Kissing spines hästar...

@Itzyditzy Man måste inte rida bara för att man inte vill att hästen inte ska vila. Det finns så otroligt mycket annat man kan göra.
Dessutom så har min KS häst vilat i perioder, ibland ett helt år tom och hon har inte mått sämre av det alls. Hon har snarare mått bättre då hon fått chansen att vila, läka och slappna av och sen har man kunnat börja om från början.
Min har minimal KS men har haft stora problem av det, jag har som sagt periodvis inte ridit henne alls under lång tid. Nu mår hon jättebra men jag rider ändå max 3 dagar i veckan och gör annat resterande.
Haka inte upp dig på att KS hästar inte får vila.
Och plocka bort allt vad inspänningar heter och ge din häst möjlighet att slappna av i kroppen.
Med en KS häst får man kämpa och tänka till och ge tid. Massor med tid.

@Lovisaleonora jag låser inte fast henne någonstans. Det är gummiband. Hon kan ha huvudet hur hon vill men har ett litet tryck på nacken som visar henne neråt. Hon slappnar av när jag har den på, utan går hon och spänner sig och trycker upp huvudet. Så för henne är det betydligt bättre med hjälptygel.

Ett gummiband låser fast huvudet, även om man inte har det spänt. Det är en hjälptygel.

Arbeta hästen istället i en ärlig form, där du LÄR hästen hur du vill att den ska bära sig. Att börja framifrån är vansinnigt, att göra det med en KS-häst är farligt för hästen.

@Lovisaleonora kan du inte läsa eller något? Har skrivit tusen gånger att hon bara går och spänner sig och drar upp huvudet när jag rider utan något.

Omöjlig att få upp ryggen på och därför ännu mer omöjlig att få nacken låg.
När jag sätter på gummiband kommer hon direkt upp med ryggen och därmed blir låg i nacken. Så för att inte hennes ks ska bli värre behövs just nu gummiband.

Hur dåligt det än är för alla andra hästar så är det det bästa för min häst

Jo, jag är fullt läskunnig. Du verkar däremot inte ta till dig hur fysikens lagar fungerar. Gummibandet är en hjälptygel, något du ska undvika när du har en känslig KS-häst med problem.

Det är mycket enkelt. Låser du huvudet låser du ryggraden. Med hjälptygel är hästen inte längre fri att placera huvudet som den behöver för att balansera sig korrekt i alla olika moment.

Läs på, du har fått jättemycket bra tips ovan, och i tidigare trådar. Att låsa upp hästens huvud kommer inte att hjälpa ryggen. Det är en quick fix för att placera huvudet och har inget med ryggaktivietet och framförallt inget med bakbensarbete och bärighet att göra.

Tro mig, det finns mycket och bra undersökningar och forskning som visar precis detta. Det är inget påhitt, det är kalla fakta.

@SkorpSmulan hon spänner sig när jag inte har gummiband, för att det antagligen gör ont när kotorna går ihop.

Men (igen) när hon har gummibandet höjer hon ryggen, då trycks inte kotorna ihop, då gör det inte ont och hon kan slappna av. Jag kommer inte sluta rida med gummiband för att ni säger det här. Eftersom det bara gör gott för min häst så förstår jag inte meningen med att inte ha det..

Sluta tjata om det nu det blir bara så onödigt otrevligt här

Läste igenom det som någon hade länkat om ks. Det ända jag hittade tolkade jag som att det handlade om inspänningstyglar. Det är ju en helt annan sak för då är huvudet verkligen fast. Då förstår jag att dom kan spänna sig och ändra steget och allt.

Den ända lösningen till ks är att rida hästen i rätt form. Anledningen till att hon fått problem med det är för att jag lyssnade på buke och slutade med gummibandet. Om jag hade fortsatt med det då hade jag kanske aldrig varit där jag är nu. Men nu är jag det. Så det är ju bara att börja om och rida henne rätt med hjälp av halsförlängaren. Hjälptygel finns ju för att hjälpa. Sen att det finns personer som är emot allt vad hjälp heter så är det inte mitt problem. Och då kan ni hålla det för er själva tycker jag.

Nej det är inte den enda lösningen men du väljer att läsa det du vill.
Nej din häst har inte fått KS för att du slutade med gummibandet.

Så otroligt sorgligt :(

@Itzyditzy På de filmer du tidigare visat med snodden på har hästen inte gått i form, den har böjt på nacken. Svårt att tro att det ändrat sig huxflux.
Tyvärr fungerar det inte så, på med snodd och hästen går i form. Den kommer av braa ridning.

Många har sagt det tidigare, och många säger det igen. Tro på det. Hästen går inte i form för att den kröker på nacken. Du kan inte få hästen att gå i form med inspänning/hjälptygel. Gummisnodd är en sådan.

Du har inte skapat KS-problemen genom att lägga av gummisnodden. Möjligen har problemen intensifierats av att hästen inte arbetas i korrekt form. Men en häst går inte i korrekt form av en hjälptygel. Den går i form med hjälp av rätt skolning. Man kan inte tvinga en häst att gå i form.

Den ända lösningen till ks är att rida hästen i rätt form. Anledningen till att hon fått problem med det är för att jag lyssnade på buke och slutade med gummibandet. Om jag hade fortsatt med det då hade jag kanske aldrig varit där jag är nu. Men nu är jag det. Så det är ju bara att börja om och rida henne rätt med hjälp av halsförlängaren. Hjälptygel finns ju för att hjälpa. Sen att det finns personer som är emot allt vad hjälp heter så är det inte mitt problem. Och då kan ni hålla det för er själva tycker jag.

Varför inte strunta i att rida ett tag?

Gå ut och promenera med hästen i skog och mark så hon får sänka huvudet och lyfta på benen och låt en duktig och erfaren människa sedan visa henne tillrätta. Du kan ju också tömköra :)
Det fick jag göra med min förra häst i sex veckor under behandling av ET. Det var dock inte lätt med en pigg och bestämd fullblodsmärr men jag överlevde.

Läste igenom det som någon hade länkat om ks. Det ända jag hittade tolkade jag som att det handlade om inspänningstyglar. Det är ju en helt annan sak för då är huvudet verkligen fast. Då förstår jag att dom kan spänna sig och ändra steget och allt.

Jag säger som jag sagt tidigare, jag kommer inte diagnosticera din häst via internet. Men jag undrar lite varför du öht skriver här när du tydligt säger att du anser det vara bukes fel att det blivit som det blivit, alternativt att du inte kommer ta till dig några tips från buke öht. Det blir rätt meningslöst, både för din del, och för de som lägger ner ganska mycket tid på att svara dig i dina trådar.
Jag hoppas hästen blir ok och önskar dig lycka till och att du får hjälp med den från duktigt folk runtomkring dig, om den enbart uppvisar ridrelaterade problem dvs problem pga brister i ridningen allmänt, eller av veterinär som om den fortsätter bete sig konstigt, verkligen kan hjälpa dig att gå till botten med ev. smärta/skada. Hjälptyglar eller inte så krasst sett lyckas du inte riktigt rida din häst i en gynnande form, KS eller inte, i ditt fall eftersom den nu tydligen har KS blir det kritiskt, en helt frisk häst håller för ganska mycket att ridas runt i lite halvkass form, men en KS häst har man inte riktigt råd med det ffa om den börjat uppvisa symptom av ngn form. Sen behöver det ju inte som jag skrivit tidigare och det veterinären tydligen anser, ha ngn relation till KS öht, att du har problem med hästen, det kan vara enbart ridrelaterat, eller ngn annan skada eller precis ganska vad som helst faktiskt i sammanhanget. Så pass komplext är det med hästar och ryttare.

Oavsett så Lycka till!

@Itzyditzy
Min erfarenhet av hästar som går bättre med gummiband än utan (då menar jag de som faktiskt verkar slappna av lite bättre och bli mer lättridna, inte att de bara knäpper av) är att det oftast beror på att gummibandet är mer konsekvent än ryttaren som sitter på. Dvs de litar mer på bettet när gummibandet sitter på då det ger stabilare "stöd", alltid ger samma respons (dvs alltid tar mer i nacke och mun när hästen drar upp huvudet mycket och alltid ger eftergift när den inte gör det) och till viss del maskerar ryttarens händer lite grann. Om du ska ha gummiband eller inte när du rider vet jag inte om jag vågar uttala mig om. Men min erfarenhet är att om hästen går bättre med än utan gummiband så ligger det i brister hos ryttaren.

Tycker du är duktig som kämpar på och jag är verkligen inte avundsjuk på din situation. Din häst verkar sjyst med trevligt humör, får känslan av att hon är förlåtande och enkel att "åka häst" på, men känslig och svår att rida rätt. Tror problemen inte är bara det ena eller andra utan att det är både felaktig ridning/form i kombination med smärta/fysiska problem. Hoppas ni hittar rätt ur det här oavsett! :)

Jag fattar inte varför det måste hackas på den där snodden? OM nu hästen går bättre och är avspänd och att Itzy kommer till bättre ridning och är avslappnad är det i min värld en BRA sak.

Har sett de gamla bilderna på Itzys häst med snodden och jag är väl en okänslig typ, men jag tyckte inte det var katastrofalt. Allt kan alltid bli bättre med pk-mobben i präktig ridning är helt otrolig mot @Itzyditzy .

Risken är att du tolkar hästen fel.

När hästen inte kommer undan oavsett hur jobbigt det är så resignerar den. Ett sätt att överleva mentalt helt enkelt.

En gummisnodd är en hjälptygel. Vad den gör är att dra ner huvudet på hästen men den får den inte att gå på tygel, höja ryggen och aktivera bakbenen. Det kan bara korrekt ridning göra.

Även om det känns som om hästen går bättre nu så är det bara en illusion.

Även om det känns som om hästen går bättre nu så är det bara en illusion.

Det här kan du ju inte riktigt säga på rak arm utan att se hästen. Du kn säga att det sannolikt rör sig om en illusion, men det blir lite väl hårt att såga ridningen så fullständigt utan att ha sett den.

Det här kan du ju inte riktigt säga på rak arm utan att se hästen. Du kn säga att det sannolikt rör sig om en illusion, men det blir lite väl hårt att såga ridningen så fullständigt utan att ha sett den.
Att tro att hösten går på tygeln för att man använder en hjälptygel är en illusion. Hjälptygeln får inte hästen att jobba på ett korrekt sätt. Däremot placerar den hästens huvud på ett sådant sätt att det skapas en illusion att hästen går på tygeln.

Att tro att hösten går på tygeln för att man använder en hjälptygel är en illusion. Hjälptygeln får inte hästen att jobba på ett korrekt sätt. Däremot placerar den hästens huvud på ett sådant sätt att det skapas en illusion att hästen går på tygeln.

kan nog tycka att läktar ridningen och utifrån TS påvisade brister på många sätt att det blir rätt dödfött att leta efter optimal ridform i sammanhanget. Det kommer liksom inte lösa sig vare sig snodd sitter där eller inte på den nivån ni gett er på just nu kan jag tycka, och sen femtielva spaltmetrar..... Ffa om vi ska vara krassa så utifrån en grundnivå så har både Miedo och Fiorano rätt bra poänger i sammanhanget.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 728
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka