Kejsarsnitt

B

babyfoal

Jo, jag funderade idag, får man själv välja snitt eller vanlig förlossning?

Tex de flesta kändisar verkar ju bli snittade (nu tänker jag på de stora Hollywood kändisarna).
Är det så i vanlig svensk sjukvård med, att man kan välja vad man vill, och varför väljer man då kejsarsnitt?

Sv: Kejsarsnitt

Nej, man kan inte bara välja. De som får planerat snitt har alltid en orsak, allt i från rent medicinska orsaker till extrem förlossningsrädsla. Det behövs dock alltid en bedömning innan det blir beviljat. De flesta med förlossningsrädsla får dock hjälp och slipper att snittas.

Att rika kärringar gör det vet jag inte vad det beror på, skulle tro att det passar bättre i deras almenacka (vadå föraktfull...) inte att det finns några som helst medicinska orsaker.

Att rika kärringar gör det vet jag inte vad det beror på, skulle tro att det passar bättre i deras almenacka (vadå föraktfull...) inte att det finns några som helst medicinska orsaker.

Hihihi... :D
Vad jag inte förstår i deras syfte, är väl, att det tar längre tid att hämta sig från ett snitt än en vanlig förlossning, ur sårets synpunkt då..??

Läste nån artikel om att de gärna plockar ut bebisarna en månad i förtid för att minska risken för bristningar etc ... det jag tänkte på när jag läste det var, att nog syns ett kejsarsnittsärr också ? :confused:

Ja, konstigt är det, innan jag blev gravid var jag paniskt rädd för förlossningar och ville absolut snittas. Men när jag blev gravid kändes det inte så farligt med förlossningen längre, då ersattes det av en rädsla för snitt :o .
I bilen på väg till förlossningen (ca 25 min innan hon föddes) var jag nog dock redo för snitt igen :D, jäklar vad rädd jag var, men det gick över när jag kom fram. Ja, så ploppade hon ju fram snabbt då.

Egentligen så kan jag bara säga att jag vet inte alls varför man skulle föredra snitt.. (förutom rädsla och medicinska orsaker, utan för att man 'vill och har råd')

Läste nån artikel om att de gärna plockar ut bebisarna en månad i förtid för att minska risken för bristningar etc ... det jag tänkte på när jag läste det var, att nog syns ett kejsarsnittsärr också ? :confused:

Ja, konstigt är det, innan jag blev gravid var jag paniskt rädd för förlossningar och ville absolut snittas. Men när jag blev gravid kändes det inte så farligt med förlossningen längre, då ersattes det av en rädsla för snitt :o .
I bilen på väg till förlossningen (ca 25 min innan hon föddes) var jag nog dock redo för snitt igen :D, jäklar vad rädd jag var, men det gick över när jag kom fram. Ja, så ploppade hon ju fram snabbt då.

Egentligen så kan jag bara säga att jag vet inte alls varför man skulle föredra snitt.. (förutom rädsla och medicinska orsaker, utan för att man 'vill och har råd')

En MÅNAD tidigare? :eek: Kändisar slutar alrig att förvåna mig!!
Dom har väl en ultraljudsanläggning hemma och en barnmorska anställd..¿

Konstigt nog har jag ingen rädsla inför förlossningen, kanske kommer det sen?
Eller så är det för att jag är så van att se och hjälpa korna kalva, och kan de- utan bedövningar och allt vad hör till hos människorna- ja, då kan jag också föda. Ut ska den ju, på ett eller annat sätt. ;)

Konstigt nog har jag ingen rädsla inför förlossningen, kanske kommer det sen?
Eller så är det för att jag är så van att se och hjälpa korna kalva

Jag tror att du har rätt - är man jordnära och har "varit med" så är det nog enklare med födslar och dödslar.

(Sen finns det givetvis fall det är detta inte är applicerbart - om man varit med om ngt övergrepp eller liknande)

That's what plastikirurger are for.;)

Nej i svensk sjukvård får man inte välja, däremot är det lättare att få kejsarsnitt beviljat i vissa landsting än andra.

Däremot har antalet beviljade snitt ökat rätt rejält, speciellt i storstäderna.

Här i Gbg är det svårt att få beviljat snitt om du inte har medicinsk orsak och här sätter dom rent generellt ett så sent snittdatum som möjligt ( dvs så nära ditt BF som möjligt ).

Tror dom betalar snitten ur egen fick på privatkliniker.

Jag ville ha snitt förra gången pga rädsla men fick ändå genomgå en naturlig förlossning.
Men ju närmare jag närmade mig BF desto lugnare blev jag & tyckte inte det var så läskigt längre.
Denna gången är jag beviljad snitt av allvarliga orsaker.

Viktoria Beckham har snittats en månad tidigare varje gång för att inte bli så stor har jag för mig.

Det går att få planerat snitt. Har själv fått det och jag har inte betalat själv. Är ingen "rik kärring" som en ovanstående talare uttryckte det ;) men jag har gjort det ändå.
Pga förlossningsskräck.
Det gör då vanligtvis mellan 7 och 10 dgr innan utsatt datum.
Man får dock genomgå många samtal och undersökningar. Det är inte bara att säga att man vill...

Jag har dock senare genomgått "vanlig förlossning" och klarat det.

Jag måste få förtydliga mig - jag menar absolut inte att ni som gått igenom eller skall gå igenom snitt av olika orsaker hamnar i kategorin rika kärringar - utan det är snarare kändisarna som TS refererade till, typ Victoria Beckham och sådana.

De rika kändisarna betalar ju för sina egna förlossningar (och mödravården och bvc osv), vi föder ( i princip) gratis. En vanlig förlossing är i regel betydligt billigare för landstinget än ett kejsarsnitt så klart det spelar in att man inte kan välja hur man vill "utan orsak".

Jag tog det inte alls så som smocke gjorde, tyckte det var rätt tydligt vilka du refererade till med " rika kärringar " :)

Jag tog inte alls illa vid mig, och tog inte åt mig heller. Jag tyckte bara det var lite kul att referera till. Men jag kanske var otydlig:)

KL
Visste inte att du var gravid! Grattis!!!!
Följde dig förra gången.
Önskar all lycka!!!!!!!!!

Jag ville ha snitt förra gången pga rädsla men fick ändå genomgå en naturlig förlossning.
Men ju närmare jag närmade mig BF desto lugnare blev jag & tyckte inte det var så läskigt längre.
Denna gången är jag beviljad snitt av allvarliga orsaker.

Jag har vetat det ett tag, men det är verkligen dags att säga det också: Så glad jag är att du är gravid igen.
Kram.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 070
Senast: Palermo
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 035
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar