Kejsarsnitt? funderingar

Sv: Kejsarsnitt? funderingar

För exakt 20 år sen (på fredag) föddes min syster i säte i Linköping så visst fick man föda i säte då iaf. Allt gick bra, även om min mamma inte tyckte att det var så roligt. Dom mäte mammas bäcken och konstaterade att det var tillräckligt stort och kejsarsnitt diskutterades aldrig.
Sätesläget upptäcktes först på förlossningen, så kanske hade det varit annorlunda om det upptäcktes tidigare.

Jegra Har läst om hela eran förlossning i din blogg, och jag beundrar din och mannens styrka. Men du har alltid varit stark i min värld.

Och vet du, du har alltid varit stark i min värld! Jag är helt övertygad om att hur det än blir så kommer du att reda ut det alldeles utmärkt! :)

Jag kommer tänka på dig i morgon!

Så, då var det klart och bestämt. Vi kommer inställa oss på Lassis på torsdag morgon kl. 06.00 för snitt. Nu ska jag ägna dagarna inför åt att mentalt förbereda mig.

Är inte speciellt orolig, det ordnar sig!

Vårt landsting snittar alla förstföderskor med barn i säte, men har precis infört att omföderskor kan få testa vaginalförlossning om bäckenet och barnet är lagom stora. Och om man själv vill det, förstås. Jag kommer dock definitivt välja snitt om min inte vänder sig och vändningsförsök misslyckas. Jag är snitträdd, men ett planerat snitt kan jag iallafall mentalt förbereda mig på. Hellre det än en lång förlossning med risk för skador på bebis och mig, och sen kanske vara tvungen att akutsnittas trots allt.

Så, då var det klart och bestämt. Vi kommer inställa oss på Lassis på torsdag morgon kl. 06.00 för snitt. Nu ska jag ägna dagarna inför åt att mentalt förbereda mig.

Är inte speciellt orolig, det ordnar sig!

Jaha ja. Men då vet du i alla fall hur det blir. Och det kommer gå alldeles utmärkt, det är jag helt övertygad om.

Det där är skitsnack, jag låg i säte och det var aldrig något snack om att födas vaginalt och detta är ganska snart exakt 23 år sedan, ett planerat snitt. I östergötlands landsting får man inte ens föda vaginalt om barnet ligger i säte, det är inte ens diskuterbart, aldeles för stora risker för mor och barn!

Det var en (enligt vår BM) duktig förlossningsläkare som sa detta. Jag vet inte om det är "skitsnack" eller ej. Jag har bara citerat hans ord. Att det idag oftast inte är diskuterbart med annat än snitt är det väl ingen som sagt emot?

Det kan säkert ha sett olika ut i olika landsting då ... liksom nu. Vad vet jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 675
Senast: em-pirre
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 523
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka