Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nää vad tråkigt. Är alltid så hemskt när de inte mår braNä, får ringa vetten och åka dit igen. Alice har ätit lite sämre igen de senaste par dagarna och jag hade börjat fundera idag men nu sa mamma att när hon skulle få sin älskade middag så kom hon inte och klagade och åt inte ens upp allt
Sitter på bussen på väg hemåt efter körlektionen och vill bara komma hem så att jag kan ringa veterinären. Vill helst åka in akut idag
Det beror på om det spritt sig, men min erfarenhet är att de kan leva i flera år efter operation.Har någon erfarenhet av juvertumör?
Kärnfriska ragdollen som skulle bli minst 17 år har en sjukt snabbt (dagar..) växande knöl i anslutning till ett juver. Vi har tid imorgon, men jag gör mig absolut inga illusioner att det är något annat...
Det beror på om det spritt sig, men min erfarenhet är att de kan leva i flera år efter operation.
Opererade en katt för juvertumörer och det tog hårt på kattenJag är mest fundersam över hur hårt operationen tagit på katterna? Der är såklart individuellt och beror på hur mycket man opererat bort osv, men...
Vet varnade för att det är en stor operation, och att det är "värre" just när det är de främre juvren osv. Men skulle vara skönt höra andras erfarenheter. Hon opereras om en vecka, det de vet redan nu är att de behöver ta bort de två främre juverdelarna på ena sidan. Men de kan ev hitta fler tumörer när buken är rakad och katten på rygg...
Alla blodprover tiptop och inga metastaser I lungorna så det är ju skönt I alla fall.
Jag kom in och sköterskan vid kassan sa "dränage" och jag bara har hon opererats?! Vi t.o.m frågade för säkerhets skull att det var rätt katt, och jodåVi fick åka in imorse och prata med en veterinär, vi kom fram till misstanken att Alice kanske är lite förstoppad i magen någonstans av möjligen päls. Hon har inte kräkts något men hennes sista bajskorv var ganska liten och mycket päls i. Och hon var inte så bekväm när veterinären kände noga på hennes buk. Så hon fick stanna där och så ska de ultraljuda, ge vätska och medicin som kanske kan mjuka upp magen.
Dumma matte måste borsta henne oftare och bättre vi ska åka och hämta henne nu, hoppas att allt är okej nu!
Ja all vätska ska tas bort och du kan smörja huden runt om med fet salva för att undvika irritation i huden. Ex silon, inotyol, vaselin eller liknande.Veterinären sa att vi skulle försöka hålla rent från det som kommer ut från dränaget då det kan fräta på huden, men nu när jag fått en första titt så ser jag mest lite vätska(?) från såret. Ska jag försöka göra rent det också? Lite knepigt (som i mycket oglad katt som hatar när man rör henne där bak i vanliga fall ) att veta då det är så nära operationssåret Lägger in bild i spoiler så slipper de som inte vill se.
Yes! Jag sitter på badrumsgolvet (med kleenex och en mugg vatten) och Alice råkade lägga sig precis intill mig med rumpan mot mig också, så jag passade på att försöka att tvätta bort detta. Det gick! Inte ett knyst sa hon! Bara ryckte lite på ett ben när jag höll på som längst bort från operationssåret, hon gillar inte att bli vidrörd vid bakbenenVeterinären sa att vi skulle försöka hålla rent från det som kommer ut från dränaget då det kan fräta på huden, men nu när jag fått en första titt så ser jag mest lite vätska(?) från såret. Ska jag försöka göra rent det också? Lite knepigt (som i mycket oglad katt som hatar när man rör henne där bak i vanliga fall ) att veta då det är så nära operationssåret Lägger in bild i spoiler så slipper de som inte vill se.
De tipsade om det och mamma sa att vi har en av de salvorna hemma, får ta på det sen nu när jag fått det värsta bort närmare än såhär vågar jag inte, men det ser rätt bra ut ändå i mina amatörögon.Ja all vätska ska tas bort och du kan smörja huden runt om med fet salva för att undvika irritation i huden. Ex silon, inotyol, vaselin eller liknande.
Och tack!! Du är värd din vikt i guld!Ja all vätska ska tas bort och du kan smörja huden runt om med fet salva för att undvika irritation i huden. Ex silon, inotyol, vaselin eller liknande.
Den där typen av dränage är konstruerat för att hålla såret öppet så att sårvätskan kan rinna ut. Det är alltså inte meningen att det ska rinna genom slangen, vätskan ska komma ut vid sidorna av den.Nu ser det mycket bättre ut! Jag hoppas att dränaget funkar så att det rinner ut från det istället för såret dock, det skulle underlätta lite men vi får se. Är bara så nöjd att det blev lite renare nu
Aha!! Tack för informationen! Jag tänkte hela tiden att det skulle komma ut ur genom slangenDen där typen av dränage är konstruerat för att hålla såret öppet så att sårvätskan kan rinna ut. Det är alltså inte meningen att det ska rinna genom slangen, vätskan ska komma ut vid sidorna av den.
Viktigt att tvätta själva såröppningen där slangen går ut, så att det inte klibbar ihop och stänger in sårvätskan i såret.
Veterinären sa att vi skulle försöka hålla rent från det som kommer ut från dränaget då det kan fräta på huden, men nu när jag fått en första titt så ser jag mest lite vätska(?) från såret. Ska jag försöka göra rent det också? Lite knepigt (som i mycket oglad katt som hatar när man rör henne där bak i vanliga fall ) att veta då det är så nära operationssåret Lägger in bild i spoiler så slipper de som inte vill se.
De flesta tror att det ska rinna igenom slangen så du är inte ensamAha!! Tack för informationen! Jag tänkte hela tiden att det skulle komma ut ur genom slangen
Blir kanske knepigt dock, försökte sätta på salva för någon halvtimma sedan med hjälp av mamma och väldigt irriterad katt som inte ville hjälpa till. Så ställa på bänken i ena badrummet kommer nog inte att funka. Funderar på om detta gör att jag behöver stänga in mig henne och mig i andra badrummet för att kunna rengöra lite ... tills hon tröttnar och gömmer sig direkt under badkaret istället
Hur ofta bör man rengöra varje dag? Jag rengjorde ju men när jag skulle sätta på salva så hade det redan hunnit komma mera vätska.
Kanske får tvätta henne i handfatet eller badkaret med en dusch .... Men hur ofta behöver det göras?
Problemet är också att hon är typen som lär sig snart vad som leder till det obehagliga och undviker det, så måste nästan komma på något nytt att göra varje dag
Minst två gånger om dagen låter iallafall görbart! Var rädd att det skulle vara minst fem gånger om dagenDe flesta tror att det ska rinna igenom slangen så du är inte ensam
Tvätta minst två gånger per dag och pilla bort sårskorpor/sekret. Fungerar enklast med koksaltlösning och kompress eller att ställa henne i duschen/hålla rumpan under vattenkranen i handfatet, vad som fungerar bäst för er.
Hållhjälp och ibland handduksburrito kan behövas om hon inte är så medgörlig