Kissing spines hästar...

Jag har flera hästkunniga runt om. Det är tre stall typ på samma ställe så vi har lite kontakt med alla. Får se hur detta fortsätter om det blir bättre eller om det bara var en engångsgrej.

Min kompis i stallet har kollat si-leden på sin ponny, så kan kolla vart dom åkte med den.

Jag har flera hästkunniga runt om. Det är tre stall typ på samma ställe så vi har lite kontakt med alla. Får se hur detta fortsätter om det blir bättre eller om det bara var en engångsgrej.

Min kompis i stallet har kollat si-leden på sin ponny, så kan kolla vart dom åkte med den.
Så länge den veterinären inte har kontakt med Henrik på Husaby så är det stor risk att det bara är bortkastade pengar.

SI-leder kräver stor skicklighet på både rörelsestörningar i framför allt galopp och stor skicklighet med ultraljud.

Vet att det finns veterinärer som bl.a. skickar UL-bilder som Henrik tittar på.

Tex är SI-leder inget jag skulle åka med till Helsingborg. Däremot efter behandling av Henrik åkt till Helsingborg och Lars eller Jessica.

I galoppen har vi inga problem. Hon vill slippa undan traven genom att galoppera.
  • Svårigheter att sko hästen, framför allt bak. (Vet inte har inte skott nu..)
  • Hästen har svårt att sätta muskler, och/eller musklar sig ojämnt.
  • Hästen har dålig energi och svagt påskjut i bakdelen.
  • Hästen går på bogarna, upplevs som framhjuldsdriven.
  • Hästen visar ovilja och/eller protesterar vid sadling, selning, samling.(har hon alltid gjort)
  • Svårt att ställa åt ena hållet, förböjer sig åt andra.
  • Svårigheter vid galoppfattning åt ena hållet, korsgalopp.
  • Hård i munnen, biter tag i bettet.
  • Växlar bakben ofta vid vila.
  • Bockar, kastar av ryttaren.
  • Istadig eller het.
  • Dålig ryggverksamhet över hinder och/eller lägger bakbenen åt sidan över hinder.
  • Hältor fram och bak som kommer och går.
  • Ryggont.
  • Ojämna resultat.
  • Kortar steget på ena bakbenet.
  • Passaktig skritt.
  • Skolios, karprygg.
  • Asymmetriska hovar.
  • Sned i korset.
  • Patellaupphakning.
  • Sadeltvång
Detta är symtomen hon har. Visst att hon är kinkig när jag ska spänna sadelgjorden. Men det har hon alltid varit och inga problem när jag ska hoppa upp. Bocka och kasta av gjorde hon när hon kom hit, för ca 1,5 år sedan. Sen har hon gjort det en gång sedan dess men det var mitt eget fel. (Pigg häst vill galoppera foort, det ville inte matte) nu bockar hon ju inget, och gör inte försök till att få av mig. Hon sparka rejält bakut en gång men det va när jag råka ta i för mycket med spöt :( så det är ju bra hon säger till då.

Igår tog jag dom små sporrarna istället så jag inte skulle behöva spöet. Och då blev hon ju lugnare.. (Jag har äntligen fattat hur jag ska sitta för att få stilla skänklar!!!:D)

• Svårigheter att sko hästen, framför allt bak. (Vet inte har inte skott nu..)
  • Hästen har svårt att sätta muskler, och/eller musklar sig ojämnt.
  • Hästen har dålig energi och svagt påskjut i bakdelen.
  • Hästen går på bogarna, upplevs som framhjuldsdriven.
  • Hästen visar ovilja och/eller protesterar vid sadling, selning, samling.(har hon alltid gjort)
  • Svårt att ställa åt ena hållet, förböjer sig åt andra.
  • Svårigheter vid galoppfattning åt ena hållet, korsgalopp.
  • Hård i munnen, biter tag i bettet.
  • Växlar bakben ofta vid vila.
  • Bockar, kastar av ryttaren.
  • Istadig eller het.
  • Dålig ryggverksamhet över hinder och/eller lägger bakbenen åt sidan över hinder.
  • Hältor fram och bak som kommer och går.
  • Ryggont.
  • Ojämna resultat.
  • Kortar steget på ena bakbenet.
  • Passaktig skritt.
  • Skolios, karprygg.
  • Asymmetriska hovar.
  • Sned i korset.
  • Patellaupphakning.
  • Sadeltvång

Men herregud människa

Jag skulle sluta rida om jag fick en utav de symtom du räknar upp här och inte ge mig förren jag hittat vad som felar.

Rid inte denna häst!! Hästen behöver utredas ordentligt!

Din häst visar tydligt, konsekvent och stadigvarande att något är fel. Ni har hos veterinär hittat förutsättningar som indikerar att hästen mycket väl kan ha problem av detta.

Men du fortsätter rida, och startar regelbundet trådar om era problem, som då ska lösas med bett, hjälptyglar och gud vet vad. Respektera hästen och hjälp hästen. Hästen blir inte hjälpt av att du använder sporrar. Den visar att den har ont, och har problem med kroppen. Den ska inte ridas, den ska utredas.

Oavsett vilket är en KS häst mycket känslig för att gå i fel form, och du har redan i tråd efter tråd berättat att "hästen inte går i form med huvudet". Det är en gigantisk varningsklocka för en ks-häst, som måste gå korrekt för att förbi symptomfri.

Nu anser jag inte att den här hästen är symptomfri, den verkar ha fler problemområden än de som hittills upptäckts.

Min häst som hade problem med SI-lederna tappade bara bakbenen ibland och hade svårt att gå i en låg form (dock gick hon i form men jag kunde aldrig riktigt lägga ner henne när jag tex travade av henne). Framåtbjudningen var inte den bästa heller.

Efter behandling blev det en hel annan häst fast hon hade så små symptom innan.

Det enda som var starkt var min magkänsla av att något var fel.

@Gabby_Ossi : bara de fet markerade har hon. Kanske missförstods lite :)

@Tora : hon går att få i en låg form, men vill inte gå i en rund "kort" form. Min har bra framåtbjudning. Så det är inget problem..

rent allmänt så just ang de kriterie som listas upp för SI-leds problem så är de i princip heltäckande för alla andra möjliga problem/skador/diagnoser på häst som ö.h.t kan tänkas existera......

rent allmänt så just ang de kriterie som listas upp för SI-leds problem så är de i princip heltäckande för alla andra möjliga problem/skador/diagnoser på häst som ö.h.t kan tänkas existera......
Precis. Dessutom kan det variera enormt mycket vilka symptom dom uppvisar. Min hade tex aldrig problem med galoppen vilket är ett av dom vanligaste symptomen.

@Itzyditzy Bara för att hästen inte uppvisar en viss symptom så betyder det inte att den inte har problem med SI-lederna.

Däremot är det vanligt att om hästen har någon form av ryggproblematik så brukar SI-lederna strular också.

Om man vet med sig att hästen gått omkull då skall man absolut ha SI-lederna i bakhuvudet.

Jag vet många hästar med problem i SI-lederna som gått med detta i många år.

Har man en häst som uppvisat någon form av problembeteende där det inte gått att hitta någon ordentlig orsak så är det också en varningsklocka.

Problemet med SI-leder är att det är mycket svårt att få fram en böjprovs reaktion där eller att lägga en bedövning. Hälta i SI-lederna syns helt enkelt inte på ett vanligt böjprov.

Det behöver inte vara så att din häst har problem med SI-lederna men med de problem som din häst uppvisar så hade jag absolut kollat upp det. Om inte annat för att utesluta SI-lederna.

@Itzyditzy Just att hon vill gå i en låg form och inte i en hög är typiskt hästar med KS. När hästen är låg i formen sträcks ryggen ut och tornutskotten hamnar längre från varandra.

Så om du anser att din häst gärna vill gå i den låg formen och inte bråkar där är det ju bara att rida på? Med en KS-häst får man såklart anpassa träningen efter hästen förutsättningar.

tycker ändå att du bör åka till Lars Jeppsson med henne som komplement till redan gjord vetundersökning.

Vet dock ingen häromkring som är bättre än löberöd.. Dom är ju den "ledande" kliniken. Vi träffade tom några som hade åkt från Göteborg när vi va där igår.

TS: Vilket som är den bästa kliniken är ofta en blandning av tycke, smak och tur.

Det finns en jättebra klinik i Ängelholm som var den som till slut hittade felet på min häst. Om du är intresserad av att veta vilken så kan du PMa mig. Det var det första stället där jag verkligen kände att de lyssnade på mig som hästägare... Jag provade ett par andra kliniker (bl.a. Helsingborg) innan jag hittade "rätt" :)!

Kan en sadelgjord göra att hästen får sånna problem?
Har en luftstoppad wintec som hon fick skav av. Så jag bytte till gjorden som jag har på min tömkörningsgjord. Har ridit med den en vecka kanske. Men nu när jag red henne efter två dagars vila gjorde hon ingenting och var jätte mjuk och fin..

Så tankarna har börjat gå runt att det kan vara gjorden hon inte gillar? Jag har ju en luftstoppad sadel också men den tycker jag inte hon visar något illa om.

Kan en sadelgjord göra att hästen får sånna problem?
Har en luftstoppad wintec som hon fick skav av. Så jag bytte till gjorden som jag har på min tömkörningsgjord. Har ridit med den en vecka kanske. Men nu när jag red henne efter två dagars vila gjorde hon ingenting och var jätte mjuk och fin..

Så tankarna har börjat gå runt att det kan vara gjorden hon inte gillar? Jag har ju en luftstoppad sadel också men den tycker jag inte hon visar något illa om.

Skulle snarare fundera om det är vilan som gjort sitt...? Med tanke på smärt-diskussionen.

@PathOfClovers : men det var ju bättre redan i fredags.. Så då hade jag ridit en vecka med annan gjord!

Jag känner bara, att du har ju gjort helomvändningar angående din häst förut. När du klagade på att du inte fick henne att gå en meter utan spö och sporrar tex. Sen när folk var på dig lite för mycket här (måste varit jobbig läsning!) så gick hon fram jättebra helt plötsligt. Sen kom detta problemet istället som nu också alltså nästan magiskt tycks ha försvunnit?
Jag förstår att det är jobbigt att tvivla på sin hästs välmående medans folk omkring dig, inklusive din mamma inte tar dig på allvar. Men det är ju ändå DU som rider! Tycker det blir fel när du får dig att låta som ett offer i detta när du själv väljer att sitta upp på henne om och om igen. Tänk varje gång du sätter foten i stigbygeln; kan jag stå för detta? Känns det bra att sitta på min älskade häst idag?

@PathOfClovers jag har tagit åt mig mycket av det som skrivits här. Slutade använda sporrar efter det och då gick hon bra framåt. Inte så kul när man sitter och hugger hela tiden ju.

Jag fortsatte rida under detta för att man inte ska låta en ks häst vila någon längre period. Hon har ju trots allt lite ks och jag vill inte att den ska bli värre. Jag har dock inte krävt något mer än en låg hals av henne, och har därför använt mig av halsförlängare.

I helgen fick hon vila för att jag var på tävling båda dagarna. Igår, så ja. Det hon höll på med förra veckan hade helt magiskt försvunnit. Jag blev själv helt förvånad när jag började trava och skulle göra skänkelvikning (bl.a. Där hon rest sig osv) och hon gjorde ingenting. Flyttade jätte fint, även öppnor och slutor funkade perfekt.
Hon är som en annan häst när hon kommer upp med ryggen och ner med halsen. Kan ju kanske vara därför också hon slutar hålla på. Hon har ju gått med högt huvud och dragit ihop sig. Det är då kotorna skaver mot varandra. Nu när hon jobbar med "öppet" alltså upp med ryggen så kommer de inte så nära varandra. Så det tror jag själv på.. Att hon förstått att det inte gör ont när hon får upp ryggen. Hon är mycket mer avslappnad nu också eller ja, va det igår :)

@PathOfClovers jag har tagit åt mig mycket av det som skrivits här. Slutade använda sporrar efter det och då gick hon bra framåt. Inte så kul när man sitter och hugger hela tiden ju.

Jag fortsatte rida under detta för att man inte ska låta en ks häst vila någon längre period. Hon har ju trots allt lite ks och jag vill inte att den ska bli värre. Jag har dock inte krävt något mer än en låg hals av henne, och har därför använt mig av halsförlängare.

I helgen fick hon vila för att jag var på tävling båda dagarna. Igår, så ja. Det hon höll på med förra veckan hade helt magiskt försvunnit. Jag blev själv helt förvånad när jag började trava och skulle göra skänkelvikning (bl.a. Där hon rest sig osv) och hon gjorde ingenting. Flyttade jätte fint, även öppnor och slutor funkade perfekt.
Hon är som en annan häst när hon kommer upp med ryggen och ner med halsen. Kan ju kanske vara därför också hon slutar hålla på. Hon har ju gått med högt huvud och dragit ihop sig. Det är då kotorna skaver mot varandra. Nu när hon jobbar med "öppet" alltså upp med ryggen så kommer de inte så nära varandra. Så det tror jag själv på.. Att hon förstått att det inte gör ont när hon får upp ryggen. Hon är mycket mer avslappnad nu också eller ja, va det igår :)

Om hon nu ska ridas över huvud taget så skulle hon nog må gott av att ridas av någon skicklig som kan hjälpa henne dit regelbundet. Alla hästar klarar inte att bara ridas av orutinerade ryttare. Och inte din tränare då, för hon kunde ju uppenbarligen inte heller rida henne korrekt.

Det är oerhört väsentligt att en KS häst slipper hjälptyglar! Man får absolut inte låsa fast en form med huvudet, det är verkligen att ta död på den stackars ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 136
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 728
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka