Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som ett tillägg till mitt tidigare svar: Jag fick en bristning under min förlossning som de valde skulle sys i operationssal och av läkare, ist för i förlossningsrummet av barnmorskan. Det gjorde att jag var iväg 4 h från dottern några timmar efter att hon var född. Själva operationen gick rätt snabbt men var mycket fix med bedövning och så innan och sen fick jag ligga på uppvak efteråt. Obs! Operationen gick bra och jag hade en väldigt bra upplevelse av den - vill inte råka skrämma upp någon.Jag tycker det är svårt... Kanske som sällskap men jag tror själva "vård-delen" känner jag mig mer trygg med vårdpersonalen tror jag. Men det snurrar ju jätte mycket tankar om jag ska vara ärlig..
Som ett tillägg till mitt tidigare svar: Jag fick en bristning under min förlossning som de valde skulle sys i operationssal och av läkare, ist för i förlossningsrummet av barnmorskan. Det gjorde att jag var iväg 4 h från dottern några timmar efter att hon var född. Själva operationen gick rätt snabbt men var mycket fix med bedövning och så innan och sen fick jag ligga på uppvak efteråt. Obs! Operationen gick bra och jag hade en väldigt bra upplevelse av den - vill inte råka skrämma upp någon.
Det finns ju garanterat någon plan för hur personalen löser det med barnet om mamman är själv, men jag ville bara belysa en annan sida av saker som kan inträffa vid en förlossning där man kan vilja ha hjälp av en anhörig istället för personalen.
Ja, det är såklart olika hur man reagerar med alla hormoner i kroppen Men man vet ju heller inte på förhand hur man kommer att reagera.Jag tyckte (bägge gångerna) att det var jobbigt bara att lämna bebis hos pappan för att gå på toaletten och duscha men hade inga problem med att lämna dem till vårdpersonalen. Dels ur aspekten "tänk om den här lilla saken går sönder, bäst att någon erfaren tar hand om den" och faktiskt främst ur aspekten att han fick umgås med den där lilla nya saken och jag inte.
Så ur rent egoistiskt perspektiv hade jag i ditt läge hellre sett att bebis var med någon "anonym" vårdpersonal än att någon annan anhörig än pappan fick tiden med den istället för mig. Tror det var en del av anknytningsproseccen, att liksom få känslan av att det är "min" bebis.
Så där kan man ju också resonera olika.
Jag har nog ingen så nära vän just nu, djag hade åkt självJag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och gå upp i rök.
Barnmorskan sa till mig sist jag var där ”du verkar inte orolig inför förlossningen?" Mitt svar till henne var ”nä” och sen när jag kom hem så började jag fundera ”eh föda barn? Nä det har jag inte tänkt..." och inser väl att jag kanske borde ta tag i det här som rör förlossningen.
MEN till frågan: om du som gravid av någon anledning inte fick eller ville ta med dig pappan till förlossningen. Vem hade du tagit med då och varför?
Viktig aspekt tycker jag! Exakt detta hände mig med, är glad att min sambo var där och tror också att den stunden gjorde mycket för hans relation till barnen där direkt faktiskt.Som ett tillägg till mitt tidigare svar: Jag fick en bristning under min förlossning som de valde skulle sys i operationssal och av läkare, ist för i förlossningsrummet av barnmorskan. Det gjorde att jag var iväg 4 h från dottern några timmar efter att hon var född. Själva operationen gick rätt snabbt men var mycket fix med bedövning och så innan och sen fick jag ligga på uppvak efteråt. Obs! Operationen gick bra och jag hade en väldigt bra upplevelse av den - vill inte råka skrämma upp någon.
Det finns ju garanterat någon plan för hur personalen löser det med barnet om mamman är själv, men jag ville bara belysa en annan sida av saker som kan inträffa vid en förlossning där man kan vilja ha hjälp av en anhörig istället för personalen.
Jag hade en back-up i en läkarkollega som just då jobbade på förlossningen (narkos). Det fanns en risk att pappan inte hann hem. Men det gjorde han.Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och gå upp i rök.
Barnmorskan sa till mig sist jag var där ”du verkar inte orolig inför förlossningen?" Mitt svar till henne var ”nä” och sen när jag kom hem så började jag fundera ”eh föda barn? Nä det har jag inte tänkt..." och inser väl att jag kanske borde ta tag i det här som rör förlossningen.
MEN till frågan: om du som gravid av någon anledning inte fick eller ville ta med dig pappan till förlossningen. Vem hade du tagit med då och varför?
Insåg att det här var ett taskigt inlägg till den som ska till sin första förlossning.Jag hade med mig både mamma och pappan till barnet. Jag födde i 3 dygn, så de fick byta av varandra. Hade jag haft en snabbare förlossning så hade det kanske kvittat, men det vet man ju inte på förhand. Jag behövde ha någon som hjälpte mig till toa och försåg mig med mat och dryck, var totalt utmattad på slutet och hade inte klarat det själv. Jag förlorade jättemycket blod och blev sövd i många timmar efteråt för noggrann efterkontroll, då fick sonen vara hos pappa och mormor och jag kunde vakna i lugn och ro.
Vill du vara själv hade jag ändå rekommenderat att ha någon att ringa om det skulle dra ut på tiden, eller om du ångrar dig när du väl är där.