Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Bajskorvar förresten! Under natten (frÄn igÄr nÀr jag upptÀckte analkörteln till idag) sÄ hade hon hunnit lÀgga tvÄ(!) mindre kablar och nÀr jag kom hem mellan 13-14 sÄ hade hon lagt en liten kringla till!

SĂ„ hon var definitivt full i tarmarna och ville inte bajsa pga det gjorde ont đŸ„ș och dĂ€rför Ă„t inte sĂ„ mycket.

Men bajset tog hon igen och nu ikvÀll har hon smÄÀtit hela tiden sen rummet slutade snurra runt henne :D

För att förhindra framtida problem med analkörtlarna sÄ rekommenderade veterinÀren att jag skulle skaffa ett "fiber-pulver" (mitt ord) att ha pÄ hennes mat.

Jag Ă€r lite tveksam, jag har provat med sĂ„nt dĂ€r pulver som skulle vara bra för katters magar och smaka gott förut... Alice gillar inte det 😬 Hon Ă€r krĂ€sen med sitt blötfoder, det ska vara just ett specifikt mĂ€rke och endast kyckling. Annars kan det lika gĂ€rna va.

Stackars Alice har ju haft besvÀr med nÄgon analkörtel tvÄ gÄnger förut. Dumma matte fattade inte att samma sak var pÄ gÄng igen! Nu nÀr hon tappade lite aptit. Hann Äka ivÀg till veterinÀren för en gratis tandkoll utifall det var nÄgon tand, sÄg fint ut och kommentaren var att hon kan ha blivit bekvÀm dÄ hon fortfarande Ät sitt Àlskade blötfoder glatt.
Åkte hem med en katt som efter det genast höjde sin aptit. MĂ€rkligt men nĂ„vĂ€l tĂ€nkte jag.
Men efter ett tag sÄ började hennes aptit sjunka igen. Dock Ät hon fortfarande sitt blötfoder glatt och tjatade efter det varje dag.

Matte kliade sig i huvudet och sÄg bara smÄ bajskluttar i kattlÄdan, men tÀnkte att det kan ju bero pÄ att hon har Àtit mindre :idea:
Tills jag igÄr Àntligen fick se att en analkörtel hade spruckit :banghead::idea::banghead:

Ringde till vetten imorse och de kunde ta emot mig samma dag utifall det var nÄgon infektion.
BÄde goda och dÄliga nyheter.
God nyhet, det verkade inte vara djupt sÄ det skulle nog inte behövas drÀnage (tackolov! Det upprepar vi inte gÀrna!).
DÄlig nyhet, det behövde spolas rent.
God nyhet, de kunde raka bort tovor samtidigt.
DÄlig nyheter, hon fick stanna i ett par timmar och utsÀttas för dumma dumma mÀnniskor, slutade med dregel och att hon gömde sig hos dem medan hon ÄterhÀmtade sig.
Det vÀrsta - hon behövde ha tratt! :eek::nailbiting:

Som tur Àr sÄ hade jag förra gÄngen spenderat pengar pÄ en i tyg, som inte anvÀndes. Men satte pÄ den idag och det verkar som att hon trivs bÀttre med den.
Dock sÄ tror jag inte att hon kommer att Àta med den pÄ... Som tur Àr sÄ har jag snÀll chef och fÄr jobba hemifrÄn imorgon.
Hon har fÄtt slippa tratten under kvÀllen medan jag hÄllit ett öga pÄ henne, och hon har Àtit. Samt inte vidrört baken! Jag hoppas att det beror pÄ att det var ett drÀnage dÀr förra gÄngen och dÀrför ville hon komma Ät dÀr. Men nu nÀr det inte Àr nÄgot dÀr sÄ kanske hon inte kÀnner lika stark lust att slicka dÀr.

SÀtter nog pÄ tratten under natten men hoppas pÄ att kunna ta av den imorgon och se hur hon agerar under dagen.

Och dumma matte ska komma ihĂ„g nĂ€sta gĂ„ng "ANALSÄCKARNA, ANALSÄCKARNA, ANALSÄCKARNA" :cautious:
Åh stackars Alice. Sune lider med henne. Han var igenom om det var fem ggr med sprucken analsĂ€ck, sen togs beslutet att operera bort bĂ„da tvĂ„ fastĂ€n det var den ena som var problem med. Han blev en helt annan katt efter det :) gladare. Blev matglad. Gav inte Lucifer en kĂ€nga varje gĂ„ng han tyckte det var dags att tvĂ€tta Sunes rumpa.

SÄ om det fortsÀtter vara problem att de spricker kanske operation kan vara en idé att diskutera med veterinÀr?

För att förhindra framtida problem med analkörtlarna sÄ rekommenderade veterinÀren att jag skulle skaffa ett "fiber-pulver" (mitt ord) att ha pÄ hennes mat.

Jag Ă€r lite tveksam, jag har provat med sĂ„nt dĂ€r pulver som skulle vara bra för katters magar och smaka gott förut... Alice gillar inte det 😬 Hon Ă€r krĂ€sen med sitt blötfoder, det ska vara just ett specifikt mĂ€rke och endast kyckling. Annars kan det lika gĂ€rna va.
Man kan inte blanda i saker i maten đŸ˜Ÿ

Åh stackars Alice. Sune lider med henne. Han var igenom om det var fem ggr med sprucken analsĂ€ck, sen togs beslutet att operera bort bĂ„da tvĂ„ fastĂ€n det var den ena som var problem med. Han blev en helt annan katt efter det :) gladare. Blev matglad. Gav inte Lucifer en kĂ€nga varje gĂ„ng han tyckte det var dags att tvĂ€tta Sunes rumpa.

SÄ om det fortsÀtter vara problem att de spricker kanske operation kan vara en idé att diskutera med veterinÀr?
Usch, fem gÄnger! Ja, jag funderade pÄ det ocksÄ men veterinÀren tog inte upp det sÄ jag antog att det kanske hade inte gÄtt sÄ lÄngt Ànnu. Men Alice har aldrig varit glad i att jag tar i henne dÀr bak, inte ens titta tycker hon Àr okej, men det har jag tÀnkt berott pÄ att hon Àr ju en katt med integritet...

NĂ€r Sune behövde operera bort dem, behövde han drĂ€nage efterĂ„t? 😬 (Du kanske hör vilket trauma det blev pĂ„ bĂ„de matte och katt :rofl:)

Usch, fem gÄnger! Ja, jag funderade pÄ det ocksÄ men veterinÀren tog inte upp det sÄ jag antog att det kanske hade inte gÄtt sÄ lÄngt Ànnu. Men Alice har aldrig varit glad i att jag tar i henne dÀr bak, inte ens titta tycker hon Àr okej, men det har jag tÀnkt berott pÄ att hon Àr ju en katt med integritet...

NĂ€r Sune behövde operera bort dem, behövde han drĂ€nage efterĂ„t? 😬 (Du kanske hör vilket trauma det blev pĂ„ bĂ„de matte och katt :rofl:)
Sune har aldrig behövt drÀnage utan jag har fÄtt vara noga med att skölja flera ggr dagligen sÄ att det inte skulle lÀka igen för fort nÀr de spruckit. Efter operation var det nÄgra fÄtal stygn och tratt i om det var 10-14 dagar :eek: det var traumatiskt vÀrre. Den tog han av sig för det mesta. SÄ inget drÀnage.
Han var lite inkontinent i ca 5 dagar, han gick pÄ lÄdan men hade inte alltid koll pÄ hur snabbt han behövde komma dit. SÄ den risken finns.

Sune har aldrig behövt drÀnage utan jag har fÄtt vara noga med att skölja flera ggr dagligen sÄ att det inte skulle lÀka igen för fort nÀr de spruckit. Efter operation var det nÄgra fÄtal stygn och tratt i om det var 10-14 dagar :eek: det var traumatiskt vÀrre. Den tog han av sig för det mesta. SÄ inget drÀnage.
Han var lite inkontinent i ca 5 dagar, han gick pÄ lÄdan men hade inte alltid koll pÄ hur snabbt han behövde komma dit. SÄ den risken finns.
Ah, kanske dÀrför man inte gör det i första taget.

Ah, kanske dÀrför man inte gör det i första taget.
mm Àr ju mindre kul med inkontinens. Men samtidigt Àr det ju inte bra med smÀrta och inflammation heller. Sista gÄngen var det flera fistelgÄngar och det blev svÄrare operation och extra pilligt pga mycket ÀrrvÀvnad. Hade han genomgÄtt det en gÄng till innan operation Àr det inte sÀkert den hade blivit bra sa dem.

Men bra ha i bakhuvet ÀndÄ om Alice fÄr besvÀr flera gÄnger.

mm Àr ju mindre kul med inkontinens. Men samtidigt Àr det ju inte bra med smÀrta och inflammation heller. Sista gÄngen var det flera fistelgÄngar och det blev svÄrare operation och extra pilligt pga mycket ÀrrvÀvnad. Hade han genomgÄtt det en gÄng till innan operation Àr det inte sÀkert den hade blivit bra sa dem.

Men bra ha i bakhuvet ÀndÄ om Alice fÄr besvÀr flera gÄnger.
Oh shit, nej det lÄter inte bra! VeterinÀren har inte pratat om ÀrrvÀvnad eller fistelgÄngar sÄ inget sÄnt Ànnu. Hon Àr ju 11 Är sÄ man gör inte en sÄn operation i första taget.

Men jag har definitivt det i bakhuvudet! :up:

20250404_062428.webp

Jag Ă€r förvĂ„nansvĂ€rt nöjd med den hĂ€r tratten jag hade köpt förra gĂ„ngen detta hĂ€nde! Lite lĂ€skigt nĂ€r man tar av den dĂ„ kardborrarna lĂ„ter högt tycker Alice. Men hon verkar betydligt mera okej och bekvĂ€m med den Ă€n en plasttratt 😍
Tror att det Àr skönare att kunna vila huvudet pÄ tyg och ha det mera fritt för synen Àn i plasttratten.

Hon hade inte varit pÄ sÄret sÄ jag lÀt henne vara utan tratten under dagen nÀr jag ÀndÄ jobbade hemifrÄn. Tills jag tittade pÄ sÄret och sÄg en skorpa dÀr pÀls hade fastnat, drog bort pÀls och dÄ följde skorpan med. Vilket var ju bra (tyckte inte Alice dock).

Förutom att Alice ville slicka efterÄt, gjorde nog lite ont och kanske kÀndes knasigt.
Fick ta pĂ„ henne tratten igen 😬

TÀnker lÄta henne ha den till kl 15 nÀr hon ska fÄ medicin och sedan sin mat. Kanske hon efterÄt har glömt sÄret och kan vara utan tratten igen... Hoppas det!

Medicinen Àr en tablett dessutom. :crazy:

Det stÄr i följsedeln att de flesta katter gÀrna Àter upp tabletten.

Hör pÄ den va? :meh::cautious:

Jag behöver köpa en ny burk till torrfodret.
Behöver rymma ca 1-2 kg.

Den stora sĂ€cken Ă€r nere i kĂ€llaren, men behöver en smidig, hĂ„llbar burk att ha uppe i lĂ€genheten. GĂ€rna en som har en ”ströfunktion” sĂ„ att man inte behöver ta bort locket varje gĂ„ng.

Vet att jag lÀst tidigare om tipps pÄ burkar, men hittar inte nu.

Har tittat pÄ denna

https://www.forvara.se/se/art/burk-...NWzf8STT3ywamBq5-J4y8SR13evi3-Sn2U5GAk714psmk

Andra tips?

Det Àr fÄ saker som Àr sÄ enerverande som en honkatt som Àr in lööv :rofl:

Jag ringde till vet med en vrÄlande Isis i bakgrunden :cautious: :rofl:
Ja det tog inte lÄng tid efter att Queen började som tid bokades.

Idag har smulan tydligen börjat jobba pÄ sörmlands vatten. De har grÀvt hÄl i marken utanför tomten. Mycket spÀnnande och staketet hade tillrÀckliga springor för en smulan. Hon var och inspekterade deras jobb.......

SpĂ€nnande lĂ€sning, det har tydligen funnits tamkatter hĂ€r i Norden för 2100 - 2500 Ă„r sedan. đŸ˜ș

I Sverige ansÄgs lÀnge tvÄ katter i Varnhem i VÀstergötland vara de Àldsta fynden. Dessa tvÄ katter begravdes med en förmögen kvinna det första Ärhundradet efter Kristus, för Ätminstone 1900 Är sedan.

Men för nÄgra Är sedan upptÀcktes svanskotan av en Ànnu Àldre tamkatt, frÄn Rasbo i Uppland. Den har med kol-14-metoden daterats till mellan 2 100 och 2 500 Är.
Troligen var det fenicierna som transporterade huskatterna till Europa och de transporterna började för ungefÀr 2 500 Är sedan, enligt de nya studierna.

Liknande trÄdar

DÀggdjur Jag har vÀxt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. FrÄn 11 till 19 Är hade jag dÀrtill minst en hÀst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
35 636
Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
78 923
Senast: Jeps
·
Tjatter PÄ allmÀn begÀran kommer hÀr Ärets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
27 168
Senast: zassoo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka