Kissing spines hästar...

Sv: Kissing spines hästar...

Nu har jag ny tid för genomgång av hästen på tisdag. Hade gärna velat idaaaag men måste ju ha en chaufför. Så nu ska jag gå och oroa mig i en vecka till.

Vad ska jag göra så länge? Fortsätta rida som vanligt eller? Enligt det jag läst om ks ska man ju inte ställa hästen på vila. Igår red jag hästen med långa tyglar hela tiden. Glappande tyglar för att hon inte söker något stöd alls på bettet.. Och det gick hyfsat. Hon slappnade iallafall av till slut

Du vet ju inte att det är KS.

Jag hade ridit, inte stenhård träning liksom utan underhållsridit tills besöket. Du kan ju skrittjobba tex. Jag joggar min till vårt klinikbesök.
Då har vi kliniktid på samma dag. "Lycka till" till dig :)

Senast ändrad av en moderator:

Efter att ha sett filmen så tycker jag inte att du ska rida på henne mer förren hästen är ordentligt genomgången av veterinär och röntgad. Ge dig inte angående röntgen utan se till att hela ryggen blir röntgad och helst benen också. Hästen har uppenbart ont och det är verkligen inte du som inbillar dig eller gör något fel.

Ta halvtimmes promenader med henne varje dag så att hon ändå får röra på sig och låt henne gå i hagen som vanligt men rid inte. Både för hästens skull och för din skull. Det kan lika gärna hända en olycka när man rider en häst som så uppenbart har ont.

Jag blir verkligen ledsen för din skull. Så som du har kämpat med din häst och ingen tror på dig och det du känner :( Hädanefter så litar du på din magkänsla och struntar i vad andra omkring dig säger! Det skulle förvåna mig väldigt mycket om hästen är ua.

Jag önskar dig och din häst verkligen lycka till och hoppas så att det är något behandlingsbart som är problemet.

Tar emot att länka dessa. Men här är film från en träning när hon visade tydligt obehag. Sen gick hon ändå i hyfsad LC form i början på ena filmen. (Dom två nyaste filmerna)

Tränaren och mamma sa att hon såg jätte fin ut delar av passet. Men nej, jag kände inte det och hon gick och spände sig. Ingenting fungerade, jag kunde inte äns hålla ett och samma spår på volten. Alltså dom mest basic grejorna fungerar inte. Hon gör små "hopplasteg" när jag tar lite i tyglarna.

Precis som att hon har ont i munnen. Men jag har känt och tryckt och kollat och hon visar inget. Jag hoppas innerligt att det inte är något samtidigt som jag hoppas så att jag kan bevisa för alla här hemma att jag faktiskt KAN skilja på när hästen har ont och när den bara "dummar" sig. Detta är verkligen inte bara dumheter..

http://www.videofy.me/moaphlsson

På detta passet spände hon sig från det jag tog i tyglarna tills det att jag släppte dom och lät henne trava på långa tyglar. :(

Nej, det är inte dumheter. Det är nåt som stör henne. Skritta henne tills på tisdag så att hon inte stelnar till, men hade nog promenerat. Hoppas ni hittar vad det är.

Tack så mycket! Jag skulle ha med grejor så jag kunde rida när veterinären kollade också. Dock inte säkert att det behövs ju, har ju filmen att visa nu.

Ja ska kolla halsen också. Hon kan inte böja den ordentligt till vänster. Hon vänder på huvudet men inte halsen. Kan ju vara spänningar eller nån låsning pga att hon spänner sig nu. Hon får lätt det, men det får ET fixa sen. Känner att hitta problemet till varför hon gör såhär är viktigast nu.

Efter att ha sett filmen så tycker jag inte att du ska rida på henne mer förren hästen är ordentligt genomgången av veterinär och röntgad. Ge dig inte angående röntgen utan se till att hela ryggen blir röntgad och helst benen också. Hästen har uppenbart ont och det är verkligen inte du som inbillar dig eller gör något fel.

Ta halvtimmes promenader med henne varje dag så att hon ändå får röra på sig och låt henne gå i hagen som vanligt men rid inte. Både för hästens skull och för din skull. Det kan lika gärna hända en olycka när man rider en häst som så uppenbart har ont.

Jag blir verkligen ledsen för din skull. Så som du har kämpat med din häst och ingen tror på dig och det du känner :( Hädanefter så litar du på din magkänsla och struntar i vad andra omkring dig säger! Det skulle förvåna mig väldigt mycket om hästen är ua.

Jag önskar dig och din häst verkligen lycka till och hoppas så att det är något behandlingsbart som är problemet.

+1 på detta! Lycka till Ts!

så bra att du kommer i väg till veterinären ,den är inte fräsch. Jag hade inte ridit ,promenerat och ev longerat lite lätt. Du inbillar dig defitivt inte. Om inte något annat hittas så kolla bakknäna.

Vad skönt att du äntligen får komma iväg och kolla upp henne! Jag hoppas även ni kan hitta en förklaring.

Jag blir dock väldigt beklämd över att den du tränar för på filmen, inte verkar reagera ett dugg på att absolut inget åstadkoms av det hon instruerar dig att göra. Vad är det denne tror som ska ske, genom att sitta på en volt och när hästen protesterar ta in den på mindre och mindre spår? Beklämmande, du får ursäkta orden!

Jättebra att ni fått tid på kliniken!
Jag önskar dig lycka till!

Jag blir lite beklämd av fler orsaker. Jag tycker du försöker och är så duktig som kämpar så hårt. Men jag tror du tyvärr får kämpa onödigt mycket i motvind.

VILL du att din mamma är så involverad som hon är?
Isf är det väl gott. Men det känns lite som att hon lite grann tar över och styr och lägger sig i trots att du är vuxen?
Och det man hört på filmerna, de instruktioner du får, är i mina ögon inte helt rätt för er som ekipage.
Alltså tror jag att trots att din mamma vill väl och bara försöker hjälpa gör det svårare för dig.
Jag har sett det här rätt mycket bland ekipage där barnet har en hyfsat ridkunnig förälder och denne vill hjälpa/coacha.
Tyvärr har de inte samma kompetens som en bra tränare och vet inte riktigt att man måste ta saker i etapper och vilka man måste välja först.

Och det är samma med din tränare på sista filmen. Absolut ingenting går igenom på filmen. Men istället för att välja en sak och få till det iaf så byter man grej helt inkonsekvent.
Det blir, förutom att ryttaren känner sig dålig och som den inte förstår, stressigt för hästen.

Hon har ju lätt att stressa till och spänna sig. Då behöver man inte sas "ge sig på henne" hela tiden från nya håll. Jag tror din häst är för känslig för sån ridning.

Jag tycker du gör rätt som kollar upp din häst! Och jag tycker du är SÅ duktig som gör det trots att inga av de som ska veta mer i din omgivning håller med.

Är hon frisk. Ja, då slipper man undra.
Men att gå så spänd som hon gör måste leda till iaf muskulära spänningar och det kan i sin tur leda till andra problem.
Så är hon frisk hade jag funderat över hur hon ska tränas för att inte spänna emot så.
Att de reser sig är det absolut sista i skalan på att gå emot. Din häst visar långt innan signalerna att hon kan komma tänka sig resa sig.

Jag tror din häst är väldigt känslig, tänk fullblod.
Jag vet många hästar som skulle bli spända och börja resa sig efter att ridas så. Och nu ska du veta att jag inte syftar till att just du rider dåligt!
Utan enligt de instruktioner du får!

Kl

Hur gör ni andra för att se filmen? Det kanske inte går på mobilen?

Ts:

Jag kan ju då inte se filmen men efter vad dom andra skriver här så tycker jag att du är modig som står på dig. Det är inte lätt när alla andra säger "Äh hästen är bara dum, rid på du bara". Har själv varit i den situationen. Det tog tre olika veterinärer innan felet äntligen hittades.

Det enda jag hade att gå på var min magkänsla.

Fundera också starkt på att byta tränare. Det kanske inte är rätt tränare för dig och hästen.

Den veterinär du skall till är det den veterinär som också hade sagt att du bara skulle rida på?

Ett bra argument/resonemang är att man vill ta sin häst till klinik, om inte för att leta fel -så för att kunna utesluta ATT det är nåt fel. För att sedan kunna jobba utefter vad man hittar.

Du är medveten om att försäkringsbolagen inte ersätter den här typen av hälsocheck vad?

Du är medveten om att försäkringsbolagen inte ersätter den här typen av hälsocheck vad?

Jag har skrivit att hästen inte fungerar ridmässigt och uppvisar problem. Har aldrig haft några problem med ersättning. Inte alltid man hittat något vid det besöket

Nu låter det som om jag har haft många hästar som det varit fel på men det har varit rehabhästar. Inte ägda av mig alltså.

Jag har skrivit att hästen inte fungerar ridmässigt och uppvisar problem. Har aldrig haft några problem med ersättning. Inte alltid man hittat något vid det besöket

Nu låter det som om jag har haft många hästar som det varit fel på men det har varit rehabhästar. Inte ägda av mig alltså.

Nej så är det ju, men däremot så går det ju inte att få ut på försäkringen om du i samband med att du inte hittar ngt, börjar styra med att du vill ha en massa röntgenplåtar eller diverse generella koller i olika delar av kroppen på hästen... Och hittar man inget på hästen redan innan man börjat bedöva bort leder osv som exempel, så kommer man ju ytterst sällan över självrisken, så då blir ju inte F-bolaget påverkat för dess del öh.t.

Ska du till Löberöd? För jag misstänker att de sett hästen innan och kanske kan gå tillbaka och titta. Fast nu slår det mig att det kanske inte är helt kosher att göra så...

Syftade mer på att det är ett bra argument för sig själv.

Absolut! Jag ville bara varna för att om man tex ber veterinären röntga hästen "för att vara på den säkra sidan" så kan man åka på att betala den kostnaden själv. Har en kompis som råkade ut för detta!

#kl#
Man måste ha tillstånd från den som beställt undersökningen för att kunna titta på den journalen. Så var det i alla fall för min häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 728
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen