Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon klarar sig utan mjukmat. Och som andra skrivit inget alls förutom allergimaten, inte en enda godisbit.

Om du gör små små "bitar" av hillsmaten kanske det går bättre. Här ville ingen ha den i början. Nu äter till och med kräsna ragdollen det. Enda av två mjukfoder.. Mina föredrar den rumsvarm. Men det är en himla skum konsistens ja, men små klickade bitar gjorde det lättare här.
Bitar funkar inte. Dom gånger hon tagit det har det varit helt mosat med en del vatten i, då blir den minst vidrig.
Jag vet att hon klarar sig utan mjukmat men allt handlar inte om att klara sig. Hon har alltid föredragit mjukmat (vilket jag tycker är bra) och jag vill att hon ska få det hon gillar.
Jag gissar på att hennes problem inte har med foder att göra men vi får bita ihop tills svaren kommer.

Senast ändrad:
Bitar funkar inte. Dom gånger hon tagit det har det varit helt mosat med en del vatten i, då blir den minst vidrig.
Jag vet att hon klarar sig utan mjukmat men allt handlar inte om att klara sig. Hon har alltid föredragit mjukmat (vilket jag tycker är bra) och jag vill att hon ska få det hon gillar.
Jag gissar på att hennes problem inte har med foder att göra men vi får bita ihop tills svaren kommer.

Oavsett så tror jag hennes mage mår bra på ett snällt foder, med tanke på att hon kräks och nu får omeprazol. Dvs den behöver nog hjälp på traven.

Och ja man vill deras bästa men ibland är det att inte få. Tyvärr

Oavsett så tror jag hennes mage mår bra på ett snällt foder, med tanke på att hon kräks och nu får omeprazol. Dvs den behöver nog hjälp på traven.

Och ja man vill deras bästa men ibland är det att inte få. Tyvärr
Fast det där är så onödigt att skriva för jag VET det! Allt vi gör är för hennes bästa men hon är min älskade katt som inte förstår vad som händer och varför och jag tycker synd om henne att hon inte kan få det hon gillar. Hon fattar ju inte varför hon helt plötsligt inte får sitt favoritgodis.
Rätt är inte detsamma som lätt.

Fast det där är så onödigt att skriva för jag VET det! Allt vi gör är för hennes bästa men hon är min älskade katt som inte förstår vad som händer och varför och jag tycker synd om henne att hon inte kan få det hon gillar. Hon fattar ju inte varför hon helt plötsligt inte får sitt favoritgodis.

Nej det är svårt för oss människor. Därav tyvärr. Men man får tänka på dem som barn, de förstår inte själva och ibland får man vara den taskiga vuxna. Och det är svårast för oss människor, vi lider mycket mer än katterna. Men det är lätt både att tycka synd om och förmänskliga. Men förhoppningsvis så är belöningen för tråkig mat nu att hon får må bättre. Och kanske ett halvår eller för all del en livstid med tråkig mat är värt det för att få just den livstiden tänker jag.

Fast det är ju en del av att vara djurägare att göra det som är bäst för djuret även om den tycker annorlunda. Kan inte påstå att det är så svårt om djuret i fråga är allvarligt sjukt.

Nej det är svårt för oss människor. Därav tyvärr. Men man får tänka på dem som barn, de förstår inte själva och ibland får man vara den taskiga vuxna. Och det är svårast för oss människor, vi lider mycket mer än katterna. Men det är lätt både att tycka synd om och förmänskliga. Men förhoppningsvis så är belöningen för tråkig mat nu att hon får må bättre. Och kanske ett halvår eller för all del en livstid med tråkig mat är värt det för att få just den livstiden tänker jag.
Som sagt, jag vet och jag fattar.
Kalla det förmänskliga eller vad man vill. Men när man har en sån klok och vänlig katt som för övrigt inte är särskilt mkt katt så är det jobbigt. För mig är som sagt inte rätt och lätt samma sak.

Fast det är ju en del av att vara djurägare att göra det som är bäst för djuret även om den tycker annorlunda. Kan inte påstå att det är så svårt om djuret i fråga är allvarligt sjukt.
Öh, ja det är mycket som är en del i att vara djurägare! Det betyder ju inte att det är lätt för det.

Nu förstod jag inte.?🙈

Du skriver att maten är vidrig. Därefter "Hon har alltid föredragit mjukmat (vilket jag tycker är bra) och jag vill att hon ska få det hon gillar.". Uppenbarligen gillar hon inte maten. Finns det någon anledning att tvinga i henne det då?

Du skriver att maten är vidrig. Därefter "Hon har alltid föredragit mjukmat (vilket jag tycker är bra) och jag vill att hon ska få det hon gillar.". Uppenbarligen gillar hon inte maten. Finns det någon anledning att tvinga i henne det då?
Jag tvingar självklart inte i henne det!!

Ok. Lugn.
Det lät på dina tidigare inlägg som att du var väldigt angelägen om att hon ska äta just den maten, men verkar föredra torrfoder. Jag har inte hängt med i svängarna, vad säger veterinären?
Saken är att hon inte är särskilt förtjust i torrfoder utan har alltid föredragit mjukmat och har tagit några torrfoder bitar då och då. (Och då har hon fått ha det så)
Vi började med i/d och då gillade hon mjukmaten.
Nu får hon z/d efter veterinärens inrådan fram till vi får provsvaren. Följer självklart råden men oavsett om det är att förmänskliga eller inte är det jobbigt när hon tigger annan mjukmat och jag inte kan ge henne det. Hon gillar torrfodret i sig men är ingen torrfoderätare. Hon är fin i hullet så det är ingen fara men vad folk än tycker om mina känslor så tycker jag att det är jobbigt. Oavsett om det är mitt ansvar eller inte.
Vi ger henne medicin 4 ggr/per dag plus tempar henne och hon säger ok till allt, alltid. Alltid lika snäll.

@MarieJ Jag ser inte problemet. Om veterinären rekommenderar ett foder och enbart det fodret, v speciellt till en sjuk katt, då ger man inget annat än det. Hur synd man än tycker om katten.

Min Tuva har foderallergi. Hon får bara äta en sorts torrfoder, ingenting annat. Hon tiggde också i början. Den andra maten var ju godare. Men det är för kattens bästa så det är bara att följa veterinärens råd.

Det svåra tycker jag är de där dagarna när de just tigger osv. Sen vänjer de sig ju och slutar. Då är det "bara" den där "nej du får inte"

Jag förstår nog inte riktigt heller men så har jag haft en alltid hungrig hund med svår foderallergi. Han tiggde hela livet men kunde nästan aldrig få. Han led knappast av det men det var drygt för matte.

@MarieJ Jag ser inte problemet. Om veterinären rekommenderar ett foder och enbart det fodret, v speciellt till en sjuk katt, då ger man inget annat än det. Hur synd man än tycker om katten.

Min Tuva har foderallergi. Hon får bara äta en sorts torrfoder, ingenting annat. Hon tiggde också i början. Den andra maten var ju godare. Men det är för kattens bästa så det är bara att följa veterinärens råd.
Men jag gör ju inte det!!! Inget annat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
987
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31