Kingston Flatseat..bra eller urkass??

Jag håller med dig! I stor utsträckning får man exakt vad man betalar för när man köper en ny sadel. Ibland får man kanske betala LITE extra för att ett märke har hög prestige, men en lädersadel som kostar under 5000 ny KAN INTE hålla någon hög kvalitet eftersom bra läder kostar mer.

'Prestigemärkena', tex Passier, County, Pariani, Bates, Röösli etc, lägger massor med resurser på att utveckla sina bommar och utformningen gentemot häst och ryttare för att optimera passformen. Dessutom använder de väl garvat läder och har högkvalitativa material till stoppning i bossorna. En sådan sadel kan -rätt skött- ridas av flera generationer ryttare.

De billiga sadlarna i indiskt läder är garvade på ett sätt som gör att lädrets livslängd är starkt begränsad oavsett hur man sköter det. Utformningen har oftast mycket lite att göra med vad häst och ryttare behöver. Bommen är ofta gjord av plankor som är tillsågade så att träfiberriktningen ger brottanvisningar, och istället för fjäderstål som förstärkning är det inte ovanligt att hitta klippta remsor från läskburkar. Bossorna är ofta olika stora, och olika formade, och nästan alltid knöliga. Jag vet sadelmakare som hittat fimpar tex i stoppningen! Tidningen ATL hade för inte så länge sedan en intervju med en sadelmakare som berättade att hon en gång öppnat en sådan sadel som visade sig vara stoppad med en kofta... där knapparna satt kvar...

Om man har begränsad ekonomi så tycker jag man ska leta efter en BEGAGNAD LÄDERSADEL AV BÄTTRE MÄRKE (tex Stübben är av god kvalitet men finns rätt så många begagnade att välja mellan för rimlig peng), eller kan man prova en syntetsadel, men även där bör man passa sig för de allra billigaste. Själv har jag goda erfarenheter av Wintec, men även Griffin verkar ha gott rykte.

Viktigast är såklart att sadeln passar hästen, men det finns faktiskt sadlar som inte duger till någon häst, men som ser fina ut i lekmannaögon.
Det enda man kan använda Kingston och liknande tingestar till är att visa folk hur en sadel INTE ska se ut :crazy:

Usch att hitta rätt sadlar är svårt. Min väninna hade en kingston på sin ponny och den passade utmärkt. Nu när hon har ny häst har hon naturligtvis fått byta sadel. Tror hon fick ge bort sin. (har för mig att hon gav bort sadeln till de som köpte ponnyn)
Det är ju så olika från häst till häst.
Hoppas du får sålt din sadel.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 961
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka