Kissing spines hästar...

@Tora hon bygger ju rätt muskler genom att komma upp med ryggen och börja arbeta med den.

Hon har ju ks. Men väldigt mild variant och det är som sagt inte säkert att hon har ont av det. Men jag försöker iallafall få henne att jobba rätt så att hon ska få de där musklerna så att det inte blir värre.

Återigen så jobbar hästen inte med ryggen bara för att den kommer ner i formen och ryggen förvisso kommer upp. Men utifrån de problem du har så är det en början om det verkligen är så att hästen kan slappna av och höja ryggen . du bör inte sitta ner och rida ihop den öht om det är avslappning och höjning av ryggen du vill åstadkomma, det blir tokigt. därav mina kommentarer ang. dina tränare och den ridning ni pysslar med på filmerna utifrån det du redogjort för.
Endera fokuserar du just nu på att få hästen att slappna av i ryggen och höja den, utan att det är arbete för den skull i sig, men det kan vara en bra grund att få den slappna av för att sen kunna arbeta vidare. Eller så blandar du ihop äpplen och päron och blandar in snodd som en hållbar lösning i det att man tror att det går att rida hästen så samtidigt som man kräver verkligt arbete och styrka av den och byggande på sådant i sig. Det går inte riktigt.

@Tora den planen kanske gäller för en häst som har alla tornutskott ihop. Min har två som är täta.

Inte ska man sluta rida den för det. Hon hade bara blivit galen utav det.
Hästen har ryggmuskler. Bättre nu än någonsin enligt veterinärerna som har haft henne de senaste 9 åren.

Och det visar ju verkligen att jag har ridit henne rätt trots allt. Sen att hon inte jobbar så bra med ryggen just nu är kanske inte så konstigt. Men det kommer väl. Jag tänker inte sluta rida henne nu för de små fynden.

vad är

alltså ditt konkreta råd till Itzyditzy annat än att hon rider dåligt och bör lämna bort hästen som du diagnosticerat ihärdigt senaste sidorna i tråden, bortsett från veterinär som du bedömt på internet är bristfällig i sin utredning är alltså denna? skulle vara väldigt givande att försöka förstå utifrån hur du själv frågar andra, om ditt resonemang är så svårt att förstå? Om vi nu befinner oss på en vanlig planeten jorden och inte uttalar oss om hur optimalt en häst alltid rids i balans av perfekta ryttare och aldrig har några problem osv, och sen nu det scenario vi står inför enligt dig och det du råder Itzyditzy. Det vore fint med en realistisk balans här i fråga om svar känner jag, återigen enligt alla tidigare kommentarer högt och lågt i tråden utifrån dina reflektioner från flera användare.
Du får återigen ursäkta mig men du uttrycker dig väldigt otydligt ibland och ditt sätt att skriva gör det svårt att hänga med så det är inte helt säkert att jag förstår din frågeställning och svarar då på något du inte frågar.

Om man själv inte är tillräckligt duktig för att rida sin häst i korrekt form så brukar det för det mesta att underlätta för alla parter om någon skicklig ryttare rider hästen parallellt med att man själv gör det.

På detta sätt sliter det inte på hästen och man själv lär sig fortare på en häst som är välriden.

Jag har aldrig skrivit att hon borde lämna bort hästen. Jag har skrivit att hon borde få hjälp med att rida hästen i korrekt form under den tiden hon lär sig själv att göra det.

På det som Ts skriver här så ja tycker jag att utredningen är bristfällig.

Däremot har jag aldrig satt någon diagnos på hästen utan bara påstått att det bästa är att rida hästen som om den hade KS. Detta av den enkla anledningen att det finns inget att förlora på det.

Du får återigen ursäkta mig men du uttrycker dig väldigt otydligt ibland och ditt sätt att skriva gör det svårt att hänga med så det är inte helt säkert att jag förstår din frågeställning och svarar då på något du inte frågar.

Om man själv inte är tillräckligt duktig för att rida sin häst i korrekt form så brukar det för det mesta att underlätta för alla parter om någon skicklig ryttare rider hästen parallellt med att man själv gör det.

På detta sätt sliter det inte på hästen och man själv lär sig fortare på en häst som är välriden.

Jag har aldrig skrivit att hon borde lämna bort hästen. Jag har skrivit att hon borde få hjälp med att rida hästen i korrekt form under den tiden hon lär sig själv att göra det.

På det som Ts skriver här så ja tycker jag att utredningen är bristfällig.

Däremot har jag aldrig satt någon diagnos på hästen utan bara påstått att det bästa är att rida hästen som om den hade KS. Detta av den enkla anledningen att det finns inget att förlora på det.

jag förstår inte vad det är som är otydligt i det jag skriver? du får gärna precisera om det är ngt du inte förstått.

en KS häst behöver ridas i en bra form hela livet - konstant. så det räcker knappast med att ha hjälp ett par månader som ditt nedan inlägg påstår. Jag förstår utifrån det ännu mindre vad det är du vill påtala i tråden till Itzy i sammanhanget.

@Tora den planen kanske gäller för en häst som har alla tornutskott ihop. Min har två som är täta.

Inte ska man sluta rida den för det. Hon hade bara blivit galen utav det.
Hästen har ryggmuskler. Bättre nu än någonsin enligt veterinärerna som har haft henne de senaste 9 åren.

Och det visar ju verkligen att jag har ridit henne rätt trots allt. Sen att hon inte jobbar så bra med ryggen just nu är kanske inte så konstigt. Men det kommer väl. Jag tänker inte sluta rida henne nu för de små fynden.
Nej. Den planen gäller för alla hästar som uppvisar problem med KS.

Det låter ju på dig som om det är en fråga om att sluta rida hästen för gott men det är det ju inte. Det rör sig om bara någon månad eller två för att ge hästen en chans att bli symptomfri.

Har hästen små känningar så är det bara frågan om en kort tid.

@mackan jag brukar sikta på det när jag rider själv. En lösgjord avslappnad häst. Hon kommer upp med ryggen då och då om jag påminner mig själv att påminna henne om bakbenen. När hon kommer upp känner jag verkligen det då jag redan sitter så högt i sadeln.

Så när hon går lugnt, och med bra ryggverksamhet hoppar jag av och skrittar av. Se växlar jag mellan bara skrittarbete, trav/galopp dagar. Vissa pass rider jag mycket förflyttningar i sidleds och ex skritt piruetter och så. Andra mycket övergångar. Så jag försöker växla mycket i vad jag hittar på.

Hoppa vågar jag inte göra själv. Och eftersom mamma bara är där en gång i veckan när jag har träning för tränare så blir det inte att jag hoppar något med henne.

Så nu ska jag bara rida lätt, och se om hon lättare slappnar av då!

@Tora det är ju inte ens säkert att hon har problem av det. Det finns där, men antagligen det hon höll på med handlar om ett envist sto.

Sen att ks fanns där var väl bara bra att vi såg det. Men det har nog funnits där hela tiden då hon aldrig gått i någon bra form.

@Itzyditzy Jag håller med Fiorano om att det ser ut att vara en svår häst.
Därför tycker jag att du ska sälja. Alla förtjänar en häst som de trivs med.

Tycker inte du ska oroa dig för att hon inte går ordentligt, det är många hästar som inte gör det. Var bara ärlig med det. Nu har du papper på att hon är kollad dessutom

@DressyrMupp kotorna var täta på ett ställe.
Hon reagerade när han böjde vänster bak ja. Dom bedövade där och böjde igen. Ingenting då. Röntgade och där fanns inget. Röntgade även hasen där. Visade ingen som helst hälta på böjprov, inte heller när vi longerade.

@Tora det är ju inte ens säkert att hon har problem av det. Det finns där, men antagligen det hon höll på med handlar om ett envist sto.

Sen att ks fanns där var väl bara bra att vi såg det. Men det har nog funnits där hela tiden då hon aldrig gått i någon bra form.
Det är just det att man behandlar henne som en KS häst i fall att. Det finns liksom inget att förlora på det.

Men det kräver ju lite av dig som ägare. Finns inga hållbara genvägar.

Men du verkar ju ha bestämt dig. Så jag önskar dig lycka till. Det blir säkert bra. Tror du i grund och botten har en riktigt trevlig häst.

@Bison ja.. Jag har tagit första pratet med min mamma. Och har även pratat lite med a dra i stallet. Dom tycker att det hade varit bra för mig. Mamma är inne på annat.. Hon är som alla andra mammor. "Men nu överdriver du, du fixar detta. Det kommer gå jätte bra" säger den som ser mig en gång i veckan...

@Itzyditzy tycker verkligen inte du överdriver. Du är ambitiös och vill utvecklas som dressyrryttare och det skulle du verkligen kunna göra på en välriden bussig häst.

@Tora det mest troliga är ju att hon inte har problem av det. Det sa även veterinären.
Att det antagligen inte är något nytt och att det inte är något som gör ont.
Han berättade att de hästar som hade problem av ks ofta hade mycket längre gången. Alltså 4-5 kotor som var ihopväxta. Min häst har två som är täta.. Inte ens i närheten av ihopväxta. Så därför är det mest troliga att hon inte har problem av det.

Annars hade jag ju fått andra tips än de jag fick. Anledningen till att veterinären tyckte att jag skulle lämna bort hästen va för att han vet att det är en svår häst. Och antog ju då även att den va för svår för mig.

Nu vet inte jag hur du lärde dig rida men jag var inte den enda personen som red de hästar jag började rida på. Och framför allt så fick jag som nybörjare bara rida på hästar som inte uppvisade någon problematik.

Om hästen varje dag rids av någon som inte kan rida, ja då är risken stor att man förstör den. Om den däremot rids kontinuerligt av någon som kan rida ja då blir den inte förstörd under den tiden jag lär mig rida ordentligt.

Är det verkligen så svårt att förstå det?

Jag har då inte förbrukat några hästar under min tid som ryttare.
Av erfarenhet vet jag att ridskolehästar (på de två, helt okej, ridskolor jag hafr insyn i) går på tygeln ca 0-4 timmar i veckan, beroende på storlek och temperament. Vet att ponnyerna, som tar "de flesta" nybörjarna är de som går på tygeln minst av alla. Hästarna är inte gjorda för ridning och slits. Du personligen har säkert inte slitit ut/förbrukat särskilt många hästar helt på eget bevåg men att helt avfärda faktumet att ALLA som lär sig rida bidrar till förbrukandet av hästmaterial känns otroligt blint och förnekande. Sammanlagt förbrukar man säkerligen ett antal hästar från nybörjarunge till rutinerad femtioplussare.

@Tora det mest troliga är ju att hon inte har problem av det. Det sa även veterinären.
Att det antagligen inte är något nytt och att det inte är något som gör ont.
Han berättade att de hästar som hade problem av ks ofta hade mycket längre gången. Alltså 4-5 kotor som var ihopväxta. Min häst har två som är täta.. Inte ens i närheten av ihopväxta. Så därför är det mest troliga att hon inte har problem av det.

Annars hade jag ju fått andra tips än de jag fick. Anledningen till att veterinären tyckte att jag skulle lämna bort hästen va för att han vet att det är en svår häst. Och antog ju då även att den va för svår för mig.
När hästen reagerar och hur mycket är väldigt individuellt. Man måste se från individ till individ.

Jag har varit med om fullblod som sett för jäkliga ut i ryggen men fungerar utan några som helst problem som ridhästar. Oftast har det framkommit under en vanlig besiktning när hästen skall säljas.

I början när man "kom på" KS så tittade man så gott som bara på röntgenplåtar. Det var nog många hästar som dömdes ut i onödan.

Av erfarenhet vet jag att ridskolehästar (på de två, helt okej, ridskolor jag hafr insyn i) går på tygeln ca 0-4 timmar i veckan, beroende på storlek och temperament. Vet att ponnyerna, som tar "de flesta" nybörjarna är de som går på tygeln minst av alla. Hästarna är inte gjorda för ridning och slits. Du personligen har säkert inte slitit ut/förbrukat särskilt många hästar helt på eget bevåg men att helt avfärda faktumet att ALLA som lär sig rida bidrar till förbrukandet av hästmaterial känns otroligt blint och förnekande. Sammanlagt förbrukar man säkerligen ett antal hästar från nybörjarunge till rutinerad femtioplussare.
Eller så väljer man att rida på sådana ställen som faktiskt bryr sig om hästarna och ser till att de håller för ridningen.

Eller så väljer man att rida på sådana ställen som faktiskt bryr sig om hästarna och ser till att de håller för ridningen.
gött, är det robotar med tillhörande reservdelspaket? Hästar är ju inte gjorda för ridning, vissa skador kommer, så länge ridskolan inte har hög omsättning på skolhästar eller mer än enstaka halta hästar någon gång ibland får man nog ändå säga att de har okej hästtänk med bra individer. Vad är det för ridskolor som har så duktiga elever att hästarna aldrig slits?

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 708
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka