Kavkazskaja Ovtjarka

T

Tie

Är det någon här inne som har en sådan hund eller har erfarenhet av dem. Hur uppfattar ni dem? Jag vill veta allt om dem!

Sv: Kavkazskaja Ovtjarka

Min moster hade två stycken långhåriga innan hon tyvärr gick bort. Det var en tik och hane. Jag tyckte väldigt mycket om dom hundarna. Trots sin storlek så var dom väldigt lätta att ha att göra med. Tiken älskade att få sova i sängen... Då var hon ganska stor.:crazy: Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta om dom. Fråga gärna.

Hur var dom när det kom människor?
Hur var dom mot andra (främmande)hundar?
Vad kräver dom motionsmässigt/stimulering?
Är dom lättdresserade?
Hur var dom att ha inomhus?
Löser dom lite/normalt/mycke hår?
Krävs pälsvård?
Vad finns det för sjukdomar inom rasen?

Tips på bra hemsidor om denna ras hoppas jag någon har. Kanske någon vet någon uppfödare som har hemsida?

Hur var dom när det kom människor? Dom lät som om dom skulle döda allt och alla som kom i närheten... Men om man gick fram till dom så det enda dom gjorde var att pussas.
Hur var dom mot andra (främmande)hundar? Väldigt snälla. Min moster hade väldigt många andra hundar och en del som var där när matte eller hussen var bortresta och dom var super coola med nya hundar. Mopsarna var värre.
Vad kräver dom motionsmässigt/stimulering? Inte speciellt mycket motion krävdes. Dom var ofta ute hela dagarna anting i hundgården eller så låg dom på tomten. Det älskade bägge två när det var snö ute att ligga där ute i kylan... Ibland på vintern så fick hanen dra barnen i pulka och det älskade han verkligen och gud vad barnen fick åka ... Annars var det bara "vanliga" promenader och dom var nöjda.
Är dom lättdresserade? Tiken var lite smartare :crazy: och hon snappade fort upp vad man ville. Hanen tog det lite längre tid för men det gick tillslut.
Hur var dom att ha inomhus? Väldigt lätta.
Krävs pälsvård? Jag har bara erfarenhet av dessa två och dom var långhåriga så att dom behövde man borsta lite då och då men inte överdrivet. Vart bad m.m till utställningarna.
Vad finns det för sjukdomar inom rasen? Vet tyvärr inget om det.

Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med
försvarslust. Den skall vara harmonisk och lugn.

Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande
till graden av avvikelse.

Avvikelser

• liten avvikelse i könsprägeln, tikar med hanhundsprägel
• något lätt eller vek kroppsbyggnad
• små avvikelser från de korrekta proportionerna
• brist på mod och energi

• tilltro till främlingar :crazy:

• huvud som inte är tillräckligt brett eller kraftigt
• alltför välvd skalle
• alltför kraftigt eller svagt markerat stop
• kort eller långsträckt nosparti
• ej åtliggande, mjuka läppar
• tänder som inte beroende på ålder är nednötta; avbrutna tänder
som inte förhindrar ett korrekt bett; avsaknad av högst
P1: or eller en P1 och en P2; lätt gulaktig tandfärg
• ljusa ögon; lätt hängande undre ögonkanter; mjölkvita fläckar
på hornhinnan
• lågt ansatta öron
• lång hals; klen hals
• svagt utvecklad manke som inte höjer sig tillräckligt över
rygglinjen
• mjuk, välvd eller ej tillräckligt bred rygg
• långt, rakt eller alltför välvt ländparti
• kors med otillräcklig muskulatur; lätt sluttande kors

Kennlar:
http://www.reddogs.net/html/kenneln.html
http://www.xn--hundgra-e1a.nu/laxen.htm

Är de jag hittar lite snabbt. Kan ju finnas fler om man går in på rasklubben http://www.sbhk.se/

Senast ändrad:

Tack allihopa för all info!

Det är inte jag som tänkt överge min kära fågelhund utan en vän till mig som blivit intresserad av rasen, så då ville jag skaffa mig lite mer info om den......väldigt intressant att läsa, men detta med skarpheten i rasen skulle inte passa i mitt hem i alla fall!

Har haft en korsning schäfer och just detta i 2 kurser. Nu är det ju en korsning, men det är definitivbt ingen hund jag litar på öht. Den var skarp, opålitlig och osäker, dessutom skitstor.

//E

hej har en ovtjarka rottwailer valp på 1å 5 månader om du vill kan du ringa mig på 0737243304 så kanske hjälpa dig med info

Jag har bara haft sådana i ringen när jag skrivit som ring.sekr. och ingen domare jag suttit för har tyckt att de varit så roliga att döma just för att de har så stor integritet. Jag hade inte kollat tänderna på någon av dem i ringen faktiskt, det räckte med att se hur de sneglade på domaren.

Min mormor hade en som vakthund och det var den utmärkt som. Inga främmande personer fick komma i närheten av mormor eller farmen som hon vaktade. Var hon utanför farmen så var hon dock kolugn och kunde möta andra hundar (blev nästan attakerad av en rottweiler men brydde sig inte nämnvärt). Men det är en vaktig ras och ganska skarp med.

Oj, har ni grävt upp denna gamla tråd!

Det var en jag känner som var sugen på rasen därför blev jag nyfiken på att få veta lite mer om den, men efter lite djupare undersökningar om rasen kom hon (för ca: ett halvår sedan ;))fram till att detta inte var någon ras för henne.

Jag behöver ingen mer info om denna ras men fortsätt gärna diskutera den om ni känner för de :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?