Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Alexandra_W vad är tanken med selen?

Ta ut honom. Han knorrar inte och vill ut men smet ut i trapphuset och kollade en dag. Men det är en så energisk katt och batterierna mest laddas upp inomhus. Så tänkte om han accepterar sele etc ev prova låta honom gå ut och titta så han får lite mer rörelse och stimulans ffa. Måste dock lösa hur jag ska sas "transportera" katten in och ut i så fall. Men se om han kan tänka sig acceptera sele är ju steg ett oavsett.

Ta ut honom. Han knorrar inte och vill ut men smet ut i trapphuset och kollade en dag. Men det är en så energisk katt och batterierna mest laddas upp inomhus. Så tänkte om han accepterar sele etc ev prova låta honom gå ut och titta så han får lite mer rörelse och stimulans ffa. Måste dock lösa hur jag ska sas "transportera" katten in och ut i så fall. Men se om han kan tänka sig acceptera sele är ju steg ett oavsett.
Ok . Spännande att se hur det går 😄
I min erf så vissa katter som tidigare varit utekatter men sen vant sig vid innelivet, så blir de mer rastlösa och oroliga av att bara få gå ut i sele ibland. Men det är individuellt så ser fram emot att följa hur det fungerar för er och Lukas 🐱 (Ni har ju redan lyckats med vad de flesta trott skulle vara omöjligt 💜)

Nån som har testat ett katthjul? Dom är ju ganska dyra och tar en del plats men det kanske är värt det om det kan få Trassel att få utlopp för energin tills jag kan köpa en kompis.

Ok . Spännande att se hur det går 😄
I min erf så vissa katter som tidigare varit utekatter men sen vant sig vid innelivet, så blir de mer rastlösa och oroliga av att bara få gå ut i sele ibland. Men det är individuellt så ser fram emot att följa hur det fungerar för er och Lukas 🐱 (Ni har ju redan lyckats med vad de flesta trott skulle vara omöjligt 💜)

Jo jag har den risken med i beaktande. Därför jag inte bestämt något än. Vore dumt väcka den björn som sover liksom...

Sen så vill jag om han ska få gå ut vara säker på jag har en plan för vad jag gör om han blir rädd ute i sele. Det har jag inte någon som helst aning om hur jag skulle lösa idag..

@Linta usch, vilka svåra beslut :(
Jag tror det är rätt att låta Sixten flytta, för hans skull.
@Linta Nu har jag ju inte träffat Sixten något på många år men vad jag minns så var han den lugnare sorten som var nöjd med att vara med att vara nära sin människa, som Luna, medan Disa verkar ha mer energi och behov av att få utlopp för den på ett eller annat sätt? Disa är ju så pass gammal nu att man säkert kan konstatera att hennes energinivå lär ligga på den här nivån åtminstone ett gäng år till, personligen tror jag att hon skulle få mer glädje av en kompis med samma energinivå som hon har. En som hon kan härja och brottas med och sova ihop och lilla Sixten är ju inte riktigt den typen :heart Samtidigt förstår jag fullt ut att det är jobbigt att skiljas från honom efter alla dessa år men han stannar åtminstone inom familjen och det gör det möjligt för dig att kunna träffa honom när du vill, om han trivs där och han inte har några problem med att vara ensamkatt så tror jag att det är det bästa för dom båda om man ser till det långa loppet :heart
Tack ❤ tror ni har rätt även om jag inte vill erkänna det. Hade ju bestämt mig men fick lite hopp om att dom skulle bli tjenis nu utan Sauron. Sjukt nog vaknade jag till ett mess från en kollega om en maine coon som behöver nytt hem O_o kastrerad, 7 år och har bott med en kompis innan. Tror inte direkt på högre makter men det kändes lite som om universum ba ”nudge nudge wink wink”. Känns som om det är lite för mycket som måste klaffa om det ska funka med Disa men jag har frågat efter mer information faktiskt.

Veterinären ringde nyss om provsvaren på tumören :cry: Där var spridning.
KRAM. Hur ser prognosen ut?

Det kommer bli bättre !
Tror iof inte ”uppfostran” biter så mycket på katter runt sådant här, de är för lite flockdjur för sådan metodik. Men: tror det kommer lätta runt hur de tolererar varandra med lite tid . Det är ju inga större utspel de hamnat i vilket bådar gott för framtiden 👍
Jag har tidigare haft mycket gott resultat med den metoden på siameser då de är mycket sociala. Hon ville vara hos mig i sängen och det var enbart när hon inte försökte mucka med Pip som hon fick det så för hennes del lönade det sig. Naturligtvis kommer det att ta tid för dem men de tolererar varandra mer och mer även om de fortfarande inte gillar varandra.

Han kommer inte acceptera att vara inne på heltid, han är gärna ute nattetid om han får välja.
Han är gissningsvis mellan 12-14 år och att utreda honom hos veterinär är inte ett alternativ - vi har ingen försäkring på honom.
Han har levt ett rikt kattliv under sina år hos oss och vi har avlivning som alternativ. Det kanske låter hårt men han är som sagt till åren..
Med tanke på att katter kan bli 20 år eller mer så tycker jag att det är för ungt att behöva sluta då men det är ni som avgör vad ni tycker är bäst för er och honom. Jag hade gjort en koll före avlivning.

Nån som har testat ett katthjul? Dom är ju ganska dyra och tar en del plats men det kanske är värt det om det kan få Trassel att få utlopp för energin tills jag kan köpa en kompis.

Aldrig hört en enda människa som använder ett sånt till sin katt, eller att katter allmänt använder det .

Jag la upp lite olika modeller på katthjul för några sidor sedan när jag bollade lite om hur jag ska aktivera Megara mer. Men de är stora och dyra och det är alltid lite av en chansning om den accepteras eller inte. Men visst är jag sugen på att försöka någon gång.

Jag la upp lite olika modeller på katthjul för några sidor sedan när jag bollade lite om hur jag ska aktivera Megara mer. Men de är stora och dyra och det är alltid lite av en chansning om den accepteras eller inte. Men visst är jag sugen på att försöka någon gång.
Det finns tutorials på YT.

https://www.facebook.com/katthjul/ Finns tydligen någon som tillverkar i Sverige vilket är billigare än de man köper från superkatt etc. Tydligen har katthemmet i Uppsala en så man kan ta en sväng dit och kolla.
Han som tillverkar dom bor även i Uppsala, eller i alla fall i närheten, så på så sätt slipper man ju frakten åtminstone om man har möjlighet att hämta det hos honom. Katthjul verkar bli mer och mer populärt, det är inget för min donna men jag kan absolut tänka mig ett sådant i framtiden om den katten/katterna är mer aktiva.

KRAM. Hur ser prognosen ut?
Livskvalité främst.
25% risk för tumör igen. Celldelningen (?) är något förhöjd, jag uppfattade det som att låg var 5 av 10 enheter och han har 6 av 10. Veterinär påpekade dock att det kunde vara MYCKET högre än så i andra fall.

Så i stort sett bara vänta på det oundvikliga och ta vara på den tiden som finns kvar. Om det hinner komma en ny tumör innan det har metastaserat sig vet vi inte. Han mår tipp topp än så länge, slänger sig som en babian i klösmöbeln och äter som en häst. De hade kunnat operera honom igen och ta bort mer men det är ett stort ingrepp som involverade muskler osv och det är inte etiskt försvarbart för en katt som blir 13 nästa år känner jag. Opererande veterinär var också skeptisk till det.

Lille Morris:cry:

Bifogade filer

• DCE3F196-9D9C-428F-9681-354D8D06661D.webp
    DCE3F196-9D9C-428F-9681-354D8D06661D.webp
    79,1 KB · Visningar: 6
Livskvalité främst.
25% risk för tumör igen. Celldelningen (?) är något förhöjd, jag uppfattade det som att låg var 5 av 10 enheter och han har 6 av 10. Veterinär påpekade dock att det kunde vara MYCKET högre än så i andra fall.

Så i stort sett bara vänta på det oundvikliga och ta vara på den tiden som finns kvar. Om det hinner komma en ny tumör innan det har metastaserat sig vet vi inte. Han mår tipp topp än så länge, slänger sig som en babian i klösmöbeln och äter som en häst. De hade kunnat operera honom igen och ta bort mer men det är ett stort ingrepp som involverade muskler osv och det är inte etiskt försvarbart för en katt som blir 13 nästa år känner jag. Opererande veterinär var också skeptisk till det.

Lille Morris:cry:
:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
983
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka