Kissing spines hästar...

@Itzyditzy
Nej, man måste ha recept från veterinären. Jag hade ringt till den vet som du har varit hos, och sagt att nu vill jag prova det här som en sista åtgärd för att vara säker på att hästen inte har ont. Märker du ingen skillnad i ridningen så behöver du inte oroa dig för det mer. :)

gött, är det robotar med tillhörande reservdelspaket? Hästar är ju inte gjorda för ridning, vissa skador kommer, så länge ridskolan inte har hög omsättning på skolhästar eller mer än enstaka halta hästar någon gång ibland får man nog ändå säga att de har okej hästtänk med bra individer. Vad är det för ridskolor som har så duktiga elever att hästarna aldrig slits?
Men det är väl inga konstigheter eller hemligheter?

Kunnig personal som rider hästarna och ser till att de duktiga ryttarna också underhåller hästarna.

Max 4-6 elever per grupp. Hästar som är riktigt välutbildade. Osv. Här omkring finns det flera sådana ridskolor.

Dessutom finns det andra sätt än ridskolor att lära sig rida på.

Vadå vissa skador kommer? Hur rider du egentligen?

En välriden häst håller utan problem för ridning även om den går på nybörjarlektioner.

Men det är väl inga konstigheter eller hemligheter?

Vadå vissa skador kommer? Hur rider du egentligen?

En välriden häst håller utan problem för ridning även om den går på nybörjarlektioner.

väljer attbara svara vissa för att inte gå helt off topic.

Du vet väl precis som jag att hästar kan få skador ryttaren inte rår över, antingen via trauma eller genom att ha mindre fördelaktiga anlag. En vrickning, spark i hagen, hovböld, spatt eller ks är skador som kan dyka upp trots kompetent ryttare. Hur jag rider är väl väldigt irrelevant i sammanhanget ridskolehäst, men rider mina hästar efter bästa förmåga hos både mig och hästen, på en nivå som borde vara "helt okej" från de flestas perspektiv.

Även välridna hästar är hästar, ett djur som inte är byggt för att bära ryttare. Även välridna hästar med mycket kompetenta ryttare slits till viss del av ridning, men betydligt mindre än en häst som ryttaren inte förmår rida rätt. Huvudsaken är ju att man gör sitt absolut bästa för att rida så bra man kan, och tar hjälp när man behöver. Det hoppas jag att vi är överens om, annars kan vi inte diskutera eftersom vi har så olika utgångsläge. Hur eller som är diskussionen redan mycket långt från ämnet, så väljer hur eller som att inte diskutera mer förrän tråden hamnar närmare ursprungsämnet igen :)

Fast att hon inte ser stressad ut kanske beror på att tränaren ridit i en timme? Vi vet ju inte hur hon såg ut från början av passet.

Har du funderat mer på att rida henne på smärtstillande? Om inte annat för din egen skull, så kan du sälja med gott samvete om det blir så.

Jag tycker förresten att det kan vara ett bra beslut att sälja, det finns en häst till alla, det gäller bara att hitta den! :-)

@Itzyditzy Oavsett din hästs diagnos osv så förstår jag fortfarande inte din tränares tänk kring ridningen. Har nog sett minst fem videor från olika träningstillfällen och det är nötande på volt och dragande i innertygel-vad vill ni ska hända liksom? Det kommer inte hända mer än vad som görs i dagsläget dvs en häst som går emot och fladdrar överallt med bogar och är långt ifrån en ram.

Jag vidhåller att jag tror hästen är ok, men svårriden och att nuvarande tränare inte är rätt för er.

@Fiorano när jag rider själv rider jag inte som jag gör på träning.. Jag får inte ut något av att sitta och rida på en volt. Hästen tröttnar och blir bara starkare och starkare. Till slut har jag hela hästen i en tygel som jag får sitta och hålla i. Det funkar inte, och just där jag inte klarar av att rida. Jag kan inte få henne jämn på båda tyglarna. Antingen så hänger hon sig i ena sidan och blir helt låst samtidigt som jag inte har någonting i den andra. Eller så hänger hon sig i båda och efter en stund drar mer huvudet ala ridskoleponny. Samtidigt som hon håller på där fram går hon och puttar in baken hela tiden. Så den måste jag också koncentrera mig på att hålla ute på spåret. Medans jag gör det så flyter hon längre och längre ut i sidan. Så måste hålla igen på ytter.
Samtidigt som allt detta måste jag tänka på att sitta så stilla jag kan med händer och fötter för att inte störa henne för mycket.

Det är bara vänster varvet. I höger vill hon gärna gå utåtställd. Om jag vill ställa henne inåt flyter hon längre och längre inåt. Hon struntar i min skänkel på höger. Och ytter sidan, alltså vänster sidan är helt låst. Så att ta en halvhalt i ytter är som att försöka dra loss ett snöre som är fastknutet.

Det är mycket att hålla reda på. Detta kanske inte låter så farligt för en erfaren ryttare. Och min tränare kanske inte tycker det är så farligt. Jag tror inte hon ser mig som en ryttare på den nivån jag faktiskt är. Hon ser mig nog som att jag kan mycket mer..
Så ja.. Om det bara hade varit en sak av alla dessa så hade det kanske inte varit så farligt. Men för mig är det för mycket att hålla reda på och försöka få rätt på.

Jag har lyckats få henne ordentligt lösgjord och lugn en gång nu och det var efter jag hade ridit en timme med i princip bara sidvärtsrörelser runt på fyrkantsspåret. Så det hjälper ju inte alls att sitta och dra i henne på en volt.

när jag rider själv rider jag inte som jag gör på träning.. Jag får inte ut något av att sitta och rida på en volt. Hästen tröttnar och blir bara starkare och starkare. Till slut har jag hela hästen i en tygel som jag får sitta och hålla i. Det funkar inte, och just där jag inte klarar av att rida. Jag kan inte få henne jämn på båda tyglarna. Antingen så hänger hon sig i ena sidan och blir helt låst samtidigt som jag inte har någonting i den andra. Eller så hänger hon sig i båda och efter en stund drar mer huvudet ala ridskoleponny.
...................................
Jag har lyckats få henne ordentligt lösgjord och lugn en gång nu och det var efter jag hade ridit en timme med i princip bara sidvärtsrörelser runt på fyrkantsspåret. Så det hjälper ju inte alls att sitta och dra i henne på en volt.

Men detta... Du rider alltså på olika sätt när det är träning och inte? varför då?
Det svarar du själv på väldigt bra -sättet som används på träning fungerar inte, men du har ju själv hittat ett sätt som gav bättre resultat.
Jag blir lite beklämd över att du sitter och betalar träningar för en tränare som inte hittar ett lämpligt sätt att jobba hästen/inte byter metod när vald metod uppenbarligen inte fungerar, och sättet som används på träningarna inte ens är såpass bra att du använder det när du rider själv.
Tanken med träningarna brukar ju vara att hjälpa en framåt och att man ska få nåt att "ta med sig hem". Om man då rider på ett sätt på träningen och sedan på ett helt annat när man rider hemma själv för att det man gjort på träningen inte hjälper/man inte fixar det så blir det ju jättekonstigt. Det blir ju hopplöst förvirrande för både dig och hästen om ni rider utifrån två olika system, vilket gäller liksom?

Tänk om du fick rida för någon annan....

Min häst har varit ute på foder undervintern och nu när jag fick tillbaka henne så har hon tappat mycket hull och näst intill alla muskler. Jag har börjat märka nu (även en vän till mig som är mycket hästkunnig) att hon inte går rent i varken traven eller galoppen, samt att hon stretar emot väldigt mycket när man ber henne att gå ner i form. Hon är väldigt svår att få henne att trampa under sig. Jag gjorde en helkontroll på henne för ca 2 år sedan och då var hon skadefri. Hon var även lättare att jobba med innan jag lämna ut henne. Hon har alltid varit svår men nu är det värre. Hon har även blivit musklad ojämt. Kan detta vara tecken på KS? Har inte kollat med veterinär än, vill avvakta lite o kolla med andra hästkunniga människor först.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 708
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka