Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag orkar inte! I morse hade Millie spytt lite, blankt. Nu har hon 39,7 i temp.
Det kan va upp till två veckor innan vi får svar på vävnadsproverna och jag skulle helst inte vilja släppa taget innan dess.
Men är det ok att fortsätta....😢

Han kommer inte acceptera att vara inne på heltid, han är gärna ute nattetid om han får välja.
Han är gissningsvis mellan 12-14 år och att utreda honom hos veterinär är inte ett alternativ - vi har ingen försäkring på honom.
Han har levt ett rikt kattliv under sina år hos oss och vi har avlivning som alternativ. Det kanske låter hårt men han är som sagt till åren..

En seniorkoll är inte dyr, jag betalade kring 1500kr på Vettris.

Tack ❤ tror ni har rätt även om jag inte vill erkänna det. Hade ju bestämt mig men fick lite hopp om att dom skulle bli tjenis nu utan Sauron. Sjukt nog vaknade jag till ett mess från en kollega om en maine coon som behöver nytt hem O_o kastrerad, 7 år och har bott med en kompis innan. Tror inte direkt på högre makter men det kändes lite som om universum ba ”nudge nudge wink wink”. Känns som om det är lite för mycket som måste klaffa om det ska funka med Disa men jag har frågat efter mer information faktiskt.
Lita på din magkänsla, du kommer känna om det känns rätt/om det är värt att försöka :heart

Skönhetsmissen är förbannad. Det hänger blöta jeans på hennes element, precis över hennes privata minibeanbag-sovplats med fårfäll. Nu kan hon inte ligga där med total tillgång till elementet. Där hänger det torkande jeansben. :arghh: Hon har gått omkring och snattrat i tjugo minuter om detta hemska nu. Går till elementet. Prasslar lite med beanbagen. "Upptäcker" att jeansen hänger 1 dm ovanför och hoppar iväg med ett wiueuu! Kommer vandrandes och snattrar, söker ögonkontakt och tittar på elementet. Går tillbaka. Prasslar. Hoppar iväg.

Chezuz. Hon kommer åt bädden, elementet, och kan ligga precis som vanligt, men nä. Det går icke. Elementet är skamlöst förpestat.

Dramatiken över ett par jeans alltså... :meh:

Pratar med vår vet här men hon var ute och tyckte att vi skulle ringa Evidensia. Har pratat med veterinärassistent som skulle försöka haffa en veterinär men där var det tydligen mycket akuta fall.
Vet inte vad dom skulle kunna säga heller. Hoppas på att få prova typ omeprazol eller losec. Eller att dom har ngt annat förslag på medicinering.

Jag fattar att dom har fullt upp men jag vill att dom ringer nu!
Hon spydde 10 min efter att hon fått kortison. Hur vet man hur mkt hon tog till sig?

Vad var motiveringen att skriva ut antibiotika ?

Får jag gissa så för de inte har så mycket annat att försöka med. Soda fick antibiotika vid sina feberbesvär med. Enligt devisen "hjälper det är det bra, vi har inga andra idéer just nu"

Det var det mest frustrerande där i början med hans perioder med hög feber. När inte standardprover osv visade något och han låg inne, vätskades upp osv och måde bättre och kom hem. Men blev dålig igen. Jag ville lägga in och utreda tills man hittade. Djursjukhuset körde trial and error med behandling. Men ingen utredning.

Nu hade kanske inget förändrat men jag har många gånger undrat om det kunnat sluta annorlunda, om man kunnat rädda honom om man utrett ordentligt tidigare. Samtidigt förstår jag det var svårt utan att veta var man ska börja. Men när han kom in sista gången så då utredde de ju allt och mer därtill men han började ju visa neurologiska symptom efter något dygn. Och det var för sent då.

Får jag gissa så för de inte har så mycket annat att försöka med. Soda fick antibiotika vid sina feberbesvär med. Enligt devisen "hjälper det är det bra, vi har inga andra idéer just nu"

Det var det mest frustrerande där i början med hans perioder med hög feber. När inte standardprover osv visade något och han låg inne, vätskades upp osv och måde bättre och kom hem. Men blev dålig igen. Jag ville lägga in och utreda tills man hittade. Djursjukhuset körde trial and error med behandling. Men ingen utredning.

Nu hade kanske inget förändrat men jag har många gånger undrat om det kunnat sluta annorlunda, om man kunnat rädda honom om man utrett ordentligt tidigare. Samtidigt förstår jag det var svårt utan att veta var man ska börja. Men när han kom in sista gången så då utredde de ju allt och mer därtill men han började ju visa neurologiska symptom efter något dygn. Och det var för sent då.

så kan det vara rent spekulativt, men utifrån att katten ändå är under pågående utredning och inget akut mer än det vanliga så undrar man ju vad motiveringen var som sagt.

Jag frågade pappa och det var väl typ mot feber och för att man vill göra det som går att göra i väntan på provsvaren. Skulle vara hemskt att ta bort henne om provsvaren ger bra svar.
Sen är hon sämre än hon har varit, eller mer långvarig än innan så det är ju på sätt och vis mer än vanligt. Hon har ju aldrig behövt ha ont länge varje gång.
@mackan @Alexandra_W

Jag frågade pappa och det var väl typ mot feber och för att man vill göra det som går att göra i väntan på provsvaren. Skulle vara hemskt att ta bort henne om provsvaren ger bra svar.
Sen är hon sämre än hon har varit, eller mer långvarig än innan så det är ju på sätt och vis mer än vanligt. Hon har ju aldrig behövt ha ont länge varje gång.
@mackan @Alexandra_W

Ärr hon ännu sämre än vanligt hade jag valt att lägga in henne på klinik .

är hon ännu sämre än vanligt hade jag valt att lägga in henne på klinik .
Oftare och under längre tid. Inte sämre tillstånd. Vi ger den medicinen dom skriver ut, vätskar henne, tempar henne, har koll på andning.
Det finns inget mer dom gör om hon är inlagd.
Men skulle tempen skena ska vi höra av oss.

så kan det vara rent spekulativt, men utifrån att katten ändå är under pågående utredning och inget akut mer än det vanliga så undrar man ju vad motiveringen var som sagt.

Fast var ur den aspekten jag gissade. Katten kräks och har feber igen. Kortison hjälper inte. Man har ingen diagnos och väntar på provsvar. Dvs det finns inte så mycket man kan göra och man vet inte vad man behandlar. Och då provar tex antibiotika för att se om det hjälper så katten mår bättre för stunden.

För ingen veterinär värd namnet skulle nog tycka att det är okej katten har feber och kräks trots kortison. Samtidigt så om den är hyfsat pigg, äter o h fårpå låda osv kan de inte göra mkt mer på plats heller här och nu. Möjligen utöka utredningen kanske? Men inget i behandlingsväg

Fast var ur den aspekten jag gissade. Katten kräks och har feber igen. Kortison hjälper inte. Man har ingen diagnos och väntar på provsvar. Dvs det finns inte så mycket man kan göra och man vet inte vad man behandlar. Och då provar tex antibiotika för att se om det hjälper så katten mår bättre för stunden.

För ingen veterinär värd namnet skulle nog tycka att det är okej katten har feber och kräks trots kortison. Samtidigt så om den är hyfsat pigg, äter o h fårpå låda osv kan de inte göra mkt mer på plats heller här och nu. Möjligen utöka utredningen kanske? Men inget i behandlingsväg

ok 👍 Jag känner lite annorlunda men förstår tänket . Finns ju ingen info om att katten ”är pigg” äter, går på lådan osv just nu.
ja utöka utredningen men de har ju gjort väldigt mycket ang det. Är katten så mycket sämre nu ändå så man avväger avlivning men ändå inte känner att man är där i väntan på provsvar så är det väl inte fel att lägga in den på klinik igen hellre än att försöka med div hemmavid, och gå sönder av oro att man inte gör rätt osv.

Senast ändrad:

Nej dom har inte gett några förslag på vidare utredning utan det som är sagt är att vi inväntar vävnadsproverna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
985
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka