet/rakriktning ÄR svårt.

Många ojämnheter kommer av att ryttaren förstärker hästens svagheter och snedheter pga okunnighet. En del hästar är i grunden snedare och mer obalanserade än andra och då ger det stort utslag, medans många (tex lämpliga ridskolehästar) har väldigt bra egen balans och en egen bra grundform.

Hur som måste ju något göras, vare sig det är smärta eller ryttarrelaterat.

Det jag funderar lite på är huvudet i senaste filmen, traven ser väldigt onaturlig ut och jag tror att det kan ha att göra med huvudets konstanta rörelse.

Om vi bortser från hjälptygeldiskussionen, så har hästen ett rörelsemönster som formligen skriker "hjälp mig". Ojämnt, oregelbundet. Omslag till galopp i traven, när det inte går att hålla travtakten längre. Handbromsen ligger i för att hästen inte vill/kan röra sig annorlunda. Inget register, ingen spänst

Hon slog inte om till galopp, det var meningen. Jag tyckte att hon sprang in i galoppen så jag valde att bryta av igen och få bättre kontroll i fattningen.

@feel du har rätt i nästan allt du skrev där. Hon är väldigt svår, vi ska ta kontakt med en kille som är beridare om han kan komma hem till oss och rida henne då och då.
Hästen är inte dåligt utbildad, hon har ojämn trav ja men det märkte både jag och min tränare. Det kom inte med på filmen men när hon väl satte under sig med v bakben så blev det mycket bättre.
Hon är väldigt orolig med huvudet. Vet inte vad man kan göra åt det. Jag ska hitta något bra bett som hon inte sig biter fast i.

@Itzyditzy Jag är också inne på @feel s spår. Jag tror att den ojämnhet man ser är ett svar på ojämn bjudning, att huvudet far omkring och att du inte får henne framför skänkeln. Hästen är ju också checkad av en bra vet.

Jag är inte heller jätteförtjust i din tränare eller upplägget av träningen. En sak jag hade velat förändra direkt är att du inte sitter ner på hästen. Rid lätt och rid framåt! Att sitta på en KS-häst när den inte är korrekt uppe med ryggen är som lite onödigt.

Hon blir mer vinglig om jag inte sitter och kan korrigera med sätet. Jag kan inte påverka lika mycket när jag rider lätt.. Sen är sadeln inte den bästa nu. Hon har ju fått mer muskler i ryggen så jag kommer för högt upp och skjuts hela tiden ur. Har bokat med utprovaren så att dom kan ta in sadeln och ta bort det dom byggt upp baktill så att jag kan komma ner ordentligt och närmare hästen.

Men ska tänka på att inte sitta. Igår red jag lätt när det blev för mycket skumpande. Jag har jätte svårt för att korrigera henne när jag rider lätt, hon blir nästan mer vinglig när jag rider lätt än när jag sitter.. Men lätt ridningen kommer väl den också!

När jag var med hästen hos veterinären pratade jag med en annan veterinär som känner hästen bättre. Det var då det kom fram att tidigare ägare också hade haft ordentliga problem med hästen. Hade haft beridare till henne och andra duktiga ryttare som ridit. Till slut gav de upp och sålde hästen billigt och skyllde på andra saker.

Till en ryttare som inte kräver något är hästen jätte bra. Så om man vill ha en skogsmulle, eller en häst att hoppa så funkar det jätte bra. Men när man vill börja kräva något, att hon ska jobba under sig och gå i form går det inte. Så veterinären bad oss att tänka efter hur mycket man skulle försöka. Hur lång tid man ska ge henne denna gången. Beridare har haft hästen, och de har verkligen försökt tidigare men det gick inte.

Så hon är kanske inte någon häst man kan rida "fint" på. Jag borde kanske tänka om och låna ut henne eller sälja som skogsmulle eller något annat..

@Itzyditzy Om du har svårt att rida lätt är det faktiskt ändå ingen ursäkt. Det ÄR svårt att rida. Jobba på det. Din lättridning är något som måste fungera för att du ska kunna rida din häst bättre.

Till en ryttare som inte kräver något är hästen jätte bra. Så om man vill ha en skogsmulle, eller en häst att hoppa så funkar det jätte bra. Men när man vill börja kräva något, att hon ska jobba under sig och gå i form går det inte. Så veterinären bad oss att tänka efter hur mycket man skulle försöka. Hur lång tid man ska ge henne denna gången. Beridare har haft hästen, och de har verkligen försökt tidigare men det gick inte.

Så hon är kanske inte någon häst man kan rida "fint" på. Jag borde kanske tänka om och låna ut henne eller sälja som skogsmulle eller något annat..

Jag har haft en sån. Inga problem att rida i skogen, men så fort man krävde något så kom det protester. Den hästen var tvärslut i sitt ena bakknä. :(

@Itzyditzy Är hon fräsch tycker jag faktiskt att du ska sälja. Det är ingen skam i det öht, man passar inte med alla hästar. Jag har bytt häst några gånger genom åren för att kemin inte stämt eller för att vi velat olika saker, skäms inte ett dugg. Man lever bara ett liv och det är kort, det ska vara roligt att rida.

Du är ung och har inte ridit så länge. Köp en äldre välutbildad häst, en häst som du kan lära dig hur det ska kännas, en bussig och lättriden häst som hjälper dig till rätta.
Det är inte alls omöjligt att hitta och väljer du en som har några år på nacken kostar deb inte multum heller.

Det är väl investerade lärompengar, det du lär dig av en bra hästa kan du aldrig träna dig till på den du har. Du kanske får tio år med hästen men de år du får kommer vara värda så otroligt mycket om du ger dig tid att hitta rätt individ.

Jag har själv ridit i över 20 år, ridit mycket unghästar och outbildade häsar men har även haft förmånen att få rida många fina hästar åt andra.
Nu har jag köpt en kärommästare åt mig själv och det är underbart att sitta på en häst där allt sitter. Att få känna sig duktig är värt så mycket.
Nu är jag hoppinriktad men min häst är utbildad MSV dressyr och det är roligt även för mug att rida riktiga byten, göra arbetspirutter osv. Jag är långt ifrån någon stjärna men min häst förlåter mig och gör verkligen alltid sitt bästa och det är så himla roligt. Varje ridpass är ren glädje och det är så det ska känas. Inte behöva mecka med olika bett, träns, gjordar osv.
Han är lika enkel även om vi bara ridit ut i tre veckor.

Lycka till i ditt beslut!

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 728
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka