Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag klipper Isis klor när de fastnar i min tröja... Hon är helt ok med det plus att jag gör som med tidigare katter, det finns inte utrymme för att jag inte klipper (ingen diskussion helt enkelt, som när jag var tvungen att tvätta Missia). Det fungerar givetvis eftersom vi är tajta rent allmänt, hon är ju min sidekick :heart

Klippt klor och borstat Tuva ordenligt.
Det blev en liten hög den här gången med
16700492920683485630163714678273.webp

Vi har inte ens testat klippa klorna på våra innekatter de vill klättra då behöver de vassa klor......

Mina klättrar i gardinerna trots klippta klor..

Å jaa dom har flertalet träd och andra saker att klättra i..

Här är en till med klippta klor som klättrar! Inte i gardinerna men i sitt träd och på klösstolpe. Nemas Problemas enligt King Kong :up:

Jag funderar på om Alice verkar halta lite :( lite svårt att se och så hoppar hon fortfarande överallt där hon brukar, vad jag kan se så verkar hon göra allt hon brukar. Men å andra sidan så är det frambenen som jag reagerar lite på. Tänker också att det verkar dyka upp när hon legat och sovit, vilket verkar ju rimligt iofs - typ lite stel.
Funderar på om jag ska kolla upp det hos veterinären, hon är rätt skygg av sig så hon kommer knappast att visa det hos dem (typ ignorera all smärta) och skulle knappast må bra av att åka på rehab eller vad som skulle kunna behövas.

Den nya maten jag försökte byta ut till skulle även vara bra för leder, typiskt att hon inte ville ha den.

Jag klipper klorna på mina en gång i veckan. Hade blivit galen om de haft långa, vassa klor 😅
De är jättesnälla, bara sätta sig på golvet och lägga katten på rygg och klättra. Är lite pyssel med Kantarells megafluffiga tassar 😁

Jag klipper klorna på mina en gång i veckan. Hade blivit galen om de haft långa, vassa klor 😅
De är jättesnälla, bara sätta sig på golvet och lägga katten på rygg och klättra. Är lite pyssel med Kantarells megafluffiga tassar 😁
Innan min ryggmärgsskada med påföljande halvtaskig finmotorik i fingrarna, så fegade jag ur att klippa klorna på mina katter... 1999 o framåt... utan gick iväg med katterna och fick hjälp... På den tiden kostade det 50 kronor att få klorna klippta.

Jag har köpte en tång till Minnie... Men jag är lite feg, då hon är hal som en ål... Så jag får surt betala 125 kronor var 6-7'e vecka o få hjälp... Skulle behöva oftare. Men någonstans måste jag sätta gränsen, så jag är ganska rödprickig av allt "mjölktrampande" på kvällarna. <3

Min dam klättrar och vässar klor för fullt i samma sekund vi kommer hem från kloklippet. ;)

Innan min ryggmärgsskada med påföljande halvtaskig finmotorik i fingrarna, så fegade jag ur att klippa klorna på mina katter... 1999 o framåt... utan gick iväg med katterna och fick hjälp... På den tiden kostade det 50 kronor att få klorna klippta.

Jag har köpte en tång till Minnie... Men jag är lite feg, då hon är hal som en ål... Så jag får surt betala 125 kronor var 6-7'e vecka o få hjälp... Skulle behöva oftare. Men någonstans måste jag sätta gränsen, så jag är ganska rödprickig av allt "mjölktrampande" på kvällarna. :heart

Min dam klättrar och vässar klor för fullt i samma sekund vi kommer hem från kloklippet. ;)
Såklart hon vässar dom direkt du har ju förstört dom 😆🤣

Jag funderar på om Alice verkar halta lite :( lite svårt att se och så hoppar hon fortfarande överallt där hon brukar, vad jag kan se så verkar hon göra allt hon brukar. Men å andra sidan så är det frambenen som jag reagerar lite på. Tänker också att det verkar dyka upp när hon legat och sovit, vilket verkar ju rimligt iofs - typ lite stel.
Funderar på om jag ska kolla upp det hos veterinären, hon är rätt skygg av sig så hon kommer knappast att visa det hos dem (typ ignorera all smärta) och skulle knappast må bra av att åka på rehab eller vad som skulle kunna behövas.

Den nya maten jag försökte byta ut till skulle även vara bra för leder, typiskt att hon inte ville ha den.
Filma! Var redo med kameran och filma henne när du tycker att hon går konstigt. Ibland kan man inte få katten att visa sin smärta hos veterinären, och då brukar ett videoklipp vara guld värt!
Hoppas att det bara är inbillning. ❤️

Filma! Var redo med kameran och filma henne när du tycker att hon går konstigt. Ibland kan man inte få katten att visa sin smärta hos veterinären, och då brukar ett videoklipp vara guld värt!
Hoppas att det bara är inbillning. ❤️
Ja, jag får prassla med en godispåse och ha mobilkameran i gång i andra handen. Såvida inte godiset gör att hon får extra schvung i steget :D

Efter kattmatstråden har jag funderat lite på hur mycket katter normalt sett äter 😁
Det beror såklart på storlek men lite överlag sådär. Känns som mina äter väldigt lite i jämförelse med andra.
De har fri tillgång på torrfoder, vi fyller på en mugg per dag ungefär, 2 - 2.5 dl till tre katter. Kantarell äter en portionspåse våtfoder per dag. Eller ja, för honom är det tre portioner, inte en chans att han skulle mosa i sig en hel påse på en gång ens om han är vrålhungrig 😆

Efter kattmatstråden har jag funderat lite på hur mycket katter normalt sett äter 😁
Det beror såklart på storlek men lite överlag sådär. Känns som mina äter väldigt lite i jämförelse med andra.
De har fri tillgång på torrfoder, vi fyller på en mugg per dag ungefär, 2 - 2.5 dl till tre katter. Kantarell äter en portionspåse våtfoder per dag. Eller ja, för honom är det tre portioner, inte en chans att han skulle mosa i sig en hel påse på en gång ens om han är vrålhungrig 😆
Mina två katter, en på 6 kg och den andra 4,5 kg, äter tillsammans 4 påsar blötmat (85 g styck) + 2 dl torrfoder per dag. Båda är i perfekt hull.

Mina två katter, en på 6 kg och den andra 4,5 kg, äter tillsammans 4 påsar blötmat (85 g styck) + 2 dl torrfoder per dag. Båda är i perfekt hull.

De är lite större än mina 😁
Prada väger 2.6 kg, tunn men inte mager enligt veterinären så ingen fara på taket. Paisley väger 3,2 kg, normalt hull, Kantarell väger nog 3.5 kg, han är slank under fluffet.

Alltså Kim är en Vrålhungrig katt. Nu kan det ju delvis bero på att han äter rått, men om jag lät honom skulle han lätt sänka ett helt 250g paket i en sittning och sedan kräkas på köksbänken. Han överäter ju till och med gurka ibland. 😅 Perfekt hull om jag får säga det själv, han äter runt 100g kött skulle jag tro. Ibland lite midre ibland lite mer. Jag höftar. Han är ju en väldigt aktiv katt också. :)

Mina äter så otroligt olika. Vi är just ur en period när alla ansåg att matten nog försökte svälta ihjäl alla katter trots hur mycket mat som helst. Så fort jag bara rörde mig mot matförrådet galopperade allihop med lilla Kajsa i spetsen flr att kunna hetsäta i sig maten. Då åt de 1 tetra eller 6-8 påsar (85 grtam)+ fri tillgång till torrisar vilket blev minst 5dl om dagen ungefär på 7 katter. Vissa åt helt klart mer än andra

Tittade närmare på Alice ikväll när hon gick någonstans för att se om jag kunde se något. Jag tyckte att det såg ut som att det var höger tass då hon sätter ned vänster tass snabbare i stegen (jag tror att jag tänker rätt där 🤔 att man sätter ned den friska foten snabbare för att fortare avbelasta den onda foten) och tog en närmare titt på den samtidigt som jag tänkte klippa klorna ändå. Alla klor såg som vanligt ut förutom tummens som var tjock, men den stack inte in någonstans. Tänkte ta den andra tassen men hon hade tröttnat snabbt och jag blev förskräckt när det knakade till lite i en led 😱 hon reagerade dock inte på det utan blängde surt och hoppade ned 😅

Tillägg: Nope, kände på klorna på vänster tass med min tumme nu bara. Vassa och liiite långa då jag hann inte klippa dem, men inte så långa att de borde hindra henne. Tummens klo kändes likadan som den högra så inget märkligt där då.

Senast ändrad:
Tittade närmare på Alice ikväll när hon gick någonstans för att se om jag kunde se något. Jag tyckte att det såg ut som att det var höger tass då hon sätter ned vänster tass snabbare i stegen (jag tror att jag tänker rätt där 🤔 att man sätter ned den friska foten snabbare för att fortare avbelasta den onda foten) och tog en närmare titt på den samtidigt som jag tänkte klippa klorna ändå. Alla klor såg som vanligt ut förutom tummens som var tjock, men den stack inte in någonstans. Tänkte ta den andra tassen men hon hade tröttnat snabbt och jag blev förskräckt när det knakade till lite i en led 😱 hon reagerade dock inte på det utan blängde surt och hoppade ned 😅

Tillägg: Nope, kände på klorna på vänster tass med min tumme nu bara. Vassa och liiite långa då jag hann inte klippa dem, men inte så långa att de borde hindra henne. Tummens klo kändes likadan som den högra så inget märkligt där då.
Men äsch då, hade nästan önskat att det var något sånt 😭 då hade man åtminstone vetat vad det var.

Om jag får gnälla lite; det är dessutom redan en fasligt dyr december för mig ... tur att man har en försäkring 😬
(Ja ni fattar, katten är viktigast och klart att jag vill hjälpa henne, men kan ju gnälla lite över pengar ändå 😅)

Men äsch då, hade nästan önskat att det var något sånt 😭 då hade man åtminstone vetat vad det var.

Om jag får gnälla lite; det är dessutom redan en fasligt dyr december för mig ... tur att man har en försäkring 😬
(Ja ni fattar, katten är viktigast och klart att jag vill hjälpa henne, men kan ju gnälla lite över pengar ändå 😅)

Avvakta några dagar och se om det går över. Annars skulle jag åka in. Det är sällan (aldrig?) man slår på stort med rehab och grejer efter första besöket, snarare börjar man med smärtstillande och ser om det hjälper.

Avvakta några dagar och se om det går över. Annars skulle jag åka in. Det är sällan (aldrig?) man slår på stort med rehab och grejer efter första besöket, snarare börjar man med smärtstillande och ser om det hjälper.
Tack, ja men då avvaktar jag ett par dagar. Hon beter sig annars som vanligt tror jag, men lätt att missa saker när de ändras sakta över lång tid tänker jag dock, som jag fick lära mig med hennes tand. Dock så är toalettbestyren och tvättandet av sig precis som vanligt iallafall. Får kanske se nästa vecka. Om det blir värre åker jag såklart in.

Känns som att Alice har blivit sämre idag! 😭 Satte mig ned för att filma och märkte då att hon haltar värre idag än igår.
Lade upp den på youtube så att jag kunde visa er men fattar nu själv att det inte är något som jag inbillar mig :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
543
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
969
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka