Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lilla herrn har börjat få rinnande ögon emellanåt och hälsar att det är inte kul bli torkad runt ögonen, så jobbig matte :mad: Jag har skickat ett mejl till veterinären och frågat om det bör kollas upp så får nog svar nästa vecka. Dock tror jag inte det är nåt, är inget var/rött/svullet/ont och Herrn är opåverkad. Han är ju ändå 12 år även om det är svårt hänga med i att han är så pass, inte underligt om nåt litet ålderstecken dyker upp :heart

Lilla herrn har börjat få rinnande ögon emellanåt och hälsar att det är inte kul bli torkad runt ögonen, så jobbig matte :mad: Jag har skickat ett mejl till veterinären och frågat om det bör kollas upp så får nog svar nästa vecka. Dock tror jag inte det är nåt, är inget var/rött/svullet/ont och Herrn är opåverkad. Han är ju ändå 12 år även om det är svårt hänga med i att han är så pass, inte underligt om nåt litet ålderstecken dyker upp :heart
Jag har på något vis lyckats få Alice tycka att det är skönt att bli smekt i ansiktet, det hjälper när det är något gojs där. Inte så bekvämt när man petar just där och då men hon reagerar inte så starkt på att man har fingrarna på hennes ansikte på det viset.

Fast är man 12 år så är det nog svårare än att lära en gammal hund att sitta :D (vilket dumt uttryckssätt, de skulle ha sagt en gammal katt istället. Det är omöjligt.)

Jag har på något vis lyckats få Alice tycka att det är skönt att bli smekt i ansiktet, det hjälper när det är något gojs där. Inte så bekvämt när man petar just där och då men hon reagerar inte så starkt på att man har fingrarna på hennes ansikte på det viset.

Fast är man 12 år så är det nog svårare än att lära en gammal hund att sitta :D (vilket dumt uttryckssätt, de skulle ha sagt en gammal katt istället. Det är omöjligt.)
Smart, jag får jobba lite mer med det så inte varje gång betyder torkning. Han reagerar inte jättestarkt dock, försöker mer slingra sig och efteråt är han skitsur och ligger med ändan mot mig 😅

Det kan jag hålla med om, de flesta hundar vill ju va till lags men äldre katter... Det kan man ju glömma. Jag får bara en väldigt talande min-matte-är-en-idiot-blick om jag försöker testa nåt trick :p Det har definitivt ökat i frekvens, i förrgår dansade jag lite i köket och han satt bara och tittade på mig som att nu har nog matte blivit fullständigt skvattgalen... :rofl:

Iza är en sån himla diva. Hade en dejt hemma igår som på både respektfullt och nära håll erbjöd henne en godis. Hon ignorerade honom fullständigt. Tillslut la han den framför henne och strax efter gick han undan in i ett annat rum. Så fort han försvunnit ur synhåll så tuggade hon glatt i sig godisen 😂

Lilla Ralf skiter fullständigt i den stora rätt elaka katten. Han vevar lillkatten i huvet och biter honom i nacken emellanåt. Nu har vi tillfälligt fred..
20220821_202705.webp

Är inte det normal storlek på Paisley och Kantarell? Mina väger 3,4 och 3,6 kg, huskatter. El är mina små? Skvallra inte för katterna isf, Lillkatten anser hon är en stor och farlig tiger :p

Paisley är lite knubbig, Kantarell är smal. De är åt det mindre hållet sett till rasstandard. Kantarell slutar kanske på 4 kilo så en ganska liten hane 😊
Huskatter kan ju se ut hur som helst beroende på vad som finns i dem.
Jämför jag med mina med stallkatterna är de verkligen minikatter 😅

Paisley är lite knubbig, Kantarell är smal. De är åt det mindre hållet sett till rasstandard. Kantarell slutar kanske på 4 kilo så en ganska liten hane 😊
Huskatter kan ju se ut hur som helst beroende på vad som finns i dem.
Jämför jag med mina med stallkatterna är de verkligen minikatter 😅
Okej :) Mammas katter är gigantiska men även lite knubbiga så jag har som utgått från att mina är normalstora. Men som du säger, huskatter kan ju se ut hur som helst 😅 o Lilla herrn har jag några ggr funderat om det är nån oriental längre bak där.

Letar ny kattsandsspade. Lättare sagt än gjort. Stor och hyfsat grov vill jag ha!
Tror jag hittar en, frakten lika dyr som spaden dock...

Megara väger 3.4 vilket är ungefär där hon ska ligga. Jag tycker hon är helt normal tills jag ser henne tillsammans med andra katter, då inser man att hon är liten. Men hon är bastant och det känns som hon väger mer än andra katter. Burmor är ofta beskrivna som en tegelsten insvept i siden. Små, kraftiga och muskulösa. Megara har lite snedvriden världsbild och tror att hon är tre gånger större än hon är.

Älva väger 5.3 ungefär. Hon är smal även om hon inte ser så ut med all sin päls. :D Många vänner har sagt "Oj, vad STOR hon är" när de sett henne. Nu ser hon pytteliten ut bredvid Juno, som jag inte riktigt vet vad hon väger då vågen hos veterinären gav många olika svar när vi var där akut. Tror det är fysiskt omöjligt för Juno att väga mindre än Älva. Hon är större (högre mankhöjd), har mycket mer fett på kroppen och är nog fortfarande lite överviktig. 😅 Och hon känns mycket tyngre när man lyfter henne. Min gissning är att hon är närmare 6 kg tung, men jag VET inte. Stor är hon i alla fall.

IMG_20220708_112816.webp

Så jag tycker att era katter är yttepyttesmå. :angel:
:p

Min första katt, älskade Busan, var en bondkatt och vägde 6 kg utan att vara fet. En duktig jägare som först vägrade förlåta mig när jag flyttade hemifrån som 16-åring när min familj flyttade närmare 100 mil och jag inte ville byta skola pga tidigare mobbing i 7 år i grundskolan.

När jag åkte på höstlovet och hälsade på ignorerade hon mig och vägrade befatta sig med mig, när det var dags att åka tillbaka blev jag sjuk och då tog hon mig även till nåder. Sen var det aldrig några problem om jag var borta en tid och senare fick hon flytta med mig och var mycket resvan. Tåg, bil, buss eller flyg, aldrig några problem. Hon blev 20 år innan juvertumörerna skilde oss åt. :heart

Folk som ser bilderna på Kim reagerar alltid med: "GASP! Han är ju ENORM!"
Jag vet inte var de ser det. Han är typ fyra spagettiben, en lång svans och stora öron. Jag undrar om de missuppfattar hur liten shiban är. :D
Å andra sidan har jag faktiskt ingen aning om hur mycket han väger. Sedsast han var på en våg var före kastreringen och då vägde han just över två kilo... det ska bli intressant att väga igen när det är dags för årskollen alldeles strax.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
991
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 005
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31