Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så länge den veterinären inte har kontakt med Henrik på Husaby så är det stor risk att det bara är bortkastade pengar.Jag har flera hästkunniga runt om. Det är tre stall typ på samma ställe så vi har lite kontakt med alla. Får se hur detta fortsätter om det blir bättre eller om det bara var en engångsgrej.
Min kompis i stallet har kollat si-leden på sin ponny, så kan kolla vart dom åkte med den.
- Svårigheter att sko hästen, framför allt bak. (Vet inte har inte skott nu..)
- Hästen har svårt att sätta muskler, och/eller musklar sig ojämnt.
- Hästen har dålig energi och svagt påskjut i bakdelen.
- Hästen går på bogarna, upplevs som framhjuldsdriven.
- Hästen visar ovilja och/eller protesterar vid sadling, selning, samling.(har hon alltid gjort)
- Svårt att ställa åt ena hållet, förböjer sig åt andra.
- Svårigheter vid galoppfattning åt ena hållet, korsgalopp.
- Hård i munnen, biter tag i bettet.
- Växlar bakben ofta vid vila.
- Bockar, kastar av ryttaren.
- Istadig eller het.
- Dålig ryggverksamhet över hinder och/eller lägger bakbenen åt sidan över hinder.
- Hältor fram och bak som kommer och går.
- Ryggont.
- Ojämna resultat.
- Kortar steget på ena bakbenet.
- Passaktig skritt.
- Skolios, karprygg.
- Asymmetriska hovar.
- Sned i korset.
- Patellaupphakning.
- Sadeltvång
Precis. Dessutom kan det variera enormt mycket vilka symptom dom uppvisar. Min hade tex aldrig problem med galoppen vilket är ett av dom vanligaste symptomen.rent allmänt så just ang de kriterie som listas upp för SI-leds problem så är de i princip heltäckande för alla andra möjliga problem/skador/diagnoser på häst som ö.h.t kan tänkas existera......
Vet dock ingen häromkring som är bättre än löberöd.. Dom är ju den "ledande" kliniken. Vi träffade tom några som hade åkt från Göteborg när vi va där igår.
Kan en sadelgjord göra att hästen får sånna problem?
Har en luftstoppad wintec som hon fick skav av. Så jag bytte till gjorden som jag har på min tömkörningsgjord. Har ridit med den en vecka kanske. Men nu när jag red henne efter två dagars vila gjorde hon ingenting och var jätte mjuk och fin..
Så tankarna har börjat gå runt att det kan vara gjorden hon inte gillar? Jag har ju en luftstoppad sadel också men den tycker jag inte hon visar något illa om.
@PathOfClovers : men det var ju bättre redan i fredags.. Så då hade jag ridit en vecka med annan gjord!
@PathOfClovers jag har tagit åt mig mycket av det som skrivits här. Slutade använda sporrar efter det och då gick hon bra framåt. Inte så kul när man sitter och hugger hela tiden ju.
Jag fortsatte rida under detta för att man inte ska låta en ks häst vila någon längre period. Hon har ju trots allt lite ks och jag vill inte att den ska bli värre. Jag har dock inte krävt något mer än en låg hals av henne, och har därför använt mig av halsförlängare.
I helgen fick hon vila för att jag var på tävling båda dagarna. Igår, så ja. Det hon höll på med förra veckan hade helt magiskt försvunnit. Jag blev själv helt förvånad när jag började trava och skulle göra skänkelvikning (bl.a. Där hon rest sig osv) och hon gjorde ingenting. Flyttade jätte fint, även öppnor och slutor funkade perfekt.
Hon är som en annan häst när hon kommer upp med ryggen och ner med halsen. Kan ju kanske vara därför också hon slutar hålla på. Hon har ju gått med högt huvud och dragit ihop sig. Det är då kotorna skaver mot varandra. Nu när hon jobbar med "öppet" alltså upp med ryggen så kommer de inte så nära varandra. Så det tror jag själv på.. Att hon förstått att det inte gör ont när hon får upp ryggen. Hon är mycket mer avslappnad nu också eller ja, va det igår