Kattuppfödning!

Gullan86

Trådstartare
ja som överskriften, vill veta ALLT om detta:d verkar ju definitivt mer lönsamt än hunduppfödning iaf eller har jag helt fel?
vad bör man tänka på?
vilken ras är bäst att använda för att tjäna mest/friskast.

låter som jag e helt ute efter att tjäna pengar men skulle vara kul att ha en liten minihobby och föda upp lite sådär har ju inga ston(hästar) som jag kan avla på eftersom jag går bättre ihop med valacker och hingstar.

tror ni man tjänar nåt på att föda upp raskatter, för man måste ju definitivt sattsa på RASkatter.

ni som har uppfödning?! berätta allt.

Sv: Kattuppfödning!

Tja, jag har visserligen inte fått min första kull än, men ligger en massa pengar back.
Och jag är fullkommligt medveten om att jag ska vara superglad om jag får tillbaka ens hälften i framtiden. Som sagt, det är en hobby.

Man tjänar inga pengar på kattuppfödning, snarare tvärt om. Om man inte har en väldigt ovanlig och dyr ras, men då kostar dom ju dessto mer i inköp istället.

Vi avlar för att det är roligt, men hade vi haft det dåligt ställt så hade vi deffenitivt inte haft råd att föda upp katter...

Lönsamt? Nej. Jag har fött upp i 5 år och har än så länge inte gått plus en enda gång.

Jag tror inte, jag vet att man inte tjänar pengar på att föda upp raskatter. Om man tjänar pengar på det ser jag två alternativ:
1. Man sparar in på något (sjukdomstester, foder etc.)
2. Man räknar inte på alla kostnader. Populärt är ju att bara räkna på de kostnader man har när man faktiskt har kull, från parning till leverans. Den typen av glädjekalkylering mår man kanske bra av själv men då räknar man enligt mig inte korrekt. Katterna ställer man ju inte av när de inte går i avel, de kostar även när de inte går i avel.

Inte ens om jag bara räknar direkta kullkostnader går jag plus faktiskt.

Jag tror du har större chans att gå plus på gammal hederlig bondkattuppfödning. Ut med katterna, låt dem finna partner, gör inga tester öht. och säg att pappan är angora eller någon annan raskatt så kan du lura några stackare på säkert 2000-3000 kr/kattunge.

Seriöst skött ger inte kattuppfödning pengar. Jag har försökt men min bokföring säger emot alla som tror att man tjänar pengar på det.

så det är alltså likadant som med hunduppfödning?

men varför gör man det egentligen? alltså förstår att det är roligt men om man bara går back och hela tiden sälje dem så kan man ju undra varför man säljer dem och fortsätter, då kan man ju liak gärna ta en kull och ha dem själv utan att sälja?!

varför finns det egentligen folk som föder upp raser om de inte tjänar nånting är det att de tror att de tjänar på det när de får pengarna i handen(när de sålt ett djur)?

Det är väl inte särskilt ofta man tjänar pengar på sin hobby eller? Oavsett vad man har för hobby.

Som Nussikan: hur många hobbyer tjänar man pengar på?

Jag har en ovanlig och väldigt lättsåld ras. På två kullar räknar jag förlusterna i fyrsiffriga belopp. Nästa kull kanske jämnar ut förlusterna lite, sedan måste jag skaffa ny hane och där rasar ekonomin igen. Man måste göra det för att man älskar det.

Hur fick du förresten för dig att man skulle tjäna mer pengar på katter än på hundar?

Det enda sättet hundar är dyrare på är fodret, och det uppvägs ju av de ton med kattsand man måste släpa hem. I övrigt har man kattungar längre tid än valpar, de måste vara fullvaccinerade innan försäljning, tester mm ska göras i precis samma utsträckning.

Som de andra säger; Nej, det är inte lönsamt. Man måste ha ett genuint intresse och brinna för rasen och det man gör. Det är en hobby som i princip all annan uppfödning. Känner du någon som tjänar pengar på att föda upp hästar?

Ja, som övriga säger, vilken hobby tjänar man pengar på? Varför rider du/har hästar om du inte tjänar några pengar på det?

Och varför trodde du att det skulle vara mer pengar i att föda upp katter än hundar? :confused:

I mitt fall (och de allra flesta uppfödare, skulle jag tro) så älskar jag min ras och vill utveckla och förbättra den. Jag vill att andra ska kunna glädjas av dessa underbara katter precis som jag. Att sälja kattungar till en lycklig familj och sedan följa hur det går i det nya hemmet är fantastiskt roligt!
Jag har inte direkt gått back på mina kullar, men jag har heller inte direkt tjänat några pengar på det. Skulle tro att jag går på ungefär ett ut.

Såklart så finns det vissa uppfödare som kan tjäna en del pengar på sin uppfödning, genom att gör avkall på vissa utgifter (tex hälsotester och sådant) och föda upp många kullar. Men dessa hör ju till undantagen...

Ursäkta men jag kan inte låta bli att skratta:rofl:.
Vad har du fått det ifrån att man kan tjäna pengar på kattuppfödning?

men varför gör man det egentligen? alltså förstår att det är roligt men om man bara går back och hela tiden sälje dem så kan man ju undra varför man säljer dem och fortsätter, då kan man ju liak gärna ta en kull och ha dem själv utan att sälja?!

Man vill ju se utveckling. Tar man en kull och behåller alla kattungarna är det ju fullt hus sedan (iaf hos mig) och då upphör avelsarbetet. Jag vill ju se en förbättring i hälsa, temperament och typ över flera generationer.

Det är precis som vilken annan hobby som helst. Man tycker att det är kul och att det är värt pengarna. Hur många tjänar pengar på hobbies som att segla, spela golf, rida, måla oljetavlor etc?

varför finns det egentligen folk som föder upp raser om de inte tjänar nånting är det att de tror att de tjänar på det när de får pengarna i handen(när de sålt ett djur)?
Jag tror och hoppas att det inte är så många kattuppfödare (i Sverige iaf) som avlar endast för att tjäna pengar och jag tror inte heller att uppfödare som går back är så dumma så att de inte förstår att de går back! :angel: :cool:

Kattuppfödning handlar inte om att idka välgörenhet genom att producera sällskapskatter till glada köpare som inte är villiga att betala vad det kostar att föda upp katten utan det handlar i högre grad om en kärlek till rasen man har valt och en önskan om att vara med och förbättra och utveckla rasen i den riktning man själv tycker är bäst. Det är ett långsiktigt arbete där man som uppfödare jobbar mot de avelsmål man själv har satt upp och försöker att närma sig målen lite i taget för varje generation man föder upp. Denna hobby är inte gratis (hur många hobbies är det?) utan man får betala med både pengar, tid, engagemang och känslor men det är det värt eftersom det också är väldigt roligt och givande!
Att man dessutom måste sålla bland ungarna och får fram katter som kanske inte passar att gå vidare med i avel utan som kan säljas som trevliga sällskapskatter är mer en bonus än självändamålet med att hålla på med uppfödning.

Klart, är man ute efter att tjäna pengar så går det kanske. Det är den seriöse uppfödaren som har rejäla omkostnader. Den oseriösa har inte många av dem... I sin egenskap av oseriös...

Men vad det blir för katter utav detta, kan man ju fråga sig.

jag tycker det mest låter som du vill tjäna pengar! jag tycker man ska föda upp djur för man tycker det är kul, och tycker man det är kul så gör det inget att man går back. Jag föder upp valpar, för att avla fram friska och trevliga hundar, sen om jag skulle gå back det gör mig ingenting., det jämnar ut sig när man får positiv respons från alla ägarna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 217
Senast: Enya
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
14 234
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka