Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har små dumma tankar om vad det skulle innebära om jag behövde avliva Alice :banghead:försöker tänka logiskt och att det inte behöver vara en dödsdom (även om jag blir orolig då jag inte vill utsätta henne för mycket behandlingar då hon är skygg av sig), det behöver inte ens vara något. Men lite svårt att låta bli en då min förra katt avlivades när hon var i Alices ålder.

Ålderssiffran 9 har känts som en lite extra milstolpe/gräns för mig då jag tänkt att det vore skönt/trevligt att komma förbi det året pga den förra katten :crazy: Man hör ju om katter som blir gamla, och hoppas såklart på att få uppleva det.
Och så händer detta.
Vilket inte behöver vara något.
Men skulle hennes leder vara dåliga ... jag vet inte :arghh:

Fast hon ligger fortfarande gärna på höger sida kom jag på (jag tror iallafall att det är det benet som hon haltar på?? Någon får gärna se på klippet och bekräfta/rätta mig). Det skulle hon väl inte göra om det var axeln eller armbågen som gör ont? 🤔

Nu blir jag nervös att det är fel ben/tass jag tänker på 😅 Nice, så fort jag kommer på en tröstande tanke så kommer en negativ fram :cautious::laugh:😅

Kanske en smula hysterisk 😅 jag lovar att jag är lugnare än vad jag verkar :angel:
Det måste ju verkligen inte vara något farligt. :heart Jag förstår verkligen din oro, jag drar själv gärna igång höga växlar så fort något inte är helt som det ska med kisarna. Boka en tid hos veterinären så snart som möjligt - inte för att det nödvändigtvis är akut med Alice, men för att du då slipper våndas i ovisshet längre än nödvändigt. Och försök finna ro i att du gör vad du kan för din älskade fluffboll.
Vi fortsätter hålla alla tummar och tassar för att det inte är något allvarligt med Alice. :heart

Kanske en smula hysterisk 😅 jag lovar att jag är lugnare än vad jag verkar :angel:
Åh det är ju så jobbigt när någonting inte är helt bra med pälstrollen. Jag blir oxå en smula hysterisk innan jag lugnar ner mig och försöker tänka logiskt.
Min älskade Lucifer hade artros. Han började plötsligt en dag halta efter att han hoppat ner från klösträdet. Trots att han var en rädd katt lyckades veterinären inriktad på just hälta se hans problem och på röntgen kunde man se massor pålagringar. Jag fick med mig massage och träningstips då vi båda insåg att rehab var omöjligt.
Han fick även onsior, som han sen gick på i om det var 2 år innan han gick bort i cancer.
Han blev som en kattunge med medicin:laugh:

Så även om Alice skulle ha problem med artros så borde det finnas en del att göra som inte är rehab för att ge henne ett bra och smärtfritt liv.
Nu hoppas jag att hon bara stukat till ngt eller så och blir bra igen snabbt. Men jag hade oxå besökt veterinär för att få veta status :heart

Fina söta Alice

Blomman bara anföll...
20221205_163604.webp

Paisley vill inte leka med Kantarell längre 😆
Han har ju vuxit om henne så nu kan hon inte längre brotta ner honom och då är det inte roligt längre 😾
Paisley har återgått till att leka tafatt med Prada istället och Kantarell brottas med Harry då det går ingen nöd på dem 😁
Men det är lite kul när Kantarell försöker, Paisley fräser och får världens burrsvans, håll dig borta din stora luns 😾

Märkligt nog kan Paisley leka med Harry och han är ju inte direkt mindre våldsam 😅
Men hon är väldigt mycket mer förlåtande mot honom, han är ju trots allt en valp, Kantarell borde veta bättre 😤

Åh det är ju så jobbigt när någonting inte är helt bra med pälstrollen. Jag blir oxå en smula hysterisk innan jag lugnar ner mig och försöker tänka logiskt.
Min älskade Lucifer hade artros. Han började plötsligt en dag halta efter att han hoppat ner från klösträdet. Trots att han var en rädd katt lyckades veterinären inriktad på just hälta se hans problem och på röntgen kunde man se massor pålagringar. Jag fick med mig massage och träningstips då vi båda insåg att rehab var omöjligt.
Han fick även onsior, som han sen gick på i om det var 2 år innan han gick bort i cancer.
Han blev som en kattunge med medicin:laugh:

Så även om Alice skulle ha problem med artros så borde det finnas en del att göra som inte är rehab för att ge henne ett bra och smärtfritt liv.
Nu hoppas jag att hon bara stukat till ngt eller så och blir bra igen snabbt. Men jag hade oxå besökt veterinär för att få veta status :heart

Fina söta Alice
Tack! Det lugnande mig :) fast jag funderar på hur jag skulle göra om jag skulle behöva ge Alice medicin regelbundet 🤔
Jag hoppas lite på att de väljer att röntga henne så att det blir lite mera svart på vitt om det är något i skelettet på henne, så vet man åtminstone.

Senast ändrad:
Igår har mattes hökögon 🦅 tyckt att Alices hälta är iallafall inte sämre än dagen innan :up:
Men hon har lite minskad aptit. Blötfodret smaskar hon i sig som vanligt, men hårdfodret äter hon inte upp allt på en gång som hon brukar göra. Det hände nu någon dag efter hältan dök upp så jag misstänker att de hänger ihop, möjligen pga smärta.

Älva har legat hos mig i stort sett hela natten. :love:
Jag vaknade till någon gång under natten och kände ett behov att ändra lite ställning, så jag flyttade lite på benen, ganska oförsiktigt. Juno bryr sig liksom inte om det, hon ser till att hon blir nöjd ändå. Men när jag flyttade mig nu hörde jag ett "mrrrp." Hmm, så där änglalikt låter inte Juno... Då hade Älva kommit för att sova hos mig istället! Tack och lov gick hon inte iväg, utan hon ställde sig på mig en stund och trampade och spann innan hon lade sig för att sova igen. Sedan kom Juno, så då var det tvunget att tvätta smutsiga lillasyster lite...
Juno kom och gick några gånger under nattens och morgonens gång, men Älva hängde med mig hela tiden. Så gosigt med två katter i sängen! :love:

(Menar inte att favorisera, men Juno ligger mycket oftare hos mig, så det är inte lika ovanligt. Och hon ligger kvar även om man flyttar och stökar, så länge inget mer spännande sker någon annanstans. Älva är ibland på humöret att hon kommer och vill hänga, men klappar du en millimeter fel så försvinner hon som ett skott! 😅)

Tasshållningen gick bra! Alice blev bitter på mig (:angel:) men vid undersökningen så reagerade hon bara lite vid höger framben, inte så mycket. Ingen röntgen idag utan veterinären trodde på sträckning eller artros. Han skrev ut ett recept på inflammationsdämpande och smärtlindrande som hon ska få en period. Så får vi se hur hon reagerar på den och hur det blir efter perioden. Fick en inledande spruta med metacam ikväll.
Och så behöver hon gå ned i vikt 😅 (don't we all..!)
På hemrådan så stod det att hon skulle ta det lugnt, tänkte för mig själv att det blir svårt att ta det lugnare än vad hon brukar göra :angel::D (dvs hon är rätt lugn av sig)

Och det viktigaste av allt - hon fick sin mat när hon kom hem igen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
543
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
969
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18