Kebnekaise

Man "kan" gå i badskor också om man så vill. :) Men man får en trevligare tur med rejäla skor när man skall kliva på mycket stenblock, och gå över snöfält och det minskar som sagt risken för vrickningar. Och är det blött på stenarna har man bättre grepp med vandringskängor. Om jag bara ska vara ute med lätt packning en fin dag så kan jag gärna ha terränglöparskor, men om jag ska gå långt med 15+kg på ryggen så vill jag ha vettiga skor. Och helst när jag gör toppturer också.
Den allra största skillnaden gör riktiga sulor när man går på stenblock i 2-4dm storlek. För varje steg man tar får man med dåliga sulor anstränga musklerna inne i foten, för att liksom kränga fötterna över stenens ojämnheter.
Och eftersom just de musklerna är väldigt omotionerade i vår asfalterade och golvifierade vardag, så blir man mycket fort mycket trött i fötterna.
Och då är det inte kul längre.

Jag tror att det är en generellt stor brist på förståelse för att det faktiskt snabbt kan bli väldigt dramatiskt på fjället. < ... > ...och det kan snabbt bli väderomslag.
Min egen teori om snabba väderomslag är höjden över havet.
Eftersom du i princip befinner dig uppe på molnhöjd, har du mycket kortare molnhorisont - och därför upplever du att väder som skulle ta en kvart att kasta sig över dig med 1000-1500m molnhöjd, nu attackerar på någon minut.

@Jeffrey Det handlar också om att fjällen/och fjällkedjorna styr om vädret på sätt som är svåra att förutse, även i mer låglänta fjäll, typ 800 m.ö.h så slår vädret om fort. Vilket i och för sig till viss del handlar om att man själv rör sig mellan olika typer av terräng där vädret av naturliga skäl varierar. Lokala höjdskillnader påverkar ju, och om man är i en dalgång bland fjällbjörkar, eller på kalfjället. :)

Det var ett tag sedan jag var där senast men det är kul att läsa på nätet, tex. hittade jag att när jägarsoldaterna hade sin höstövning där för några år sedan fick de räddas med helikopter trots att de gett upp planerna på att bestiga Kebnekaise och bara gick nere i dalgångarna. Ett antal tält förstördes också i det hårda vädret.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12021719.ab

Jag har kassa fotleder och stukar dessa lätt,vilket gör att när jag fjällvandrar har jag alltid på mig sporttejp. Det stabiliserar bra, och skyddade mig från vrickning många gånger under förra sommaren när vi vandrade Kungsleden. En annan bra grej för mig är stavar, förhindrar också vrickningar.
Så ett tips från mig är att ha med sporttejp i packningen, bra ifall man råkar skada sig.

Jag var dock aldrig upp på Keb då jag var förkyld och hade feber den dagen vi skulle upp dit. Lite trist, men jag tycker att Kungsleden var så vacker att vandra på ändå att det inte gjorde något såhär i efterhand. Men såklart, nästa gång vill jag upp dit. :)
Menar du att du har med dig sporttejp, eller att du tejpar i förebyggande syfte? :)

Ena gången var det tidigt på sommaren innan säsongen börjat och dåligt väder med snöstorm och ingen sikt och jag hittade inte toppstugan men tänkte att förr eller senare dyker den väl upp, var bara någon meter från att gå över kanten mot Björlings glaciär andra gången gick jag för långt ned i en bäckravin och kunde inte komma vidare utan klättring, ingen svår men brant och jag hade en ganska tung ryggsäck som gjorde att jag tappade balansen.när jag skulle över kanten. Det var enbart nonchalans från min sida båda gångerna.

Västra leden som du tänkt dig har jag gått en gång och den är enbart vandring, om än ganska jobbig. Nästan alla går den, niotusen per år läste jag, så du lär inte behöva gå ensam upp och det kan vara skönt om det är dimma så att man inte kommer fel och det är ganska trevligt med sällskap att dela upplevelsen med :)

Toppglaciären kan vara obehaglig men det är inget fel att avstå från att gå upp på den om man känner sig osäker.
Okej, lite otäckt! Jag är höjdrädd men får hoppas det går bra ändå. Hur lång är själva toppglaciären? Är det först där det börjar bli snö, om man räknar med normalväder då?

Ja det känns lite klumpigt först, men att de är stabila gör att du blir mindre trött i fötterna och minskar risken att vricka dig. Det är ju super om hennes passar dig också, det är verkligen jättebra kängor, och skönt att slippa köpa nytt, inte minst för att de är ingångna. Jag har vandrat mycket, men jag har aldrig reflekterat över att det fanns någon gradering av kängor. Meindl har superbra grepp på stenar också, man kan gå som en bergsget på sluttande bergshällar. :) Det enda jag inte gillar med dem är att jag blir trött i fotsulorna om jag måste gå långt på hårt platt underlag (typ grusväg) med tung packning.

Jag har inte gått till just Kebnekaise, men en snabb googling säger att det är mer bära cykel än cykla även sträckan fram till STF-stationen. Generellt är det rätt spännande och tufft att cykla i fjällen, och jag skulle inte vilja göra det med tung säck eller cykelväskor.

Ryggsäck är också något du med fördel kan köpa begagnat på Blocket, många går en fjälltur och sen säljer de utrustningen. :) Det är ofta bättre att köpa en damrygga än en unisex om man är en "dam" ;) vilket jag tror att du är om din mammas skor passar dig. De är ofta justerbara i rygglängd, och där kan du googla och testa dig fram till vad som är rätt inställning. Det skiljer mycket i vikt mellan olika säckar, jag har två stycken Haglöfs 70L, min gamla väger omkring 3,5kg!! och den nyare 2,6kg. Det finns lättare, tex från Osprey. Tyngre ryggor är ofta mer stabila om man bär tungt (15kg eller mer), men det blir ju mycket extravikt att bära. Om du inte ska tälta, och behöver bära tält- och matlagningsutrustning, utan bo inne på fjällstationen så klarar du dig säkert med en ryggsäck som rymmer typ 45-55L, och de är mycket lättare.

Höftbältet är viktigt att det är välstoppat och brett, och jag tycker att det är en stor fördel om locket inte är fastsytt utan går att höja och sänka om man vill packa kläder under locket och kunna maxfylla ryggsäcken. Bröstremmen bör vara höj och sänkbar, det är individuellt hur högt man vill att den skall sitta. Tar man en herrygga, eller unisex så kan man få bröstremmen på brösten, och det vill man inte. :p

En del butiker hyr ut både kläder och ryggsäckar. (Exempelvis kan man hyra Houdinikläder i deras butiker i Stockholm och Åre), och så finns tjänsten Hygglo där privatpersoner hyr ut: https://www.hygglo.se/category/39-sport-och-fritid
Bra tips! Tror jag slopar cykelfunderingarna direkt, glömde bort att jag kommer ha med mig rätt mycket packning. Känner mig lite osäker på tältbiten, det får jag nog fundera på. Tänker att det hade varit lite kul att tälta och laga mata med stormkök och kanske kunna gå utan stress - eller om jag exempelvis går vilse. Troligtvis kommer jag ju gå själv och tanken på att vara ensam i mörkret på ett fjäll ....:nailbiting: Mörkrädsla och höjdrädsla står högst upp på min skräcklista :cautious:.

Har inte superbrådis att handla ryggsäck, så där har jag möjlighet att prova olika modeller och se hur de passar. De är ju rätt dyra, så funderar på att ta modell större och hellre packa mindre... eller är det helkorkat att tänka så?

Slopar mammas skor och ska köpa egna. Har provgått lite mer i dem och jag får ont under fötterna redan nu. Har kikat på Salomons vristhöga modeller. Vill HELST ha ett par som jag kommer kunna använda hemma sedan också. Känner mig dock tveksam även där, om det nu är som vissa skriver här at man måste vada över vissa ställen. Det behövs ju bara lite lera och en vattenpöl på 10 cm för att det ska läcka in. Gummistövlar känns inte som ett alternativ att vandra i, möjligen ta med sig och byta om det skulle behövas. Van vid minimalistiska skor.

Sen jag var uppe på Keb har jag en helt annan åsikt om vad man bör ha på sig och vad som krävs. Då baserar jag inte det på min egen utrustning, utan på alla andras. Det var faktiskt få personer som vandrade med riktiga kängor. De allra flesta hade vanliga joggingskor!

Jag köpte dyra kängor som jag tyckte att jag hade gått in riktigt bra med flera mil under fötterna, men väl på plats fick jag jättestora blåsor.

Jag gillar fjällen och jag gillar att vara utomhus, men jag är ingen campare eller friluftsmänniska alls. Keb gjorde mig dessutom lite cynisk när jag träffade på människor som rekommenderat att köpa dyra kängor, men som själva vandrade i joggingskor.

Vi bodde på fjällstationen i eget rum med bra sängar. Åt alla måltider i restaurangen. Verkligen värt det. Jag tänker aldrig vandra och äta frystorkad mat, så inbiten är jag inte. Jag ville upp på Keb och jag har varit uppe på Keb. Blir det en nästa gång vet jag att jag inte kommer att ha med mig allt det där som alla rekommenderade. Jag hade aldrig användning för mitt regnställ, jag hade ingen användning för mitt underställ, jag hade faktiskt ingen större användning för mina dyra kängor.

Vi gick från Nikkaloukta till fjällstationen och tog båten tillbaka, men det tänker jag inte göra nästa gång, då tar jag båten båda vägar över sjön, för det var så mycket roligare och trevligare. Alternativt tar jag helikoptern direkt från flygplatsen och ut till fjällstationen. Det fanns ingen tjusning med att vandra hela biten faktiskt.
Hur långt är det mellan Nikkaloukta- fjällstationen-toppen? Jag har aldrig vandrat mer än nån mil (eller ja det är väl mer en promenad faktiskt :D), och vet inte om det är min grej, jag vill mest upp på toppen, och kanske tälta och laga mat i stormkök. Blir jag blöt eller kall eller går vilse så kommer jag inte tycka det är roligt, så jag vill gärna ha med utrustning för alla eventualiteter.

Båt och helikopter, är det dyrt? Antar att det är som en busshållsplats här, det finns en tidtabell/man ställer sig och väntar? För inte kan man veta redan här hemifrån hur lång tid alla sträckor ska ta och boka redan innan man är där?

Man "kan" gå i badskor också om man så vill. :) Men man får en trevligare tur med rejäla skor när man skall kliva på mycket stenblock, och gå över snöfält och det minskar som sagt risken för vrickningar. Och är det blött på stenarna har man bättre grepp med vandringskängor. Om jag bara ska vara ute med lätt packning en fin dag så kan jag gärna ha terränglöparskor, men om jag ska gå långt med 15+kg på ryggen så vill jag ha vettiga skor. Och helst när jag gör toppturer också.

Det är vågat att lämna underställ och regnställ hemma när man drar på fjälltur. Jag är väldigt fjällvan, men tar hellre det säkra för det osäkra, jag tycker att det är helt sjukt vad dåligt förberedda en del är som jag mött när jag varit på turer.

Jag tror att det är en generellt stor brist på förståelse för att det faktiskt snabbt kan bli väldigt dramatiskt på fjället. Särskilt när det gäller mål som man till och med kan flyga till starten av.

Om något händer är det ofta lång väntan på hjälp, och det kan snabbt bli väderomslag. Visst, en varm härlig dag när allt flyter på klarar man sig fint i löpartajts och vindjacka i fjällen, och är det mycket folk ute så kan man alltid ta rygg på någon annan och strunta i karta och kompass, och det finns kanske andra som har lite första hjälpen grejer, och extra mat. Men det är ju vågat att förlita sig på. Sociala medier tror jag har en stor del i att antalet räddningsinsatser ökar i fjällvärlden, (På Kebnekaise har de fördubblats under de senaste 4 åren, och i Norge där jag bor så är det ett ständigt tema att folk ger sig ut för dåligt förberedda på fjället, och samma ökning syns generellt på antalet räddningsinsatser) allt blir så lättillgängligt och det ser så fantastiskt ut på bilderna, och har man aldrig råkat ut för dåligt väder i fjällen, eller gått en heldagstur i tuff terräng så kan det vara svårt att föreställa sig hur det är. Men man vill ha den där toppen att kryssa av på listan från semestern. Tidsbrist är också ett problem som orsakat en hel del räddningsaktioner. Man har kanske bara en dag att bestiga toppen man tänkt sig, och då går man oavsett hur vädret ser ut.

Man behöver definitivt inte rusta sig som för en Everestexpedition, och ska man bo i stuga klarar man sig med betydligt kortare utrustningslista än om man tältar, i synnerhet om man inte går fram till fjällstationen heller, utan bara gör en dagstur till toppen, men man behöver inte vara oförsiktig för det. Man riskerar inte bara sitt eget liv utan även fjällräddarnas om det krävs en räddningsinsats på grund av naivitet och dåliga förberedelser.

Sen angående tjusningen i att vandra hela sträckan så är det nog väldigt olika hur man är som person. Jag tycker att vandringen är en (minst) lika viktig del av upplevelsen som topparna när jag är på tur. :)
Känner att jag vill vara förberedd på worst-case-scenario, särskilt som jag ska gå själv. Superbra med tips från folk som är vana vid att vandra!

Jag tillhör dem som lämnar kängorna hemma om jag ska till Keb. Vattenmängderna är stora och vad-tillfällena många. Så jag röstar på vandrarstövlar såvida inte du ska åka buss så långt du kan, gå sista milen. Bo vid/i toppstuga, gå upp och sen hem igen. Då behöver du bara en lite dagsrygga och då kan kängorna vara praktiska. Annars tycker jag det är för mycket vatten och för ofta som det går över skaften.
Typ sånhär? Fodrade eller ofodrade? Hur långt har du vandrat med sådanahär?( - om det var sådana du menade? )
http://www.outnorth.se/nokian/nokian-tuura#Black

Bra tips! Tror jag slopar cykelfunderingarna direkt, glömde bort att jag kommer ha med mig rätt mycket packning. Känner mig lite osäker på tältbiten, det får jag nog fundera på. Tänker att det hade varit lite kul att tälta och laga mata med stormkök och kanske kunna gå utan stress - eller om jag exempelvis går vilse. Troligtvis kommer jag ju gå själv och tanken på att vara ensam i mörkret på ett fjäll ....:nailbiting: Mörkrädsla och höjdrädsla står högst upp på min skräcklista :cautious:.

Har inte superbrådis att handla ryggsäck, så där har jag möjlighet att prova olika modeller och se hur de passar. De är ju rätt dyra, så funderar på att ta modell större och hellre packa mindre... eller är det helkorkat att tänka så?

Slopar mammas skor och ska köpa egna. Har provgått lite mer i dem och jag får ont under fötterna redan nu. Har kikat på Salomons vristhöga modeller. Vill HELST ha ett par som jag kommer kunna använda hemma sedan också. Känner mig dock tveksam även där, om det nu är som vissa skriver här at man måste vada över vissa ställen. Det behövs ju bara lite lera och en vattenpöl på 10 cm för att det ska läcka in. Gummistövlar känns inte som ett alternativ att vandra i, möjligen ta med sig och byta om det skulle behövas. Van vid minimalistiska skor.
Går du i mitten på sommaren blir det inte direkt mörkt! Ta inte med gummistövlar. Ska du ha något utöver kängorna så ett par foppatoffor.
Du kan tälta nära fjällstationen om du vill (Och betalar) så har du människor nära och kan använda en riktig toa duscha, basta och äta gott någon dag.

Jag skulle nästan rekommendera att man skippar tältet och bor på stationen om det är första gången man är i fjällen och man går själv, då slipper du bära på så mycket vikt. Det drar iväg med tält och kök om man inte har någon att splitta vikten med.

Hur långt är det mellan Nikkaloukta- fjällstationen-toppen? Jag har aldrig vandrat mer än nån mil (eller ja det är väl mer en promenad faktiskt :D), och vet inte om det är min grej, jag vill mest upp på toppen, och kanske tälta och laga mat i stormkök. Blir jag blöt eller kall eller går vilse så kommer jag inte tycka det är roligt, så jag vill gärna ha med utrustning för alla eventualiteter.

Båt och helikopter, är det dyrt? Antar att det är som en busshållsplats här, det finns en tidtabell/man ställer sig och väntar? För inte kan man veta redan här hemifrån hur lång tid alla sträckor ska ta och boka redan innan man är där?
Två mil och det är lätt vandring. Välmarkerat, mycket folk. En bit från Nikka kan man köpa våfflor.
Vi tog helikoptern på hemvägen, för att jag alltid velat flyga och vi för en gångs skull inte hade någon hund med.

Okej, lite otäckt! Jag är höjdrädd men får hoppas det går bra ändå. Hur lång är själva toppglaciären? Är det först där det börjar bli snö, om man räknar med normalväder då?
Toppglaciären ändrar sig hela tiden och det var ett tag sedan jag var där så jag vet inte riktigt, men den är bara den absolut sista biten, hundra meter kanske. Jag har själv avstått två gånger från att gå ända upp till toppen på glaciären för att det var för isigt och jag inte hade stegjärn. Sent på sommaren är det normalt bara något enstaka mindre snöfält kvar från vintern längs västra leden, men när man kommer upp i höjd kan det mycket väl komma lite nysnö. Man vänjer sig fort vid höjden tycker jag, det brukar inte vara något problem.

Hittade en jättefin bild som visar västra leden, stenigt men inte brant eller svårt om vädret är bra :)

11322.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har man inte vandrat innan är det nog en väldigt god ide att tidigt börja vänja sig, särskilt om man skall gå med ryggsäck. Västra leden beskrivs som lätt, och det är den tekniskt, men den är fysiskt krävande även för en van vandrare och man måste upp och ned i ett svep, de små stugorna på toppen är bara rast- och nödstugor.

Helikoptertrafiken i Kebnekaisemassivet är ett otyg, jag vet inget som förstör upplevelsen så mycket och för så många andra vandrare som helikoptrarna (och på vintern skotrarna), de borde förbjudas för nöjestrafik. Sorgligt kapitel.

Helikoptertrafiken i Kebnekaisemassivet är ett otyg, jag vet inget som förstör upplevelsen så mycket och för så många andra vandrare som helikoptrarna (och på vintern skotrarna), de borde förbjudas för nöjestrafik. Sorgligt kapitel.
Så du menar att bara de som fysiskt själva klarar av att ta sig upp för Keb ska tillåtas där?

Så du menar att bara de som fysiskt själva klarar av att ta sig upp för Keb ska tillåtas där?
Menar du att vi inte handikappanpassat Kebnekaise?
Det är någonting ruttet i den svenska staten.

(sorry, kunde bara inte låta bli...)
"Är en handikapptransport nöjestrafik?" är den korrekta motfrågan.

Menar du att vi inte handikappanpassat Kebnekaise?
Det är någonting ruttet i den svenska staten.

(sorry, kunde bara inte låta bli...)
"Är en handikapptransport nöjestrafik?" är den korrekta motfrågan.
Jag tänker att man tar helikoptern upp av en anledning. Eller att man tar helikoptern ut till fjällstationen av en anledning.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 259
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar