Ju bättre form du är i desto större njutning! Just klivande i blockterräng är väldigt jobbigt, särskilt om man går med ryggsäck. Se till att utrustningen är både provad och ingången. Meindl gör suveräna kängor, jag har vandrat minst 30mil i mina, i fjäll, skog och alper och bara fått skav när jag slarvat med knöliga sockar eller långa tånaglar
. De är dyra, och ett lyxinköp om du bara går någon enstaka tur, men går att hitta begagnat. (Det finns många modeller, min heter Borneo) Jag tycker att det viktigaste med kängorna utöver generell passform är att de går över fotknölarna och ger bra stöd för ankeln, det är lätt att vricka sig i typ terränglöpningsskor. Sulorna ska vara stabila och styva. Gärna vibram, det gummit brukar ge bra grepp på stenar. Man måste inte ha de dyraste kläderna heller, men det är viktigt att ha ett vattentätt skal och undvika bomull (som blir kallt när man svettas eller blir blöt)! Ull och fleece funkar bättre. Syntet är också bättre än bomull. Mina gamla vandringskängor som jag också vandrat mycket med var av märke Berghaus och var i syntet (med goretex) det funkade också bra, men Meindlkängorna är bättre.
Träna gärna på att gå med säck som är så tung som du tänkt vandra med. Vandringsstavar av teleskopmodell är i mitt tycke jättebra! Det avlastar när man går uppåt, och kan vara stödben när man vadar över vattendrag, eller går nedåt. När man inte behöver dem kan man fälla ihop och fästa på säcken.
Om du inte fjällvandrat tidigare så är det en häftig start med Kebnekaise, men såklart genomförbart om du är i hyfsad form. Var beredd på väderomslag och att det kan komma snö oavsett månad. Det är jättefint och storslaget också i tex Jämtland-Härjedalen. Kolla upp tex Helags som är ett spektakulärt fjäll att bestiga, men inte lika krävande som Kebnekaise. Och är du där så har du också norska Sylarna inom räckhåll. :-)
Lär dig att hantera karta och kompass, och ta med det även om du följer en led som många går. Och på fjället är det alltid vettigt att ha med lite extra kläder och mat, även om det "bara är en dagstur". (Samt basic 1:a hjälpen och en nödbivacksäck i folie, det väger inte mycket extra, men kan vara räddningen om det händer något) "Hope for the best, but prepare for the worst"
Vädret är svårt att förutse i fjällen, särskilt när man är i så höglänt terräng som Kebnekaiseområdet, och även om SMHI säger att det ska bli fint så kan det snabbt slå om, i dimma är det jättesvårt att navigera även med kompass och karta, och man blir lätt nedkyld utan mössa, handskar och regnkläder om det börjar blåsa och kommer snöblandat regn.