Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tasshållningen gick bra! Alice blev bitter på mig (:angel:) men vid undersökningen så reagerade hon bara lite vid höger framben, inte så mycket. Ingen röntgen idag utan veterinären trodde på sträckning eller artros. Han skrev ut ett recept på inflammationsdämpande och smärtlindrande som hon ska få en period. Så får vi se hur hon reagerar på den och hur det blir efter perioden. Fick en inledande spruta med metacam ikväll.
Och så behöver hon gå ned i vikt 😅 (don't we all..!)
På hemrådan så stod det att hon skulle ta det lugnt, tänkte för mig själv att det blir svårt att ta det lugnare än vad hon brukar göra :angel::D (dvs hon är rätt lugn av sig)

Och det viktigaste av allt - hon fick sin mat när hon kom hem igen :D
Sonen är ju utbildad på rehab även inom katt så hojta till om du vill ha enkla tips att träna hemma.

På söndag får jag och King Kong besök. Den första av de mejl jag har fått som har kommit så långt att de ska bli ett första besök. Blir det en match så kommer han flytta till jul 💔

Alltså det gör väldigt ont i hjärtat. Min fina kille som jag skulle ha tills det är dags att lämna över honom till att jaga änglamöss. Han som jag längtade så mycket efter och som äntligen flyttade hem till mig som en liten parvel.
Men det blir väl bra det här? De kan erbjuda honom något som jag inte kan med gott samvete pga sonens astma. Det kommer bli fint för Kingen att få en kompis ❤️

Jag har flyttat på en möbel från sovrummet till mitt nya vardagsrum. Det är möbeln som Alice tycker om att sova i på nätterna.
:nailbiting:
Hon tycker nog att jag inte är riktigt klok som flyttar runt på hennes saker :confused:

Plus hennes klösmöbel :nailbiting:

Fan. Trots att jag är ganska duktig med att borsta Sparkys tänder upptäckte jag i dag att det är väldigt inflammerat kring en hörntand. Det började blöda lite när vi borstade.
Jag inser att det är dags att boka tid för att kolla tänderna, och förmodligen kommer de behöva söva henne.

Är stressad utav bara h-vete nu. Vill kräkas. Sist hon sövdes blev hon halvsidesförlamad. Tre veckor senare när dag jag började stålsätta mig för att ringa och avliva henne blev hon mirakulöst aningen bättre, så jag sket i att ringa. Sedan gick det åt rätt håll.
Panik. Jag orkar inte med att hon dör, eller blir förlamad igen och inte lyckas komma tillbaka och jag behöver avliva henne.
Vill inte! :cry:

Fan. Trots att jag är ganska duktig med att borsta Sparkys tänder upptäckte jag i dag att det är väldigt inflammerat kring en hörntand. Det började blöda lite när vi borstade.
Jag inser att det är dags att boka tid för att kolla tänderna, och förmodligen kommer de behöva söva henne.

Är stressad utav bara h-vete nu. Vill kräkas. Sist hon sövdes blev hon halvsidesförlamad. Tre veckor senare när dag jag började stålsätta mig för att ringa och avliva henne blev hon mirakulöst aningen bättre, så jag sket i att ringa. Sedan gick det åt rätt håll.
Panik. Jag orkar inte med att hon dör, eller blir förlamad igen och inte lyckas komma tillbaka och jag behöver avliva henne.
Vill inte! :cry:
Vilken mardröm :cry: förstår att det är väldigt läskigt och panik över att söva henne igen. antar man får väga för och emot där angående tanden. Och om det finns någon snällare narkos. Minns Lucifer fick en snällare narkos sista gången han drog ut tänder pga sina värden och ålder.
:heart

Vilken mardröm :cry: förstår att det är väldigt läskigt och panik över att söva henne igen. antar man får väga för och emot där angående tanden. Och om det finns någon snällare narkos. Minns Lucifer fick en snällare narkos sista gången han drog ut tänder pga sina värden och ålder.
:heart
Ja, nu efter initiala paniken har jag lugnat mig lite. Planen är nu att för det första chilla lite (tanden ser jättemycket bättre nu!), se till att borsta supernoga varje dag med tandkräm och antiseptisk gel. Ringa agrias veterinär på appen i morgon för lite rådgivning. Samt att hitta en klinik med riktigt bra veterinärer på narkos.

Sen har jag (jag krävde) exakt på detaljen vad och hur veterinären sövde Sparky sist.
Känns lite bättre nu, även om jag kommer att vara ett nervöst vrak när det väl ska ske.

Ja, nu efter initiala paniken har jag lugnat mig lite. Planen är nu att för det första chilla lite (tanden ser jättemycket bättre nu!), se till att borsta supernoga varje dag med tandkräm och antiseptisk gel. Ringa agrias veterinär på appen i morgon för lite rådgivning. Samt att hitta en klinik med riktigt bra veterinärer på narkos.

Sen har jag (jag krävde) exakt på detaljen vad och hur veterinären sövde Sparky sist.
Känns lite bättre nu, även om jag kommer att vara ett nervöst vrak när det väl ska ske.
Bra det ser bättre ut och hoppas det håller sig med daglig rengöring. Jag har börjat använda veterinärerna i apparna mer, tycker oftast de är bra att diskutera med innan man drar iväg för långt i sina tankar, vilket är alldeles för lätt gjort…

Vad bra att du har info om förra sövningen på Sparky, lättare diskutera då. Och nervvrak har jag varit varje gång ngn av mina pälstroll sövts. Min mage, huvud, allt bara ballar ur, så förstår dig :heart

Kolla på större djursjukhus med duktiga narkossköterskor.
Min förra hund var svår att söva och hade problem med sina tänder men det gick väl varje gång tack vare kunnig personal och övervakning :)

Klurar på vilket balsam jag ska ha till min katt.
Hon är statisk just nu så inte så kul att ge henne stötar när jag klappar

Så var det bestämt. Älskade King Kong flyttar 26e december till sitt nya hem 💔

Han flyttar på prov i en månad först och sedan får vi väl hoppas att han kommer överens med sin nya kompis. Han kommer få en britthona som kompis och en väldigt trevlig husse och lill-husse som kommer ta väl hand om honom och erbjuda honom koppelpromenader ❤️
Kingen var väldigt intresserad av sonen och visade upp hur social han är. Visade även att han är en knäkatt genom att gå och sätta sig i min dotters knä.

Jag tror den här artikeln går att läsa även för icke-prenumeranter.

De första tamkatterna fanns redan för 10 000 år sedan, på Cypern. De egyptiska katterna slogs ihjäl och mumifierades för att hylla Bastet för 6000 år sedan. Bl a fenicier, romare och vikingar hjälpte till att sprida katten i Europa och den tidigare kattgraven i Sverige är från 100-talet e Kr, i Varnhem.

https://www.dn.se/varlden/katten-gar-sina-egna-vagar/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 125
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
541
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
969
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10