Kebnekaise

Monkie

Trådstartare
Nån som vandrat på/till Kebnekaise? Funderar på att ta mig till toppen i sommar!

Laddat ner packlista och utrustningslista. Tittat på vandringskängor. Det verkar vara en djungel. Här finns väl många friluftsmänniskor som kanske kan ge något tips angående både skor och andra generella do and dont's?

Läst mig till att man ska satsa på högre skaft ju längre man ska vandra. Men känner mig osäker på hur långt det kan vara (hur långt är ett snöre). :D

Funderar på hur mycket man måste träna innan, eller om man ens måste det?

Kanske nån mer som ska ta sig dit i.sommar?

Jag har länge velat bestiga Kebnekaise. Inte omöjligt att det blir i sommar :).
Vad jag förstår är det väldigt stenig terräng.

Generellt: ordentliga kängor med skaft när man klättrar/marken/det är brant och är väldigt ojämnt osv (i princip om chansen är hög för ankel skador). Så för Kebnekaise eller Kungs Leden skulle göra på kängor med skaft. Vattentäta också! Jag skulle köra på läder över tyg, de tyg skor jag har provat har alltid varit strunt och det vattentäta membranet skavts sönder rätt snabbt (läder håller så länge du sköter det ordentlig och smörjer på vax när det behövs).

Ska du vandra länge så behöver sulorna vara hårda också.

Undvik D skor, de är nog för hard core! A är inte heller rätt.

Antagligen är B klass tillräckliga, men du kan prova C också. Gå och prova på en ordentlig affär för det är riktigt skit när de inte passar ordentlig och är de bra så håller de väldigt länge istället (Mina Meindl läderskor har hållit i 8.5 år nu och kört några ordentliga vändor i fält (månader i sträck med bergs klättring), sulorna har kommit av och sytts på igen osv men nu är det inner lädret som släppt så de måste bytas om de blir värre).

Här är en guide, speciellt hårdhets graderingen kan vara värd att läsa.

https://www.trekking-alps.com/how-to-choose-hiking-boots/

(Mina skor kostade £150 när jag köpte dem, det kommer antagligen gå på runt 3000 SEK att ersätta dem, så jag har inte råd att byta just nu eftersom jag blir arbetslös om 10 dagar så de gamla får hänga med).

Senast ändrad:
Nån som vandrat på/till Kebnekaise? Funderar på att ta mig till toppen i sommar!

Laddat ner packlista och utrustningslista. Tittat på vandringskängor. Det verkar vara en djungel. Här finns väl många friluftsmänniskor som kanske kan ge något tips angående både skor och andra generella do and dont's?

Läst mig till att man ska satsa på högre skaft ju längre man ska vandra. Men känner mig osäker på hur långt det kan vara (hur långt är ett snöre). :D

Jag har traskat upp där :) Första vandringen nånsin för mig :p men är rätt grundvältränad och väldigt, väldigt envis. Fick min mammas vandringskängor (de var dock endast använda enstaka gång). De var av bra kvalite med skaft precis över anklarna, perfekt tycker jag. Det viktigaste är dock att kängorna är sköna och passar ens fötter. Så prova olika modeller är mitt tips.

Mina bästa tips annars är: bra sockar (ylle) och ha med skavsårsplåster. Lager på lager-tänk med klädseln. Mössa och vantar med. Bo på vandrarhemmet i grupprum (träffade en massa trevliga människor). Packa en massa nötter och choklad :p en bra ryggsäck med så lätt packning som möjligt. Boka frukost på fjällstationen (bra uppladdning inför vandringen). Var där minst en extra dag (finns en massa fina leder runt stationen), vi gick dit en dag, upp en dag och tillbaka en dag, det funkar men ångrar att vi inte var där längre. En bra vandringspartner underlättar (och en dålig sänker). Ta många, korta pauser.

Till sist...det är långt och inte en helt enkel vandring (beroende på väder etc). Det bästa tipset jag fick var faktiskt att få veta att det först går upp-upp-upp-upp och sen ner-ner-ner i en dal för att sen gå upp-upp-upp igen. Om jag inte hade vetat det hade jag nog blivit nedslagen av synen på en nedförsbacke och nytt uppför en bit bort efter att ha gått en himla massa uppför . :laugh:

Har du inte fjällvana sedan tidigare tycker jag du skall försöka slå följe med några andra mera erfarna eller använda guide. Är vädret bra kräver en bestigning bara lite kondition samt försiktighet på toppglaciären men i dåligt väder, och det kan slå om fort, kan även den västra leden vara förrädisk om man kommer fel. Jag har varit upp på Kebnekaise några gånger från lite olika håll och två av gångerna har jag varit nära att störta. Dödsolyckor på Kebnekaise sker så man skall inte nonchalera de risker som finns.

Jag erkänner att jag som räven och säger att rönnbären är sura ;) jag fick vända halvägs på den Östra leden. Jag mådde inte bra och var inte i form. Sambon tog sig upp. Vi har bilder men Det var så dålig sikt att han lika gärna kunde ha stått framför vår vita vägg i vardagsrummet.

Så min bestämda åsikt är att det man absolut inte får missa när man är vid Kebnekaise är att gå till Tarfala!
Tarfala är en de vackraste platser jag sett.

Man gör verkligen ett misstag om man inte tar två dagar och sover i tält bredvid sjön.

Ska först säga att jag inte varit i området själv, men sett filmer och bilder och det ser jättefint ut. Dock är själva toppbestigningen inget som intresserar mig. Vet inte hur mycket fjällvistelse du planerar, om du ska ta helikopter till där själva toppstigningen börjar, eller om du ska vandra dit, men nog skulle jag träna, både kondition i allmänhet och att gå med packning. Det är ju ändå en dags klivande i berg/på grov sten, troligen snö, upp och ner. Och så ytterligare några vandringsdagar då, om du ska vandra dit och tillbaka.

Kom ihåg att sommar i fjällmiljö inte är som vanlig sommar. Det kan vara både mycket snö och höga flöden. Det kan även börja snöa högre upp, så det behövs både vind/vattentäta kläder och varma kläder.

Kolla busstiderna kiruna-nikkaluokta så du inte står med tummen i vädrer som många vandrare som missat att bussen inte går året runt. Anläggningen i kebne är inte heller öppen året runt.

Det finns ingen mening att vara tidigt ute på sommaren, det är inte sommar helt enkelt.

Åh vad kul! Hade velat testa det! Vet dock nada och kan man gå själv ens? :D
Följer tråden!

Ju bättre form du är i desto större njutning! Just klivande i blockterräng är väldigt jobbigt, särskilt om man går med ryggsäck. Se till att utrustningen är både provad och ingången. Meindl gör suveräna kängor, jag har vandrat minst 30mil i mina, i fjäll, skog och alper och bara fått skav när jag slarvat med knöliga sockar eller långa tånaglar :). De är dyra, och ett lyxinköp om du bara går någon enstaka tur, men går att hitta begagnat. (Det finns många modeller, min heter Borneo) Jag tycker att det viktigaste med kängorna utöver generell passform är att de går över fotknölarna och ger bra stöd för ankeln, det är lätt att vricka sig i typ terränglöpningsskor. Sulorna ska vara stabila och styva. Gärna vibram, det gummit brukar ge bra grepp på stenar. Man måste inte ha de dyraste kläderna heller, men det är viktigt att ha ett vattentätt skal och undvika bomull (som blir kallt när man svettas eller blir blöt)! Ull och fleece funkar bättre. Syntet är också bättre än bomull. Mina gamla vandringskängor som jag också vandrat mycket med var av märke Berghaus och var i syntet (med goretex) det funkade också bra, men Meindlkängorna är bättre. :)

Träna gärna på att gå med säck som är så tung som du tänkt vandra med. Vandringsstavar av teleskopmodell är i mitt tycke jättebra! Det avlastar när man går uppåt, och kan vara stödben när man vadar över vattendrag, eller går nedåt. När man inte behöver dem kan man fälla ihop och fästa på säcken.

Om du inte fjällvandrat tidigare så är det en häftig start med Kebnekaise, men såklart genomförbart om du är i hyfsad form. Var beredd på väderomslag och att det kan komma snö oavsett månad. Det är jättefint och storslaget också i tex Jämtland-Härjedalen. Kolla upp tex Helags som är ett spektakulärt fjäll att bestiga, men inte lika krävande som Kebnekaise. Och är du där så har du också norska Sylarna inom räckhåll. :-)

Lär dig att hantera karta och kompass, och ta med det även om du följer en led som många går. Och på fjället är det alltid vettigt att ha med lite extra kläder och mat, även om det "bara är en dagstur". (Samt basic 1:a hjälpen och en nödbivacksäck i folie, det väger inte mycket extra, men kan vara räddningen om det händer något) "Hope for the best, but prepare for the worst"

Vädret är svårt att förutse i fjällen, särskilt när man är i så höglänt terräng som Kebnekaiseområdet, och även om SMHI säger att det ska bli fint så kan det snabbt slå om, i dimma är det jättesvårt att navigera även med kompass och karta, och man blir lätt nedkyld utan mössa, handskar och regnkläder om det börjar blåsa och kommer snöblandat regn.

Senast ändrad:
Generellt: ordentliga kängor med skaft när man klättrar/marken/det är brant och är väldigt ojämnt osv (i princip om chansen är hög för ankel skador). Så för Kebnekaise eller Kungs Leden skulle göra på kängor med skaft. Vattentäta också! Jag skulle köra på läder över tyg, de tyg skor jag har provat har alltid varit strunt och det vattentäta membranet skavts sönder rätt snabbt (läder håller så länge du sköter det ordentlig och smörjer på vax när det behövs).

Ska du vandra länge så behöver sulorna vara hårda också.

Undvik D skor, de är nog för hard core! A är inte heller rätt.

Antagligen är B klass tillräckliga, men du kan prova C också. Gå och prova på en ordentlig affär för det är riktigt skit när de inte passar ordentlig och är de bra så håller de väldigt länge istället (Mina Meindl läderskor har hållit i 8.5 år nu och kört några ordentliga vändor i fält (månader i sträck med bergs klättring), sulorna har kommit av och sytts på igen osv men nu är det inner lädret som släppt så de måste bytas om de blir värre).

Här är en guide, speciellt hårdhets graderingen kan vara värd att läsa.

https://www.trekking-alps.com/how-to-choose-hiking-boots/

(Mina skor kostade £150 när jag köpte dem, det kommer antagligen gå på runt 3000 SEK att ersätta dem, så jag har inte råd att byta just nu eftersom jag blir arbetslös om 10 dagar så de gamla får hänga med).
Bra tips, tack! Jag provade mammas Meindl läderkängor med halvhögt skaft igår, de kändes stenhårda! Jag måste nog hitta skor och börja träna NU, kändes väldigt ovant med så hårda skor!
Ska läsa guiden under dagen, har inte sett någon klass på de skor jag kikat på på nätet faktiskt.

Jag har traskat upp där :) Första vandringen nånsin för mig :p men är rätt grundvältränad och väldigt, väldigt envis. Fick min mammas vandringskängor (de var dock endast använda enstaka gång). De var av bra kvalite med skaft precis över anklarna, perfekt tycker jag. Det viktigaste är dock att kängorna är sköna och passar ens fötter. Så prova olika modeller är mitt tips.

Mina bästa tips annars är: bra sockar (ylle) och ha med skavsårsplåster. Lager på lager-tänk med klädseln. Mössa och vantar med. Bo på vandrarhemmet i grupprum (träffade en massa trevliga människor). Packa en massa nötter och choklad :p en bra ryggsäck med så lätt packning som möjligt. Boka frukost på fjällstationen (bra uppladdning inför vandringen). Var där minst en extra dag (finns en massa fina leder runt stationen), vi gick dit en dag, upp en dag och tillbaka en dag, det funkar men ångrar att vi inte var där längre. En bra vandringspartner underlättar (och en dålig sänker). Ta många, korta pauser.

Till sist...det är långt och inte en helt enkel vandring (beroende på väder etc). Det bästa tipset jag fick var faktiskt att få veta att det först går upp-upp-upp-upp och sen ner-ner-ner i en dal för att sen gå upp-upp-upp igen. Om jag inte hade vetat det hade jag nog blivit nedslagen av synen på en nedförsbacke och nytt uppför en bit bort efter att ha gått en himla massa uppför . :laugh:
Tack för tipsen!!! Hade ni med tält utifallatt? Jag hade tänkt traska själv! Mamma pratar om helikoptrar och specialutrustning för räddningsuppdrag.:crazy: Jag traskar hemma mest runt 5 kilometer, cyklar, rider och joggar samt styrketränar, men eftersom jag tänkte åka i sommar tänker jag att jag kan träna mer vandring. Skulle man kunna ta med sin MTB och cykla en bit av vägen? Träffar man mycket folk?

Har du inte fjällvana sedan tidigare tycker jag du skall försöka slå följe med några andra mera erfarna eller använda guide. Är vädret bra kräver en bestigning bara lite kondition samt försiktighet på toppglaciären men i dåligt väder, och det kan slå om fort, kan även den västra leden vara förrädisk om man kommer fel. Jag har varit upp på Kebnekaise några gånger från lite olika håll och två av gångerna har jag varit nära att störta. Dödsolyckor på Kebnekaise sker så man skall inte nonchalera de risker som finns.
Jag tänkte ta den lättaste vägen! Har du klättrat och varit nära att ramla? Om du vill berätta!

Jag erkänner att jag som räven och säger att rönnbären är sura ;) jag fick vända halvägs på den Östra leden. Jag mådde inte bra och var inte i form. Sambon tog sig upp. Vi har bilder men Det var så dålig sikt att han lika gärna kunde ha stått framför vår vita vägg i vardagsrummet.

Så min bestämda åsikt är att det man absolut inte får missa när man är vid Kebnekaise är att gå till Tarfala!
Tarfala är en de vackraste platser jag sett.

Man gör verkligen ett misstag om man inte tar två dagar och sover i tält bredvid sjön.
Tack för tipsen!

Ska först säga att jag inte varit i området själv, men sett filmer och bilder och det ser jättefint ut. Dock är själva toppbestigningen inget som intresserar mig. Vet inte hur mycket fjällvistelse du planerar, om du ska ta helikopter till där själva toppstigningen börjar, eller om du ska vandra dit, men nog skulle jag träna, både kondition i allmänhet och att gå med packning. Det är ju ändå en dags klivande i berg/på grov sten, troligen snö, upp och ner. Och så ytterligare några vandringsdagar då, om du ska vandra dit och tillbaka.
Jag är mest intresserad av toppen! Skulle kunna tänka mig att vandra runt men måste nödvändigtvis inte gå även hela vägen dit flera mil. Gå med packning är helnytt för mig och det har jag väldig respekt inför!

Kom ihåg att sommar i fjällmiljö inte är som vanlig sommar. Det kan vara både mycket snö och höga flöden. Det kan även börja snöa högre upp, så det behövs både vind/vattentäta kläder och varma kläder.

Kolla busstiderna kiruna-nikkaluokta så du inte står med tummen i vädrer som många vandrare som missat att bussen inte går året runt. Anläggningen i kebne är inte heller öppen året runt.

Det finns ingen mening att vara tidigt ute på sommaren, det är inte sommar helt enkelt.
Planen är att det kommer bli framåt slutet på sommaren! Tack för tipsen!

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 259
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar