Kennelhosta?

Aliide

Trådstartare
Jag vet ju att symtomen är torrhosta och ev. lite febertoppar första tiden. Men precis nyss kom en kompis hit med sin hund, hundarna började busa sen börjar hennes hund hosta. Riktig otäck torrhosta. "Det är ingen fara, han har kanske bara något i halsen. Han har bara hostat sedan imorse".

Så vitt jag vet går det kennelhosta i hela landet just nu, men att hunden bara hostar när den är uppspelt? :crazy:

Sv: Kennelhosta?

Vaccin skyddar väl inte helt? Jag har för mig att man löper viss risk för smitta även med vaccinerad hund.

Jag är ingen expert på just kennelhosta. Men man frestar ju på luftvägarna mer om man andas häftigt. Och har hunden Kennelhosta känns det väl inte helt ologiskt att det kan börja så, just vid anstränging.

Så om jag vore du skulle jag hålla koll på min egen och säga åt ägarinnan till den andra att vara försiktig och hålla sin hund utan andra hundars sällskap i, vad är det, 10 dagar någon sånt?

Vaccinet gör bara att hunden har svårare att bli smittad samt får mildare symtom om jag inte minns helt fel.

Ja, vaccinet ska man inte ta för givet att de skyddar!
Uppe på klubben här hemma fick en vovve kennelhosta, detta var i mars 2007.....i December 2006 hade hon vaccinerats mot de!! :cool:

Hjärtfel har jag hört kan ge symptom "torrhosta" vid ansträngning, jag hade nog kollat upp det ganska omgående.

Hjärtfel har jag hört kan ge symptom "torrhosta" vid ansträngning, jag hade nog kollat upp det ganska omgående.

Åh! Ja jag har självklart sagt åt ägaren att kolla upp det snarast. Jag tror själv att han kan ha trånga luftvägar, han har ju alltid snorklat och flåsat lite extra så att säga.

Min hund hade nyligen kennelhosta.
Hon hostade inte alls mycket, och inte spec. ofta.
Det märktes mest när hon blev flåsig/upphetsad.
Hon hostade precis så som du beskrev, att det verkar som om de fått något i halsen, och så kom det vitt slem.

Men säg inte så! :crazy:

Hur kunde veterinären ställa en diagnos? Så att man bekräftar att det är kennelhosta?

Vi ringde vet. när hon hostat en dag. De sa att det var solklart kennelhosta och att vi inte behövde komma in om hon inte fick feber eller hostan blev värre.
Så vi höll henne i stillhet, bara korta rastningar, ingen lek och höll koll på tempen. Hon slutade hosta efter bara ett par dagar, men vi höll henne från andra hundar i nästan två veckor för att vara på den säkra sidan

Kennelhosta är ju ett samlingsnamn för olika sjukdomar som drabbar luftvägarna.
Vaccinet gör att hunden får lättare symptom och att febern hålls nede. Ofta är det febern som tar kål på en ovaccinerad hund

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 185
Senast: Linda_A
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 038
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 043
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar