@Itzyditzy Är hon fräsch tycker jag faktiskt att du ska sälja. Det är ingen skam i det öht, man passar inte med alla hästar. Jag har bytt häst några gånger genom åren för att kemin inte stämt eller för att vi velat olika saker, skäms inte ett dugg. Man lever bara ett liv och det är kort, det ska vara roligt att rida.
Du är ung och har inte ridit så länge. Köp en äldre välutbildad häst, en häst som du kan lära dig hur det ska kännas, en bussig och lättriden häst som hjälper dig till rätta.
Det är inte alls omöjligt att hitta och väljer du en som har några år på nacken kostar deb inte multum heller.
Det är väl investerade lärompengar, det du lär dig av en bra hästa kan du aldrig träna dig till på den du har. Du kanske får tio år med hästen men de år du får kommer vara värda så otroligt mycket om du ger dig tid att hitta rätt individ.
Jag har själv ridit i över 20 år, ridit mycket unghästar och outbildade häsar men har även haft förmånen att få rida många fina hästar åt andra.
Nu har jag köpt en kärommästare åt mig själv och det är underbart att sitta på en häst där allt sitter. Att få känna sig duktig är värt så mycket.
Nu är jag hoppinriktad men min häst är utbildad MSV dressyr och det är roligt även för mug att rida riktiga byten, göra arbetspirutter osv. Jag är långt ifrån någon stjärna men min häst förlåter mig och gör verkligen alltid sitt bästa och det är så himla roligt. Varje ridpass är ren glädje och det är så det ska känas. Inte behöva mecka med olika bett, träns, gjordar osv.
Han är lika enkel även om vi bara ridit ut i tre veckor.
Lycka till i ditt beslut!