Kissing spines hästar...

@Itzyditzy

Om ni har möjlighet åk till Helsingborg! Boka tid hos Lars Jeppsson för ridprov och behandling så kan jag lova dig att han kommer att få din mamma att inse att något är fel på hästen. Den mannen är helt magisk till att se helheten hos en häst och kan direkt säga var ett problem sitter.

LJ är fysioterapeut och han behndlar landslagens hästar. Finns ingen annan ET ute i de vanliga stallarna som kan mäta sig med honom i kunskap:).

Den jag har är jätte duktig. Min va sne och förskjuten lite här och var första gången den va ute hos mig. Så den ET:n är anledningen till att vi äns kommit hit där vi är nu. Alltså att hästen satt muskler och är fin i övrigt.

Sen vet jag inte om dom kan kolla något med si-leden? För då kanske den kan rekommendera att åka till veterinär..
Nja skulle jag säga. En seriös och duktig ET borde ha skickat dig till veterinären för längesedan. Man behandlar inte en häst som din innan den blivit ordentligt utredd av veterinär.

När det gäller SI-leder så skall dessa först behandlas av veterinär (oavsett vad vissa ET påstår). Är man på och kluddar med ligamenten runt om SI-lederna innan själva leden är frisk är risken stor att man bara gör det värre, även om det kan bli bättre för stunden.

Så vitt jag vet så finns det bara en veterinär i Sverige som. verkligen KAN SI-leder och han heter Henrik och jobbar på Husaby utanför Skara. En lång resa men väl värt de milen.

Som du ser så väljer jag olika kliniker beroende på vad för fel jag tror det är på hästen. Detta för att ingen veterinär kan vara expert på allt.

Man kan ju diskutera bra veterinärer hit och dit. Den jag var hos nu är veterinär för landslaget och även förbundskapten för fälttävlans laget. Så man kan ju heller inte säga att det är en dålig veterinär..

Som jag skrev i den andra tråden så är det ju 6 nu som säger att hästen inte har ont. Och det är ju människor som i princip haft hästar hela sina liv. Och så jag som ridit i två år.. Jag har inte så mycket att säga till om eftersom dom vet bäst. Enligt dom själva alltså. Så detta får väl bli en sån lära sig period. Om hästen blir sämre hoppas jag på att jag kan få någon att lyssna på mig.

Detta är anledningen till att det krävs en stadig ekonomi och goda resurser (körkort, bil, tillgång till släp etc) när man äger häst. Så man inte behöver vara beroende av andra (pengar, körning etc) för att hästen ska få den vård man själv anser den behöver.

Du sitter i en verkligt vansklig situation, och i ditt läge hade jag absolut inte ridit hästen. Särskilt inte mot bakgrund att du själv inte tycker hästen är fräsch. Vare sig det beror på att hästen mår dåligt/har ont eller dumheter mår ju inte hästen bra av att bete sig som du beskriver. Det är helt enkelt inte en häst som trivs och är nöjd med tillvaron.

Kanske är det bästa att lämna hästen till en beridare som kan ha den till försäljning? Finns det något fel vid försäljningsbesiktning efter att hästen varit igång och fungerat hos beridaren, finns ju något att fördjupa en undersökning utifrån det.

Kan f ö tillägga att jag som spekulant på hästar fått tillgång till plåtar som slagits av mycket erkända veterinärer/kliniker och bedömts vara UA. När de sedan lämnats till den veterinär jag anlitat har det funnits flera allvarliga anmärkningar, trots att hästen i bifogad journal bedömts vara fullt frisk och utan anmärkningar. Märk väl: inte "fynd som bedöms inte påverka hästen" utan helt blanka papper.

Då har jag vid flera tillfällen blivit illa berörd av, eftersom säljaren ju fått uppgiften att hästen är UA, säljs som UA, och sedan när man granskar materialet är den inte alls UA utan behäftad med fynd som mycket väl kan förklara t ex upprepade behandlingar i leder.

Man kan ju diskutera bra veterinärer hit och dit. Den jag var hos nu är veterinär för landslaget och även förbundskapten för fälttävlans laget. Så man kan ju heller inte säga att det är en dålig veterinär..

Som jag skrev i den andra tråden så är det ju 6 nu som säger att hästen inte har ont. Och det är ju människor som i princip haft hästar hela sina liv. Och så jag som ridit i två år.. Jag har inte så mycket att säga till om eftersom dom vet bäst. Enligt dom själva alltså. Så detta får väl bli en sån lära sig period. Om hästen blir sämre hoppas jag på att jag kan få någon att lyssna på mig.
Men du nissar ju hela poängen. En veterinär kan inte vara expert på allt. Det är inte frågan om att en veterinär är bättre eller sämre än någon annan. De är bara människor och kan inte kunna allt. Det är därför många har olika veterinärer beroende på vilket fel hästen anses ha.

Sen tycker jag det är beklämmande att trots att hästen uppvisar så pass tydliga problem att så många kunniga bara viftar bort det med "Hästen är dum". Tom jag, en glad amatör, kan se att något felas med hästen.

@Lovisaleonora : det kom ju fram att hon har lätt typ av KS. Det var därför vi fick komma tillbaka så man kunde undersöka om det var därför hon håller på som hon gör. Det var absolut ingen skillnad i ridningen. Så veterinären sa då att man inte kunde bedöma att det var ryggen då. Sen kan man ju som någon skrev åka in flera gånger och bedöva för att se. Men eftersom veterinären sa att det inte påverkade något då så blev ju min mamma fast besluten om att hon inte har ont.

Och nu vet jag inte hur jag ska göra för att få henne att köra till en annan veterinär..

@Tora : Ja det märker ju jag också. Hon kan inte hålla sig på en 20m volt ens. När jag longerar faller hon inåt hela tiden. Hon har ALDRIG varit svår på att hålla spår innan, när man longerar gick hon direkt ut så långt det gick.. Så det är ju inte bara att hon reser sig och så. Utan jag får ju kämpa ordentligt för att hålla mig på en lagom volt.

Precis, du har valt att skaffa häst utan att egentligen ha förutsättningarna som krävs för att ansvara för hästen. Ekonomin räcker inte till för att söka veterinärhjälp, trots att du själv anser att det behövs. Du har inte de praktiska förutsättningarna för att ta hästen till en annan veterinär.

Det är inte alls ovanligt att man får söka flera veterinärer innan man hittar en klinik där man känner sig väl bemött som djurägare. Där de har kompetens och förståelse för det JAG som djurägare berättar. Det tog många år innan jag hittade till den klinik jag använder, och nu skulle jag aldrig byta. Särskilt inte eftersom jag flera gånger sett vilka felbedömningar "fina" klinker gjort.

Du har lagt upp filmer, där flera redan för många, många månader sedan såg att hästen inte rörde sig som den skulle. Hästen har alltså varit ofräsch en längre tid. Nu gör en veterinär en bedömning som du inte håller med om, och oavsett vilket så klarar du inte av att rida hästen som i så fall behövs för att hålla den frisk i sin KS.

Första hästen är ofta dyra läropengar, vi gör fel, vi skadar hästen genom att inte veta hur vi ska göra. I just det här fallet är hästen nog dels för svår för dig, men också ofräsch och detta i kombination ger en extremt svårhanterad häst. Som givetvis inte mår bra.

Alltså pengarna finns. Men viljan från chaufför finns inte.

Hon var ofräsch men det blev bra. Filmerna efter det var bättre och buke såg inga ofräscheter hos hästen. Vi kom vidare därifrån och JAG började rida ordentligt. Sen nu har jag börjat rida ordentligt och har hittat knapparna hos hästen. Vilket hon tycker är jobbigt.

Förra ägaren sålde ju hästen för att den va för svår och höll på liknande då med.

Har du möjlighet att byta stall? Jag tror det hade varit bra för dig som hästägare. Man ska visst lyssna på andra, och fundera på om de kan ha rätt, men känner du att de inte har det, då är det din skyldighet och ditt ansvar som hästägare att sätta stopp. Hästen ska inte behöva lida och bli sämre innan dess. Dessutom, vore det inte roligare att stå i ett stall där faktiskt folk lyssnar när du pratar om DIN häst?

Jag minns din förra tråd, och tyckte ju aldrig hon var fräsch "efter" heller. Men det är verkligen inte med glädje jag läser att jag fick rätt. :(

@Trissa : visst finns det den möjligheten. Men jag trivs så bra där jag står nu.
Idag slängde jag tanken om att hon har ont när jag red och det gick mycket bättre. Inte en sån supervändning men jag lyckades rida henne framåt utan att hon ställde sig eller slog med frambenen. Eller jo några gånger gjorde hon ju det, det försvinner ju inte direkt.

Men det var en klar förbättring, ett pass utan att vi behövde starta krig mellan varandra. Hon var avslappnad och lugn, kunde trava i ett lugnt och harmoniskt tempo! Kan inte beskriva hur det känns nu efteråt, har inte kunnat sitta ner på över en månad!

Så det var en nöjd pålle och en ännu mer nöjd matte som lämnade ridhuset.

Roligt att det kändes bättre!
Men du, trivs så bra nu? Där ingen lyssnar på vad du tycker och tänker? Inte ens när det gäller din egen häst?

@Trissa nä kanske inte just nu.. Men annars. Där finns allt och mycket hästar vilket är bra för min Donna som lätt blir understimulerad. Och ett stort plus är ju att jag får hänga med som hästskötsel på alla stora tävlingar :D

Men jag tror att detta ska bli bra, ska inte tänka för stort nu efter bara en träning som gått bra. Men nu ska tant häst få en välförtjänt två dagars vila. Sen en lugn vecka. Så får jag se vart det leder efter det.

Så vitt jag vet så finns det bara en veterinär i Sverige som. verkligen KAN SI-leder och han heter Henrik och jobbar på Husaby utanför Skara. En lång resa men väl värt de milen.
.
+1
Han som kollade SI-leden på min i tisdags.

@Itzyditzy
Jag tror personligen att du skulle behöva omge dig med kunnigt hästfolk som inte har förutfattade meningar om din häst. Precis som någon skrev tidigare kanske byta stall och tränare?

Finns det verkligen ingen annan som kan köra dig till en annan klinik (tex Helsingborg och då bedömning av veterinär tillsammans med Lars eller Jessica)?

Jag hade kunnat hjälpa dig men jag bor i närheten av Göteborg och det är ju tyvärr lite långt ifrån :(

@Itzyditzy
Jag tror personligen att du skulle behöva omge dig med kunnigt hästfolk som inte har förutfattade meningar om din häst. Precis som någon skrev tidigare kanske byta stall och tränare?

Finns det verkligen ingen annan som kan köra dig till en annan klinik (tex Helsingborg och då bedömning av veterinär tillsammans med Lars eller Jessica)?

Jag hade kunnat hjälpa dig men jag bor i närheten av Göteborg och det är ju tyvärr lite långt ifrån :(

Då efterlyser vi någon/några som kanske kan hjälpa till!

Liknande trådar

Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
534
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 115
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 937
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka