Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har funderat lite på den där rasen du föder upp. Dom är så fina! även om jag egentligen gillar långhårskatter bättre :P

Tack! De är semilånghåriga. precis lagom så att pälsen på kroppen aldrig får dreads men ändå fluffiga.

Detta är en kattunge. Hon kommer troligen få lite mer krage och byxor men resten förblir bara lagom luddig

81006282_2894931260517179_1409455958416949248_o.jpg

Hur känsliga är era katter för ljud? Jag har upptäckt att Megara är hyperkänslig, mycket mer än Nikita. Trots att jag alltid har musik/tv på så om det är något mer ovanligt som en tuta eller liknande så reagerar hon direkt, sätter sig upp, kollar genom fönstret, går runt. För att inte tala om hundskall. Katter sätter jag numera i princip aldrig på eftersom hon reagerar såpass mycket. Däremot struntar hon totalt i action, pangpang, höjda röster, världens undergång och liknande.

Funderar på om hon har känsligare hörsel eller är spänd/osäker. Skönt att fira nyår i mörkaste Roslagen där vi är långt från alla fyrverkerier.

Trassel är rätt känslig för ljud utifrån när vi är hemma (samt skrivaren och dammsugaren). Men det kopplar jag lite till hennes separations ångest också då hon vill hålla koll på om de är jag eller husse som kommer hem.

Är vi iväg nånstans kan hon bli väldigt stressad av ljud över lag. Speciellt då vi är hos min mamma och det här bor en 4 åring som kan bli rätt livlig som hon ogillar starkt.

Hoppar in i tråden! Har en bengalhona på 1,5 år som jag är fodervärd åt. Är mkt förtjust i henne och är så glad att ha en katt i mitt liv igen :banana:

Hon är innekatt men vi går ut i sele, hon gillar dock inte selen.. är en vanlig med remmar. Någon som har förlag på vad som kan funka.
Bild på gullegrisen och hennes kattunge som är 6 veckor på bilden.
Visa bifogad fil 42220

Titta på en sele från Curli? Trassel (min katt) gillar sin även om vi har en H modell som vi använder mest.

Megara kan leka lite (mer än Nikita som dissade allt) men det enda som hon verkligen går igång på är Da bird/vippa. Hon fick i julklapp en liksom liten stång med sistal, en pinglande boll i mitten och fjädrar i varje ände. Enda bekymret är att hon snabbt sliter loss alla fjädrar. Ibland kan hon komma gående med den avklippta flärpen från Bozita tetran, men den släpps ner någonstans där jag ofelbart trampar på den när hon burit in den i sovrummet. Hon vill ha aktion men gillar när jag är mer. Jag har också, likt alla andra, ett hav av leksaker inklusive äkta kaninskin som alla katter ska gilla, vilken ingen berättat för Megara.

Min brors katter blev höga som hus över sina fiskar, Nikita var totalt ointresserad, men jag tänkte försöka få tag på en eller två till Megara. De har den bara inte i djuraffären här. Annars hade det varit en självklar julklapp.

Trassel har också ett hav av leksaker men favoriten är tejprullar som det varit eltejp på. Dom är alltid kul :P

På senaste utställningen jag kollade på köpte jag en mus av kanin men den tycker hon inte om alls.:laugh::angel:

Nu har jag läst i kapp alla 37 sidor och fick precis en kurrande liten katt som sällskap. Så tänkte skicka en liten uppdatering från oss. Trassel är med mig och firar jul hos mamma och hennes två katter.

Dagen innan julafton fick vi dock åka in till veterinären med mammas "kattunge" då hans ögonlock inte åkte tillbaka som dom skulle utan täckte halva ögat. Han spydde också (sista gången var de vitt skum) på kvällen innan och var helt borta, ville inte ens leka med da bird eller äta (vilket är rätt illa för just denna individ). Vet tyckte dock inte han var så sjuk och rekommenderade avmaskning när han slutat spy. Han mådde redan bättre när vi var där men fick ändå köpa skonkost (två olika burkar från hills som skulle blandas) och fortiflora för att va snälla på hans irriterade mage.

Jahapp tänlte vi nu har vi plötsligt tre katter som alla ska ha olika mat och inte får sno av varandra:o.Blev ett väldigt pusslande med alla katter där ett tag men sen slutade han äta av hills maten och började sno av dom mammas andra katt så han fick sin vanliga blötmat för vi tyckte de var viktigast att han åt och han har inte spytt eller nått sen den där första gången. Ögonen är fortfarande inte helt bra men bättre.

Trassel har också gått helt över på mush från blötmat då jag tyckte hon blivit lite väl tunn. Helt okomplicerad övergång som gått snabbare än matte tänkte då hon åt utan problem från första gången. Hon väger nu 2.9kg så hon har redan gått upp och känns lite bättre i hullet. För närvarande får hon 4 bollar om dagen som hon äter med god aptit.

Åååh jag har huvudbry :arghh: Disa verkar nästan ha sörjt klart och har övergått till att försöka wreck havoc här hemma. Eller, hon försöker få det hon fick av Sauron från mig och Sixten i stället, och det funkar ju inte. Hon vill attackleka, brottas, tvätta sin kompis och sova i hög. Jag gosar gärna men uppskattar inte att ha 20 klor i huvudet medan hon biter i min fläta :cautious: Sixten vill ju bara gosa med människor och definitivt inte brottas. Jag vill egentligen inte ha en till katt direkt. Kanske måste för Disas skull? Då vill nog Sixten flytta ändå... :( Mamma sa att dom inte vill ha "en katt" utan dom vill ha Sixten i så fall. Så det känns bra, om det blir så. Tre personer att rå om och en skog, bara för Sixten. :heart

Det har ju varit mycket bättre stämning hemma sen Sauron gick bort men ska Disa börja härja redan så kanske det är schystast att bara låta Sixten flytta dit direkt från pensionatet i januari. Men är det verkligen schyst mot Disa, att hon blir själv upp till ett år? Samtidigt känns det som om jag skjuter upp det oundvikliga om jag tar hem honom, kanske även på bekostnad av hans välmående. Och Disa har väl egentligen inget utbyte av honom nu heller. Dom mer samexisterar. En miljon tankar och jag får fan inte rätt på nåt. Helt handlingsförlamad, sitter som en jäkla gurka och saknar min prins :cry:

@Linta Nu har jag ju inte träffat Sixten något på många år men vad jag minns så var han den lugnare sorten som var nöjd med att vara med att vara nära sin människa, som Luna, medan Disa verkar ha mer energi och behov av att få utlopp för den på ett eller annat sätt? Disa är ju så pass gammal nu att man säkert kan konstatera att hennes energinivå lär ligga på den här nivån åtminstone ett gäng år till, personligen tror jag att hon skulle få mer glädje av en kompis med samma energinivå som hon har. En som hon kan härja och brottas med och sova ihop och lilla Sixten är ju inte riktigt den typen :heart Samtidigt förstår jag fullt ut att det är jobbigt att skiljas från honom efter alla dessa år men han stannar åtminstone inom familjen och det gör det möjligt för dig att kunna träffa honom när du vill, om han trivs där och han inte har några problem med att vara ensamkatt så tror jag att det är det bästa för dom båda om man ser till det långa loppet :heart

Julen avlöper lugnt här hemma. Båda kissar mår bra, Brunetten har svällt upp som en chokladboll helt mystiskt men alla släktingar svär dyrt och heligt att hon inte fått extramat. Hon är rätt nöjd med sig själv i alla fall och klampar omkring här, styr och ställer med labrador och rottweiler på besök.

Skönhetsmissen verkar också vara i balans trots en massa spring och nya människor, hon blir väldigt beundrad och bortklemad, Stackaren-Utan-Tänder, vilket passar henne rätt så bra. :grin:

Det är så himla skönt att ha ett djur som rusar till fönstret för att inte missa fyrverkerierna som smäller då och då.
Var och träffade morbrors lilla chihuahua över jul och jag tycker så himla synd om den, nervös hela tiden och kan inte slappna av trots lugnande och alla möjliga försök från matte, husse, och alla barnen. Det blev ett pang och stackarn la sig bara ner och trodde han var död. Det är ändå en hund som är supercool i vanliga fall. :(

Blev en långpromenad igår med hundar och kisse. I skogen kopplade jag loss henne och hon sprang glatt med :heart
Mötte några personer som tyckte det såg lustigt ut med en katt i koppel :D

Bifogade filer

• 02BFC571-5175-4998-98C3-7165C07EA289.webp
    02BFC571-5175-4998-98C3-7165C07EA289.webp
    112,6 KB · Visningar: 24
Ija har varit rätt belåten med att ha så många att gosa med
Hon är delvis instängd i mitt rum då de jag är hos har katter
Men ett par gånger om dagen så får de andra katterna vara ute och Ija härja fritt i huset.
Det gillar hon
Stort hus och många människor haha

Jag äter fortfarande kortison. Jag mår rätt ok även om jag jag inte flyger runt riktigt som jag brukar. Människorna tjatar om att dom väntar på svaren på vävnadsproverna. Hur kunde dom låta doktorn ta delar av mig liksom?
Dessutom är den nya mjukmaten äcklig!
I går åkte mattemamman på tur med en kompis. När hon kom på kvällen hade jag ingen lust att pussas och kramas. Hon blev rätt ledsen så idag gav jag henne både pussar och kramar. Nu är hon nöjd.
Mjau/Mill
557E8090-73C4-49CD-87C0-0326D05D6252.webp

Jag var borta från den em dagen innan julafton till sen em på juldagen. Katterna hade morgon och kväll tillsyn på julafton och morgon på juldagen.

Lukas stackarn var nog helt övertygad om att han var övergiven igen för han oro-skrek en del natten mot annandagen och var plåstergosig. Ragdollen som inte brukar bry sig har varit hemskt mattig, så han lyckades tydligen lura i henne att de var övergivna och skulle svälta. Siamesen var mer "jaha du kommer nu, har du mat? Nehe då kan det vara, du kan gå igen"

Men stackars Lukas. Trodde inte han skulle reagera på så kort tid, med två stabila damer och mat osv. Men det väckte uppenbarligen ändå minnena.. Plutten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
982
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka