Kissing spines hästar...

@mackan Jag beundrar dig för att du orkar. Håller med i allt du skrivit.

Ibland får man välja mellan pest och kolera. Och i min värld är en snodd endast ett lätt förkylning i sammanhanget.

ja det var ju snällt - tack ;) jag orkar nog bara för att det blir så gravt idiotiskt ursäkta ordalagen i detta fallet, ang.
Tror du missuppfattat mig lite.

De täta tornutskotten kommer ju alltid att finnas där. Men om hästen rids korrekt så är chansen stor att den inte kommer att känna av dom.

Men KS är en mer komplex diagnos en att det inte skall bli värre. Hästen måste få börja jobba upp rätt muskler som "håller saker och ting på plats".

Har du inte fått något rehabschema alls från veterinären?

Med en KS häst är det viktigt att börja från grunden och inte sitta på den förrän grundmusklerna finns där.

Sen är det så att alla KS hästar går inte att rida på. En del fungerar utmärkt att köra medan andra inte fungerar alls att använda på något sätt.

Men alltså jisses.... att du har grava erf. av grava problem med KS hästar befogar inte att du för den skull diagnosticerar TS häst på det sätt du gör öht, det blir så galet tokigt. Jag förstår att du emotionellt känner starkt i sammanhanget men jag tror utifrån just det att du drar de växlar du gör och det blir inte direkt objektivt i sammanhanget. HUR kan du öht ha bestämt dig ang. TS diagnosticerade häst på ett internetforum? Jag fattar inte du får ursäkta?
jag tycker både jag och väldigt många andra uttryckt sig rätt ordentligt objektivt med bra motiveringar osv men det verkar inte gå hem öht?
samtidigt skrev du ju i sammanhanget att om TS häst inte var bedömd som KS häst i sig, vilket nu skett av veterinären, så kan snodden vara skälig? sen tog du tillbaks det när jag kommenterade det och vi var åter tillbaka till din slutsats att hästen är en grav KS häst?

jag har nog inte så mkt mer att tillägga tror jag i diskussionen den verkar inte gå hem konstruktivt och objektivt diskussionsmässigt tyvärr. väldigt tråkigt i sammanhanget då jag tror Itzyditzy annars kanske skulle vara mer benägen att läsa diskussionerna om det inte handlade om att folk på internet diagnosticerat hennes veterinärutredda häst trots utredning och insisterat på att fälla dom trots det. Tråkigt.

ryggverksamheten lär väl knappast bli sämre med en snodd och någorlunda avslappnad häst, än vad den är utan snodd med spänd sänkt rygg?

Ser det inte som att någon "tjatar om snodd" (mer än möjligtvis motståndarna) utan snarare säger att det "väl inte är ett helt tokigt alternativ". Fattar att det skaver när en häst är missnöjd men... andas.

Men den har ju ingen ryggverksamhet ens när snodden andvänds, den är lika spänd med men slutar ju bara att protestera...och vad då andas?

hur kan du ställa dig MOT detta? Det tog mig fem år från nybörjarsjuåring till jag började kunna rida hästen på tygeln i en någorlunda form. All ridning sliter ju och ingen är expert från början. Det tar ett tag att lära sig och då sliter det lite mer. Det är ganska kalla fakta.

man behöver liksom inte hata hästar och se dem som förbrukningsvaror som ska nötas ut, hästarna slits medan man lär sig även om man älskar dem högst på jorden och vill att de ska leva förevigt utan skador.

Men är det så smart att fortsätta träna på en häst med ks?

Ska hästen fortsätta lida och kanske bli obrukbar istället för att få hjälp?

Men vi var inte med hos vet!
Jag har mycket svårt att tro att en sån kompitent vet skulle säga att hästen bara är dum och dessutom under all kritik och etik att avfärda röntgenplåtarna på ett sånt sätt..
Att du inte kan se att hästen är ofräch betyder att du saknar erfarenheten att kunna se det.
Nej jag tycker inte heller att det stämmer riktigt. Har ingen egen erfarenhet av honom men jag hört en massa bra saker om honom och vet många som är väldigt nöjda med honom.

Däremot är ryggproblem ett väldigt komplext problem och det kanske helt enkelt inte är hans expertisområde? En veterinär kan ju inte vara expert på allt. Alla har ju sina specialiteter.

Att bara bedöva ryggen och säga att problemen inte kommer därifrån låter som något man gjorde/sa för 15 år sedan.

Men den har ju ingen ryggverksamhet ens när snodden andvänds, den är lika spänd med men slutar ju bara att protestera...och vad då andas?

jag vet hittills ingen häst som går till inlärd hjälplöshet pga att en halsförlängare/snodd används. Det känns ganska absurt och otroligt överdrivet i fråga om det du verkar ha fått det till. Utöver det har jag kommenterat tidigare att du går på Itzyditzy som en terrier och saxar in inlägg från andra trådar osv för att driva din sak. varför gå till såna extrema mått , jag förstår faktiskt inte drivet?

jag vet hittills ingen häst som går till inlärd hjälplöshet pga att en halsförlängare/snodd används. Det känns ganska absurt och otroligt överdrivet i fråga om det du verkar ha fått det till. Utöver det har jag kommenterat tidigare att du går på Itzyditzy som en terrier och saxar in inlägg från andra trådar osv för att driva din sak. varför gå till såna extrema mått , jag förstår faktiskt inte drivet?

Iller?
Det för stå för dig.

Och ja, inlärd hjälplöshet fungerar alldeles utmärkt på snodd och graman.

hur kan du ställa dig MOT detta? Det tog mig fem år från nybörjarsjuåring till jag började kunna rida hästen på tygeln i en någorlunda form. All ridning sliter ju och ingen är expert från början. Det tar ett tag att lära sig och då sliter det lite mer. Det är ganska kalla fakta.

man behöver liksom inte hata hästar och se dem som förbrukningsvaror som ska nötas ut, hästarna slits medan man lär sig även om man älskar dem högst på jorden och vill att de ska leva förevigt utan skador.
Nu vet inte jag hur du lärde dig rida men jag var inte den enda personen som red de hästar jag började rida på. Och framför allt så fick jag som nybörjare bara rida på hästar som inte uppvisade någon problematik.

Om hästen varje dag rids av någon som inte kan rida, ja då är risken stor att man förstör den. Om den däremot rids kontinuerligt av någon som kan rida ja då blir den inte förstörd under den tiden jag lär mig rida ordentligt.

Är det verkligen så svårt att förstå det?

Jag har då inte förbrukat några hästar under min tid som ryttare.

Men vi var inte med hos vet!
Jag har mycket svårt att tro att en sån kompitent vet skulle säga att hästen bara är dum och dessutom under all kritik och etik att avfärda röntgenplåtarna på ett sånt sätt..
Att du inte kan se att hästen är ofräch betyder att du saknar erfarenheten att kunna se det.

seriöst?
jag har rapporterat dina inlägg och förföljelse av Itzyditzy. sorry.

@DressyrMupp snodden ger henne absolut inte kortare trav. Snarare får hon mycket större trav. Dock så kan jag inte ha henne i den traven för att hon blir så fruktansvärt stark.

Som någon skrev är det 100 gånger bättre att hon går med en rak rygg än att gå och svanka. Det är ju då det gör ont om det nu ens gör ont.

@Fiorano någon har iallafall uppfattat att hästen är SVÅR! Jag gör vad jag kan. Sen får jag se, jag föreslog för mamma att tänkte i sälja banor men det tycker hon inte alls..

@Tora jag har inte fått något rehab schema. Han föreslog att jag skulle lämna iväg henne för tillridning. Men jag vet inte, det är väl ofta så när man lämnar iväg dom så är det deras medhjälpare som rider och inte som själva. Så man får ju inte det man betalar för.. Är jag rädd för iallafall. Men man vet ju aldrig.

Så vi ska kontakta en kille som är duktig på svåra och starka hästar. Han kommer ut till stallet och rider då och då. Sen ska jag se om jag kanske kan prova hoppa henne lite. Om hon blir lite mer villig till arbete då.

@Tora Ja, hästen behöver gå med ryggverksamhet och nagurligtvis är det inget en snodd magiskt trollar fram. Det är det ingen som säger heller. Däremot får snodden hästen att sänka nacken och huvud och därmed kommer tornutskotten längre från varandra. Det är absoluta förstaprioriteringen med en KS-häst. Med det gjort kan man sen som ryttare lägga fokus på att hitta en korrekt ryggverksamhet och jobb i hästen.

Klart man förbrukar lite hästar under tiden man lär sig. Det är ett citat jag tagit till mig som Kyra sagt. Men vad vet hon om ridning egentligen.

ja det var ju snällt - tack ;) jag orkar nog bara för att det blir så gravt idiotiskt ursäkta ordalagen i detta fallet, ang.

Men alltså jisses.... att du har grava erf. av grava problem med KS hästar befogar inte att du för den skull diagnosticerar TS häst på det sätt du gör öht, det blir så galet tokigt. Jag förstår att du emotionellt känner starkt i sammanhanget men jag tror utifrån just det att du drar de växlar du gör och det blir inte direkt objektivt i sammanhanget. HUR kan du öht ha bestämt dig ang. TS diagnosticerade häst på ett internetforum? Jag fattar inte du får ursäkta?
jag tycker både jag och väldigt många andra uttryckt sig rätt ordentligt objektivt med bra motiveringar osv men det verkar inte gå hem öht?
samtidigt skrev du ju i sammanhanget att om TS häst inte var bedömd som KS häst i sig, vilket nu skett av veterinären, så kan snodden vara skälig? sen tog du tillbaks det när jag kommenterade det och vi var åter tillbaka till din slutsats att hästen är en grav KS häst?

jag har nog inte så mkt mer att tillägga tror jag i diskussionen den verkar inte gå hem konstruktivt och objektivt diskussionsmässigt tyvärr. väldigt tråkigt i sammanhanget då jag tror Itzyditzy annars kanske skulle vara mer benägen att läsa diskussionerna om det inte handlade om att folk på internet diagnosticerat hennes veterinärutredda häst trots utredning och insisterat på att fälla dom trots det. Tråkigt.
Suck! Återigen jag har inte diagnosticerat någon häst.

Ts skrev ju att man hittat KS-fynd på röntgen. Eftersom utredningen var bristfällig (i alla fall om den gick till på det sättet som Ts beskriver) så borde man för säkerhets skull behandla hästen som en KS-häst tills annat framkommit.

Det finns liksom inget att förlora på det annat än att man lär sig rida bättre.

Om man dock väljer att utgå från att hästen inte är en KS-häst och det senare visar sig att den var det så kan det vara så att man tyvärr förstört hästen.

Är detta resonemang verkligen så komplicerat att förstå?

@Tora Ja, hästen behöver gå med ryggverksamhet och nagurligtvis är det inget en snodd magiskt trollar fram. Det är det ingen som säger heller. Däremot får snodden hästen att sänka nacken och huvud och därmed kommer tornutskotten längre från varandra. Det är absoluta förstaprioriteringen med en KS-häst. Med det gjort kan man sen som ryttare lägga fokus på att hitta en korrekt ryggverksamhet och jobb i hästen.

Klart man förbrukar lite hästar under tiden man lär sig. Det är ett citat jag tagit till mig som Kyra sagt. Men vad vet hon om ridning egentligen.
Det spelar ingen roll vem som har sagt det. Att tycka det är okej att förbruka hästar är lika felaktigt oavsett vem som säger det.

Nej prio nr ett med en KS-häst är att få den att börja bygga rätt sort muskler och det är musklerna som gör att en KS-häst fungerar i ridningen till slut.

Om du bara "drar isär" tornutskotten så finns det inga korrekta muskler som bär upp ryttaren.

@DressyrMupp : inte går hon och svankar med ryggen i filmen. Inte så att en häst som aldrig har jobbat direkt bra med ryggen börjar göra det på några magiska sekunder.

Speciellt inte efter att den gått och spänt sig och svankat i över en månad.

Så att hon inte jobbar jätte bra med ryggen förstår jag också. Men det är klart mycket bättre än att svanka. För det gör hon verkligen inte.

@Tora hon bygger ju rätt muskler genom att komma upp med ryggen och börja arbeta med den.

Hon har ju ks. Men väldigt mild variant och det är som sagt inte säkert att hon har ont av det. Men jag försöker iallafall få henne att jobba rätt så att hon ska få de där musklerna så att det inte blir värre.

vad är
Suck! Återigen jag har inte diagnosticerat någon häst.

Ts skrev ju att man hittat KS-fynd på röntgen. Eftersom utredningen var bristfällig (i alla fall om den gick till på det sättet som Ts beskriver) så borde man för säkerhets skull behandla hästen som en KS-häst tills annat framkommit.

Det finns liksom inget att förlora på det annat än att man lär sig rida bättre.

Om man dock väljer att utgå från att hästen inte är en KS-häst och det senare visar sig att den var det så kan det vara så att man tyvärr förstört hästen.

Är detta resonemang verkligen så komplicerat att förstå?

alltså ditt konkreta råd till Itzyditzy annat än att hon rider dåligt och bör lämna bort hästen som du diagnosticerat ihärdigt senaste sidorna i tråden, bortsett från veterinär som du bedömt på internet är bristfällig i sin utredning är alltså denna? skulle vara väldigt givande att försöka förstå utifrån hur du själv frågar andra, om ditt resonemang är så svårt att förstå? Om vi nu befinner oss på en vanlig planeten jorden och inte uttalar oss om hur optimalt en häst alltid rids i balans av perfekta ryttare och aldrig har några problem osv, och sen nu det scenario vi står inför enligt dig och det du råder Itzyditzy. Det vore fint med en realistisk balans här i fråga om svar känner jag, återigen enligt alla tidigare kommentarer högt och lågt i tråden utifrån dina reflektioner från flera användare.

@Itzyditzy

Ett vanligt upplägg är att du börjar leda hästen i skritt i skogen i några veckor. Och då menar jag inte plan mark utan rakt ut i terrängen. Backe upp och backe ner. Över stock och sten. Bokstavligt alltså.

Man kan även lägga ut bommar på marken men det är inte alls lika effektivt som svår terräng.

Och där kan snodden vara till nytta men inte under ryttare då hästen inte har några ryggmuskler som bär upp ryttaren på ett korrekt sätt.

Vad du vill är att få upp rörligheten och muskulaturen i ryggen men även att få ordentliga magmuskler som bär upp ryggen. Aktiva bakben är mycket viktigt.

Sen utökar du med tömkörning över bl.a. bommar och mycket igångsättningar och avsakningar. Dock skall bakbenen och ryggen vara med hela tiden.

När du ser att hästen börjar få muskler i ryggen, först då kan du börja rida den. För först då har den muskler som orkar och kan bära upp ryttaren.

Något som brukar underlätta är om hästen går i mycket kuperade hagar. Gärna så många timmar som möjligt.

@Itzyditzy
Har du provat att rida hästen på smärtstillande? Jag förstod att man bedövat ryggen hos veterinär, utan att det gjorde någon större skillnad, men har det testats att tex ge henne Metacam i några dagar och se vad som händer då?

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 708
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka