Kissing spines hästar...

@mackan Jag beundrar dig för att du orkar. Håller med i allt du skrivit.

Ibland får man välja mellan pest och kolera. Och i min värld är en snodd endast ett lätt förkylning i sammanhanget.
Jag fattar inte riktigt. Varför välja mellan pest och kolera?

Svaret är ju så enkelt. Man hittar någon som jan hjälpa en att rida hösten korrekt under tiden som man lär sig själv att göra det.

Men det är klart att bara slänga på en snodd och tro att det fixar problemet är ju så mycket lättare.

En snodd dämpar KS- symptomen men den gör inte hästen frisk.

@Tora

Håller med men jag vet inte om snodden dämpar.

Om man tittar på den senaste filmen så gör inte snodden någotalls för formen.
Den går öt hela tiden utan eftergift eller söka sig neråt.
Jag tror nog snarare att den ger upp av snodden, passiv och kämpar inte emot alls.

@Itzyditzy

Men du hänvisar till filmen som om hon gick bra där?
Det gör hon absolut inte, hon är väldigt ofräch, tom så ofräch så hon inte ska ridas överhuvudtaget.
Bara för att hon har slutat protestera betyder inte att hon ska ridas....hon har bara blivit väldigt passiv och gett upp inför snodden.

Vad jag fattar det som så är itzyditzys häst en häst med humör. Om saker inte passar henne så säger hon ifrån. Jag tror aldrig att denna häst skulle kapitulera bara för en snodd. Däremot kanske hästen får en chans på grund av snodden att kunna söka sig neråt och slappna av då ryttaren inte är tillräckligt balanserad och själv kan få henne dit. Jag bara spekulerar...

@Tora hästen kommer aldrig att bli frisk. KS:en kommer alltid att finnas där. Men som sagt, man kan stoppa utvecklingen så att det inte blir värre.

Därför har jag valt snodden så att hon iallafall kan komma upp med ryggen och ner med huvudet..

@Tora

Håller med men jag vet inte om snodden dämpar.

Om man tittar på den senaste filmen så gör inte snodden någotalls för formen.
Den går öt hela tiden utan eftergift eller söka sig neråt.
Jag tror nog snarare att den ger upp av snodden, passiv och kämpar inte emot alls.
Det blev lite fel. Skulle stått KAN dämpa symptomen.

Jag kan inte se filmen från mobilen.

Skall se om jag hinner se den när barnen somnat. I vilket inlägg fanns den?

@et_flickan

Det kan du ha rätt i men nu blir det jö en effekt av snodden varjefall.
Hästen stegrar inte och det kanske e en kombo, hon ger lite upp av snodden och blir mer avslappnad av att ryttaren inte drar i munnen lika mycket för att få vad nu ryttaren tror är att vara lösgjord, arbeta i form.

@Tora hästen kommer aldrig att bli frisk. KS:en kommer alltid att finnas där. Men som sagt, man kan stoppa utvecklingen så att det inte blir värre.

Därför har jag valt snodden så att hon iallafall kan komma upp med ryggen och ner med huvudet..

Men den kommer inte upp med ryggen av snodden!!
Jag såg i filmen du la ut, där finns ingen ryggverksamhet,
Snodden ger ett kortare steg och förstör ryggverksamheten, helt tvärtom vad din häst behöver, om den nu skulle vara ridbar men det är den absolut inte för tillfället.

@Tora Med KS handlar det bara om att dämpa symptomen. Hästen kommer alltid att vara tät i ryggen och ska därmed aldrig få chansen att ha ryggen som en ostbåge åt fel håll. Bara för att man hänger på en snodd betyder det knte att man slutar föraöka rida hästen korrekt. Snodden gör dock det lättare för Itzy eftersom hon då slipper att hästen från början endast spänner emot.

Det jag menar med pest eller kolera är att vi lever inte i en perfekt värld där ALLA kan rida sin häst i en konsekvent superperfekt form. Man måste få lära sig och faktiskt förbrukar man ett gäng hästar under sin lärotid.

Eftersom hästen är kollad av just SL som, är en riktigt bra veterinär, att hästen har en historia av att vara svårriden samt stammen som är en svår sådan så troe jag faktiskt inte att dagens ridproblem är smärtrelaterade. Problemen kan bero på smärtminne möjligen, men jag tror att hästen helt enkelt är riktigt svår.

Tror du missuppfattat mig lite.

De täta tornutskotten kommer ju alltid att finnas där. Men om hästen rids korrekt så är chansen stor att den inte kommer att känna av dom.

Men KS är en mer komplex diagnos en att det inte skall bli värre. Hästen måste få börja jobba upp rätt muskler som "håller saker och ting på plats".

Har du inte fått något rehabschema alls från veterinären?

Med en KS häst är det viktigt att börja från grunden och inte sitta på den förrän grundmusklerna finns där.

Sen är det så att alla KS hästar går inte att rida på. En del fungerar utmärkt att köra medan andra inte fungerar alls att använda på något sätt.

Men hästen har problem, den är inte fräch och ska inte ridas.

Du säger alltså emot en av våra landslagveterinärers bedömning av hästen efter komplett under sökning baserat på en och annan film och bild på nätet? Att hästen är så ofräsch att den knte kan ridas är förstås din åsikt, men jag håller i allra högsta grad inte med dig.

@DressyrMupp

Att hästen stegrar kan betyda en massa saker. Pigg och vill iväg, ryttaren tar i tygeln, pang hästen stegrar. Vi vet inte varför hästen stegrar. Vi har inte sett hästen ridas eller hanteras förutom på film. Det är en häst med humör!

Nej jag tipsar INTE att man skall rida en KS häst på gummisnodd.

Jag har gjort flertalet KS utredningar på häst. Det är en komplex diagnos som man inte kan bekräfta/avfärda genom att bara bedöva ryggen. Många gånger hänger tex KS och SI-leder ihop.

Jag har inte ställt någon diagnos. Däremot har man hittat KS-fynd. Därför tycker jag man borde för säkerhet skull behandla hästen som en sådan tills man kunnat ställa en riktig diagnos.

Många hästar med KS-känningar kan bli helt symptomfria med rätt ridning som enda behandling.

nej du tipsar inte det har jag helt klart för mig, men du backade på din ordination när du läst på lite eller vad det nu var du gjorde när du läst kommentarerna osv.
Jag tycker du ska ringa Staffan Lidbeck som sagt om du känner att det känns befogat. Känns som jag sagt tidigare och motiverat inte som att denna tråden direkt är rätta forumet för din väldigt starka förvissning om en viss häst och hur den ska eller inte ska behandlas osv, med den kompexa verklighet vi har i sammanhanget som involverar ekipaget i sig och även hästens historik som redovisats sen innan TS hade den osv. Ngt annat kan jag nog inte råda om eller bidra till i sammanhanget i fråga om ditt svar till mig tyvärr.

Du säger alltså emot en av våra landslagveterinärers bedömning av hästen efter komplett under sökning baserat på en och annan film och bild på nätet? Att hästen är så ofräsch att den knte kan ridas är förstås din åsikt, men jag håller i allra högsta grad inte med dig.

Men vi var inte med hos vet!
Jag har mycket svårt att tro att en sån kompitent vet skulle säga att hästen bara är dum och dessutom under all kritik och etik att avfärda röntgenplåtarna på ett sånt sätt..
Att du inte kan se att hästen är ofräch betyder att du saknar erfarenheten att kunna se det.

@Tora Med KS handlar det bara om att dämpa symptomen. Hästen kommer alltid att vara tät i ryggen och ska därmed aldrig få chansen att ha ryggen som en ostbåge åt fel håll. Bara för att man hänger på en snodd betyder det knte att man slutar föraöka rida hästen korrekt. Snodden gör dock det lättare för Itzy eftersom hon då slipper att hästen från början endast spänner emot.

Det jag menar med pest eller kolera är att vi lever inte i en perfekt värld där ALLA kan rida sin häst i en konsekvent superperfekt form. Man måste få lära sig och faktiskt förbrukar man ett gäng hästar under sin lärotid.

Eftersom hästen är kollad av just SL som, är en riktigt bra veterinär, att hästen har en historia av att vara svårriden samt stammen som är en svår sådan så troe jag faktiskt inte att dagens ridproblem är smärtrelaterade. Problemen kan bero på smärtminne möjligen, men jag tror att hästen helt enkelt är riktigt svår.
Vadå förbrukar ett gäng hästar under sin lärotid? Vad är det för inställning till hästen? Är den bara en förbrukningsvara enligt dig?

Att hästen är svår är många gånger det enda sättet en höst kan tala om att allt inte är okej. Men man måste vilja lyssna.

Om utredningen av hästen gått till som Ts beskriver så är den under all kritik.

@Fiorano

Men hur kan du fortsätta att tjata om snodd till en ks häst när den motverkar ryggverksamheten som en ks häst behöver?
ryggverksamheten lär väl knappast bli sämre med en snodd och någorlunda avslappnad häst, än vad den är utan snodd med spänd sänkt rygg?

Ser det inte som att någon "tjatar om snodd" (mer än möjligtvis motståndarna) utan snarare säger att det "väl inte är ett helt tokigt alternativ". Fattar att det skaver när en häst är missnöjd men... andas.

Vadå förbrukar ett gäng hästar under sin lärotid? Vad är det för inställning till hästen? Är den bara en förbrukningsvara enligt dig?
hur kan du ställa dig MOT detta? Det tog mig fem år från nybörjarsjuåring till jag började kunna rida hästen på tygeln i en någorlunda form. All ridning sliter ju och ingen är expert från början. Det tar ett tag att lära sig och då sliter det lite mer. Det är ganska kalla fakta.

man behöver liksom inte hata hästar och se dem som förbrukningsvaror som ska nötas ut, hästarna slits medan man lär sig även om man älskar dem högst på jorden och vill att de ska leva förevigt utan skador.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 728
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen