Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i sovrummet med en småtjurig Pip och en manisk Myra. Myran skitsur först för att han kom. burrade upp sig och var arg men då åkte hon i golvet ett antal gånger, varje gång hon var ute efter Pip lyftes hon ner och stöttes bort. Efter en massa skrik, spring och klättrande så ligger hon nu vid min högra höft och spinner samtidigt som Pip blänger på henne framför mig, på mindre än 1 m avstånd, inte spinnande. 😾

Det går dock frammåt! Den lilla argbiggan tonar ner lite och har insett att fula ord och hotelser resulterar i att hon åker ner på golvet. Nu vände hon sig tack och lov om så Pip slipper känna sig utstirrad.

Nere på golvet igen, klagar och vill fram till Pip men ingen ragg. Pip är däremot inte intresserad av att träffas närmare. 😒

Lukas har fått en sele. Lukas hävdar att han blivit förlamad. Ställer man katten upp ramlar han demonstrativt åt sidan med en duns...

IMG_20191227_165058.webp

Sitter i sovrummet med en småtjurig Pip och en manisk Myra. Myran skitsur först för att han kom. burrade upp sig och var arg men då åkte hon i golvet ett antal gånger, varje gång hon var ute efter Pip lyftes hon ner och stöttes bort. Efter en massa skrik, spring och klättrande så ligger hon nu vid min högra höft och spinner samtidigt som Pip blänger på henne framför mig, på mindre än 1 m avstånd, inte spinnande. 😾

Det går dock frammåt! Den lilla argbiggan tonar ner lite och har insett att fula ord och hotelser resulterar i att hon åker ner på golvet. Nu vände hon sig tack och lov om så Pip slipper känna sig utstirrad.

Nere på golvet igen, klagar och vill fram till Pip men ingen ragg. Pip är däremot inte intresserad av att träffas närmare. 😒

Det kommer bli bättre !
Tror iof inte ”uppfostran” biter så mycket på katter runt sådant här, de är för lite flockdjur för sådan metodik. Men: tror det kommer lätta runt hur de tolererar varandra med lite tid . Det är ju inga större utspel de hamnat i vilket bådar gott för framtiden 👍

Vår katt har idag ramlat omkull flera gånger. :( Han har sett groggy ut och ramlat åt sidan. Efteråt har han satt sig upp och sett opåverkad ut. Han är till åren.. Vi har haft honom i 8 år och dess innan bodde han på katthem, de gissade att han var mellan 4-6 år.
Jag och mannen diskuterade hur vi ska tackla detta och utredning hos veterinär känns inte som ett alternativ pga hans ålder. Men när tar man beslutet om avlivning?
Det här kom så plötsligt..:(
Nu är vi också nojjiga över att släppa ut honom. Men att hålla honom inne skulle inte gå heller, präglad utekatt som han är..

Vår katt har idag ramlat omkull flera gånger. :( Han har sett groggy ut och ramlat åt sidan. Efteråt har han satt sig upp och sett opåverkad ut. Han är till åren.. Vi har haft honom i 8 år och dess innan bodde han på katthem, de gissade att han var mellan 4-6 år.
Jag och mannen diskuterade hur vi ska tackla detta och utredning hos veterinär känns inte som ett alternativ pga hans ålder. Men när tar man beslutet om avlivning?
Nu är vi också nojjiga över att släppa ut honom. Men att hålla honom inne skulle inte gå heller, präglad utekatt som han är..

Är katten 12 - 13 år uppskattningsvis, och levt och lever som utekatt?

Jag skulle inte dra mig för att utreda pga ålder. Däremot inte släppa ut förrän man vet. Vissa katter accepterar det fint (även vissa man absolut inte trodde det), andra inte.

Men vill ni inte utreda eller kan/vill hålla inne tills vidare skulle jag låta katten somna akut. Absolut inte släppa ut den.

Hade en urgammal (20+ år) katt som reagerade sådär. Visade sig vara en förkylning, slår sig tydligen gärna på balansnerven när de är gamla. Han fick somna samma dag. Men då var det drygt 20 år gammal tvärsenil katt.

Skulle inte släppa ut!
Skulle absolut låta veterinär undersöka katten, så gammal är den ju inte.

Men alltså, åk till veterinär - oavsett.

Han kommer inte acceptera att vara inne på heltid, han är gärna ute nattetid om han får välja.
Han är gissningsvis mellan 12-14 år och att utreda honom hos veterinär är inte ett alternativ - vi har ingen försäkring på honom.
Han har levt ett rikt kattliv under sina år hos oss och vi har avlivning som alternativ. Det kanske låter hårt men han är som sagt till åren..

Han kommer inte acceptera att vara inne på heltid, han är gärna ute nattetid om han får välja.
Han är gissningsvis mellan 12-14 år och att utreda honom hos veterinär är inte ett alternativ - vi har ingen försäkring på honom.
Han har levt ett rikt kattliv under sina år hos oss och vi har avlivning som alternativ. Det kanske låter hårt men han är som sagt till åren..
Han är fortfarande inte jättegammal.
Det kostar ju inte hiskelig mkt att få en vanlig veterinärgenomgång.

helt förståeligt att man resonerar så, men då måste ni ju oavsett då ta tag i det och inte släppa ut katten och hoppas på det bästa när den uppvisat sånt beteende . Den kan ju isåfall ligga ute och dö i någon buske under lidande 😔

Det är väl ingen som föreslagit att katten ska vara inne på heltid framöver ? Men däremot är det självklart att ni inte släpper ut den i detta läge .
En veterinärkoll kostar inte multum i sak. Och katten är inte lastgammal .

Då skulle jag åka och avliva honom. Det kommer vara dyrt det med då det är jourtid men absolut inte vänta över helgen.

Katten sitter i mitt knä.
Spinner.
Jag pussar henne på huvudet, om och om igen.
Säger att jag älskar henne. Flera gånger.
Hon besvarar pussen genom att trycka huvudet uppåt och tittar med sin milda blick på mig.
Jag tittar tillbaka och förundras över hur mycket jag älskar henne.

Är det inte fantastiskt hur katter trots relativt få muskler i ansiktet kan vara extremt uttrycksfulla? Men han vänjer sig nog snabbt, mutor är alltid bra.

Jag kommer tydligen dö inatt. En mycket plågsam och utdragen död. Allt att döma av ansiktsmimiken och blicken hos Lukas som efter att selen tagits av låg på fönsterbrädan och stirrade stint på mig i 10 minuter.

Jag försöker nu intala honom att det är en skyddsväst och att man måste ha sån I stan, och att alla tuffa grabbar därute har det.

Lukas vägrar till och med äta skinka med selen på. Alla muskler är förlamade, kan inte gapa. Skinka går man annars till och med in i buren för..

(däremot kunde han inte motstå da bird. Man kan tydligen jaga och döda med tvångströja på. Ha! Eller ja de sekundrar man inte tänker på den då. Och förlamningen slår till)

Jag trodde faktiskt det skulle bli mycket värre än paralys. Han försöker inte ta av den, har inte panik och jag får sätta på den om och om igen utan blodvite.

@Sofie.S
Jag har full respekt och acceptans för om ni väljer att avliva. Det är också att ta ansvar och ta hand om, och döda katter lider inte.

Dock känner jag mellan raderna att ni inte riktigt kanske är där än? Jag menar du frågar och funderar här istället för att åka in och avliva katten.

Om ni funderar så en koll kostar i princip lika mkt som en avlivning. Ev kan en koll ge tillräckligt utan utredning och ni kan tex prova behandla med något. Katten måste ju vara inne och jag har haft sådana som INTE accepterat det. Och då valt att ta bort. Även yngre katter. Jag har dock alltid provat innan. Ibland förvånar de. Lukas som omnämns en del i tråden och även har en egen tråd är en sån katt jag kunde tagit gift på INTE skulle accepterat. Han är en fd förvildad hittekatt. Efter tre år kunde han gå in korta stunder och enstaka nätter sova inne. När jag flyttade fick han bo hos min mor. Samma där. Ville inte inne. Alls. Sen hamnade mamma på sjukhus. Grannarna ställde ut mat. Men det blev en lång sjukhusvistelse så tillslut stod alt mellan fånga in honom och avliva eller att ta honom till mig. I en etta i stan utan minsta möjlighet gå ut. Med två andra katter.

Jag trodde aldrig det skulle gå. Aldrig nånsin. Men skulle han ändå avlivas hade jag inget förlora på att prova.

Det är 6 månader sedan ganska exakt. Och efter att ha vrålat konstant och som en besatt i början är han en trind, mycket välmående innekatt som inte ens vill ut på balkongen när det är kallt ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
983
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka